Γιατί να γίνεις δημοσιογράφος το 2018

Εκεί που η διαχρονική γοητεία του επαγγέλματος της δημοσιογραφίας συναντά τη "μαγεία" της ταχύτητας και της ενημέρωσης σε πραγματικό χρόνο. Δημοσιογράφοι του NEWS 24/7 περιγράφουν, γιατί αξίζει να κυνηγήσεις κανείς το όνειρο, να γίνει δημοσιογράφος σήμερα
- 01 Ιανουαρίου 2017 19:44
Σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο τοπίο, όπου η ίδια η ζωή κινείται σε φρενήρεις ρυθμούς, οι συνθήκες ενός επαγγέλματος δεν θα μπορούσαν να μην επηρεαστούν από τις αλλαγές και τις ανάγκες κάθε εποχής. Αυτό συμβαίνει και στον χώρο της δημοσιογραφίας, όπου η παλιότερη πιο ρομαντική κατά πολλούς εποχή, έχει δώσει τη σκυτάλη στην “αυτοκρατορία” του διαδικτύου.
Με αφορμή τη διενέργεια του “Journalism & content in the New Media Era Seminar” από το ATH/TECH, τέσσερις δημοσιογράφοι του NEWS 24/7 εξηγούν τους λόγους για τους οποίους το να θέλεις να γίνεις δημοσιογράφος στις μέρες μας και να κυνηγήσεις το όνειρό σου, αξίζει τον κόπο.
Σοφία Κατσαρέλη: Το “story telling” πάντα θα είναι ο πυρήνας του επαγγέλματος
Για ποιον λόγο να γίνει κανείς δημοσιογράφος το 2018… Γιατί όχι για όλους τους λόγους, για τους οποίους θα ήθελε, να γίνει σε οποιαδήποτε άλλη εποχή; Μπορεί η μαγεία του να γράφεις με μολύβι και στυλό, να κρατάς σημειώσεις, να μουντζουρώνεις, να σβήνεις, να σκίζεις τα χαρτιά σου και να γράφεις πάλι από την αρχή, να έχει δώσει τη θέση της στο μηχανικών κινήσεων γράψιμο με “τυφλό” σύστημα… μπορεί η αίσθηση του να κρατάς, να μυρίζεις και να “ακούς” μια εφημερίδα ξεφυλλίζοντάς τη, να έχει παραγκωνισθεί από κάμποσα “κλικ” κι άλλα τόσα scroll up και down, η ουσία όμως του – όπως λένε και στο χωριό μου – story telling, παραμένει ο πυρήνας του επαγγέλματος.
Αν αυτό το συνδυάσεις με τα δεδομένα της εποχής μας, όπου η τεχνολογία είναι στο αποκορύφωμά της, το αποτέλεσμα μπορεί πράγματι να είναι μαγευτικό. Σε έναν κόσμο που αλλάζει κάθε δευτερόλεπτο και η πληροφορία μεταφέρεται με αστραπιαίες ταχύτητες από τη μία άκρη της γης στην άλλη, η δυνατότητα του να διακρίνεις τι είναι είδηση και να την αξιολογείς, να την αναδεικνύεις και να την παρουσιάζεις χωρίς εμπάθεια, προσωπικές κρίσεις, άμεσο ή έμμεσο αλλά ευκόλως εννοούμενο σχολιασμό στον αναγνώστη και δη σε πραγματικό χρόνο, είναι τόσο πρόκληση όσο και μαγεία. Κι αυτό ακριβώς το στοιχείο, η πρόκληση του να ξετυλίγεις την πληροφορία και να την κάνεις κατανοητή και προσβάσιμη στον κόσμο, δεν θα αλλάξει ποτέ, όσα χρόνια κι αν περάσουν κι όσο και αν αλλάξουν οι συνθήκες.
Δουλεύοντας κοντά μία δεκαετία στον χώρο των ψηφιακών μέσων, αυτό το μάθημα παίρνω κι αυτό το στοίχημα καλούμαι, να κερδίζω κάθε μέρα. Το ίδιο ακριβώς μάθημα κι το ίδιο στοίχημα με κλειστά τα μάτια, θα “συμβούλευα” να πάρει, οποιοσδήποτε με ρωτούσε, αν αξίζει το πάρει. Με κλειστά τα μάτια… όπως με το “τυφλό”…
Χρήστος Δεμέτης: Ο δημοσιογράφος ως ιστορικός του μέλλοντος
Απαντώντας στο ερώτημα “γιατί να γίνω δημοσιογράφος το 2018”, θα ανατρέξω στο “γιατί αποφάσισα να γίνω δημοσιογράφος 20 χρόνια πριν” και συγκεκριμένα κατά τη διάρκεια της Β’ Λυκείου. Η προσωπική μου προαίρεση για το εν λόγω επάγγελμα σχετίζεται με την αγάπη μου για την κειμενογραφία και τη γραφή γενικότερα, ωστόσο πηγάζει μάλλον από τη γοητεία που μου ασκούσε πάντοτε η ιστορία, και δη η σύγχρονη. Με τον Χέμινγουεϊ να αποτελεί το προσωπικό μου “τοτέμ”, κατάλαβα από νωρίς πως ο δημοσιογράφος του σήμερα είναι ο ιστορικός του αύριο. Περισσότερο με ενδιέφερε κοινώς να βρίσκομαι “εκεί” την ώρα που γίνονταν τα γεγονότα, παρά να τα διαβάζω την επόμενη ώρα, ή μερικά λεπτά αργότερα.
Ο δημοσιογράφος έχει την σπάνια “ευκαιρία” να καταγράφει το παρόν και να μάχεται με το προσωπικό στοίχημα της αντικειμενικότητας τηρώντας τη δεοντολογία. Εν συνεχεία είναι ο πρώτος που μπορεί να προχωρήσει σε μια διακριτή ερμηνεία, σε ένα επίκαιρο σχόλιο. Ακόμη, ο δημοσιογράφος φέρει πάνω του την ευθύνη της ενημέρωσης, πράγμα που υπερβαίνει τα στενά όρια ενός καθημερινού επαγγέλματος και μιας καθημερινής ρουτίνας. Κάπως έτσι σκεφτόμουν είκοσι χρόνια πριν, κάπως έτσι σκέφτομαι και σήμερα, και από αυτές τις σκέψεις, δεν θα άλλαζα ούτε μία λέξη.
Χρήστος Καράμπελας: Για την ιστορία που ξεπροβάλλει από μια γωνιά της γης…
Οποιοσδήποτε σήμερα μπορεί ανά πάσα στιγμή να διαδώσει μια είδηση (ψεύδη ή αληθή) μέσω των social media και του Διαδικτύου. Επομένως η πληροφόρηση -υπό την έννοια της δημοσιοποίησης μιας είδησης – έχει αλλάξει μορφή και δεν υπόκειται σε παλαιότερες νόρμες ή μέσα.
Αυτό που ωστόσο δεν έχει αλλάξει είναι ο ρόλος του δημοσιογράφου, ο οποίος εξακολουθεί να κρίνεται στην αξιοπιστία του: με μεθόδους που θυμίζουν ακόμα και «ντετέκτιβ» καλείται να βρει την πληροφορία, να την ελέγξει, να την διασταυρώσει και έπειτα να τη διαδώσει ή διαψεύσει. Υπάρχει βέβαια και η μερίδα δημοσιογράφων που θα δώσει περισσότερη σημασία στο να γράψει την είδηση πρώτη, παρά στο να διασταυρώσει την αλήθεια της. Τα «κλικ» άλλωστε και ο αυξανόμενος ανταγωνισμός δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητες δυνάμεις.
Ανάμεσα στον ορυμαγδό πληροφοριών και «κλικ» που καλείται να διαχειριστεί ο σύγχρονος δημοσιογράφος σίγουρα θα βρει ένα πρόσωπο, μια φωτογραφία ή μια είδηση που κρύβει μια ιστορία αξία να ειπωθεί στην πληρότητά της και όχι σε μορφή «κονσέρβας». Εκεί είναι που συναντά τη «μαγεία» που έφερε ανέκαθεν το εν λόγω επάγγελμα: μπορεί να χρειαστεί να γράψει ή να αναμεταδώσει εκατοντάδες, ακόμα και χιλιάδες πληροφορίες, σίγουρα όμως σε κάποιες από αυτές θα σταθεί, θα θυμηθεί ότι αφορούν στον άνθρωπο και θα ψάξει τον τρόπο να τη φέρει στο φως για να τον δέκτη – συνάνθρωπο.
Νομίζω αυτό είναι που μου αρέσει στη δουλειά μου, αυτές οι στιγμές που μια ιστορία ξεπροβάλλει από μια γωνιά της γης ή από μια σελίδα της ιστορίας και ψάχνει μια φωνή για να ειπωθεί ή μια πένα για να τη θυμίσει.
Λευτέρης Σαββίδης: Ο αχανής κόσμος του διαδικτύου δεν είναι απλά ένα πεδίο κοινωνικής δικτύωσης
Γιατί σου αρέσει να μαθαίνεις καινούρια πράγματα. Επειδή πιστεύεις πως ο αχανής κόσμος του διαδικτύου δεν είναι απλώς ένα πεδίο κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και ο χώρος μέσω του οποίου μπορεί κανείς να μάθει όλα όσα συμβαίνουν γύρω του. Ο δικός σας ρόλος είναι να ξεχωρίσετε την ήρα από το στάρι, να διαμορφώσετε κατάλληλα την πληροφορία και να την προσφέρετε σε εκείνους που θέλουν να ενημερωθούν. Το μέσο, υπάρχει και σε αυτό έχει πρόσβαση ο καθένας. Ποιο όμως είναι το μήνυμα; Αυτό εξαρτάται από εσάς.
Journalism and Content in the New Media Era
9 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ – 30 ΜΑΡΤΙΟΥ
Το Σεμινάριο “Journalism and Content in the New Media Era” θα πραγματοποιηθεί από τις 9 Φεβρουαρίου μέχρι τις 30 Μαρτίου, στις εγκαταστάσεις του ATH/TECH College.
Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό σεμινάριο, με στόχο να εξοπλίσει όσους ενδιαφέρονται για τον κόσμο της ψηφιακής δημοσιογραφίας με τα απαραίτητα ερεθίσματα και τις πρακτικές, ώστε να κάνουν με σιγουριά τις κινήσεις τους στον χώρο αυτό.
Σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο τοπίο, τα μαθήματα που έχουν επιλεγεί για το πρόγραμμα αυτό βρίσκονται στο επίκεντρο των απαιτήσεων της ψηφιακής εποχής και αποτελούν τον πυρήνα των γνώσεων που κάποιος πρέπει να αποκομίσει εισερχόμενος ή ασχολούμενος με τα νέα ψηφιακά μέσα.
Στο σεμινάριο δίνεται έμφαση στην διάδραση και στην πρακτική εξάσκηση, μέσο ασκήσεων ή case studies, ώστε οι συμμετέχοντες να μην μένουν απλά στην θεωρία αλλά να δοκιμάζουν τις γνώσεις και δεξιότητες τους σε πραγματικές συνθήκες δημοσιογραφικής εργασίας.
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε:
Νέους και νέες, φοιτητές ή απόφοιτους σχολών δημοσιογραφίας, marketing και επικοινωνίας, διοίκησης επιχειρήσεων, που θέλουν να εργαστούν στον κόσμο των digital media ή η δουλειά τους απαιτεί γνώσεις γύρω από τους νέους τρόπους επικοινωνίας μέσο τεχνολογίας.
Στελέχη επιχειρήσεων των digital media που θέλουν να δουν και να μάθουν από έμπειρα στελέχη της αγοράς μεθοδολογίες τρόπους και εφαρμοσμένα παραδείγματα.
Δημοσιογράφους της τηλεόρασης, των εντύπων και των εφημερίδων που θέλουν να κατανοήσουν και να προσαρμόσουν τις γνώσεις τους σε σχέση με την ψηφιακή δημοσιογραφία.
Στελέχη της αγοράς επικοινωνίας που θέλουν να κατανοήσουν τον κόσμο των digital media και τις πρακτικές του.
Περισσότερες πληροφορίες για το σεμινάριο μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα του ATH/TECH.