Μακρόν εναντίον Λεπέν: Ποιος είναι πραγματικά ο υποψήφιος των πλουσίων;

Μακρόν εναντίον Λεπέν: Ποιος είναι πραγματικά ο υποψήφιος των πλουσίων;
Μαρίν Λεπέν και Εμ. Μακρόν LUDOVIC MARIN, STEPHANE DE SAKUTIN/AFP

Η αύξηση της ηλικίας συνταξιοδότησης είναι αντιδημοφιλής στους ψηφοφόρους που ήδη αντιμετωπίζουν κρίση στο κόστος ζωής. Το crash test των δύο υποψηφίων.

Η αγοραστική δύναμη είναι κεντρικό θέμα στην ενδιάμεση περίοδο των προεδρικών εκλογών στη Γαλλία. Η ανάλυση των προγραμμάτων δείχνει, από την πλευρά της Λεπέν, δημαγωγικές υποσχέσεις, φαινομενικά γενναιόδωρες, που αποδεικνύονται άνισες. Από τη δική του μεριά, ο Μακρόν δείχνει να ποντάρει στις συντάξεις και τους ισολογισμούς. Τα τελευταία χρόνια, υποψήφιος των πλουσίων θεωρείτο ο Μακρόν, με τη Λεπέν να προσπαθεί να δώσει την αίσθηση πως απευθύνεται στη μεσαία τάξη. Ωστόσο, κοιτάζοντας κανείς τα προγράμματα των δύο υποψηφίων, η εικόνα είναι θολή.

Το δεδομένο είναι πως τα τρία τέταρτα των Γάλλων δηλώνουν κατηγορηματικά πως τα κριτήρια για να επιλέξουν υποψήφιο στον δεύτερο γύρο, είναι οικονομικά. Έχουν να κάνουν με τον πληθωρισμό, την ανεργία, την άνοδο στις τιμές των καυσίμων.

Το πρόγραμμα Λεπέν

Η Λεπέν υπόσχεται να δώσει πίσω σε κάθε νοικοκυριό 150 με 200 ευρώ το μήνα, μια υπόασχεση που ακούγεται εδώ και δέκα χρόνια, από το 2012.

Η ακροδεξιά υποψήφια για τη προεδρία υπόσχεται μείωση του ΦΠΑ στο 5,5% στην ενέργεια (βενζίνη, μαζούτ, φυσικό αέριο και ηλεκτρική ενέργεια), αλλά και μείωση 15% στα διόδια στους αυτοκινητοδρόμους, 0% ΦΠΑ σε 100 προϊόντα για το “καλάθι” του σούπερ μάρκετ, και με την κατάργηση του τέλους οπτικοακουστικών μέσων (11,50 ευρώ το μήνα). Μόνο που αυτά τα μέτρα, θα ωφελήσουν τους πλουσιότερους, όπως αναλύει το περιοδικό L’Obs.

Κάθε χρόνο, τα γαλλικά νοικοκυριά ξοδεύουν κατά μέσο όρο 1.540 ευρώ σε καύσιμα για να μετακινηθούν (συμπεριλαμβανομένου 246 ευρώ ΦΠΑ) και 1.602 ευρώ σε ενέργεια για τα σπίτια τους (συμπεριλαμβανομένου 224 ευρώ ΦΠΑ). Η μείωση αυτού του ΦΠΑ θα μπορούσε να προβλέψει εξοικονόμηση 28 ευρώ το μήνα ανά νοικοκυριό. Πρακτικά, από αυτό το μέτρο θα έχει πλεονέκτημα εκείνους που έχει ακριβό αυτοκίνητο που καταναλώνει περισσότερο.

Παράλληλα, μεταξύ Νοεμβρίου 2019 και Οκτωβρίου 2021, οι φτωχότεροι είδαν τον λογαριασμό τους να αυξάνεται κατά 23 ευρώ, μαζί με τα πρόσθετα κόστη καυσίμων, φυσικού αερίου, ηλεκτρικής ενέργειας και μαζούτ, ενώ οι πλουσιότεροι είδαν αύξηση άνω των 50 ευρώ.

Επομένως, η αδιαφοροποίητη μείωση του ΦΠΑ θα ωφελήσει περισσότερο αυτά τα πλούσια νοικοκυριά που καταναλώνουν περισσότερη ενέργεια, ενώ θα υπάρχει πολύ μικρότερη κοινωνική ανακατανομή προς τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά.

Τυπικά οι φτωχότεροι, χάνουν δύο φορές. Θα ωφεληθούν λιγότερο από τη μείωση του ΦΠΑ, η οποία προτάθηκε ως μη κλιμακούμενη, ενώ θα λάβουν στη συνέχεια και μικρότερη βοήθεια. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο όλοι οι οικονομολόγοι στη Γαλλία, συμβουλεύουν αυτή τη στιγμή για τον σχεδιασμό μέτρων που στοχεύουν μόνο σε νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν την αναπόφευκτη αύξηση των τιμών της ενέργειας.

Η ίδια λογική ισχύει και για τους αυτοκινητόδρομους όπου ευνοούνται εκείνοι που τους χρησιμοποιούν περισσότερο.

Μαρίν Λεπέν AP

 

Από την άλλη, ο μηδενικός ΦΠΑ στα 100 είδη πρώτης ανάγκης, θα έχει “περιορισμένα αποτελέσματα” εξοικονόμησης 13 ευρώ το μήνα, όπως παρατηρεί η εταιρεία οικονομικών μελετών Asterès. Στην πραγματικότητα, οι μεγάλοι κερδισμένοι θα ήταν ιδιαίτερα τα σούπερ μάρκετ, τα οποία θα ανακτήσουν περιθώρια στον καθορισμό των τιμών τους, καθώς δεν προτάθηκε πλαφόν. Το 2009 στη Γαλλία, η μείωση του ΦΠΑ από το 19,6 στο 5,5% στην εστίαση είχε ως αποτέλεσμα μείωση των τιμών μόλις 1,9%, με τα κέρδη να είναι τεράστια για τους εστιάτορες.

Ο Sylvain Bersinger, οικονομολόγος της Asterès επιμένει: “Όταν μειώνετε τον ΦΠΑ, δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι οι πωλητές θα μειώσουν τις τιμές τους”.

Ακόμη, η Λεπέν υπόσχεται αύξηση των μισθών μέσω απαλλαγής από τις εργοδοτικές εισφορές, μόνο που η απαλλαγή εναπόκειται στη καλή θέληση του εργοδότη και δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι θα πραγματοποιηθεί.

Τέλος, η Λεπέν υπόσχεται να καταργήσει τον φόρο εισοδήματος για όλους κάτω των 30 ετών χωρίς και εδώ να υπάρχουν διαβαθμίσεις βάσει περιουσιακών στοιχείων και εισοδήματος. Κοινώς, και εδώ ευνοούνται οι πλουσιότεροι.

Συνολικά η Λεπέν προτείνει: Διοργάνωση δημοψηφίσματος για τη μετανάστευση, Μείωση ΦΠΑ στα ενεργειακά προϊόντα από 20% σε 5,5%, απαλλαγή ατόμων κάτω των 30 ετών από φόρο εισοδήματος ή εταιρικό φόρο, επανεθνικοποίηση των αυτοκινητοδρόμων και ιδιωτικοποίηση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης, εισαγωγή του δημοψηφίσματος πρωτοβουλίας πολιτών, καθιέρωση αναλογικής εκπροσώπησης στις βουλευτικές εκλογές, ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης για την υγεία 20 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Εμ. Μακρόν AP

Το πρόγραμμα Μακρόν

Από την άλλη, το πρόγραμμα του Εμανουέλ Μακρόν αποδεικνύεται αρκετά πενιχρό όσον αφορά τις προτάσεις για την “αγοραστική δύναμη”. Ο νυν πρόεδρος και φαβορί για τον δεύτερο γύρο, επωφελείται για την ώρα από το πάγωμα της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας μέχρι το καλοκαίρι. Σύμφωνα δε με την ανάλυση του Γαλλικού Παρατηρητηρίου Οικονομικών Καταστάσεων, το 10% των φτωχότερων νοικοκυριών έχασε ελαφρώς την αγοραστική δύναμη κατά τη διάρκεια της πενταετούς θητείας του Εμανουέλ Μακρόν. Δηλαδή η πανδημία έπληξε λιγότερο τα χαμηλότερα στρώματα απ’ ό,τι θα περίμενε κανείς. Στις προτάσεις του ο Μακρόν τριπλασιάζει το λεγόμενο “μπόνους Μακρόν”, για τους πλέον χαμηλόμισθους.

Όπως και η Λεπέν δεσμεύεται να τελειώσει το οπτικοακουστικό τέλος, ή 11,50 ευρώ μηνιαίως που επιστρέφονται στα νοικοκυριά. Ο υποψήφιος πρόεδρος υπόσχεται και χαμηλότερες επιβαρύνσεις για τους αυτοαπασχολούμενους, με 45 ευρώ κέδρος μηνιαίως για όσους κερδίζουν το ισόποσο του κατώτατου μισθού.

Για το ΦΠΑ στα τρόφιμα ο Μακρόν υπόσχεται έλεγχο, ένα μέτρο όμως που εδώ και δύο χρόνια σέρνεται. Στις σκέψεις είναι μια επιταγή για 50 έως 60 ευρώ το μήνα για τρόφιμα, για τα πιο χαμηλά εισοδήματα, κόστους 4 έως 6 δισεκατομμυρίων ευρώ. Παράλληλα, ο Μακρόν υπόσχεται να αυξήσει την κατώτατη σύνταξη στα 1.100 ευρώ το μήνα, ενώ θέλει να διευκολύνει την εύρεση εργασίας και για τους συνταξιούχους που το επιθυμούν, με “προνόμιο” τη τηλεργασία.

Ο Μακρόν θέλει να εφαρμόσει σύνταξη στα 65 με μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος, μια μεταρρύθμιση που δεν κατάφερε να περάσει στη πρώτη θητεία του, καθώς προκάλεσε τεράστιες κινητοποιήσεις των Συνδικάτων.

Ουσιαστικά ο Μακρόν χρεώνεται το γεγονός πως εν μέσω πανδημίας δάνεισε χρήμα με προνομιακούς όρους στις μεγάλες επιχειρήσεις, ωστόσο δεν έκανε αναδιανομή κερδών για να ενισχύσει τα πιο φτωχά πορτοφόλια. Ακόμη, από το 2017 και μετά διευκόλυνε τις επιχειρήσεις να απολύουν εργαζομένους, μείωσε τους φόρους αλλά θέσπισε σκληρούς νόμους για την ασφάλεια για την αντιμετώπιση της τρομοκρατίας. Επίσης, αναγκάστηκε να απορρίψει έναν προτεινόμενο φόρο στα καύσιμα το 2018, μετά από εβδομάδες αναταραχών.

Μετά τον πρώτο γύρο ο νυν πρόεδρος επανήλθε πάντως στο θέμα της σύνταξης στα 65 αναφέροντας πως θα τεθεί σε νέα συζήτηση, ενώ έκανε ρελάνς λέγοντας πως προσφέρεται να να προσλάβει εκ νέου μη εμβολιασμένους υγειονομικούς που είχαν τεθεί σε αναστολή κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19.

Συνολικά ο Μακρόν προτείνει: Αύξηση της νόμιμης ηλικίας συνταξιοδότησης στα 65, αύξηση των μισθών των εκπαιδευτικών, αύξηση του μπόνους αγοραστικής δύναμης έως 6.000 ευρώ, καθιέρωση αναλογικής για τις βουλευτικές εκλογές, αυστηρότερη πρόσβαση σε άδειες διαμονής, μειώσεις στον φόρο κληρονομιάς, κατασκευή νέων πυρηνικών σταθμών, κατάργηση του τέλους άδειας οπτικοακουστικών μέσων.

Συμπερασματικά θα έλεγε κανείς πως το πρόγραμμα και των δύο ευνοεί τον πλούτο, με τη Λεπέν να εμφανίζεται πιο λαϊκίστρια ως προς τις προθέσεις, και τον Μακρόν να ενσωματώνει πιο αυστηρές πολιτικές για την ασφάλεια, για να αποδομήσει τον στρατηγικό του αντίπαλο. Σαφής διαφορά των δύο, είναι φυσικά η στάση τους έναντι της ΕΕ, με τον νυν πρόεδρο να θέλει να διατηρήσει τη Γαλλία εντός του οικοδομήματος και μάλιστα με ισχυρό και αναβαθμισμένο γεωστρατηγικό ρόλο.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα