Τεχνικά Altea Freetrack

Μια λεπτομερειακή ξενάγηση από το AUTO 24 στον τετρακίνητο κόσμο του Altea Freetrack
- 21 Οκτωβρίου 2007 17:53
Τα πρώτα στοιχεία του Freetrack είναι πλέον γνωστά, όμως στο παρακάτω κείμενο σας παραθέτουμε μια πιο ενδελεχή παρουσίαση των τεχνικών χαρακτηριστικών που συνθέτουν το πρώτο τετρακίνητο μοντέλο της Seat.
Αμάξωμα
O Crossover χαρακτήρας του Αltea freetrack, δεν αντικρούει σε καμία περίπτωση την ευκολία οδήγησης που αναμένεται σε συμπαγή αυτοκίνητα. Το νέο όχημα της SEAT έχει τα ιδανικά χαρακτηριστικά για την εξερεύνηση δύσκολου εδάφους, αλλά αποδεικνύεται επίσης ο τέλειος συνεργάτης για την κυκλοφορία μέσα σε ένα διαφορετικό είδος “ζούγκλας” την αστική ζούγκλα!
Το νέο Altea freetrack δεν θα ήταν πλήρες χωρίς το ευκίνητο πλαίσιο (DSR). Αυτό το σύστημα έχει την πιο άμεση απόκριση και παρέχει πολύ καλύτερο έλεγχο, ο οποίος μεταφράζεται σε όφελος από την άποψη της ασφάλειας. Κατά συνέπεια, οι οδηγοί του Altea freetrack μπορούν να έχουν μεγαλύτερη γωνιακή ταχύτητα καθώς επίσης και ελάχιστες κλίσεις κατά τη διάρκεια της στροφής, παρά το σχετικά υψηλό αμάξωμα.
Αυτά τα χαρακτηριστικά χειρισμού οφείλονται στις ρυθμίσεις των ελατηρίων και των αμορτισέρ, σε συνδυασμό με ένα ηλεκτρομηχανικό σύστημα διεύθυνσης του οποίου η δύναμη υποβοήθησης προσαρμόζεται στις συνθήκες οδήγησης.
Η μπροστινή ανάρτηση McPherson τοποθετεί τα ελατήρια σε μια ιδανική γωνία λειτουργίας, ενώ περιλαμβάνονται εξαιρετικά άκαμπτα silent-blocks για να παρέχουν απόλυτη σταθερότητα σε οποιαδήποτε κατάσταση, από τις ξαφνικές μετατοπίσεις φορτίων έως και το φρενάρισμα στις στροφές. Τα silent-blocks μειώνουν τις διαμήκεις δυνάμεις ενεργώντας σε μια αξονική κατεύθυνση (φρενάρισμα και επιτάχυνση) ταυτόχρονα με την ελαχιστοποίηση των εγκάρσιων δυνάμεων σε μια ακτινωτή κατεύθυνση (κλίση).
Στο οπίσθιο τμήμα του Altea freetrack χρησιμοποιείται μια ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων. Η καθοδήγηση των τροχών γίνεται μέσω τεσσάρων συνδέσεων (τρεις εγκάρσιες και μια διαμήκη). Η βέλτιστη ρύθμιση αυτών των μερών μειώνει και το φαινόμενο υποστροφής αλλά και τη γωνία ολίσθησης.
Νέα ανάρτηση
Η ανάρτηση του Altea freetrack περιλαμβάνει αμορτισέρ με μεγαλύτερη χωρητικότητα λαδιού από αυτά του XL. Αυτό επιτρέπει στην ανάρτηση να χειρίζεται ακόμα πιο σκληρές συνθήκες οδήγησης, χωρίς οποιαδήποτε ανησυχητική αύξηση στη θερμοκρασία.
Όσον αφορά στο σύστημα πέδησης, όλες οι εκδόσεις του Altea freetrack είναι εξοπλισμένες με δισκόφρενα 312×25 στους εμπρόσθιους τροχούς και 286×12 στους οπίσθιους.
Συστήματα ευστάθειας
Το Altea freetrack είναι εξοπλισμένο εργοστασιακά με σύστημα ελέγχου πρόσφυσης (TCS), που επεμβαίνει στη διαχείριση του κινητήρα για να αποτρέψει την ελεύθερη περιστροφή των τροχών (spin) κατά την επιτάχυνση στις ολισθηρές επιφάνειες. Το τελευταίας γενιάς ESP (Ηλεκτρονικό Σύστημα Ελέγχου Ευστάθειας) αποτελεί επίσης μέρος του εργοστασιακού εξοπλισμού. Αυτό συνεργάζεται με το Σύστημα Σύστασης Διεύθυνσης (DSR), που ανιχνεύει την ποιότητα της πέδησης σε κάθε άξονα και λαμβάνει διορθωτικά μέτρα όπου απαιτείται, με τη διαβίβαση μιας μικρής ώθησης στο τιμόνι για να κρατήσει το όχημα στη σωστή πορεία. Το Σύστημα Υποβοήθησης Πέδησης (EBA) μπορεί με τον ίδιο τρόπο να βοηθήσει τον οδηγό, ασκώντας την μέγιστη πίεση πέδησης, κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης.
Τελευταίο αλλά εξίσου σημαντικό, είναι το γεγονός πως στο σύστημα ESP του νέου Altea freetrack ενσωματώνεται ένα Σύστημα Σταθερότητας Ρυμουλκών (TSP), το οποίο έχει ως σκοπό να ενισχύσει την ασφάλεια των οχημάτων κατά τη ρυμούλκηση ενός φορτίου. Το TSP βοηθά στην σταθεροποίηση του ρυμουλκού εάν διακινδυνεύσει ο ασφαλής χειρισμός του οχήματος ως αποτέλεσμα, παραδείγματος χάριν, των δυσμενών καιρικών συνθηκών, μιας κακής οδικής επιφάνειας ή ενός φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης.
Ασφάλεια
Όσον αφορά στην παθητική ασφάλεια, το νέο Altea freetrack προσφέρει την επιλογή για μέχρι και οκτώ αερόσακους. Εκτός από τους έξι στάνταρ αερόσακους που εγκαθίστανται σε όλη τη γκάμα (οδηγός, συνοδηγός, πλευρικοί εμπρός και αερόσακοι τύπου κουρτίνας), οι πελάτες μπορούν επίσης να προσθέσουν πλευρικούς αερόσακους στο οπίσθιο τμήμα χωρίς επιρροή στην οριζόντια ρύθμιση του οπίσθιου καθίσματος. Επιπλέον, τα σημεία πρόσδεσης Isofix για την ασφαλή τοποθέτηση παιδικών καθισμάτων κατ’ ευθείαν στη δομή του οχήματος, ενσωματώνονται σε κάθε ένα από τα οπίσθια καθίσματα.
Το Altea freetrack έχει κατασκευαστεί ως προστατευτικός κλωβός. Σε περίπτωση σύγκρουσης, η λεπτομερώς δοκιμασμένες “ζώνες ελεγχόμενης παραμόρφωσης” θλίβονται με έναν προκαθορισμένο τρόπο, ώστε να μεγιστοποιηθούν η ενεργειακή απορρόφηση και η προστασία των επιβατών.
Οι διαγώνιες μπάρες ενίσχυσης υπό μορφή δοκών υψηλής αντοχής έχουν παρεμβληθεί στις πόρτες, επιπρόσθετα των οριζοντίων δοκών που τοποθετούνται στο ύψος της μέσης. Εκτός από αυτές τις προστατευτικές δοκούς, οι πόρτες γεμίζουν με πυκνό αφρό που βοηθά στην απορρόφηση των πλευρικών συγκρούσεων, βελτιώνοντας ταυτόχρονα την ηχομόνωση και ελαχιστοποιώντας τις δονήσεις μέσα στο όχημα.
Με δύο κινητήρες
Στην έκδοση diesel, το Altea freetrack έρχεται με τον υψηλής ποιότητας κινητήρα που εφοδιάζονται τα Leon, Altea, Altea XL και Toledo. O 170 ίππων 2,0lt TDI χρησιμοποιεί σύστημα άμεσης έγχυσης πετρελαίου. Έρχεται επίσης με ένα φίλτρο σωματιδίων (DPF) που απορροφά τα μικρο-σωματίδια που παράγονται κατά τη διάρκεια της διαδικασίας καύσης.
Ο 2.0lt TSI 200 ίππων, αφ’ ετέρου, είναι τετρακύλινδρος και ενσωματώνει τεχνολογία άμεσου ψεκασμού FSI. Ενισχύεται από έναν στροβιλοσυμπιεστή που είναι ενσωματωμένος στην πολλαπλή εξάτμισης, ενώ τα πρόσθετα χαρακτηριστικά γνωρίσματα περιλαμβάνουν ένα σύστημα εισαγωγής με συνεχώς μεταβαλλόμενη διανομή και την εσωτερική ανακύκλωση των καυσαερίων. Μεταξύ της μηχανής τα πιο αξιοσημείωτα χαρακτηριστικά είναι η γραμμικότητά του, η τεράστια ευελιξία του και η λειτουργούσα οικονομία του.
Και οι δύο μηχανές συνδυάζονται με μηχανικά κιβώτια έξι ταχυτήτων.
Κίνηση στους τέσσερις τροχούς
Προκειμένου να μεταβιβαστεί η κινητήρια δύναμη και στους οπίσθιους τροχούς, το νέο μοντέλο της SEAT χρησιμοποιεί ένα υδραυλικό σύστημα που ελέγχεται ηλεκτρονικά με τη βοήθεια μιας διάταξης Haldex.
Σε άλλα συστήματα τετρακίνησης η δύναμη μοιράζεται μόνο σύμφωνα με τη διαφορά στις περιστροφικές ταχύτητες μεταξύ των αξόνων, συνήθως με μηχανικά ή και υδραυλικά μέσα. Το πρωταρχικό όφελος της διάταξης Haldex βρίσκεται στην ικανότητά του για ηλεκτρονικό έλεγχο, επιτρέποντας του να επιλέξει μέσα από αμέτρητες διαφορετικές πιθανότητες, τη βέλτιστη κατανομή δύναμης για τις τρέχουσες συνθήκες και σε οποιαδήποτε στιγμή.
Η διάταξη Haldex είναι βασικά ένα σύστημα πολύδισκου συμπλέκτη που ελέγχει τη διαφορά στην περιστροφική ταχύτητα μεταξύ ενός άξονα εισαγωγής και ενός άξονα εξαγωγής. Ο άξονας που παίρνει κίνηση από το κιβώτιο ταχυτήτων είναι ο άξονας εισαγωγής, ενώ ο άξονας εξαγωγής συνδέεται με τον οπίσθιο άξονα μέσω συνδεσμολογίας “σταυρών”.
Ο ηλεκτρονικός έλεγχος είναι προγραμματισμένος έτσι ώστε υπό κανονικές συνθήκες οδήγησης το Altea freetrack να συμπεριφέρεται όπως ένα συμβατικό όχημα με κίνηση στους εμπρόσθιους τροχούς, το οποίο έχει μια θετική επίδραση στην κατανάλωση καυσίμων. Εντούτοις, οι τιμές των αμέτρητων δυναμικών παραμέτρων (διαφορά στην περιστροφική ταχύτητα μεταξύ των αξόνων, των σημάτων από τους αισθητήρες των ABS/ESP, των μεταβλητών της ροπής και της ταχύτητας περιστροφής, κ.λπ….) καθορίζουν την λειτουργία του ηλεκτρονικού ελέγχου για τη κατανομή της κίνησης. Έτσι ελέγχονται μόνιμα για να επιτρέψουν την προσαρμογή της κατανομής δύναμης σε οποιεσδήποτε συνθήκες οδήγησης, με μέχρι και 50% της συνολικής δύναμης ικανής να κατευθυνθεί στους οπίσθιους τροχούς.
Μέγιστη ευκολία
Αντίθετα από άλλα συστήματα που απαιτούν την επιλογή του τύπου έλξης από τον οδηγό, στο Altea freetrack ο έλεγχος και η επιλογή της ελκτικής δύναμης γίνονται αυτόματα. Αυτό εγγυάται την καλύτερη δυνατή έλξη σε όλες τις συνθήκες οδήγησης και αποτελεί ευκολία για τους οδηγούς αφού αναλαμβάνει να κάνει τα πάντα αυτόματα όποτε υπάρχει αλλαγή στο οδόστρωμα.
Προκειμένου να προσαρμοστεί αυτό το σύστημα τετρακίνησης χωρίς αντίκτυπο στην ευρυχωρία του εσωτερικού του οχήματος, ήταν απαραίτητο να προσαρμοστούν και ο οπίσθιος άξονας και η ανάρτηση. Ήταν επίσης απαραίτητο να τροποποιηθεί η δεξαμενή καυσίμων, αν και η χωρητικότητα των 55 λίτρων είναι αμετάβλητη από αυτήν Altea XL.
Χάρη σε αυτό το σύστημα της μετάδοσης δύναμης και την μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος έναντι με ένα Altea XL, το Altea freetrack επιτυγχάνει γωνία προσέγγισης 17,6 μοιρών και γωνία αναχώρησης σχεδόν 23 μοιρών.