Public: Διετία ανάπτυξης για τον μεγαλύτερο omnichannel retailer στην ελληνική αγορά

Διαβάζεται σε 8'
Public: Διετία ανάπτυξης για τον μεγαλύτερο omnichannel retailer στην ελληνική αγορά

Η στρατηγική επέκτασης σε νέους προϊοντικούς κλάδους και υπηρεσίες αποδίδει και διαμορφώνει νέα μεγέθη για τον εγχώριο λιανεμπορικό όμιλο.

Σε τροχιά ανάπτυξης τόσο των μεγεθών όσο και του αποτυπώματος του ως ο πιο ολοκληρωμένος omnichannel παίκτης στην ελληνική αγορά βρίσκεται το Public Group. Μέσα στο 2022 αλλά και το 2023 επιτυγχάνει σημαντική βελτίωση οικονομικών αποτελεσμάτων, διατηρώντας ταυτόχρονα σε υψηλά επίπεδα τις επενδύσεις του.

Σύμφωνα με τα τελευταία οικονομικά στοιχεία, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών του PublicGroup για το 2022 σημείωσε αύξηση κατά 10%, στα 481 εκατ.ευρώ έναντι 436 εκατ.ευρώ το 2021 αλλά και αύξηση των λειτουργικών κερδών EBITDA κατά 30% στα 4,6 εκατ.ευρώ.

Η τάση παραμένει δε ισχυρή και το 2023, καθώς ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, κ. Ρόμπυ Μπουρλάς ανάφερε σε πρόσφατη εταιρική παρουσίαση πως οι πωλήσεις του ομίλου στο α’ εξάμηνο του 2023 αναπτύσσονται με ρυθμό της τάξης του 21% ενώ προέβλεψε υπερτριπλασιασμό της λειτουργικής κερδοφορίας το 2023, στα 15 εκατ.ευρώ, επίδοση που αποτελεί θεαματικό άλμα. Οι επιδόσεις βασίζονται σ’ένα ευρύ φάσμα αναδιαρθρώσεων που υλοποιήθηκε τη διετία 2021-2022, περίοδο που το γκρούπ Public αφενός αντιμετώπισε τα απόνερα της πανδημικής κρίσης και αφετέρου χάραξε τη στρατηγική περαιτέρω ανάπτυξης του.

Μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που ανέλαβε η διοίκηση του γκρούπ ήταν η ενσωμάτωση και μετέπειτα απορρόφηση της MediaMarkt, της γερμανικής αλυσίδας ηλεκτρικών εντάσσοντας ουσιαστικά έναν ολόκληρο νέο κλάδο στο οικοσύστημα Public. Ο όμιλος εξαγόρασε το 2019 το 75% της MediaMarkt στην Ελλάδα και εισήλθε με ένα μεγάλο brand στην αγορά των λευκών οικιακών συσκευών, ωστόσο παρά την αναταραχή της πανδημίας και τις επιχειρησιακές προκλήσεις κατάφερε το 2023 να απορροφήσει μετοχικά και ουσιαστικά την εταιρεία, και να παρουσιάσει ένα ολόφρεσκο λιανικό concept, το Public+ Home.

Ο όμιλος έχει ολοκληρώσει την απορρόφηση 13 πρώην καταστημάτων MediaMarkt, υπό το νέο brand Pubilic+Home, ενώ σημειώνεται ότι από τα 61 καταστήματα του δικτύου Public – μετά και την παραπάνω κίνηση- 30 σημεία προσφέρουν και γκάμα ηλεκτρικών συσκευών, πέραν των προϊόντων τεχνολογίας και πολιτισμού, που αποτελούν τον «πυρήνα» του δικτύου Public.

O διευθύνων σύμβουλος δε του ομίλου κ. Μπουρλάς, προέβλεψε κατά την πρόσφατη εταιρική παρουσίαση εκθετική ανάπτυξη του τομέα των παραδοσιακών ηλεκτρικών συσκευών.

Ειδικότερα, ο τομέας το 2023 αναμένεται να εισφέρει τζίρο της τάξης των 70 εκατ.ευρώ, ενώ το 2024 100 εκατ.ευρώ. Ο ίδιος δε συμπλήρωσε πως «είναι σπάνιο στο retail δύο μάρκες να ενωθούν και το 1+1 να κάνει παραπάνω από 2».

Πέρα από τη δυναμική παρουσία σε ένα ευρύ φάσμα της λιανικής αγοράς μέσω των μεγάλων κατηγοριών ηλεκτρικά, τεχνολογία, σχολικά, office και προϊόντα πολιτισμού, ο όμιλος κρατά τα σκήπτρα στο online κανάλι πωλήσεων, τόσο μέσω από το ομώνυμο ηλεκτρονικό του κατάστημα, όσο και μέσα από το market place, στο οποίο εντάσσονται περισσότεροι από 300 συνεργάτες. Η πολυκαναλική διάρθρωση του ομίλου αποτελεί εξάλλου μια πολυετή στρατηγική επιλογή που αποδίδει καρπούς, αποτελεί την ειδοποιό διαφορά του έναντι του ανταγωνισμού, και παράλληλα συνηχεί με το νέο παγκόσμιο μοντέλο του retail.

Σε ότι αφορά τις online πωλήσεις, αυτές για το γκρούπ ήδη αγγίζουν το 25% του κύκλου εργασιών, ενώ στόχος είναι το ποσοστό να αυξηθεί σε 30%, με τη διοίκηση του ομίλου δε να εκτιμά ότι το μίγμα 70% φυσικό retail- 30% online κανάλι, αποτελεί τη βέλτιστη συνθήκη για τον σύγχρονο καταναλωτή. Ως εκ τούτου, ο όμιλος συνεχίζει να επενδύει στο φυσικό δίκτυο καταστημάτων, ώστε να παρουσιάζεται καλύτερα η γκάμα στον τομέα Τεχνολογίας, Πολιτισμού αλλά και Home Living. Στο πλαίσιο αυτό υπάρχει δυναμική αναζήτηση σημείων 2.000-2.500 τ.μ. χωρίς ωστόσο σαφές πλάνο υλοποίησης δεδομένων των ειδικών συνθηκών διαθεσιμότητας ακινήτων. Πολύ πρόσφατα ωστόσο ο όμιλος προσέθεσε ένα νέο σημείο πώλησης στου Ρέντη, το πρώτο μεγάλο outlet όπου θα διατίθενται προϊόντα με μειωμένη τιμή έως και 70%.

To retail δεν είναι ωστόσο απλώς παράθεση προϊόντων αλλά σε μεγάλο βαθμό παροχή υπηρεσιών, παράμετρος που εξάλλου διαφοροποιεί τις λιανεμπορικές επιχειρήσεις από τον ανταγωνισμό. Σ’αυτό το πεδίο ο όμιλος Public πέτυχε μεγάλο σκορ βελτιώνοντας την εμπειρία του καταναλωτή κατά 40%, καθώς προσέφερε πληθώρα νέων δυνατοτήτων –από την πληρωμή έως και την παραλαβή των προϊόντων- δημιουργώντας ένα περιβάλλον διευκόλυνσης και απόδοσης.

Μετά την εξαγορά του 50% της iRepair από τον επενδυτικό βραχίονα του ομίλου, τα έσοδα από παροχή υπηρεσιών αυξήθηκαν κατά 50%, επίδοση που αναμένεται να αυξηθεί τα επόμενα χρόνια. Πέρα από το οικονομικό αποτύπωμα στα μεγέθη του, ο όμιλος παρείχε μια ουσιαστική υπηρεσία στο πελατολόγιο του, αυτή που αφορά την επισκευή προϊόντων, ιδίως σε μια εποχή που ο μέσος καταναλωτής αναζητά αξιόπιστες λύσεις after sale.

Παραλλήλως, ο όμιλος ανακοίνωσε τη συνεργασία με την Vodafone, από την οποία εκτιμά ότι θα προκύψουν σημαντικές συνέργιες για τις αμφότερες πλευρές και η οποία αναμένεται να αναλυθεί το Νοέμβριο, θέτοντας το γκρούπ Public ως βασικό συνεργάτη του τηλεπικοινωνιακού παρόχου, ο οποίος υπογραμμίζεται ότι ήδη διαθέτει δικό του λιανικό δίκτυο παροχής υπηρεσιών και προϊόντων.]

Πέρα από τις παραπάνω εξελίξεις, το δίκτυο Public έχει ενσωματώσει σειρά σημαντικών σύγχρονων υπηρεσιών στον τομέα πληρωμών, συνεργαζόμενο με την Revolut αλλά και με την Klarna. Ειδικότερα, οι αγορές με έως 3 άτοκες δόσεις χωρίς πιστωτική με την αξιοποίηση της υπηρεσίας “PublicNow, PayLater”, με Klarna προτιμώνται από το 35% των καταναλωτών σε διαδικτυακά και φυσικά καταστήματα, ενώ αντίστοιχα η πρόσφατη έναρξη συνεργασίας με τη Revolut κερδίζει ραγδαία το ενδιαφέρον των καταναλωτών.
Στο κομμάτι των υπηρεσιών παράδοσης το “PublicLockerPickup 24/7” μέσω BoxNow σημειώνει 25% διείσδυση στα προϊόντα που παραδίδονται σε lockers. Αντίστοιχα, οι υπηρεσίες Next Day Delivery για 100.000 προϊόντα μέσω Public.gr σε όλη την ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά και το Express Pickup 60’, συγκέντρωσαν πάνω από 200.000 παραγγελίες και 80.000 παραγγελίες αντίστοιχα.

Υψηλά στις προτιμήσεις των καταναλωτών αναδεικνύεται και ο τομέας των After Sales, με τον αριθμό των επισκευών στα iRepair σημεία που βρίσκονται μέσα σε περισσότερα από 30 καταστήματα Public σε Ελλάδα και Κύπρο να ανέρχεται σε 40.000. Υψηλό είναι και το ποσοστό ικανοποίησης από την εξωπραγματική ταχύτητα επισκευής από 20’ που προσφέρει η iRepair μέσα στα καταστήματα Public. Οι πελάτες των Public ανταποκρίνονται θετικά και στη νέα πρόταση της μάρκας στον τομέα της ψυχαγωγίας, με τα downloads των Audiobooks από την Bookvoice.gr να αγγίζουν τα 70.000.

Επενδύσεις

Μετά την ολοκλήρωση επενδύσεων 30 εκατ.ευρώ πέρυσι, το 2023 προγραμματίζει νέες επενδύσεις 20 εκατ.ευρώ, και εφάμιλλο ποσό για το 2024. Ειδικότερα, προγραμματίζονται επενδύσεις 5 εκατ.ευρώ στο δίκτυο, 5 εκατ.ευρώ σε υποδομές αλλά και 10 εκατ.ευρώ κατ’έτος για την εξαγορά ή την ενίσχυση ποσοστών σε υφιστάμενες συμμετοχές που ο όμιλος έχει δημιουργήσει σε start ups, που συνδράμουν στο οικοσύστημα Public. Σημειώνεται ότι ο όμιλος διαθέτει ισχυρό αποτύπωμα στην Κύπρο με 6 σημεία πώλησης και τζίρο που υπερβαίνει τα 60 εκατ.ευρώ, και σχεδιάζει περαιτέρω επέκταση.

Σημειώνεται πως η Public Capital Partners, ο επενδυτικός βραχίονας του Ομίλου, συνεχίζει να συμμετάσχει σε νέους γύρους scale up εταιρειών στις οποίες έχει ήδη δώσει ψήφο εμπιστοσύνης, ενώ προτίθεται να προχωρήσει και σε νέες εξαγορές εγχώριων startup εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον τομέα του AI και των Data Analytics.

Η πολυκαναλική αγοραστική εμπειρία που έχουμε δημιουργήσει θα μπορούσε να εξελιχθεί μέσω αυτοματισμών που προσφέρει η τεχνητή νοημοσύνη (AI) αλλά και μέσω της ανάλυσης των δεδομένων, όπως έχει πολλάκις αναφέρει η διοίκηση του ομίλου. Για παράδειγμα, θα μπορούσε με την βοήθεια της συγγραφής αυτόματων κειμένων από συστήματα τεχνητής νοημοσύνης να αποσυμφορηθεί το τμήμα που καταχωρεί την περιγραφή των προϊόντων που περιλαμβάνει το Public.gr ενώ με την ανάλυση των δεδομένων να σχεδιαστεί με πιο αποδοτικό τρόπο η αγοραστική εμπειρία, τόσο στο φυσικό κατάστημα όσο και στο online. Σημειώνεται ότι ο επενδυτικός βραχίονας του ομίλου έχει ήδη εντοπίσει νεοφυείς προσπάθειες σ’αυτούς τους νέους τομείς και επεξεργάζεται την ενσωμάτωση τους στο οικοσύστημα Public.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα