Το αληθινό χρώμα του Ουρανού και του Ποσειδώνα κόντρα σε όσα πιστεύαμε

Διαβάζεται σε 4'
Απεικόνιση του Ουρανού
Απεικόνιση του Ουρανού istock/solarsystemscope

Οι αστρονόμοι γνώριζαν από καιρό ότι οι περισσότερες σύγχρονες εικόνες των δύο πλανητών δεν αντικατοπτρίζουν με ακρίβεια τα αληθινά τους χρώματα.

Νέα έρευνα αποκαλύπτει τα πραγματικά χρώματα των Ποσειδώνα και Ουρανού, που μέχρι πρόσφατα εμφανίζονταν στις εικονογραφήσεις με τελείως διαφορετικές αποχρώσεις.

Οι πρώτες απεικονίσεις των δύο τεράστιων παγωμένων πλανητών του εξώτερου άκρου του ηλιακού μας συστήματος είχαν καταγραφεί κατά την αποστολή του Voyager 2 της NASA, η οποία προσέγγισε τον Ουρανό το 1986 και τον Ποσειδώνα το 1989. Το Voyager 2 είναι το μόνο που έχει περάσει και από τους δύο πλανήτες.

Σε αυτές τις λήψεις ο Ποσειδώνας αποτυπώνεται με βαθύ μπλε. Αυτό που γίνεται τώρα γνωστό, με τις αποκατεστημένες λήψεις, είναι πως οι δύο πλανήτες διαθέτουν παρόμοια γαλαζοπράσινη απόχρωση. Ακόμη, και οι δύο χαρακτηρίζονται από ατμοσφαιρική ομίχλη, με τον Ποσειδώνα να εμφανίζεται πιο γαλαζωπός λόγω λεπτότερου στρώματος ομίχλης.

Τα αποκατεστημένα χρώματα επιβεβαιώνονται πλέον και από δεδομένα άλλων οργάνων, όπως το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble, καθώς και τις άλλες αποστολές του Voyager.

Πρακτικά, οι ερευνητές επεξεργάστηκαν εκ νέου τις εικόνες του Voyager, ώστε να ταιριάζουν με αυτό που θα έβλεπαν στην πραγματικότητα τα μάτια μας, καθώς τα συστήματα απεικόνισης στα τηλεσκόπια και τα διαστημόπλοια διαθέτουν φίλτρα, και αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να αναδείξουν ορισμένα χαρακτηριστικά περισσότερο από άλλα.

Ουσιαστικά, οι εικόνες του Voyager 2 ήταν μονόχρωμες και στη συνέχεια έγιναν αντικείμενο επεξεργασίας κοντά στα καρέ που βλέπουμε τα περασμένα χρόνια.

Το πραγματικό χρώμα του Ουρανού και του Ποσειδώνα
Το πραγματικό χρώμα του Ουρανού και του Ποσειδώνα Patrick Irwin via University of Oxford

“Αν και οι γνωστές εικόνες του Ουρανού από το Voyager 2 δημοσιεύτηκαν σε μορφή που πλησιάζει περισσότερο στο “αληθινό” χρώμα, εκείνες του Ποσειδώνα ήταν, στην πραγματικότητα βελτιωμένες. Επομένως, έγιναν τεχνητά πολύ μπλε. Παρόλο που το τεχνητά κορεσμένο χρώμα ήταν γνωστό εκείνη την εποχή μεταξύ των πλανητικών επιστημόνων και οι εικόνες δημοσιεύθηκαν με λεζάντες που το εξηγούσαν, η διάκριση αυτή είχε χαθεί με την πάροδο του χρόνου”, ανέφερε σε δήλωσή του ο επικεφαλής συγγραφέας καθηγητής Patrick Irwin, από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης.

“Εφαρμόζοντας το μοντέλο μας στα αρχικά δεδομένα, καταφέραμε να ανασυνθέσουμε την πιο ακριβή αναπαράσταση του χρώματος τόσο του Ποσειδώνα όσο και του Ουρανού”.

Χάρη στις παρατηρήσεις του Hubble και του Multi Unit Spectroscopic Explorer (MUSE) στο Πολύ Μεγάλο Τηλεσκόπιο του Ευρωπαϊκού Νοτίου Παρατηρητηρίου, κατάφεραν να φτάσουν στα πραγματικά χρώματα. Τα όργανα συνέλεξαν το φάσμα του φωτός του πλανήτη και το χρησιμοποίησαν για να κάνουν τις εικόνες του Voyager πιο πιστές στη δική μας όραση.

Αξίζει να σημειωθεί πως τα χρώματα του Ουρανού αλλάζουν από πιο πράσινα σε πιο μπλε κατά τη διάρκεια των ιδιόμορφων εποχών του. Συγκεκριμένα, η μελέτη έδειξε επίσης ότι ο Ουρανός είναι λίγο πιο πράσινος κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και του χειμώνα, όταν ένας από τους πόλους του είναι στραμμένος προς τον Ήλιο. Αντιστοίχως, την άνοιξη και το φθινόπωρο, όταν ο Ήλιος βρίσκεται πάνω από τον ισημερινό, έχει μια πιο μπλε απόχρωση.

Η ομάδα πιθανολογεί, ότι μια ομίχλη από σωματίδια πάγου μεθανίου και η έλλειψη μεθανίου στον πόλο του Ουρανού, θα μπορούσαν να εξηγήσουν τη διαφορά στα χρώματα. Δεκαετίες παρατηρήσεων δείχνουν τις λεπτές μεταβολές καθώς ο πλανήτης κάνει το 84χρονο ταξίδι του γύρω από τον Ήλιο.

“Αυτή είναι η πρώτη μελέτη που συνδυάζει ένα ποσοτικό μοντέλο με δεδομένα απεικόνισης για να εξηγήσει γιατί το χρώμα του Ουρανού αλλάζει κατά τη διάρκεια της τροχιάς του”, πρόσθεσε ο καθηγητής Patrick Irwin.

Η μελέτη δημοσιεύθηκε αναλυτικά στο Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.