Ε φίλε! Το αυτοκίνητό σου δεν μετρά σωστά τη θερμοκρασία…

Ζέστη στο αυτοκίνητο
Ζέστη στο αυτοκίνητο 123RF.COM

Σε μια ζεστή μέρα του καλοκαιριού, το αυτοκίνητό σας θα εμφανίζει συνήθως θερμοκρασία σημαντικά υψηλότερη από την πραγματική και υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους οποίους συμβαίνει αυτό.

Αν ψάχνετε για μια ακριβή ανάγνωση της εξωτερικής θερμοκρασίας ειδικά αυτές τις ημέρες, μη δίνετε μεγάλη βάση στο θερμόμετρο του αυτοκινήτου σας. Σε μια ζεστή μέρα του καλοκαιριού, το αυτοκίνητό σας θα εμφανίζει συνήθως θερμοκρασία σημαντικά υψηλότερη από την πραγματική θερμοκρασία και υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους οποίους συμβαίνει αυτό.

Όλοι γνωρίζουμε ότι η θερμοκρασία μετράται με θερμόμετρο υδραργύρου. Ο υγρός υδράργυρος μέσα στο θερμόμετρο διογκώνεται και αυξάνεται σε μια ορισμένη τιμή όταν προστίθεται θερμότητα και συστέλλεται και πέφτει σε χαμηλότερη τιμή, όταν αφαιρείται θερμότητα. Μέχρι πριν λίγα χρόνια οι μετρήσεις από όλες τις Μετεωρολογικές Υπηρεσίες γινόταν με τους γνωστούς Μετεωρολογικούς Κλωβούς, ενώ αργότερα προστέθηκαν οι αυτόματοι μετεωρολογικοί κλωβοί.

Πολλοί όμως δεν γνωρίζετε ότι το 40αρι που φαίνεται στο καντράν του αυτοκινήτου σας δεν προέρχεται από ένα θερμόμετρο , αλλά από ένα θερμίστορ. Το θερμίστορ το οποίο μεταφράζεται στα ελληνικά θερμοαντίσταση, είναι μια μεταβλητή αντίσταση, κατασκευασμένη από ημιαγωγούς, με μέγεθος εξαρτώμενο της θερμοκρασίας. Οι θερμικές αντιστάσεις μπορούν να ταξινομηθούν σε δύο τύπους, ανάλογα με τον συντελεστή θερμοκρασίας Κ. Εάν το Κ είναι θετικό, η αντίσταση αυξάνεται καθώς αυξάνεται και η θερμοκρασία ενώ η συσκευή καλείται θερμική αντίσταση με θετικό συντελεστή θερμοκρασίας (PTC) . Εάν το Κ είναι αρνητικό, η αντίσταση μειώνεται καθώς η θερμοκρασία αυξάνεται και η συσκευή καλείται θερμική αντίσταση με αρνητικό συντελεστή θερμοκρασίας (NTC). Το θερμίστορ μετρά την αλλαγή στο ηλεκτρικό ρεύμα ως αποτέλεσμα της προστιθέμενης ή αφαιρεθείσας θερμότητας. Το πρόβλημα δεν είναι όμως το ίδιο το θερμίστορ του αυτοκινήτου σας ή του επαγγελματικού αυτόματου μετεωρολογικού σταθμού, καθώς πλέον τα θερμίστορ ακόμη και του αυτοκινήτου είναι συνήθως ακριβή.

Το πραγματικό πρόβλημα είναι το μέρος που βρίσκεται τοποθετημένο το θερμίστορ στο αυτοκίνητό σας. Οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες τοποθετούν το θερμίστορ στο μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου πίσω από τη μάσκα. Αυτή η θέση εκθέτει τις ενδείξεις του οργάνου σε εκ νέου ακτινοβολούμενη θερμότητα από την επιφάνεια του δρόμου. Για να καταλάβετε , θα σας φέρω το εξής παράδειγμα.

Εάν έχετε περπατήσει ποτέ ξυπόλητος στην παραλία ή σε μια μαύρη κορυφή σε μια ηλιόλουστη μέρα, πιθανότατα αισθανθήκατε την εκ νέου ακτινοβολούμενη θερμότητα απευθείας καθώς τα πόδια σας καίγονται στην καυτή επιφάνεια. Δρόμοι ή οποιοδήποτε μαύρο σημείο, είναι μεγάλοι απορροφητές της εισερχόμενης ηλιακής ακτινοβολίας. Θερμαίνονται γρήγορα, αυξάνοντας τη θερμοκρασία στην επιφάνεια και έτσι οι θερμοκρασίες πάνω από το μαύρο οδόστρωμα είναι υψηλότερες από τις χλοώδεις ή σκιασμένες επιφάνειες. Έτσι, στην πραγματικότητα, ο αισθητήρας του αυτοκινήτου σας μετρά τη θερμοκρασία ενός πολύ τοπικού περιβάλλοντος και όχι αυτό που θα θεωρούσαμε ως θερμοκρασία αέρα.

Επομένως, η θερμοκρασία που καταγράφει ο θερμίστορ του αυτοκινήτου σας είναι η μεγαλύτερη τιμή της θερμοκρασίας πάνω στο οδόστρωμα, που έχει θερμανθεί από τον ήλιο. Αυτή η διαφορά μπορεί να είναι μεγαλύτερη ακόμη και κατά 6 βαθμούς από την πραγματική θερμοκρασία του αέρα, η οποία μετριέται περίπου από 1,5 έως 2μ πάνω από μια χλοώδη επιφάνεια, συνήθως σε μια θέση ενός μετεωρολογικού σταθμού.

Τα θερμίστορ του αυτοκινήτου αγαπητοί φίλοι παρέχουν καλύτερη αντιπροσώπευση των θερμοκρασιών μόνο κατά τη διάρκεια της νύχτας, όταν χάνονται οι θερμότητες από τον ήλιο. Είναι επίσης πιο ακριβή σε μια συννεφιασμένη μέρα για τον ίδιο λόγο, καθώς και όταν ταξιδεύουμε με υψηλότερες ταχύτητες και δεν βρισκόμαστε κινούμενοι μέσα στη πόλη με χαμηλές ταχύτητες κυκλοφορίας.

Δεν πρέπει επίσης να ξεχνάτε ότι όταν οι μετεωρολόγοι μιλάνε για πρόγνωση μεγίστων θερμοκρασιών εννοούν πάντοτε τις θερμοκρασίες που αφορούν τις τιμές του μετεωρολογικού κλωβού στα δυο μέτρα πάνω από την επιφάνεια του εδάφους , πάνω σε χλοώδη επιφάνεια και σε χώρο που κυκλοφορεί ελεύθερα ο αέρας. Ουδείς μετεωρολόγος αλλά και ρεπόρτερ που σέβεται το επάγγελμά του θα φέρει ως αποδεικτικά στοιχεία τις τιμές του θερμομέτρου του αυτοκινήτου του ή του φαρμακείου της γειτονιάς του.

SHARE: