Τρικυμία σε ποτήρι

Τρικυμία σε ποτήρι

Τα πολιτικά σφάλματα που προεξοφλούν την αποτυχία της πρότασης Μπαλάφα, για πιο αντικειμενικό τρόπο επιλογής στελεχών στους ΟΤΑ

Τις τελευταίες ημέρες μία πρόταση που κατέθεσε σε Επιτροπή της οποίας προεδρεύει, ο υφυπουργός Εσωτερικών Γιάννης Μπαλάφας, έγινε αφορμή να προκληθεί μεγάλη τρικυμία μέσα σε ποτήρι στο χώρο της Αυτοδιοίκησης, αποδεικνύοντας για μια ακόμη φορά τον, πρόχειρο και με όρους επικοινωνίας, τρόπο με τον οποίο γίνεται ο δημόσιος διάλογος στη χώρα μας.

Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή: Στις 16 Σεπτεμβρίου ο υφυπουργός Εσωτερικών κατέθεσε γραπτώς στην Επιτροπή για το Ν 4369/16 («Εθνικό Μητρώο Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης, βαθμολογική διάρθρωση θέσεων, συστήματα αξιολόγησης, προαγωγών και επιλογής Προϊσταμένων -διαφάνεια – αξιοκρατία και αποτελεσματικότητα της Δημόσιας Διοίκησης- και άλλες διατάξεις») πρόταση η οποία στην ουσία μεταφέρει αυτούσια διάταξη (άρθρο 6) του εν λόγω νόμου στην Αυτοδιοίκηση.

Σύμφωνα με την πρόταση του υφυπουργού Εσωτερικών, στο πλαίσιο της αποκομματικοποίησης της Δημόσιας Διοίκησης, η επιλογή γενικών και εκτελεστικών γραμματέων αλλά και επικεφαλής (προέδρων, αντιπροέδρων, διευθυνόντων συμβούλων) νομικών προσώπων των δήμων και περιφερειών δεν πρέπει να γίνεται, πλέον, από τους δημάρχους και τους περιφερειάρχες, αλλά με τον τρόπο που ορίζει ο Ν 4369/16 για τα υπουργεία και τους φορείς του δημοσίου: Δηλαδή, από το εννεαμελές Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Διοικήσεων (ΕΣΕΔ) θα προτείνονται μέσα από το Μητρώο τρία πρόσωπα  από τα οποία η διοίκηση του δήμου ή της περιφέρειας θα μπορεί να επιλέγει αυτό που θεωρεί καταλληλότερο.

Πρόκειται για πρόταση που σίγουρα περιέχει και θετικά στοιχεία μιας και επιχειρεί, μετά το δημόσιο, να κάνει πιο αντικειμενικό τον τρόπο επιλογής στελεχών και στους ΟΤΑ. Ωστόσο τόσο η ίδια η πρόταση όσο και ο τρόπος με τον οποίο κατατέθηκε αναδεικνύουν δύο σοβαρά πολιτικά σφάλματα που, στην ουσία, προεξόφλησαν την αποτυχία της.

Πρώτον, δεν ήταν επεξεργασμένη αλλά απλή μεταφορά (copy paste) της αντίστοιχης διαδικασίας που προβλέπει ο νόμος για τους διοικητικούς γραμματείς των υπουργείων αλλά και επικεφαλής ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ του δημοσίου.

Δεύτερον, μια τόσο σοβαρή πρόταση δεν κατατίθεται σε μία Επιτροπή αλλά συζητείται σε ανώτατο επίπεδο, δηλαδή, ανάμεσα στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών και τους επικεφαλής της ΚΕΔΕ και της ΕΝΠΕ και στη συνέχεια, με βάση τα σημεία σύγκλισης και απόκλισης, κατατίθεται και γραπτώς.

Από τη στιγμή που έγιναν αυτά τα δύο σοβαρά λάθη, ήταν εν πολλοίς αναμενόμενο, η ηγεσία της ΚΕΔΕ, η οποία συχνά-πυκνά κινείται με όρους επικοινωνίας και όχι ουσίας να «σηκώσει» το θέμα, με τον πρόεδρο της να κάνει λόγο, μεταξύ άλλων για: κατάργηση του θεσμού της Αυτοδιοίκησης και του δημάρχου, για «παρανοϊκούς “εγκέφαλους” μέσα από το ΥΠΕΣΔΑ, για «εποχή των Σοβιέτ», καταλήγοντας ότι «το μόνο πλέον που απομένει είναι να διορίζονται ο Δήμαρχος και τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου από την Κυβέρνηση.»

Προφανώς, πρόκειται για υπερβολές που λέγονται ενόψει και της «μάχης» που κάποιοι προβλέπουν ότι θα γίνει μεταξύ της «γαλάζιας» ηγεσίας της ΚΕΔΕ και της (μελλοντικής) πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εσωτερικών για τις αλλαγές στον «Καλλικράτη».

Και μπορεί, τελικά, η πρόταση να αποσύρθηκε και επίσημα από τον ίδιο τον υφυπουργό Εσωτερικών εννιά ημέρες μετά την κατάθεσή της, αλλά αυτό που έμεινε από τη διελκυστίνδα, είναι ότι ο διάλογος δεν μπορεί να προχωρήσει ούτε με προχειρότητα ούτε με όρους επικοινωνίας.

Κι αυτό γιατί, πρόκειται για υλικά που αποτελούν σίγουρη συνταγή αποτυχίας στην προσπάθεια να γίνει η Αυτοδιοίκηση καλύτερη. 

* Ο Χρίστος Βούζας έχει εργαστεί ως δημοσιογράφος σε όλο φάσμα των ΜΜΕ και είναι διευθυντής της βραβευμένης από το Ίδρυμα Μπότση ιστοσελίδας  aftodioikisi.gr, της οποίας είναι και ιδρυτής.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα