Με τον φακό του Ενρί Τσανάι: “Δεν νιώθω ούτε Έλληνας ούτε Αλβανός. Είμαι πολίτης των Βαλκανίων”

Με τον φακό του Ενρί Τσανάι: “Δεν νιώθω ούτε Έλληνας ούτε Αλβανός. Είμαι πολίτης των Βαλκανίων”
The Kanun is a set of laws used mostly in northern Albania and Kosovo from the 15th century until the 20th century and revived recently after the fall of communism in the early 1990s. This set of laws was a customary one, passed down through the generations, and not codified and written down until the 19th century. The rules evolved over time as a way to bring laws and rule to these lands. The code was divided into several sections: Church, Family, Marriage, House, Livestock and Property, Work, Transfer of Property, Spoken Word, Honor, Damages, Law Regarding Crimes, Judicial Law, and Exemptions and Exceptions. Some of the most infamous rules specified how murder was supposed to be handled, and it often led to blood feuds that lasted until all the men of the two involved families were killed. In some parts of the country, the Kanun resembles the Italian vendetta. These rules have recently resurfaced in northern Albania. There are organizations that try to mediate between feuding families and try to get them to "pardon the blood", but often the only resort is for men of age to stay in their homes, which are considered a safe refuge by the Kanuni, or flee the country. (Multiple values) Enri Canaj/ Invision Images

"Στην κόψη του κάδρου". Ποιο είναι το υπερεθνικό μήνυμα του αλβανικής καταγωγής φωτογράφου, Ενρί Τσανάι. Δείτε τα καρέ του (Pics)

“Φωτογραφία είναι για μένα, ένας -ίσως ο μόνος τρόπος- να επικοινωνήσω με τους άλλους. Και να την κοινωνήσω στους άλλους. Το βλέμμα και η φωτογραφία για μένα είναι ένας τρόπος -μια ‘δική’ μου γλώσσα για να μάθω τους άλλους και να τους λέω ιστορίες”.

Διαβάστε πώς περιέγραψε ο Ενρί Τσανάι στο NEWS 247 τη ζωή του στην Ελλάδα. Δείτε πλούσιο φωτογραφικό υλικό

Ο Ενρί Τσανάι είναι ο αλβανικής καταγωγής φωτογράφος (ήρθε στην Ελλάδα 11 χρονών με τους γονείς του στα 1991 και έκτοτε ζει στην Αθήνα) που σπούδασε φωτογραφία κι από το 2004 καταγράφει την Ελλάδα του σήμερα για λογαριασμό ξένων πρακτορείων και ελληνικών μέσων ενημέρωσης.

“Δεν νιώθω ούτε Έλληνας ούτε Αλβανός… Πιο πολύ πολίτης του κόσμου είμαι, ίσως λίγο περισσότερο πολίτης των Βαλκανίων” δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και στην ερώτηση ” – Τι είσαι; Απαντάει: Μετανάστης.

Related content  

Επιλέγει να φωτογραφίζει περισσότερο αυτό που οι “άλλοι” ονομάζουν περιθώριο. Ασπρόμαυρους υγρούς και βρώμικους δρόμους στην “καρδιά” της Αθήνας, έγχρωμους τοξικομανείς, πόρνες, άστεγους, μέλη συμμοριών, εκπορνευόμενους νεαρούς άνδρες. Διεισδύει με το φακό του πέρα από το… εικαστικά προφανές και επιχειρεί να γράψει με φως την ιστορία, τις “ζωές των άλλων”, αλλά του δικού του κόσμου- αυτού που κινείται “στην κόψη του κάδρου”.

 

“Στην κόψη του κάδρου” είναι ο τίτλος της έκθεσης φωτογραφίας του Ενρί Τσανάι που εντάσσεται στη φετινή διοργάνωση του 16ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ.

Η έκθεση, με συνολικά 60 φωτογραφίες -στην πλειονότητά τους ασπρόμαυρες και προερχόμενες από την Ελλάδα που “βλέπει” καθημερινά ο καταγραφέας τους στην Αθήνα της κρίσης και πέντε φωτογραφίες από την Αλβανία του Βορρά και του “Κανούν” (της αλβανικής βεντέτας)- φιλοξενείται στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης (Αποθήκη Β1- Λιμάνι) από το περασμένο Σάββατο ως και την Κυριακή 23 Μαΐου (μέρα λήξης του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ).

 

Τις επόμενες μέρες, ο 34χρονος Τσανάι θα ξεκινήσει για το δικό του προσωπικό ρεπορτάζ στη χώρα όπου γεννήθηκε.

The Kanun is a set of laws used mostly in northern Albania and Kosovo from the 15th century until the 20th century and revived recently after the fall of communism in the early 1990s. This set of laws was a customary one, passed down through the generations, and not codified and written down until the 19th century. The rules evolved over time as a way to bring laws and rule to these lands. The code was divided into several sections: Church, Family, Marriage, House, Livestock and Property, Work, Transfer of Property, Spoken Word, Honor, Damages, Law Regarding Crimes, Judicial Law, and Exemptions and Exceptions. Some of the most infamous rules specified how murder was supposed to be handled, and it often led to blood feuds that lasted until all the men of the two involved families were killed. In some parts of the country, the Kanun resembles the Italian vendetta. These rules have recently resurfaced in northern Albania. There are organizations that try to mediate between feuding families and try to get them to "pardon the blood", but often the only resort is for men of age to stay in their homes, which are considered a safe refuge by the Kanuni, or flee the country. (Multiple values) Enri Canaj/ Invision Images

 

Όσο για τις επιλογές των κάδρων του και της δική τους “κίνησης” πάντα στην “κόψη”;

“Αυτές τις εικόνες ξέρω. Δεν πήγα στα Βόρεια Προάστια όταν ήρθα στην Αθήνα με τους γονείς μου. Στα ξενοδοχεία πέριξ της Ομόνοιας ζήσαμε. Οι πόρνες, οι μετανάστες, οι άστεγοι ήταν οι “άνθρωποί” μας. Οι γείτονες, οι ‘φίλοι’… Στην κόψη του… κάδρου της ζωής. Έτσι επιβιώσαμε. Μ’ αρέσουν αυτοί οι άνθρωποι γιατί δεν φοβούνται να βγουν από τον… κύκλο, όπου συνήθως βάζουν τους ανθρώπους οι δυτικές κοινωνίες. Αυτοί δεν φοβούνται, έχουν τους δικούς του κώδικες κι είναι αυτοί οι κώδικες, αυτές οι καρδιές- οι εκτός του κύκλου που με μαγεύουν, που μου εκπέμπουν το δικό τους φως κι εγώ τους… φωτογραφίζω” λέει.

(Πηγή: ΑΜΠΕ)

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα