Σάλος στη Βρετανία: Εργαστήριο έδωσε λάθος αρνητικά αποτελέσματα από τεστ κορονοϊού σε χιλιάδες άτομα

Εργαστήριο για τη διενέργεια τεστ κορονοϊού 2021 Lisa Leutner/AP Photo

Διακόπηκε η λειτουργία εργαστηρίου στη Βρετανία λόγω ανησυχιών ότι έδωσε σε 43.000 άτομα εσφαλμένα αρνητικά αποτελέσματα μοριακού τεστ αφότου είχαν διαγνωσθεί θετικοί από ράπιντ τεστ.

Εντολή για αναστολή λειτουργίας εργαστηρίου που πραγματοποιεί τεστ για Covid-19 στην κεντρική Αγγλία έδωσαν οι βρετανικές αρχές, καθώς υπάρχει ανησυχία ότι έδινε εσφαλμένα αρνητικά αποτελέσματα μοριακών τεστ σε ανθρώπους που έχουν προσβληθεί από τον νέο κορονοϊό.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση που εξέδωσε σήμερα η υπηρεσία ασφάλειας των βρετανικών υγειονομικών αρχών UKSHA, το τμήμα Εξετάσεων και Ιχνηλάτησης (Test and Trace) της Εθνικής Υπηρεσίας Υγείας (NHS) της Βρετανίας άρχισε έρευνα για εργαστήριο στο Γουλβερχάμπτον, έπειτα από αναφορές από ανθρώπους που είχαν λάβει αρνητικά αποτελέσματα μοριακών τεστ (PCR) αφότου είχαν διαγνωσθεί θετικοί από ράπιντ τεστ (LFD) που είχαν κάνει.

Η κυβερνητική σύσταση αναφέρει ότι τα μοριακά τεστ (PCR) έχουν μεγαλύτερη ακρίβεια από τα ράπιντ (LFD) και οι άνθρωποι μπορούν να βγουν από την καραντίνα που τηρούν μόνοι τους αν ένα θετικό ράπιντ τεστ ακολουθηθεί από ένα αρνητικό μοριακό τεστ.

Η UKSHA διευκρίνισε ότι υπολογίζεται πως σε 43.000 ανθρώπους μπορεί να δόθηκαν εσφαλμένα αρνητικά αποτελέσματα μοριακού τεστ, κυρίως στην Νοτιοδυτική Αγγλία, οδηγώντας πιθανώς σε υποτίμηση του αριθμού των προσβληθέντων από τον νέο κορονοϊό ανάμεσα στις 8 Σεπτεμβρίου και τις 12 Οκτωβρίου.

“Αναστείλαμε αμέσως τη διεξαγωγή τεστ σε αυτό το εργαστήριο καθώς συνεχίζουμε την έρευνα”, δήλωσε ο Γουίλ Γουέλφεαρ, ο Διευθυντής Περιστατικών Δημόσιας υγείας.

“Δεν υπάρχουν στοιχεία για ελαττωματικά τεστ LFD ή PCR και ο κόσμος θα πρέπει να συνεχίσει να έχει εμπιστοσύνη στην χρήση τους και στις άλλες εργαστηριακές υπηρεσίες που παρέχονται σήμερα”, σημείωσε.

Η Immensa Health Clinic, η οποία διευθύνει το εργαστήριο, δήλωσε ότι “συνεργάζεται πλήρως” με την UKSHA στην έρευνα.

Η υπηρεσία αυτή σημείωσε ότι επρόκειτο για ένα μεμονωμένο περιστατικό σε ένα εργαστήριο και ότι οι έλεγχοι που γινόντουσαν σε αυτό ανατέθηκαν σε άλλα εργαστήρια.

Η UKSHA πρόσθεσε ότι το εργαστήριο της Immensa αποτελεί ένα μικρό μόνο μέρος του εθνικού δικτύου, άρα η συνολική διαγνωστική ικανότητα δεν επηρεάστηκε και οι άνθρωποι με θετική διάγνωση σε ράπιντ τεστ θα πρέπει να συνεχίσουν να επιβεβαιώνουν το θετικό αποτέλεσμα κάνοντας μοριακό τεστ.

Πότε το μοριακό τεστ μπορεί να βγει ψευδώς αρνητικό

Το συνηθισμένο μοριακό τεστ PCR για κορονοϊό είναι πιθανότερο να βγει ψευδώς αρνητικό σε εκείνους τους ανθρώπους που ελέγχονται είτε νωρίς είτε αργά στην πορεία της λοίμωξης. Γι’ αυτό οι άνθρωποι με συμπτώματα Covid-19 που κάνουν το τεστ και βγαίνουν αρνητικοί -ιδίως όσοι ζουν σε περιοχές με πολλά κρούσματα και υψηλό ιικό φορτίο- καλό θα είναι να το ξανακάνουν σε λίγες μέρες, για να επιβεβαιώσουν το αποτέλεσμα.

Αυτό προκύπτει από μια νέα επιστημονική μελέτη στις ΗΠΑ, με επικεφαλής τη δρα Κάιτλιν Νταγκντέιλ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ και του Γενικού Νοσοκομείου της Μασαχουσέτης, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό λοιμωξιολογίας “Open Forum Infectious Diseases”, σύμφωνα με το “Nature”. Η έρευνα έγινε σε 15.011 ενήλικες που είχαν κάνει μοριακό τεστ, από τους οποίους οι 2.700 πήραν αρνητικό αποτέλεσμα και έκαναν ένα δεύτερο τεστ μέσα σε μερικές μέρες.

Από όσους έκαναν το επαναληπτικό μοριακό τεστ, οι 60 (ποσοστό 2,2%) βγήκαν τελικά θετικοί στον ιό SARS-CoV-2. Από αυτούς, οι έξι στους δέκα (ποσοστό 60%) είχαν κάνει το πρώτο αρνητικό μοριακό τεστ -το οποίο τελικά αποδείχθηκε ψευδώς αρνητικό- είτε μία μέρα πριν την έναρξη των συμπτωμάτων τους (οι 18 στους 60 ή ποσοστό 30%), είτε μετά την έβδομη μέρα από τα πρώτα συμπτώματα (επίσης ποσοστό 30%).

Από αυτό, οι ερευνητές κατέληξαν στην εκτίμηση ότι το μοριακό τεστ είναι πιθανότερο να βγει ψευδώς αρνητικό είτε στο αρχικό προσυμπτωματικό στάδιο της λοίμωξης Covid-19, είτε σε προχωρημένο στάδιο μετά την πρώτη εβδομάδα με συμπτώματα. Σύμφωνα με τη μελέτη, η μεγάλη πλειονότητα των ανθρώπων με ψευδώς αρνητικό τεστ (οι 52 στους 60 ή ποσοστό 87%) είχαν συμπτώματα κορονοϊού, ενώ αρκετοί επίσης είχαν ακτινογραφία θώρακα με εικόνα που παρέπεμπε σε Covid-19.

Τα μοριακά τεστ PCR (μοριακής αντίδρασης πολυμεράσης) -τα πιο αξιόπιστα εν μέσω πανδημίας- ανιχνεύουν το γενετικό υλικό του κορονοϊού στο ληφθέν δείγμα από τη μύτη ή το φάρυγγα, ενώ τα γρήγορα τεστ αντιγόνου (rapid) ανιχνεύουν συγκεκριμένες πρωτεΐνες (αντιγόνα) στην επιφάνεια του κορονοϊού.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις