Saab 9-X BioHybrid

Saab 9-X BioHybrid
saab9XbioHybr31308small

Η Saab απέδειξε με το 9-X BioHybrid πως το μέλλον δεν είναι τόσο μακρινό όσο φαντάζεστε...

Έχει σχεδιαστεί για όσους αναζητούν προοδευτική εμφάνιση, υπεύθυνες επιδόσεις και υψηλής τεχνολογίας επικοινωνία, όλα σε ένα σπορ, ευχάριστο στην οδήγηση πακέτο.



Διερευνώντας σχεδιαστικά θέματα από το βραβευμένο πρωτότυπο Saab Aero X και το προηγούμενο πρωτότυπο 9Χ, το Saab 9-X BioHybrid έχει το δυναμικό για υπεραπόδοση 200 ίππων, από ένα κινητήρα turbo BioPower 1.4 λίτρων που υποστηρίζεται από ένα υβριδικό σύστημα επόμενης γενιάς.



Ο μικρός αλλά δυνατός turbo κινητήρας 1.4 λίτρων BioPower των 200 ίππων, που έχει βελτιωθεί για τη χρήση καυσίμου βιοαιθανόλης (Ε85), υποστηρίζεται από ένα υβριδικό σύστημα επόμενης γενιάς, για ενισχυμένη και περιβαλλοντικά υπεύθυνη απόδοση.




Kαθαρή σκανδιναβική σχεδίαση

Με ελάχιστες προεξοχές στο αμάξωμα, επιβλητικό στήσιμο και εκτεταμένη γραμμή οροφής, το τρίθυρο Saab 9-X BioHybrid φέρνει μια δυναμική, νέα διάσταση στη συμβατική μορφή των “hatchback”. To γραφικό ενός και μόνο παραθύρου, το λείο αμάξωμα σε σχήμα ατράκτου χωρίς ορατές λαβές ή ακόμα καθρέπτες θυρών- και ο φωτισμός σε απόχρωση του πάγου παραπέμπουν στις ρίζες της σκανδιναβικής σχεδίασης και της αεροναυπηγικής κληρονομιάς της Saab.








Στο μπροστινό μέρος, η βαθειά γρίλια, η στυλιστική γραμμή βαθουλώματος στο καπό και το παρμπριζ που αγκαλιάζει περιμετρικά όλο το αμάξωμα, εμπνέονται από το βραβευμένο πρωτότυπο Aero X που παρουσιάστηκε στη Γενεύη πριν από δύο χρόνια. Οι συνολικές αναλογίες και η πίσω λειτουργικότητα εξελίχθηκαν με βάση το πολυχρηστικό πρωτότυπο 9Χ που παρουσιάστηκε στη Φρανκφούρτη το 2001.



Στο πίσω μέρος, το πάτωμα του χώρου αποσκευών έχει μια ηλεκτρική πόρτα που ολισθαίνει προς τα έξω, η οποία ενεργοποιείται όταν το μισό κάτω τμήμα της πόρτας του χώρου αποσκευών πέφτει. Για εύκολη φόρτωση και εκφόρτωση, οι αλουμινένιες μπάρες ανεβαίνουν και κατεβαίνουν αυτόματα καθώς ανοίγει και κλείνει η πόρτα του χώρου αποσκευών.



Το βράδυ, η οδηγική άνεση βελτιώνεται από την αυτόματη αλλαγή από την υψηλή δέσμη φωτός των προβολέων στη χαμηλή. Μια κάμερα ελέγχει τις πηγές φωτός στο δρόμο μπροστά και μικρά παραπετάσματα αυτόματα καλύπτουν την υψηλή δέσμη φωτός όταν εμφανίζεται κίνηση από την απέναντι πλευρά.




Ενεργή αεροδυναμική

Απηχώντας τις ρίζες της Saab στον αεροναυπηγικό σχεδιασμό, το 9-X BioHybrid διερευνά τη δυνατότητα για τη χρήση ενεργής αεροδυναμικής για τη μείωση της αντίστασης του αέρα- και της κατανάλωσης καυσίμου- σε ταχύτητες πλοήγησης.








Πάνω από τα 70 χλμ/ώρα, το ανώτερο και κατώτερο αμάξωμα επανασχηματίζεται, αφού εκτείνεται αυτόματα το σπόιλερ της οροφής για να επιμηκύνει τη γραμμή οροφής και ένα ακόμα σπόιλερ επεκτείνεται κάτω από τον πίσω προφυλακτήρα. Σε απότομο φρενάρισμα με πάνω από 100 χλμ/ώρα, το πίσω σπόιλερ ανασηκώνεται, προσθέτοντας δύναμη από κάτω στον πίσω άξονα.




Εσωτερικό έξω από τα συνηθισμένα

Ο πρωτοποριακός σχεδιασμός είναι ακόμα πιο εύγλωττος στο εσωτερικό της τετραθέσιας καμπίνας, που είναι επενδεδυμένη με λευκό δέρμα εμπρός-πίσω. Το 9-X BioHybrid εισάγει μια εντελώς νέα εκτέλεση του σχεδίου της Saab για πιλοτήριο εστιασμένο στον οδηγό. Η κεντρική κονσόλα που πατάει στο πάτωμα, με τα γωνιασμένα χειριστήρια και οθόνες, έχει τώρα καταργηθεί. Αντί για αυτό, έχει ενσωματωθεί ένας κεντρικός πίνακας οργάνων που ξεκινά αριστερά του οδηγού από το πάνω εσωτερικό μέρος της πόρτας και εκτείνεται τοξωτά μέχρι και το τέλος της θέσης του οδηγού. Μόνο τα κοινά για οδηγό και συνοδηγό χειριστήρια του κλιματισμού και οι λειτουργίες του εσωτερικού φωτισμού παραμένουν σε ένα μικρό κεντρικό πίνακα που λειτουργεί με αφή.








Η ζώνη πληροφόρησης του οδηγού είναι μια ακρυλική επίπεδη και τοξωτή επιφάνεια με πολλά στρώματα, μέσα στην οποία περιλαμβάνεται μια σειρά από 5 οθόνες που φωτίζονται με πράσινα τρισδιάστατα γραφικά. Αυτή περιλαμβάνει και μια οθόνη πληροφόρησης και ελέγχου στα αριστερά του οδηγού πάνω στη διαμόρφωση της θύρας. Ακόμα μια οθόνη πληροφόρησης, που δείχνει, για παράδειγμα, την πλοήγηση με περισσότερες εις βάθος πληροφορίες, αν επιλεγεί, είναι τοποθετημένη στην καμπίνα για τον μπροστινό επιβάτη. Όλες τις οθόνες και τα μενού μπορεί να τα χειριστεί ο οδηγός, να τα προσαρμόσει ή να τα ελαχιστοποιήσει μέσω χειριστηρίων στο τιμόνι. Οι οθόνες της κάμερας θέασης πίσω έχουν τοποθετηθεί σε βολικό σημείο, πάνω από τις κύριες ενδείξεις μέσα στο εύρος ορατότητας του οδηγού.




Αόρατη επικοινωνία

Το δυναμικό για αόρατη, ασύρματη συνδεσιμότητα (Bluetooth ή WiFi) με μια ή πολλαπλές νομαδικές συσκευές (κινητά τηλέφωνα, PDA κτλ) καταδεικνύεται από τη συνεργασία της Saab με τη Sony Ericsson για την ανάπτυξη μιας σύνδεσης μεταφοράς δεδομένων, λειτουργίες ψυχαγωγίας και δορυφορικής πλοήγησης για εντός του αυτοκινήτου επίδειξη και χρήση. Η σύνδεση επιτρέπει την ταυτόχρονη χρήση συσκευών, όπως το τηλέφωνο και το MP3 player, όταν οι επιβάτες είναι μέσα στο αυτοκίνητο.



Οι λειτουργίες των νομαδικών συσκευών ελέγχονται από μια οθόνη στο αυτοκίνητο, για παράδειγμα, ενώ αυτές είναι στην τσέπη του χρήστη. Όσο πιο «έξυπνη» είναι η συσκευή, τόσες περισσότερες οι λειτουργίες μέσα στο αυτοκίνητο. Αναλόγως τον τύπο της συσκευής, μπορεί να φορτώσει τις δικές του ενδείξεις, όπως επίσης να κλειδώσει και να ξεκλειδώσει το αυτοκίνητο ή να αλλάξει με τηλεχειρισμό τις προεπιλογές μέσα στο αυτοκίνητο.Όλα αυτά είναι μέρος του οράματος του πρωτότυπου να προσελκύσει νεανικό κοινό που προσδοκά εύκολη εν κινήσει πρόσβαση σε πολυμέσα.









Υβριδικό σύστημα επόμενης γενιάς

H κατανάλωση καυσίμου και οι εκπομπές CΟ² μειώνονται περαιτέρω από την προσθήκη ενός υβριδικού συστήματος επόμενης γενιάς, που περιλαμβάνει μια μπαταρία ιόντος λιθίου και σημαντικά υψηλότερη δυνατότητα ισχύος με τη συλλογή περισσότερης ενέργειας από το περιβάλλον και περισσότερης ηλεκτρικής ώθησης. Ένα ηλετρικό μοτέρ/γεννήτρια, που οδηγείται με ιμάντα από το στροφαλοφόρο άξονα του κινητήρα, αντικαθιστά τον παραδοσιακό εναλλάκτη. Η ηλεκτρική ισχύς και μεταφέρεται και αποθηκεύεται από την κομπακτ μπαταρία ιόντος λιθίου, που βρίσκεται κάτω από το πάτωμα φόρτωσης πίσω.



Με το συνδυασμό της τεχνολογίας υπερτροφοδότησης και το υβριδικό σύστημα προώθησης, η δυναμική συμπεριφορά του μικρού κινητήριου συνόλου βελτιώνεται ακόμα περισσότερο.



Στο ξεκίνημα και σε μανούβρες προσπέρασης, το ηλεκτρικό μοτέρ προσθέτει δύναμη επιτάχυνσης. Χρησιμοποιείται επίσης για την επανεκκίνηση του κινητήρα, υποστηρίζοντας τη λειτουργία αυτόματης οικονομίας καυσίμου, όταν το αυτοκίνητο είναι σε στάση. Για να βελτιώσει ακόμα περισσότερο την απόδοση, το υβριδικό σύστημα καθιστά δυνατή τη μεγαλύτερη διακοπή παροχής καυσίμου κατά την ελάττωση ταχύτητας και το φρενάρισμα.









Το ηλεκτρικό μοτέρ δρα επίσης και ως γεννήτρια. Μπορεί να τεθεί σε ισχύ από τον κινητήρα για να φορτίσει την μπαταρία και να υποστηρίξει το ηλεκτρικό φορτίο του οχήματος. Ή μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να συλλάβει την κινητική ενέργεια κατά την μείωση ταχύτητας, αποθηκεύοντας αυτή την ενέργεια στο φορτίο της μπαταρίας. Αυτός ο δεύτερος τύπος φόρτισης είναι κατά κόσμον γνωστός ως ανάκτηση της ενέργειας πέδησης (regenerative braking).




Υπεύθυνη Απόδοση

Το 9-Χ ΒιοΗybrid τιθασσεύει επίσης την ενέργεια του ήλιου. Η μεγάλη ηλιακή κυψέλη στην οροφή εκμεταλλεύεται τη δωρεάν ενέργεια φορτίζοντας την υβριδική μπαταρία, ενώ το αυτοκίνητο είναι σταθμευμένο ή επίσης όταν οδηγείται.



Εκτός από την εξοικονόμηση ενέργειας και καυσίμου, υπεύθυνη απόδοση σημαίνει η διασφάλιση υψηλών επιπέδων ασφαλείας. Εκτός από ένα πλήρες οπλοστάσιο ηλεκτρονικών βοηθημάτων ευστάθειας και πέδησης, οι εμπρός θέσεις διαθέτουν ζώνες ασφαλείας τεσσάρων σημείων, που βοηθούν στη συγκράτηση των επιβατών αυστηρά στις θέσεις τους.



Η ενεργητική ασφάλεια εξ άλλου προχωρά ένα βήμα μπροστά με τη λειτουργία ειδοποίησης παρέκκλισης από τη γραμμή πορείας (LDW_Lane Departure Warning). Μια κάμερα τοποθετημένη εμπρός σκανάρει το δρόμο μπροστά και προειδοποιητικά μηνύματα αναβοσβήνουν στην οθόνη πληροφοριών του οδηγού, όταν το αυτοκίνητο βγαίνει έκτος γραμμής πορείας. Η ίδια κάμερα χρησιμοποιείται για να ελέγχει τις πηγές φωτός τη νύχτα. Μικρά παραπετάσματα αυτόματα καλύπτουν την ακτίνα της υψηλή δέσμης φωτός, όταν από την άλλη πλευρά πλησιάζει άλλο αυτοκίνητο.




Τεχνικές Προδιαγραφές



Κινητήρας ΒioPower



Εγκάρσια τοποθετημένος, κίνηση στους εμπρός τροχούς.



1398cc. 4 κύλινδροι. Διάμετρος/Διαδρομή: 73.4/82.6 χιλιοστά. Κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, μπλοκ από χυτοσίδηρο



Δύο εκκεντροφόροι επικεφαλής με καδένα. 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο



– Στρόφαλος ειδικού ατσάλινου κράματος και διωστήρες στροφαλοφόρου άξονα.

– Πιστόνια αλουμινίου ψυχώμενα με λάδι.

– Άμεσος ψεκασμός με κεντρικά τοποθετημένους ψεκαστήρες. Μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων, εισαγωγής και εξαγωγής

– Βαλβίδες εξαγωγής που περιέχουν νάτριο

– Λόγος συμπίεσης: 10:2:1

– Ψυχώμενη τουρμπίνα. Μέγιστη πίεση πλήρωσης: 1.6 bar

– Σφάνδυλος διπλής μάζας. Ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης κινητήρα Saab



– Mέγιστη ισχύς (Ε85):…..200 ίπποι(147 kW) στις 5000 σ.α.λ

– Μέγιστη ροπή (Ε85):……280 Nm στις 1750-5000 σ.α.λ

– Μέγιστη ισχύς (βενζίνη):….170 ίπποι (125 kW) στις 5200 σ.α.λ

– Μέγιστη ροπή (βενζίνη) 230 Nm στις 1500-5200 σ.α.λ




Yβριδικό σύστημα



– Ηλεκτρικό μοτέρ/γεννήτρια με μπαταρία ιόντος λιθίου



– Ηλεκτρική υποβοήθηση ισχύος, ανάκτηση ενέργειας πέδησης, διακοπή παροχής καυσίμου, αυτόματη επανεκκίνηση κινητήρα.




Μετάδοση



– 6-τάχυτο μηχανικό κιβώτιο, αυτόματος συμπλέκτης, σειριακή επιλογή ταχυτήτων, χειριστήρια στο τιμόνι




Ανάρτηση



– Εμπρός: Αμορτισέρ αερίου με ελικοειδές ελατήριο, γόνατο Μακ Φέρσον ψαλίδι αλουμινίου. Αντιστρεπτική ράβδος



– Πίσω: Διπλά ψαλίδια, ελικοειδή ελατήρια. Αντιστρεπτική ράβδος




Σύστημα διεύθυνσης



Κρεμαγέρα με ηλεκτρική υποβοήθηση




Τροχοί, ζάντες:



21 ιντσών, 245/35R21




Φρένα:



Υδραυλικά, διπλού κυκλώματος, με υποβοήθηση σερβό. Δίσκοι 345mm/345mm (όλα αεριζόμενα)




Επιδόσεις

– 0-100 χλμ ανά ώρα: 7.9 δευτερόλεπτα (Ε85)

– 8.3 δευτερόλεπτα (βενζίνη)

– 80-120 χλμ ανά ώρα, 5η ταχύτητα: 8.8 δευτ/πτα (Ε85)

– 11.2 δευτ/πτα (βενζίνη)

– Μέγιστη ταχύτητα: 216 χλμ/ώρα

– 192 χλμ/ώρα (βενζίνη)

– Κατανάλωση καυσίμου(μεικτός κύκλος) 6.4 λίτρα/100 χλμ (Ε85)

– 4.9 λίτρα/100 χλμ (βενζίνη)

– Εκπομπές CO² 105 γρ/χλμ (Ε85)

– 117 γρ/χλμ (βενζίνη)

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα