JO NESBO: Η ΩΡΑ ΤΟΥ ΛΥΚΟΥ Η ΠΩΣ ΝΑ ΓΡΑΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜAGA ΣΤΙΣ ΗΠΑ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΤΟ ΑΝΑΦΕΡΕΙΣ
Διαβάσαμε πρώτοι το νέο μυθιστόρημα του θρυλικού Νορβηγού, ένα hardboiled θρίλερ με ήρωα έναν μοναχικό κυνηγό που τα θηράματα του είναι οι υποστηρικτές της οπλοκατοχής. Το μυθιστόρημα κυκλοφορεί την Πέμπτη από τις εκδόσεις Μεταίχμιο σε μετάφραση Κρυστάλλης Γλυνιαδάκη.
Ένας σκοπευτής κάθεται γονατισμένος σε έναν καναπέ τοποθετημένο μπροστά στο παράθυρο. Η καραμπίνα που κρατάει στοχεύει στην είσοδο μίας πολυκατοικίας στο γκέτο της Μινεάπολης. Ο σκοπευτής, ο λύκος του τίτλου, είναι ψύχραιμος και μεθοδικός. Ακόμα και τις άκρες της κουρτίνας τις έχει μαζέψει με μονωτική ταινία για να μην εμποδίζουν την βολή του.
Μόλις ο στόχος του ξεπροβάλλει από την είσοδο, κρατάει την ανάσα του και πατάει την σκανδάλη. Το θήραμα πέφτει στο δρόμο αιμόφυρτο και ο μοναχικός λύκος λύνει την καραμπίνα, την βάζει σε ένα σάκο και απομακρύνεται από το γκέτο.
Έξι χρόνια μετά ένας Νορβηγός συγγραφέας προσγειώνεται στο αεροδρόμιο της πόλης. Καταφτάνει από το Όσλο για να ερευνήσει μία υπόθεση που το 2016 είχε συγκλονίσει την Μινεάπολη. Ένας ελεύθερος σκοπευτής ήταν υπεύθυνος για μία σειρά φόνων. Τα θύματα του από λούμπεν λαθρέμποροι όπλων μέχρι ευυπόληπτοι επιχειρηματίες είχαν κάτι κοινό. Ήταν θιασώτες της οπλοκατοχής, υπέρμαχοι του δικαιώματος κάθε Αμερικανού πολίτη να φέρει όπλο για την αυτοπροστασία του.
Ο Nesbo επιστρέφει ξανά στις ΗΠΑ, χωρίς όμως τον φημισμένο ντετέκτιβ του, τον Χάρι Χόλε, αντλώντας έμπνευση από τους σκληροπυρηνικούς οπαδούς της οπλοκατοχής, που λοιδορούν τους φιλελεύθερους μεσοαστούς και ψηφίζουν ανενδοίαστα για Πρόεδρο τον Ντόναλτ Τραμπ.
Το μυθιστόρημα του είχε ολοκληρωθεί πριν την δολοφονία του Τσάρλι Κερκ στο Πανεπιστήμιο Γιούτα Βάλει, ενός από τους κορυφαίους υποστηρικτές του MAGA, από έναν ελεύθερο σκοπευτή. Αντανακλά όμως με τον ίδιο τρόπο μία Αμερική που διχάζεται όλο και περισσότερο σε καθημερινή βάση καθώς οι μισθοφόροι του ICE δρουν ως πραιτοριανοί του Προέδρου κυνηγώντας μετανάστες και η εθνοφρουρά αναπτύσσεται στους δρόμους όσων αμερικάνικων μητροπόλεων θεωρούνται εχθρικές απέναντι στην κυβέρνηση Τραμπ.
Ταυτόχρονα όμως πίσω από τον πολιτικό σχολιασμό υπάρχει και μία σφιχτοδεμένη αστυνομική ιστορία. Ο Νέσμπο επιλέγει ως τόπο δράσης την Μινεάπολη επειδή εκεί βρίσκονται πολλοί Αμερικανοί Νορβηγικής καταγωγής όποτε του είναι οικεία. Γι’ αυτό και ο ήρωας του έχει ρίζες στην χώρα των Βικινγκς. Είναι ο ντετέκτιβ Μπομπ- One Night- Οζ, σαραντάρης, χωρισμένος, με αδυναμία στο αλκοόλ και στις ερωτικές περιπέτειες της μιας νύχτας. Κρύβει μία προσωπική τραγωδία, έχει προβλήματα διαχείρισης θυμού, δεν είναι διορατικός ούτε διαθέτει το ένστικτο του μπάτσου, αλλά είναι επίμονος και δεν τα παρατάει εύκολα. Αυτό είναι το λαγωνικό που ρίχνεται στο κυνήγι του λύκου. Και αυτός ανακαλύπτει ότι κυνηγός και θήραμα έχουν παρόμοιες πληγές και φέρονται το ίδιο ανελέητα στους εχθρούς τους.
Σε μία παλιά του συνέντευξη –μία δεκαετία πριν- ο Νέσμπο είχε υποστηρίξει, καθώς υπήρξε στα νιάτα του και μουσικός, ότι το αστυνομικό μυθιστόρημα είναι όπως το πανκ, δεν έχει κανόνες. Μπορεί να ηχεί κάπως επιτηδευμένο, μία φράση προορισμένη να προκαλέσει, όμως ταιριάζει άψογα στην Ώρα του Λύκου.
Γιατί εδώ όλα μπερδεύονται παράλληλα με την συνεχή δράση. Ο Οζ χορεύει το Purple Rain, για να εντυπωσιάσει την αγαπημένη του, ως φόρο τιμής στον Prince, το φημισμένο τέκνο της Μινεάπολης. Ο Λύκος ξεπαστρεύει μέλη συμμοριών με ένα ούζι πριν καταλήξει ότι είναι πιο αποτελεσματικό να εκτελεί τους άπληστους υπεύθυνους για την διασπορά των όπλων κι όχι τα βαποράκια του κρακ. Ένας ταριχευτής ζώων συντροφιάς και θηραμάτων – από τους ελάχιστους που εξασκούν μία ξεχασμένη τέχνη- ξεδιπλώνει την φιλοσοφία του γύρω από την ζωή και τον θάνατο. Και ο συγγραφέας περιπλανιέται στους τόπους των εκτελέσεων, σε μία πόλη που δεν έχει συνέλθει ακόμα από την δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ, προσπαθώντας να μάθει την αλήθεια γύρω από τον θύτη και το ανθρωποκυνηγητό της αστυνομίας.
Όσο για τα υπόλοιπα, ο Νέσμπο βάζει προμετωπίδα στο μυθιστόρημα έναν στίχο των Rammstein: «We are all living in Amerika, Amerika ist wunderbar (η Αμερική είναι υπέροχη)». Από τη μιά ηχεί κάπως ειρωνικό –η πεμπτουσία του πανκ- από την άλλη όμως οι Rammstein εννοούν ότι η εικόνα της Αμερικής είναι το μέλλον της Δύσης.
Γι’ αυτό και ο Nesbo δεν αφήνει απ’ έξω καμία εικόνα της Αμερικής του 21ου αιώνα. Στο μυθιστόρημα του καταφέρνει να χωρέσει και την απόγνωση στα γκέτο και την αστική ανάπλαση στις μητροπόλεις και τους παράνομους μετανάστες και την διακίνηση όπλων και τους αριβίστες πολιτικούς και τα λόμπι που ουσιαστικά διαμορφώνουν τους αμερικάνικους νόμους.
Έτσι η Ώρα Του Λύκου μεταμορφώνεται σε ένα παλίμψηστο της Αμερικής κάτω από τον μανδύα της αστυνομικής περιπέτειας που καταλήγει να είναι πολύ πιο σύνθετη από κάθε προηγούμενο μυθιστόρημα του.