Νέο ρεκόρ νεκρών στους δρόμους της Ελλάδας

Διαβάζεται σε 5'
Υψηλό το ποσοστό των νεκρών μοτοσικλετιστών στην Ελλάδα σε σχέση με την ΕΕ
Υψηλό το ποσοστό των νεκρών μοτοσικλετιστών στην Ελλάδα σε σχέση με την ΕΕ ISTOCK

Οι δρόμοι της Ελλάδας είναι εκ των πιο επικίνδυνων της ΕΕ, με 52 θύματα το μήνα. Ποια ομάδα οδηγών αντιμετωπίζει το μεγαλύτερο κίνδυνο.

Το να οδηγείς στους δρόμους της Ελλάδας είναι ισοδύναμο με το να κάνεις extreme sport. Και αν στα extreme sports υπάρχουν δικλείδες που εγγυώνται την ασφάλεια μας, στους δρόμους της χώρας δεν υπάρχει τίποτα που να μας προστατεύει -και από τους ίδιους μας τους εαυτούς.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και της ΕΛΑΣ η Ελλάδα καταλαμβάνει την 23η θέση ανάμεσα στις 27 χώρες της Ε.Ε. σε νεκρούς στους δρόμους, με 60 ανά 1.000.000 κατοίκων.

Ο μέσος όρος της Ένωσης είναι οι 46 θάνατοι, ανά ένα εκατομμύριο πολιτών.

Χειρότερη επίδοση από εμάς έχουν μόνο η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Λετονία και η Κροατία, ενώ οι ασφαλέστεροι δρόμοι εξακολουθούν να βρίσκονται και φέτος στη Σουηδία και στη Δανία (22 και 27 θάνατοι αντίστοιχα ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους).

Ο μόνιμος κάτοικος στην Ελλάδα παρουσιάζει 0,5% πιθανότητα (κατά τη διάρκεια του προσδόκιμου ζωής του) να χάσει την ζωή του από οδικό ατύχημα και παρόμοιο ποσοστό να τραυματιστεί σοβαρά.

Πολύ σημαντική είναι και η πιθανότητα κάποιος να προκαλέσει ατύχημα με νεκρό ή με σοβαρά τραυματία.

Τα έτη 2021- 2023 υπάρχει μια σχετική σταθεροποίηση στους απόλυτους συνολικούς αριθμούς των ατυχημάτων. Ωστόσο πρέπει να λαμβάνεται υπόψη ότι το 2023 έχουν αυξηθεί οι μετακινήσεις και τα οχηματοχιλιόμετρα σε σχέση με το 2020.

Πέρυσι, με βάση τα προσωρινά στοιχεία, στην Ελλάδα οι νεκροί λόγω τροχαίων δυστυχημάτων ανήλθαν στους 621. Δηλαδή ήταν 52 τον μήνα.

Οι μοτοσυκλέτες ρισκάρουν περισσότερο από όλους

Βαρύ «φόρο αίματος» πληρώνει η Ελλάδα και στα τροχαία με θύματα μοτοσικλετιστές. Το ποσοστό αυτών που χάνουν τη ζωή τους είναι ιδιαίτερα υψηλό στη χώρα μας, σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Χαρακτηριστικά, ο μέσος όρος της ΕΕ είναι στο 18% και αυτός της χώρας μας στο 38%.

Τα νούμερα είναι ακόμα πιο εφιαλτικά στους δρόμους των κατοικημένων περιοχών. Το 45% εξ όσων έχουν ατύχημα, αφήνουν την τελευταία τους πνοή σε αυτό. Ο μέσος όρος όλων των κρατών μελών της ΕΕ είναι στο 20%.

Πράγμα που σημαίνει ότι στην ημεδαπή κάτι γίνεται πάρα πολύ λάθος, δεδομένου και ότι η Ελλάδα ανήκει στις χώρες της ΕΕ με τον μικρότερο πληθυσμό. Οι νομοθέτες τονίζουν πως δεν υπάρχει αμφιβολία πως είναι επιτακτική η ανάγκη να μειωθεί το όριο ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές, στα 30 χιλιόμετρα την ώρα.

Το ποσοστό των νεκρών μοτοσικλετιστών σε θανατηφόρα τροχαία στις κατοικημένες περιοχές της Ελλάδας είναι ακόμα μεγαλύτερο, καθώς αγγίζει το 45% έναντι 20% στην ΕΕ.
Το ποσοστό των νεκρών μοτοσικλετιστών σε θανατηφόρα τροχαία στις κατοικημένες περιοχές της Ελλάδας είναι ακόμα μεγαλύτερο, καθώς αγγίζει το 45% έναντι 20% στην ΕΕ. ISTOCK

11.201 τροχαία ατυχήματα το 2023

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ο συνολικός αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων στην Ελλάδα στα 11.201 το 2023. Νούμερο που διατηρείται από το 2017 και μετά, με εξαίρεση το πανδημικό 2020.

Πρόκειται για μία περίοδο 7 ετών κατά την οποία -όπως δείχνουν τουλάχιστον οι αριθμοί- δεν φαίνεται να έχει γίνει κάποια αξιόλογη πρόοδος ως προς την οδική ασφάλεια.

Αναλυτικότερα, την περίοδο Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2023, σε όλη τη χώρα καταγράφηκαν 11.201 τροχαία ατυχήματα, αριθμός αυξημένος κατά +6,8% σε σχέση με το 2022 όταν είχαν καταγραφεί 10.487. Οι νεκροί έφτασαν τους 621, -5% λιγότεροι σε σχέση με την περασμένη χρονιά (654). Οι βαριά τραυματίες ήταν 657 (από 664 το 2022, -1,1% λιγότεροι) και οι ελαφρά τραυματίες 12.644 (από 11.961, άνοδος +5,7%).

Επισημαίνεται ότι, οι κύριες αιτίες των τροχαίων ατυχημάτων, καθώς και οι παράγοντες που επιτείνουν τις συνέπειές τους είναι:

  • Η υπερβολική ταχύτητα
    Η απόσπαση της προσοχής του οδηγού
    Η παραβίαση της προτεραιότητας
    Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ
    Η κίνηση στο αντίθετο ρεύμα
    Η οδήγηση χωρίς χρήση κράνους και προστατευτικής ζώνης

Το έτος 2020 υπήρξαν 19,3 βεβαιωμένες παραβάσεις για ταχύτητα ανά 1.000

κατοίκους στην Ελλάδα σε σχέση με 139,7 βεβαιωμένες παραβάσεις για ταχύτητα ανά 1.000 κατοίκους στην Ευρώπη. Ο αντίστοιχος αριθμός βεβαιωμένων παραβάσεων για την χρήση κινητού τηλεφώνου ήταν 1,8 αν

ά 1.000 κατοίκους στην Ελλάδα και 4,4 ανά 1.000 κατοίκους στην Ευρώ

πη (πηγή: ETSC 2022).

Το κράνος δεν είναι προαιρετικό

Ένας άλλος αριθμός που μας διαχωρίζει από τις άλλες χώρες της ΕΕ είναι οπουδήποτε αλλού το 97% των οδηγών και το 95% των συνοδηγών φορούν κράνος. Εδώ λειτουργεί ως ‘επιλογή’ η υποχρεωτική χρήση, με το 80% των οδηγών και το 65% των συνοδηγών να το προτιμούν.

Το 69% των νεκρών οδηγών δίτροχων (μοτοσυκλετών και μοτοποδηλάτων) δεν φορά ή δεν καταγράφηκε να φοράει κράνος (πηγή: Baseline project- ΕΜΠ). Η χρήση ζώνης από τους επιβάτες των πίσω θέσεων Ι.Χ. είναι πολύ χαμηλότερη (55,8%) συγκριτικά με τους επιβάτες μπροστινών θέσεων (71%), ενώ το 79% των νεκρών οδηγών σε επιβατικά οχήματα δεν φορούσε ζώνη ασφαλείας ή δεν καταγράφηκε χρήση της.

Η πιθανότητα για έναν οδηγό μοτοσικλέτας, ηλικίας 18-24, να χάσει την ζωή του είναι πάνω από 10 φορές μεγαλύτερη από τον αντίστοιχης ηλικίας οδηγό επιβατικού οχήματος.

Επιπλέον, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ., στην Ελλάδα:

  • 4 στους 10 αναβάτες μοτοσυκλετών δεν φορούν κράνος
  • 2 στους 10 αναβάτες φορούν κράνος ακατάλληλο και επικίνδυνο!
  • 2 στους 10 αναβάτες φορούν κράνος που δεν είναι καλά δεμένο, άρα πολύ επικίνδυνο!
  • 7 στους 10 επιβάτες δεν φορούν κράνος!
  • Τα 8 από τα 10 ατυχήματα με μοτοσυκλέτα στην χώρα μας, με αναβάτες και επιβάτες που δεν φορούν κράνος, καταλήγουν σε σοβαρό τραυματισμό του αναβάτη ή σε θάνατο αναβάτη και επιβάτη.
  • Στα περισσότερα από το 40% των ατυχημάτων με μοτοσυκλέτα, οι παθόντες αναβάτες και επιβάτες δεν θα είχαν αποτέλεσμα των θάνατο ή την μόνιμη ολική ανικανότητα εάν φορούσαν κράνος!

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα