Lockdown: Τα καταστήματα που λειτουργούν σήμερα – Πώς να ψωνίσετε με click away

Lockdown: Τα καταστήματα που λειτουργούν σήμερα – Πώς να ψωνίσετε με click away
Στιγμιότυπα από την Αθήνα Eurokinissi

Τι θα πρέπει να γνωρίζετε για τις αγορές με click away, πώς πραγματοποιείται η διαδικασία. Αναλυτικά ποια καταστήματα λειτουργούν σήμερα.

Ανοιχτές θα είναι σήμερα, Κυριακή, οι επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου αλλά με τη διαδικασία του click away, κάτι που θα ισχύει μέχρι τις 7 Ιανουαρίου, σύμφωνα με τις πρόσφατες κυβερνητικές ανακοινώσεις σχετικά με το lockdown τις ημέρες των Χριστουγέννων. Ρολά θα ανεβάσουν σήμερα και τα σουπερμαρκετ, από τα οποία θα επιτρέπεται η πώληση παιχνιδιών.

Click Away

Η διαδικασία του Click Away αφορά τις επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου και τίθεται σε εφαρμογή από σήμερα έως και τις 7 Ιανουαρίου 2021.

Πρόκειται επί της ουσίας για την εξ αποστάσεως παραγγελία και πληρωμή των προϊόντων και τη μετέπειτα παραλαβή τους από το κατάστημα.

Οι πολίτες θα μπορούν να κάνουν τα ψώνια τους είτε μέσω e-shop, είτε μέσω του Click Away στέλνοντας τον κωδικό 2. Το μέτρο του Click Away θα επιτρέπεται μόνο για τα καταστήματα που έχουν είσοδο από ανοιχτό χώρο και όχι σε mall ή κλειστά εμπορικά κέντρα.

Για όσους δεν τηρήσουν αυστηρά τα μέτρα θα επιβάλλονται πρόστιμα, ενώ έχει ξεκαθαριστεί από τις αρχές, πως αν παρατηρηθούν εικόνες συνωστισμού, η λειτουργία του Click Away θα αποσυρθεί.

Πώς γίνεται η διαδικασία

Οι πολίτες θα πρέπει να ακολουθήσουν τα παρακάτω βήματα για να κάνουν τα ψώνια τους με τη μέθοδο Click Away:

  • Ο πελάτης θα κάνει την παραγγελία του μέσω e-shop ή μέσω τηλεφωνικής παραγγελίας και πληρωμής μέσω POS έξω από το κατάστημα.
  • Για να πάει να παραλάβει το προϊόν που έχει αγοράσει, θα στείλει μήνυμα 2 στο 13033 και θα πρέπει να έχει είτε ηλεκτρονική απόδειξη πληρωμής είτε sms από την επιχείρηση με την ημερομηνία και ώρα παραλαβής.
  • Οι ουρές θα επιτρέπονται έως εννιά άτομα, με απόσταση δύο μέτρα ο ένας από τον άλλον.

Τι ισχύει

  • Η εξ αποστάσεως υποχρεωτική προαγορά των αγαθών (ηλεκτρονική και τηλεφωνική παραγγελία) και παραλαβή από την είσοδο του καταστήματος από ένα (1) και μόνο άτομο.
  • Απαγορεύεται η είσοδος πελατών στο κατάστημα.
  • Η επιχείρηση καταχωρεί την παραγγελία και αποστέλλει στον πελάτη, είτε τιμολόγιο είτε μήνυμα, που θα φέρει τα εξής στοιχεία: α) Επωνυμία –Διεύθυνση –ΑΦΜ- Χρονικό διάστημα παραλαβής.
  • Πληρωμή μόνο ηλεκτρονικά και με POS.
  • Απόσταση δύο (2) μέτρων μεταξύ πελατών και έως 9 άτομα παρόντα (ουρά).
  • Αποστολή SMS στο 13033 με την επιλογή 2 «Μετάβαση σε εν λειτουργία κατάστημα προμηθειών αγαθών πρώτης ανάγκης (σούπερ μάρκετ, μίνι μάρκετ)», ή με το έντυπο- βεβαίωση κίνησης ή με χειρόγραφη βεβαίωση κίνησης, πλέον δε της απόδειξης προαγοράς του προμηθευτή.

Δωρεάν τα μηνύματα για click away από καταστηματάρχες χωρίς e-shop

Όσες επιχειρήσεις δεν έχουν e-shop θα μπορούν να χρησιμοποιούν την μετεξέλιξη της ειδικής πλατφόρμας e-katanalotis που θα είναι σε ισχύ από Δευτέρα.

Δωρεάν θα είναι τα μηνύματα για τους καταστηματάρχες που δεν έχουν ηλεκτρονικό κατάστημα, μέσω της πλατφόρμας e-katanalotis της γενικής γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή. Αυτό ανακοίνωσε ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Παναγιώτης Σταμπουλίδης διευκρινίζοντας ότι οι επιχειρήσεις που δεν έχουν ηλεκτρονικό κατάστημα θα μπορούν να χρησιμοποιούν την ψηφιακή πλατφόρμα e-katanalotis του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για να ενημερώνουν τους καταναλωτές για τις παραγγελίες μέσω click away.

Η πλατφόρμα του υπουργείου θα λειτουργεί ως ενδιάμεσος για την επικοινωνία μεταξύ καταναλωτή και εμπόρου. Θα στέλνει ο καταναλωτής ένα μήνυμα με τον αριθμό παραγγελίας, θα στέλνει και ο έμπορος αντίστοιχα ένα μήνυμα με τον αριθμό παραγγελίας. Θα ταυτοποιείται ο αριθμός παραγγελίας και μέσω της πλατφόρμας θα πηγαίνει στον καταναλωτή το sms για να μετακινηθεί και να παραλάβει το εμπόρευμα που έχει παραγγείλει. Οπότε, το SMS που θα έπρεπε να στείλει η επιχείρηση στον πελάτη θα είναι δωρεάν, μέσω της πλατφόρμας e-katanalotis.

Αντιδράσεις

Πάντως το διοικητικό συμβούλιο της ΕΣΕΕ συνεδρίασε χθες εκτάκτως για να συζητηθούν οι εξελίξεις και σε ψήφισμα που εξέδωσε διαμαρτύρεται: «για την επινόηση και καθιέρωση αδοκίμαστων και αμφιλεγόμενων πρακτικών τύπου click away που πρακτικά ευνοούν μόνο τις μεγάλες επιχειρήσεις και για την μη εφαρμογή κανόνων ισοτιμίας, ισονομίας και ισοπολιτείας για όλους τους κλάδους του λιανικού εμπορίου».

Όμως σε χθεσινές δηλώσεις του και ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης επεσήμανε: «Δεν υποκρίνομαι ότι η παράδοση εκτός θα αντικαταστήσει το τζίρο των εορτών».

Η ΕΣΕΕ υπογραμμίζει ότι η κυβέρνηση θα πρέπει πλέον να αρχίσει να σκέφτεται σοβαρά την διαγραφή χρεών και επιπλέον ζητάει:

1. Την άμεση θεσμοθέτηση και λειτουργία ενός ειδικού «ακατάσχετου» επιχειρηματικού τροφοδότη λογαριασμού που θα συνδεθεί με τα POS και θα δώσει στις επιχειρήσεις την στοιχειώδη ρευστότητα που απαιτείται για να σωθούν από το λουκέτο.

2. Το πάγωμα όλων των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων μέχρι την επαναφορά της ομαλότητας στην αγορά και την ένταξή τους σε μία γενναία ρύθμιση.

3. Την επαναφορά των 120 δόσεων για τις ήδη υφιστάμενες ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την Εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία, χωρίς περιορισμούς.

4. Την άμεση αναστολή όλων των δόσεων επιχειρηματικών δανείων και την ρύθμιση του μεγάλου όγκου επιταγών που έχουν εκδοθεί με την προσδοκία του εορταστικού τζίρου.

5. Την διατήρηση της μείωσης 40% των ενοικίων επαγγελματικής στέγης τουλάχιστον μέχρι τις 31 Μαρτίου 2021.

6. Τον σχεδιασμό ειδικής ενισχυμένης επιστρεπτέας προκαταβολής με στόχευση ειδικά το εμπόριο και με κριτήριο τη μείωση του τζίρου σε σχέση με πέρυσι.

7. Την άμεση απόδοση έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης στους μικρομεσαίους εμπόρους, για να μπορέσουμε να ζήσουμε εμείς και οι οικογένειές μας.

8. Την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, καθότι δεν μπορεί να γίνει λόγος για άσκηση επιτηδεύματος με τα καταστήματα κλειστά.

Σημειώνεται ότι η μέθοδος εφαρμόζεται ήδη σε πολλά ηλεκτρονικά καταστήματα, πολύ πριν την πανδημία. Η μέθοδος αναπτύχθηκε για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών, αλλά και για την ευκαιρία που έχει ο έμπορος να πουλήσει κάτι ακόμα όταν ο πελάτης έρθει να παραλάβει από το κατάστημά του.

Τα πλην

1. Σήμερα πολύ λίγες επιχειρήσεις έχουν e-shop. Ο κ. Σταμπουλίδης παραδέχτηκε σε συνέντευξή του ότι «εμάς μας ενδιαφέρει όλοι να έχουν τη δυνατότητα. Αν λειτουργήσει από τώρα, θα εξυπηρετηθούν μόνο οι μεγάλες αλυσίδες, με αποτέλεσμα οι μικροί που έχουν κλείσει να μην αντέξουν στον ανταγωνισμό».

2. Προϋπόθεση είναι να έχει κάρτα (χρεωστική ή πιστωτική) ο πελάτης ώστε να προπληρώσει, άρα όχι δεσμευμένο τραπεζικό λογαριασμό ή να έχει εισόδημα κάτω του ακατάσχετου, ώστε να μπορεί να κάνει χρήση της κάρτας του.

3. Ο έμπορος πρέπει να δημιουργήσει υποδομή έξω από το κατάστημά του, για να παραδίδει τις παραγγελίες. Αυτό πρακτικά θα είναι αδύνατο για πολλούς εμπόρους και θα δημιουργήσει περαιτέρω προβλήματα.

4. Εξαφανίζει κάθε πλεονέκτημα του μικρού εμπόρου, το οποίο αφορά την προσωπική επαφή με τον πελάτη. Οι μεγάλοι έμποροι κάνουν διαφημίσεις και οι μικροί έμποροι στηρίζονται στην προσωπική επαφή και εξυπηρέτηση.

5. Πώς θα χειριστούν ζητήματα αλλαγών και επιστροφών;

6. Θα δημιουργείται συνωστισμός από τους πελάτες που θα πηγαίνουν, πχ στο εμπορικό κέντρο της πόλης, για να παραλάβουν τα δέματά τους

7. Η εμπειρία στο εξωτερικό δείχνει ότι θα προκύψουν απάτες, εις βάρος των εμπόρων, κυρίως σε ηλεκτρονικό επίπεδο. Πχ πληρώνει με κάρτα άλλου, παραλαμβάνει, φεύγει και μετά αποκαλύπτεται η απατή από αυτόν που καταγγέλλει την παράνομη χρήση της κάρτας του και ακυρώνει την συναλλαγή

8. Αν ο έμπορος αργεί να βρει κάθε παραγγελία, θα δημιουργηθεί μεγάλη ουρά και θα προκύψουν προβλήματα, ειδικά όταν υπάρχει κακοκαιρία.

Τα συν

1. Ο καταναλωτής μπορεί να παραλάβει άμεσα την παραγγελία του και να μην περιμένει την εταιρία ταχυμεταφορών να παραδώσει.

2. Ο καταναλωτής δεν πληρώνει έξοδα μεταφοράς.

Παρατηρήσεις ΕΕΑ

1. Αφού θα έχει ο έμπορος e-shop και ο πελάτης θα προπληρώσει, γιατί να μην βάλει παραγγελία στο e-shop και να έχει και το δικαίωμα υπαναχώρησης (14 ημέρες) που του δίνει ο νόμος;

2. Αναζητήσαμε στο διαδίκτυο, με τους όρους CLICK AWAY, για να δούμε την εφαρμογή του σε άλλες χώρες, τα προβλήματα, τα πλεονεκτήματα. Στο εξωτερικό το ονομάζουν CLICK AND COLLECT (Κλικ εντ Κολέκτ, δηλαδή κάνε κλικ και συνέλεξε). Η μέθοδος είναι πολλών ετών και όχι καινούρια. Εκεί οι εταιρείες είναι εξοικειωμένες με την μέθοδο αυτή.

3. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία στις ΗΠΑ το 43% των λιανεμπόρων προσφέρει Click & Collect ενώ στην Ευρώπη το 78% των εμπόρων. Γενικά το 57% των εμπόρων παγκοσμίως προσφέρει αυτό το μοντέλο εδώ και πολλά χρόνια.

4. Σε πολλές χώρες οι έμποροι έχουν ειδικά κουτιά εκτός καταστήματος και ο πελάτης πάει στο κουτί, με τον κωδικό που έχει λάβει στο κινητό του, παίρνει το δέμα και φεύγει, ανέπαφα.

5. Προφανώς με πολύ λίγα e-shops στην αγορά η μέθοδος Click Away θα ευνοήσει τους μεγάλους.

Διαβάστε τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του News247.gr

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα