1ο Πανελλαδικό Συνέδριο για τον Μυθικισμό: Ο συμβολισμός του εσταυρωμένου και η ιστορικότητα του Ιησού

1ο Πανελλαδικό Συνέδριο για τον Μυθικισμό: Ο συμβολισμός του εσταυρωμένου και η ιστορικότητα του Ιησού

Πρώτο Πανελλαδικό Συνέδριο για τον Μυθικισμό την Κυριακή 22 Μαΐου, στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων με ελεύθερη είσοδο. Οι ομιλίες που δεν πρέπει να χάσεις. Από τα αρχέτυπα προχριστιανικών θεοτήτων που ομοιάζουν με την Παναγία μέχρι μια άγνωστη δικαστική υπόθεση στην οποία εμπλέκεται Έλληνας μυθικιστής

Το  1ο Πανελλαδικό Συνέδριο για τον  Μυθικισμό θα πραγματοποιηθεί την  Κυριακή 22 Μαΐου, στο  Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων (Ακαδημίας 50 –  αίθουσα “Αντώνης Τρίτσης”). Η ημερίδα διοργανώνεται από τους  Έλληνες Μυθικιστές και η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

Δεκατέσσερις Σύνεδροι από την Ελλάδα (ανάμεσά τους αναγνωρισμένοι ακαδημαϊκοί όπως ο Στράτος Θεοδοσίου και ο Στέφανος Παϊπέτης), τις ΗΠΑ και τη Μ. Βρετανία, διαφορετικών φιλοσοφικών και θεωρητικών καταβολών, αναμένεται να παρουσιάσουν στο ελληνικό κοινό τις θέσεις τους για πληθώρα ζητημάτων, όπως τις τελευταίες εξελίξεις που αφορούν στην έρευνα για την ιστορικότητα του Ιησού, τα ίχνη της Ηλιακής Λατρείας στις νεότερες θρησκείες, άγνωστες πτυχές της Βίβλου, καθώς επίσης και τα δάνεια του χριστιανισμού από την αρχαία ελληνική κοσμοθέαση.

 

Στην επίσημη ιστοσελίδα της διοργάνωσης, το  mythcon.gr, έχει ήδη αναρτηθεί το αναλυτικό  πρόγραμμα των δεκατριών πρωτότυπων για τα ελληνικά δεδομένα  ομιλιών. Οι εργασίες του Συνεδρίου, που έχουν χωριστεί σε τέσσερις θεματικές ενότητες, θα ξεκινήσουν στις 12 το μεσημέρι και θα ολοκληρωθούν στις 7 το απόγευμα.

Οι ομιλίες που δεν πρέπει να χάσετε:

(Η αίθουσα Τρίτσης όπου θα λάβουν χώρα οι ομιλίες)

 

Ο αστροφυσικός Στράτος Θεοδοσίου για τα αρχέτυπα προχριστιανικών θεοτήτων που ομοιάζουν με την Παναγία

 

Από τα πανάρχαια χρόνια μέχρι σήμερα υπάρχει και απεικονίζεται σε διάφορα γλυπτά ή εικόνες η επώνυμη βρεφοκρατούσα και γαλακτοτροφούσα θεότητα.

Η Μεγάλη Μητέρα θεά, που με το θείο γάλα της δίνει το θεϊκό στοιχείο στον γιο της για την αναγέννηση της φύσης και τη δημιουργία της νέας ζωής, έχει πολλά και ποικίλα ονόματα στο πάνθεο των ανατολικών θρησκειών. Στην αρχαία αιγυπτιακή γλυπτική τέχνη η θεά Ίσιδα απεικονίζεται συνήθως να θηλάζει τον γιο της, τον μικρό Ώρο, τον Har-pa-Khrad ή Har-pe-Khrod, που αποδόθηκε στα ελληνικά ως Αρποκράτης. Ο μικρός Ώρος εμφανίζεται στη γλυπτική και την εικονογραφία ως βρέφος, γυμνό ή ημίγυμνο στολισμένο μόνο με κοσμήματα, με το κρανίο εντελώς ξυρισμένο, να θηλάζει καθισμένος στα γόνατα της μητέρας του. Έκτοτε, αυτή η γλυπτή απεικόνιση αποτέλεσε το τέλειο πρότυπο θεϊκής μητέρας και γιου.

Η νομικός, φιλόλογος και υπ. Διδάκτωρ της Φιλοσοφικής Σχολής του πανεπιστημίου Αθηνών, Ευρυνόμη Γαβρά, για το σύμβολο του εσταυρωμένου στην αρχαία Ελλάδα

 

Το Ωόν και ο Φάνης αποτελούν τα ορφικά κοσμολογικά αρχέτυπα, επί των οποίων ιδρύονται αλληλοδιαδόχως οι πανάρχαιες ορφικές θέσεις για τη δημιουργία του κόσμου (Κοσμογονία), τη δημιουργία της Ψυχής (Ψυχογονία) και τη δημιουργία των Θεών (Θεογονία). Τα Ορφικά αυτά κοσμικά σύμβολα αφομοιώθηκαν δημιουργικά μέσα στους κόλπους της πυθαγόρειας φιλοσοφίας και διαμόρφωσαν καθοριστικά τις θέσεις της Πλατωνικής Ακαδημίας. Η κειμενική πραγματικότητα της χρυσής αυτής αλύσσου των μυστηριακών θεσμοθεσιών της αρχαίας Ελλάδος (Ορφικοπυθαγόρεια και Πλατωνική Φιλοσοφία) θα μας αποκαλύψει πανάρχαιες κοσμικές αλήθειες και φυσικούς νόμους, που βρίσκονται καλά κρυμμένοι μέσα στη συμβολική γλώσσα του μύθου. Το αρχέτυπο του Φάνητος είναι το μετέπειτα σύμβολο του Εσταυρωμένου, του μεγάλου Σταυρού που σχηματίζεται μέσα στο έτος από τις Ισημερίες και τα Ηλιοστάσια. Όλα τα στοιχεία του μύθου του Φάνητος έχουν επηρεάσει τις μεταγενέστερες μυθικές παραδόσεις περί της γεννήσεως των θεών.  

Ο λόγιος και ακτιβιστής Kenneth Humphreys και η έρευνα για την προβληματική γύρω από την ιστορικότητα του Ιησού σήμερα

Σε έναν πολιτισμό εδραιωμένο πάνω στη Χριστιανική Θρησκεία η άρνηση της ύπαρξης του Ιησού μπορεί να φαίνεται με την πρώτη ματιά ως γελοία ιδέα ή ακόμη και ανόητη. Σε τελευταία ανάλυση περνάει το επιχείρημα ότι η “γενική τάση των λόγιων και επιστημόνων” αποδέχεται ότι υπήρχε ένας ιστορικός Ιησούς, ακόμη και αν δεν υπάρχει συμφωνία για το ποιος πραγματικά ήταν, πότε ακριβώς έζησε, τι έκανε ή τι είπε.

Τελικά υπήρξε ή δεν υπήρξε ως ιστορικό πρόσωπο ο Ιησούς; Ο καθηγητής Kenneth Humphreys, ιδιοκτήτης του ιστότοπου jesusneverexisted.com, ρίχνει φως σε ένα επιμελώς απαγορευμένο στη χώρα μας θέμα.

O Kenneth Humphreys είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην ιστορία και στις κοινωνικές επιστήμες του Πανεπιστημίου του Essex, μεταπτυχιακού τίτλου στην παιδαγωγική του Πανεπιστημίου του Leicester και ανωτάτου πτυχίου στις επιχειρηματικές σπουδές. Δίδαξε για πολλά χρόνια στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου κάποια στιγμή κατέλαβε και τη θέση του Λέκτορα στις Σύγχρονες Γλώσσες, αλλά και στο εξωτερικό.

Τα τελευταία χρόνια της καριέρας του ως καθηγητής δίδαξε στην Τουρκία και στην Παπούα Νέα Γουινέα. Η καριέρα του εκτός της ακαδημαϊκής κοινότητας περιλαμβάνει τη διαχείριση πωλήσεων στην βιομηχανία λογισμικών. Η ενασχόληση του με τη θρησκεία και κυρίως ότι αφορά τον Χριστιανισμό προέκυψε από το έντονο ενδιαφέρον του πάνω σε αυτό το θέμα. Εργάζεται ως συγγραφέας, ραδιοφωνικός παραγωγός και δημόσιος ομιλητής συμμετέχοντας σε καμπάνιες εναντίον της επανεμφάνισης της προκατάληψης και του παραλογισμού.

Ο δημοσιογράφος Μηνάς Παπαγεωργίου και η περίπτωση δικαστικής δίωξης ενός Έλληνα Μυθικιστή στις αρχές της δεκαετίας του ’80

 

Η έκδοση του βιβλίου του “Οι Αντιφάσεις της Καινής Διαθήκης” (Δίβρης, 1979) προκάλεσε σφοδρότατες αντιδράσεις.

Στις αρχές του 1980, ο συγγραφέας Θωμάς Μάρας βρέθηκε στο δικαστήριο κυνηγημένος από εκκλησιαστικές οργανώσεις, αντιμετωπίζοντας, ανάμεσα στα άλλα, την κατηγορία της βλασφημίας. Είναι ελάχιστα γνωστό πως οι πρώτες 65 σελίδες της εισαγωγής του βιβλίου του Μάρα (και περίπου το 20% της συνολικής του έκτασης) αποτελούν μία εκτεταμένη παράθεση και υποστήριξη των Μυθικιστικών θέσεων μέχρι την εποχή του. Η παρούσα εργασία φιλοδοξεί να καταστεί ένα απαραίτητο και αναλυτικό συμπλήρωμα του κεφαλαίου “Οι Μυθικιστικές ιδέες στην Ελλάδα” που περιλαμβάνεται στο βιβλίο του Μ. Παπαγεωργίου “Το πρόβλημα της ιστορικότητας του Ιησού: Το ρεύμα των Μυθικιστών” (Δαιδάλεος, 2013).

Συγκεκριμένα θα γνωστοποιηθούν: α) Η φύση του πληροφοριακού υλικού για τον Μυθικισμό που παραθέτει ο Μάρας στο έργο του.

β) Τα δημοσιεύματα των εφημερίδων της εποχής που αναφέρονται στη δίκη για το βιβλίο

γ) Τα αποτελέσματα της έρευνας που προέκυψαν από τις υποσημειώσεις στην εισαγωγή του βιβλίου του Μάρα και που έφεραν στο φως νέα, παλαιότερα από την εποχή του στοιχεία για τον Μυθικισμό στην Ελλάδα, αρχειακής -και όχι μόνον- σημασίας.

Όλα τα βιογραφικά των ομιλητών και περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να βρείτε εδώ

 

Περί Μυθικισμού

Ο Μυθικισμός αποτελεί ένα άγνωστο στην Ελλάδα ρεύμα ιδεών που έχει τις ρίζες του στα τέλη του 18ου αιώνα, στην Ευρώπη του Διαφωτισμού. Εξετάζει την ιστορία των θρησκειών και μέσα από τη χρησιμοποίηση μιας σειράς επιστημονικών εργαλείων και θεματικών πεδίων (ιστορία, αρχαιολογία, συγκριτική μυθολογία, εθνολογία κ.α) επιχειρεί να διαχωρίσει τον μύθο από την ιστορική πραγματικότητα.

Οι εκπρόσωποι του Μυθικιστικού ρεύματος έριξαν εξ’ αρχής το μεγαλύτερο βάρος των ερευνών τους στο πρόβλημα της ιστορικότητας του Ιησού, την αμφισβήτηση δηλαδή της ιστορικής παρουσίας της πρωταγωνιστικής φιγούρας του χριστιανισμού επί της γης και τα κοινά αρχετυπικά στοιχεία που παρουσιάζει στις ευαγγελικές εξιστορήσεις με μια σειρά από μυθικές και ιστορικές φιγούρες από τις παραδόσεις της Μεσογειακής λεκάνης (και όχι μόνο).

Το ίδιο το ρεύμα του Μυθικισμού αποτελείται από διάφορες σχολές που έχουν διαμορφωθεί στο πέρασμα των αιώνων.

Ο D.M Murdock για τον Μυθικισμό:

“Ο Μυθικισμός εκπροσωπεί την πεποίθηση ότι πολλοί Θεοί, Θεές και άλλοι ήρωες και θρυλικές φιγούρες οι οποίοι και συνδέονταν με εκπληκτικές και υπερφυσικές ικανότητες, δεν υπήρξαν πραγματικά πρόσωπα, αλλά μυθολογικοί χαρακτήρες. Οι Μυθικιστές υποστηρίζουν επίσης ότι αρκετές από αυτές τις φιγούρες αντιπροσώπευαν ή συμβόλιζαν φυσικά φαινόμενα όπως τον Ήλιο, τη Σελήνη, τα αστέρια, τους πλανήτες, τους αστερισμούς κτλ., οπτική που αντανακλάται στους όρους “αστρομυθολογία” ή “αστροθεολογία”. Ως ένα ενδεικτικό παράδειγμα της θέσης των Μυθικιστών, μπορούμε να αναφέρουμε πως διάφοροι βιβλικοί χαρακτήρες όπως ο Αδάμ και η Εύα, ο Σατανάς, ο Νώε, ο Αβραάμ, ο Μωυσής, ο βασιλιάς Δαυϊδ, ο Σολομώντας και ο Ιησούς Χριστός, μαζί με άλλες οντότητες, αντιπροσωπεύουν στην πραγματικότητα μυθολογικές φιγούρες ανάλογης σημασίας με αυτές των Αιγυπτίων, των Σουμερίων, των Φοινίκων, των Ινδών, των Ελλήνων, των Ρωμαίων και άλλων λαών, που αντιμετωπίζονται όμως μέχρι και τις μέρες μας περισσότερο ως μύθοι, παρά ως ιστορικά πρόσωπα”.

Ο Μυθικισμός εκπροσωπεί την πεποίθηση ότι ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ ουδέποτε υπήρξε. Υπάρχει μια σχολή του που υποστηρίζει ότι η φιγούρα του εφευρέθηκε και πως κανένα φυσικό πρόσωπο δεν βρίσκεται πίσω από την ίδρυση του Χριστιανισμού. Υπάρχει και ένα άλλο ρεύμα σκέψης του Μυθικισμού που αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο ύπαρξης ενός ιστορικού προσώπου-προφήτη του Χριστιανισμού, κάποιου αγνώστων στοιχείων σήμερα διδασκάλου που δεν έχει καμία σχέση με τις εξιστορήσεις των ευαγγελίων και που θα μπορούσε να αποτελέσει τον ιδρυτή της νέας θρησκείας. Ο Salm ονομάζει τους τελευταίους Ημιμυθικιστές – Μια περισσότερο γενική θεώρηση του όρου από τον Rene Salm.

Οι Έλληνες Μυθικιστές

 

Τον Νοέμβριο του 2013 μια ομάδα Ελλήνων ανεξάρτητων ερευνητών αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους μέσα από την ιστοσελίδα mythikismos.gr, κάνοντας μια απόπειρα να προσφέρουν μια περισσότερο ολοκληρωμένη εικόνα του θεματικού πεδίου που ονομάζεται Μυθικισμός.

Η ιστοσελίδα ανανεώνεται τακτικά με μελέτες, άρθρα επικαιρότητας, βιβλιοπροτάσεις, αλλά και όλες τις εξελίξεις αναφορικά με αυτά τα ζητήματα από το εξωτερικό.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα
Exit mobile version