Citroen C5 1,8

Το AUTO 24 οδηγεί τη νέα ναυαρχίδα της Citroen και σας μεταφέρει τις εντυπώσεις του
- 26 Αυγούστου 2008 00:26
“Distinquez-vous”… «Ραντεβού με τη διάκριση» είναι το σλόγκαν που διατείνεται η Citroen για τη νέα C5 και δύσκολα μπορεί να φανταστείς κάποιον που θα φέρει αντίρρηση και θα αποστρέψει το βλέμμα του στη θέα της νέας γαλλικής μπερλίνας. Ακόμα πιο δύσκολα, όμως, θα διαφωνήσει κανείς με το ότι η διάκριση της C5 στην κατηγορία των μεγάλων οικογενειακών αυτοκινήτων επιτυγχάνεται χωρίς τα παραδοσιακά γαλλικά συστατικά –εξωτικός σχεδιασμός, τεχνολογικές καινοτομίες- αλλά με την ανάμιξη τους με τα στερεότυπα στοιχεία γερμανικής σχολής: Ντιζάιν, πολυτέλεια, ποιότητα και σχετικός συμβιβασμός στις επιδόσεις.
Με τη πρώτη ματιά
Αντικρίζοντας για πρώτη φόρα τη νέα C5 καταλάβαμε ότι αυτή τη φορά οι γάλλοι είναι αποφασισμένοι. Και έχουν αποφασίσει να αφήσουν στην άκρη τις σχεδιαστικές παραξενιές ή τουλάχιστον να τις αναμίξουν με γερές δόσεις πιο δημοφιλών και σύγχρονων ιδεών. Τα φυσικά σχήματα επικρατούν των ανθρωπογενών, το συναφές του αφηρημένου, η σοβαρότητα του εντυπωσιασμού, το κοινό του εξωτικού. Οι ρευστές επιφάνειες τελειώνουν σε μινιμαλιστικές ακμές και οι δυναμικοί όγκοι διακόπτονται από πιο αυστηρά επίπεδα. Και επειδή ακριβώς πρόκειται για μια αισθητή υπεροχή παρά για εξάλειψη, η νέα C5 είναι μια διατριβή στο βιομηχανικό σχέδιο.
Το λένε και οι ιθύνοντες αλλά συνυπογράφουμε και εμείς. Από όποια γωνία αν παρατηρήσεις τη C5 σου δίνει διαφορετική εντύπωση. Κοιτώντας τη επίμονα στα «μάτια» νομίζεις ότι πρόκειται για πολυτελές σεντάν. Μεταφερόμενος στο πλάι και διαπιστώνοντας τη διαφορά μήκους μεταξύ του εμπρός και πίσω μέρους, μεταμορφώνεται σε ένα εντυπωσιακό σπορ κουπέ. Και όταν σου γυρίσει την πλάτη νομίζεις ότι αλλάζει σε οικογενειακό της μεγάλης κατηγορίας.
Τα γερμανικά γονίδια της C5 μπορείς κανείς να τα εντοπίσει αρχικά στα φωτιστικά σώματα και στις διαστάσεις. Σε ότι αφορά τα πρώτα, ειδικά τα πίσω θυμίζουν έντονα BMW της σειράς 3. Αν ανάμεσα τους δεν υπήρχαν και τα χρωμιωμένα λοχιόσημα κάθε σύγχυση θα ήταν αναπόφευκτη και δικαιολογημένη. Παράλληλα, οι αυξημένες διαστάσεις του αμαξώματος 4.779/1.860/1.458 -με εξαίρεση το μήκος που μειώθηκε σε σχέση με την προηγούμενη C5- ενισχύονται από τις δυναμικές και ρευστές γραμμές της σχεδίασης αποπνέοντας το αέρα της ωμής δύναμης μιας γερμανικής μπερλίνας.
Πολυτέλεια και άνεση
Ανοίγοντας την πόρτα του οδηγού, η πρώτη εντύπωση είναι αυτή της πολυτέλειας. Η επένδυση τιμονιού με μαύρο δέρμα, η εναλλαγή μαύρου δέρματος και υφάσματος στα καθίσματα των επιβατών, τα μαλακά αφρώδη πλαστικά στις επιφάνειες του ταμπλό, η πληρότητα σε ηλεκτρονικό εξοπλισμό, οι γραμμές και οι λεπτομέρειες από χρώμιο στις μαύρες επιφάνειες δίνουν έναν αέρα business class στης καμπίνα. Εντυπωσιασμός; Κάθε άλλο! Η ποιότητα των εσωτερικών χώρων είναι υψηλή από άποψη τελειωμάτων, συναρμολόγησης και δεν αφήνουν κανένα περιθώριο αμφισβήτησης της στιβαρότητας του συνόλου.
Οι χώροι, κυρίως χάρη στο μεταξόνιο των 2,815 μέτρων, είναι υπεραρκετοί για μια πενταμελή οικογένεια και μόνο οι πολύ ψηλοί θα διαμαρτυρηθούν για το χώρο πάνω από το κεφάλι τους, κυρίως στο πίσω μέρος που η γραμμή της οροφής συγκλίνει απότομα για συναντηθεί με αυτή της θύρας του χώρου των αποσκευών. Βάλτε σε όλα αυτά μια πληθώρα αποθηκευτικών χώρων, εμπρός και πίσω υποβραχιόνια, πρόβλεψη για τα πέδιλα του σκι και ράδιο CD έξι ηχείων στο στάνταρ εξοπλισμό και έχετε την πλήρη εικόνα του εσωτερικού.
Ή, καλύτερα, σχεδόν την πλήρη εικόνα. Η πληθώρα στα ηλεκτρονικά συστήματα συνοδεύεται και από ένα μπαράζ κουμπιών για τις ρυθμίσεις. Έχουμε και λέμε: Στο σταθερό πάνελ του τιμονιού βρίσκονται τα χειριστήρια του ηχοσυστήματος (δεξιά), της οθόνης (αριστερά πάνω) και του ελέγχου ταχύτητας cruise control και speed limit (αριστερά κάτω). Στο κέντρο της κονσόλας βρίσκεται ο κλιματισμός και κάτω από αυτό το ηχοσύστημα. Αριστερά και δεξιά τα πλήκτρα του κεντρικού κλειδώματος των θυρών και του ESP ενώ στο φόρτο των ρυθμίσεων του οδηγού έρχονται και τα πλήκτρα για τα ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός και πίσω.
Εδώ υπάρχει λίγος χώρος για γκρίνια και πάντα σε σχέση με την εργονομία. Καταρχήν χρειάζεται αρκετός χρόνος για την εξοικείωση με τη λογική των μενού, τα περισσότερα πλήκτρα είναι πολύ μικρά, τα πλήκτρα του ήχου στο σταθερό πάνελ έχουν μπει στη δεξιά πλευρά ουσιαστικά καταργώντας το πλεονέκτημα που επιχειρούν να προσφέρουν αφού είναι από στην ίδια μεριά με το ηχοσύστημα και το λεβιέ των ταχυτήτων. Τέλος, το πλήκτρο των αλάρμ βρίσκεται αρκετά μακριά τοποθετημένο πλησιέστερα στη θέση του συνοδηγού.
Αυτά περί πλήρους εικόνας. Γιατί περί πλήρους αίσθησης, έχουν ληφθεί διάφορα μέτρα σε σχέση με την ακουστική μόνωση και τα θερμικά φαινόμενα. Οι θόρυβοι που φτάνουν στη καμπίνα από το περιβάλλον και τον κινητήρα είναι πρακτικά ανεπαίσθητοι χάρη στη χρήση ηχομονωτικού παμπρίζ, στις επενδύσεις των θόλων των τροχών και τις τρεις στρώσεις στεγνωτικών στις πόρτες. Κυριολεκτικά δεν ακούγεται ούτε το παραμικρό εκτός και αν ο οδηγός ζορίσει τον κινητήρα. Για την θερμική άνεση των επιβατών χρησιμοποιείται σύστημα κλιματισμού με ξεχωριστούς κοχλίες ρύθμισης για το αριστερά και το δεξιά μέρος της καμπίνας καθώς και αεραγωγούς για τους πίσω επιβάτες.
“Πολιτισμένες” επιδόσεις
Η έκδοση που είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε ήταν η 1.8 Dynamique που έρχεται με το 16βάλβιδο κινητήρα των 1,8 λίτρων (127 ίπποι – 170 Nm/3750 σ.α.λ.) και τη συμβατική ανάρτηση -μεταλλική όπως την αποκαλεί η Citroen- με διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω. Στο στάνταρ εξοπλισμό οδήγησης περιλαμβάνονται, επίσης, ABS με ηλεκτρονικό κατανεμητή πέδησης, ESP και ηλεκτρικά υποβοηθούμενο τιμόνι με μεταβλητή υποβοήθηση.
Παραλαμβάνοντας τη C5 και κάνοντας την πρώτη δοκιμή εντός πόλης, παρατηρήσαμε αμέσως τον πολιτισμένο χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Ίσως πολύ πολιτισμένο για τα «γούστα» μας. Ξεκινώντας από στάση, έπρεπε να βάλουμε γερά το πόδι στο γκάζι ενώ η απόκριση του κινητήρα μας έφτασε με μια μικρή καθυστέρηση. Για να αλλάξουμε σε δευτέρα έπρεπε να κρατήσουμε τις στροφές του κινητήρα σχετικά ψηλά. Από και έπειτα σε πιο ανοιχτούς δρόμους, εντός πόλης πάντα, η τρίτη σχέση στο κιβώτιο παρέλαβε το βαρύ σύνολο των 1510 κιλών και το κίνησε αξιοπρεπέστατα.
Συνεχίζοντας στους κεντρικούς δρόμους της Αθήνας και στα προάστια, ο πολιτισμένος χαρακτήρας της C5 μας έκανε να ξεχάσουμε τις «ιδιαιτερότητες» των ελληνικών δρόμων. Για τη C5 δεν υπάρχουν ούτε σαμαράκια, ούτε μπαλώματα, ούτε λακκούβες, ούτε κανάλια για τα νερά της βροχής. Η μεταλλική ανάρτηση είναι τόσο μαλακή και τόσο προοδευτική που σε συνδυασμό με την απουσία θορύβων από το εσωτερικό της καμπίνας νιώθεις ότι οδηγείς στη… Γερμανία για να επανέλθουμε στο γνωστό στερεότυπο.
Κάπου εδώ μας γεννήθηκε το πρώτο σημαντικό ερώτημα σε σχέση με το πακέτο κινητήρας-ανάρτηση και τι ακριβώς επιτυγχάνουν σε μεγαλύτερες ταχύτητες και καμπές. Βγάζοντας τη C5 εκτός πόλης, συνεχίσαμε να θαυμάζουμε την ποιότητα κύλισης αλλά και πόσο άνετα κινούμασταν σε ταχύτητες με εύρος από 110 χ.α.ω έως 190 χ.α.ω. Χωρίς να έχει τις πιο γρήγορες επιταχύνσεις στον κόσμο (0-100 χ.α.ω σε 11 δ.) δεν χάσαμε ποτέ τη δύναμη του γκαζιού κάτω από το πόδι μας. Στις ανοιχτές καμπές το κράτημα ήταν ιδανικά οικογενειακό χωρίς ούτε μία φορά να μας αγχώσει με μικρομετατοπίσεις ή κλίσεις του αμαξώματος.
Τέλος, σε κλειστές στροφές επαρχιακών δρόμων το κράτημα ήταν εξίσου υποδειγματικό. Ακόμα και όταν τα χιλιόμετρα στο κοντέρ ήταν λίγο παραπάνω από τα ειωθότα η πρόσφυση χανόταν από το πίσω μέρος τόσο αργά και προοδευτικά που όχι μόνο δεν μας άγχωνε αλλά μας προκαλούσε να το επαναλάβουμε μέχρι να εμπλακούν τα ηλεκτρονικά συστήματα στο παιχνίδι. Ουσιαστικά, το μοναδικό μειονέκτημα ήταν πάλι ο κινητήρας των 127 ίππων που στις πολύ κλειστές στροφές μας υποχρέωνε να κατεβάσουμε σε δευτέρα για να κινηθούμε πιο γρήγορα.
Ο κερδισμένος οικογενειάρχης
Η νέα C5 1,8 Dynamique απευθύνεται σίγουρα στο μέσο οικογενειάρχη και χωρίς να είναι πιο φτηνή πρόταση αγοράς (22700 ευρώ) καλύπτει τις ανάγκες του με το παραπάνω. Αλλά αν έρθει κανείς στη θέση του ιδεοτυπικού αυτού οικογενειάρχη ας αναλογιστεί,με αυτό το ποσό, πόσα έχει αποκτήσει: Σχεδιαστικά ένα έργο τέχνης. Από άποψη εξοπλισμού ένα πραγματικό πολυεργαλείο. Από πλευρά πολυτέλειας και ποιότητας ένα άλμα στη Business κατηγορία. Και, αν βγάλει κανείς από την εξίσωση τον παράγοντα επιδόσεις, ένα ραντεβού με τη διάκριση.
Αξιολόγηση: Citroen C5 1.8
Επιδόσεις: 6/10
Οδηγική Συμπεριφορά: 8/10
Οικονομία: 7/10
Εργονομία: 7/10
Άνεση: 9/10
Συνολική αξιολόγηση: 7.4
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Κυβισμός: 1749 κ.εκ.
Ισχύς: 125 ιπποι/6000 σ.α.λ.
Ροπή: 18,1 χλγμ /3.750 σ.α.λ
Επιτάχυνση (0-100 χ.α.ω.): 11 δευτ.
Τελική Ταχύτητα: 200 χ.α.ω.
Μέση Κατανάλωση: 10.7
Χώρος Αποσκευών: 439 λίτρα
Διαστάσεις (ΜxΠxΥ): 4,779 x 1,860 x 1,458 μ.
Εγγύηση (έτη): 2 Μηχανική, 3 Χρώματος, 12 Αντισκωριακή