Saab 9-X Αir

Saab 9-X Αir
Saab 9-X Αir

To Saab 9-X Αir επαναπροσδιορίζει τη σχεδίαση των αυτοκινήτων ανοιγόμενης οροφής

Διαθέτοντας μια μοναδική οροφή σε σχήμα καλύπτρας και ένα μπροστινό παρμπρίζ που αγκαλιάζει ολόκληρο το μπροστινό τμήμα του αυτοκινήτου, περιλαμβάνοντας και το πίσω παρμπρίζ, το 9-X Air εξελίσσει το καλούπι του μετατρεπόμενου συμβατικού σχεδιασμού, προσφέροντας φιλοξενία για τέσσερα άτομα μέσα πάντοτε στα πλαίσια που οι αναλογίες ενός σπορ αυτοκινήτου μπορούν να προσφέρουν.



Η χαρακτηριστική σιλουέτα του ορίζεται από τις εξέχουσες πίσω κολώνες, όπου τοποθετείται η επίπεδα αναδιπλούμενη οροφή σε σχήμα καλύπτρας και όπου, επίσης, υπάρχει το ξεχωριστά τοποθετημένο οπίσθιο παρμπρίζ. Από την κορυφή εως το δάπεδο, το 9-X Air είναι σχεδιασμένο για να προσφέρει ελεύθερη ροή του καθαρού αέρα. Το πάνω τμήμα του υιοθετεί την εμφάνιση ενός κουπέ.








Σχεδιασμένο εκ παραλλήλου με το πρωτότυπο 9-X BioHybrid, το 9-X Air μοιράζεται το ίδιο πολύ υψηλής ισχύος κινητήριο σύνολο. Ο κινητήρας Saab BioPower, των 1.4 λίτρων προσφέρει υπεύθυνες επιδόσεις, συνδυάζοντας το σωστό μέγεθος κινητήρα με υπερσυμπίεση, τη χρήση του καυσίμου βιοαιθανόλης Ε85 και την υβριδική τεχνολογία.



Το 9-X Air υπογραμμίζει τον ηγετικό ρόλο της Saab στο σχεδιασμό μοντέλων ανοιγόμενης οροφής και θα αποκαλυφθεί ακριβώς 25 χρόνια μετά την πρώτη πρεμιέρα μοντέλου Saab ανοιγόμενης οροφής στο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης.




Προοδευτική σχεδίαση

Το καθαρό, σμιλευμένο περίγραμμα του αμαξώματος του 9-X Air, προσδίδει μια νέα έκφραση στον εμπνευσμένο σκανδιναβικό σχεδιασμό της Saab και στην αεροναυπηγική της κληρονομιά. Η γεμάτη νόημα στάση, με ελάχιστες προεξοχές εμπρός και πίσω, συμπληρώνεται από ένα ενιαίο παρμπρίζ που διατρέχει ολόγυρα το αμάξωμα, ομαλές, μη διακοπτόμενες επιφάνειες και φωτιστικά σώματα που μιμούνται το χρώμα του πάγου.



Η εξωτερική εμφάνιση ορίζεται από τις εξέχουσες κολώνες C, ή στηρίγματα, που παρέχουν τον πίσω χώρο τοποθέτησης για τη μοναδική οροφή τύπου καλύπτρας, μια ενισχυμένη επίπεδα αναδιπλούμενη οροφή. Αυτή η καινοτομία στο σχεδιασμό convertible, που διακρίνει μια αναδιπλούμενη οροφή από μια πλήρως αναδιπλούμενη μαλακή κουκούλα, υπόκειται σε κατάθεση αίτησης εκ μέρους της Saab για δίπλωμα ευρεσιτεχνίας.



Η οροφή τύπου καλύπτρας είναι από ύφασμα, και όχι από μέταλλο, για εξοικονόμηση βάρους και για πιο αποτελεσματική αποθήκευση στο χώρο αποσκευών. Είναι πλήρως αυτόματη στη λειτουργία και αναδιπλώνεται τακτοποιημένα σε τρία μικρά τμήματα κάτω από το πάτωμα του χώρου φόρτωσης. Το πίσω παρμπρίζ μεταξύ των στηριγμάτων αποσύρεται αυτόματα για να επιτρέψει την τοποθέτηση της οροφής στο χώρο φόρτωσης. Στη συνέχεια, το παρμπρίζ επανέρχεται στην αρχική του θέση, παρέχοντας πλήρη κάλυψη στους επιβάτες της καμπίνας, όσο η οροφή είναι ανοικτή.








Το χαρακτηριστικό γνώρισμα του «περιβάλλοντος γυαλιού», μαζί με την ενεργή λειτουργία απομάκρυνσης του ανέμου που είναι τοποθετημένη στη μπάρα συγκράτησης του παρμπρίζ , παρέχει ενισχυμένη άνεση στους επιβάτες. Αυτό ελαχιστοποιεί το στροβιλισμό του ανέμου, μειώνει τα πίσω ρεύματα του ανέμου και καταργεί την ανάγκη για ένα προστατευτικό δίχτυ απομάκρυνσης του αέρα. Ο διαχωρισμός του οπισθίου παρμπρίζ από την αναδιπλούμενη οροφή, επίσης, δίνει τη δυνατότητα για μια έκταση από γυαλί μεγαλύτερη απ’ ότι είναι εφικτή με μαλακή οροφή και ενσωματωμένο παρμπρίζ.



Σε μια νέα ρήξη με τις σχεδιαστικές συμβάσεις, το 9-X Air διαθέτει χώρο αποθήκευσης αρκετά μεγάλο ώστε να μπορεί να φιλοξενήσει δύο τσάντες του γκολφ. Για εξοικονόμηση βάρους λειτουργεί με ελατήρια χωρίς ηλεκτρική βοήθεια και ολισθαίνει αβίαστα πάνω σε κυλίνδρους. Κάτω από το συρτάρι που ολισθαίνει υπάρχει ένας ξεχωριστός αποθηκευτικός χώρος για μικρότερα αντικείμενα.




Με τον οδηγό στο επίκεντρο

Στο εσωτερικό, το 9-X Air περιλαμβάνει καινοτόμες εξελίξεις στο σχεδιασμό του πιλοτηρίου με επίκεντρο τον οδηγό και στην παροχή αδιάλειπτης συνδεσιμότητας για προσωπικές συσκευές, που εισήχθησαν για πρώτη φορά στο 9-X BioHybrid.



Η ζώνη πληροφόρησης του οδηγού είναι μια ακρυλική επίπεδη και τοξωτή επιφάνεια με πολλά στρώματα, μέσα στην οποία περιλαμβάνεται μια σειρά από 5 οθόνες που φωτίζονται με πράσινα τρισδιάστατα γραφικά. Αυτή περιλαμβάνει και μια οθόνη πληροφόρησης και ελέγχου στα αριστερά του οδηγού πάνω στη διαμόρφωση της θύρας. Ακόμα μια οθόνη πληροφόρησης, που δείχνει, για παράδειγμα, την πλοήγηση με περισσότερες πληροφορίες, αν επιλεγεί, είναι τοποθετημένη στην καμπίνα για τον μπροστινό επιβάτη. Όλες τις οθόνες και τα μενού μπορεί να τα χειριστεί ο οδηγός, να τα προσαρμόσει ή να τα ελαχιστοποιήσει μέσω χειριστηρίων στο τιμόνι. Οι οθόνες της κάμερας θέασης πίσω έχουν τοποθετηθεί σε βολικό σημείο, πάνω από τις κύριες ενδείξεις, μέσα στο εύρος ορατότητας του οδηγού.








Σε συνεργασία με τη Sony Ericsson, το 9-X Αir και το 9-X καταδεικνύουν το δυναμικό για αόρατη, ασύρματη συνδεσιμότητα (Bluetooth) με μία ή πολλαπλές συσκευές (κινητά τηλέφωνα, PDA κτλ). Η εντός του αυτοκινήτου σύνδεση επιτρέπει τη μεταφορά δεδομένων, λειτουργίες ψυχαγωγίας και δορυφορικής πλοήγησης που μεταφέρονται αυτόματα στο αυτοκίνητο, ενώ η συσκευή παραμένει στην τσέπη του χρήστη.



Όσο πιο «έξυπνη» είναι η συσκευή, τόσες περισσότερες οι λειτουργίες μέσα στο αυτοκίνητο. Αναλόγως τον τύπο της συσκευής, μπορεί να φορτώσει τις δικές του ενδείξεις, όπως επίσης να κλειδώσει και να ξεκλειδώσει το αυτοκίνητο, να σηκώσει ή να κλείσει την οροφή και ακόμα να αλλάξει με τηλεχειρισμό τις προεπιλογές μέσα στο αυτοκίνητο. Στο 9-Χ Air συνταξιοδοτείται πλέον το συμβατικό κλειδί και το τηλεχειριστήριο.




Το σωστό μέγεθος με συνδυασμό των τεχνολογιών Saab BioPower και του επόμενης γενιάς υβριδικού συστήματος

Το Saab 9-X Air διαθέτει ένα εξαιρετικά αποδοτικό κινητήριο σύνολο που συνδυάζει σωστό μέγεθος κινητήρα και υπερσυμπίεση με τη χρήση καυσίμου βιοαιθανόλης και υβριδικής τεχνολογίας προκειμένου να έχει σπορ επιδόσεις, με σημαντικά μειωμένες περιβαλλοντικές επιπτώσεις.



Τροποποιημένος ώστε να καίει καύσιμο Ε85, ο turbo κινητήρας 1.4 λίτρων BioPower παράγει 200 ίππους και 280 Nm ροπής από τις 1750 ως τις 5000 σ.α.λ, όπως επίσης και μειωμένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε σχέση με τη βενζίνη. Η φόρμουλά του, που υποστηρίζεται από υβριδική τεχνολογία, δίνει κατανάλωση μεικτού κύκλου με βενζίνη μόλις 5.0 λίτρα/100 χλμ και 119 γρ CΟ²/χλμ. Με Ε85 οι εκπομπές είναι ακόμα μικρότερες, μόλις 107 γρ/χλμ, με την εκτιμώμενη κατανάλωση καυσίμου στα 6.5 λίτρα/100 χλμ.



Με 6-τάχυτο μηχανικό κιβώτιο, αυτόματο συμπλέκτη και χειριστήρια στο τιμόνι, το κινητήριο σύνολο είναι εξελιγμένο για να απαντά στις περιβαλλοντικές ανάγκες, αλλά και στην ανάγκη της εξοικονόμησης ενέργειας του σημερινού κόσμου της αυτοκίνησης.




Βελτιωμένη τεχνολογία Biopower

Η Saab ήδη οδηγεί την αναδυόμενη ευρωπαϊκή κατηγορία των ευέλικτων καυσίμων μέσω των πωλήσεων της τρέχουσας γκάμας των μοντέλων BioPower, τα οποία παράγουν μεγαλύτερη ισχύ με καύσιμο Ε85, καθώς και λιγότερες εκπομπές CO2 σε σύγκριση με τα βενζινοκίνητα.



Το Saab 9-X Αir προχωρά ένα βήμα μπροστά σε αυτή την τεχνολογία με ένα κινητήρα που εκμεταλλεύεται πλήρως το πλεονέκτημα των πολλών οκτανίων που έχει το καύσιμο Ε85. Χρησιμοποιεί μεγαλύτερη αναλογία συμπίεσης (10.2:1) και πίεση ώθησης του turbo (μέχρι 1.6 bar) απ’ ότι θα ήταν δυνατό με ένα βενζινοκινητήρα. Τα περισσότερα οκτάνια του Ε85 (104 RON) έναντι των 95 RON της βενζίνης, το κάνουν ανθεκτικότερο στην επιβλαβή προανάφλεξη ή την κρουστική καύση, αφού το μείγμα καυσίμου/αέρα συμπιέζεται μέσα στον κύλινδρο.








Ενώ έχει εξελιχθεί για χρήση καυσίμου Ε85, ο κινητήρας διαθέτει την ευελιξία να καίει και βενζίνη, αν και η ισχύς θα είναι μικρότερη. Το σύστημα διαχείρισης του κινητήρα μπορεί να τροποποιεί το χρονισμό ανάφλεξης και την πίεση ώθησης για να διασφαλίσει οτι δεν θα υπάρξει προανάφλεξη λόγω της υψηλότερης αναλογίας συμπίεσης.



Οι προηγμένες προδιαγραφές αυτού του κινητήρα περιλαμβάνουν επίσης άμεσο ψεκασμό (DI) με κεντρικά τοποθετημένους ψεκαστήρες καυσίμου και συνεχή μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων (VVT).




Υβριδικό σύστημα επόμενης γενιάς

H κατανάλωση καυσίμου και οι εκπομπές CΟ² μειώνονται περαιτέρω από την προσθήκη ενός υβριδικού συστήματος επόμενης γενιάς, που περιλαμβάνει μια μπαταρία ιόντος λιθίου και σημαντικά υψηλότερη δυνατότητα ισχύος με τη συλλογή περισσότερης ενέργειας από το περιβάλλον και περισσότερης ηλεκτρικής ώθησης. Ένα ηλεκτρικό μοτέρ/γεννήτρια, που οδηγείται με ιμάντα από το στροφαλοφόρο άξονα του κινητήρα, αντικαθιστά τον παραδοσιακό εναλλάκτη. Η ηλεκτρική ισχύς και μεταφέρεται και αποθηκεύεται από την compact μπαταρία ιόντος λιθίου, που βρίσκεται κάτω από το πάτωμα φόρτωσης πίσω.



Με το συνδυασμό της τεχνολογίας υπερτροφοδότησης και το υβριδικό σύστημα προώθησης, η δυναμική συμπεριφορά του μικρού κινητήριου συνόλου βελτιώνεται ακόμα περισσότερο.



Στο ξεκίνημα και σε μανούβρες προσπέρασης, το ηλεκτρικό μοτέρ προσθέτει δύναμη επιτάχυνσης. Χρησιμοποιείται επίσης για την επανεκκίνηση του κινητήρα, υποστηρίζοντας τη λειτουργία αυτόματης οικονομίας καυσίμου, όταν το αυτοκίνητο είναι σε στάση. Για να βελτιώσει ακόμα περισσότερο την απόδοση, το υβριδικό σύστημα καθιστά δυνατή τη μεγαλύτερη διακοπή παροχής καυσίμου κατά την ελάττωση ταχύτητας και το φρενάρισμα.








Το ηλεκτρικό μοτέρ δρα επίσης και ως γεννήτρια. Μπορεί να τεθεί σε ισχύ από τον κινητήρα για να φορτίσει την μπαταρία και να υποστηρίξει το ηλεκτρικό φορτίο του οχήματος. Ή μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να συλλάβει την κινητική ενέργεια κατά τη μείωση ταχύτητας, αποθηκεύοντας αυτή την ενέργεια στο φορτίο της μπαταρίας. Αυτός ο δεύτερος τύπος φόρτισης είναι κατά κόσμον γνωστός ως ανάκτηση της ενέργειας πέδησης (regenerative braking).



Εκτός από την εξοικονόμηση ενέργειας και καυσίμου, υπεύθυνη απόδοση σημαίνει η διασφάλιση υψηλών επιπέδων ασφαλείας. Εκτός από ένα πλήρες οπλοστάσιο ηλεκτρονικών βοηθημάτων ευστάθειας και πέδησης, τα μέτρα για την ενεργητική ασφάλεια περιλαμβάνουν επίσης μια λειτουργία ειδοποίησης παρέκκλισης από τη γραμμή πορείας (LDW – Lane Departure Warning). Μια κάμερα τοποθετημένη εμπρός «σαρώνει» το δρόμο μπροστά και προειδοποιητικά μηνύματα αναβοσβήνουν στην οθόνη πληροφοριών του οδηγού, όταν το αυτοκίνητο βγαίνει εκτός γραμμής πορείας. Η ίδια κάμερα χρησιμοποιείται για να ελέγχει τις πηγές φωτός τη νύχτα. Μικρά παραπετάσματα αυτόματα καλύπτουν την ακτίνα της υψηλής δέσμης φωτός, όταν από την άλλη πλευρά πλησιάζει άλλο αυτοκίνητο. Για πρόσθετη ασφάλεια των επιβατών, έχουν τοποθετηθεί εκτινασσόμενες μπάρες πίσω από τις πίσω θέσεις.




ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ




Κινητήρας ΒioPower

Εγκάρσια τοποθετημένος, κίνηση στους εμπρός τροχούς.



1398cc. 4 κύλινδροι. Διάμετρος/Διαδρομή: 73.4/82.6 χιλιοστά. Κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, μπλοκ από χυτοσίδηρο



Δύο εκκεντροφόροι επικεφαλής με καδένα. 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο



Στρόφαλος ειδικού ατσάλινου κράματος και διωστήρες στροφαλοφόρου άξονα



Πιστόνια αλουμινίου ψυχώμενα με λάδι



Άμεσος ψεκασμός με κεντρικά τοποθετημένους ψεκαστήρες. Μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων, εισαγωγής και εξαγωγής



Βαλβίδες εξαγωγής που περιέχουν νάτριο



Λόγος συμπίεσης: 10:2:1



Ψυχώμενη τουρμπίνα. Μέγιστη πίεση πλήρωσης: 1.6 bar



Σφάνδυλος διπλής μάζας. Ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης κινητήρα Saab



Mέγιστη ισχύς (Ε85): 200 ίπποι (147 kW) στις 5000 σ.α.λ

Μέγιστη ροπή (Ε85): 280 Nm στις 1750-5000 σ.α.λ

Μέγιστη ισχύς (βενζίνη): 170 ίπποι (125 kW) στις 5200 σ.α.λ

Μέγιστη ροπή (βενζίνη): 230 Nm στις 1500-5200 σ.α.λ




Yβριδικό σύστημα

Ηλεκτρικό μοτέρ/γεννήτρια με μπαταρία ιόντος λιθίου

Ηλεκτρική υποβοήθηση ισχύος, ανάκτηση ενέργειας πέδησης, διακοπή παροχής καυσίμου, αυτόματη επανεκκίνηση κινητήρα.




Μετάδοση

6-τάχυτο μηχανικό κιβώτιο, αυτόματος συμπλέκτης, σειριακή επιλογή ταχυτήτων, χειριστήρια στο τιμόνι




Ανάρτηση

Εμπρός: Αμορτισέρ αερίου με ελικοειδές ελατήριο, γόνατο Μακ Φέρσον ψαλίδι αλουμινίου. Αντιστρεπτική ράβδος

Πίσω: Διπλά ψαλίδια, ελικοειδή ελατήρια. Αντιστρεπτική ράβδος




Σύστημα διεύθυνσης

Κρεμαγέρα με ηλεκτρική υποβοήθηση




Τροχοί, ζάντες

21 ιντσών, 245/35R21




Φρένα

Υδραυλικά, διπλού κυκλώματος, με υποβοήθηση σερβό. Δίσκοι 345mm/345mm (όλα αεριζόμενα)




Επιδόσεις

0-100 χλμ ανά ώρα: 8.1 δευτερόλεπτα (Ε85)

80-120 χλμ ανά ώρα, 5η ταχύτητα: 8.9 δευτ/πτα (Ε85)

Μέγιστη ταχύτητα: 231 χλμ/ώρα

Κατανάλωση καυσίμου(μεικτός κύκλος): 6.5 λίτρα/100 χλμ (Ε85), 5.01 λίτρα/100 χλμ (βενζίνη)

Εκπομπές CO²: 107 γρ/χλμ (Ε85), 119 γρ/χλμ (βενζίνη)




Διαστάσεις

Μήκος: 4427 mm

Ύψος: 1390 mm

Πλάτος: 1826 mm

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα