Twitter: Μαζική φυγή χρηστών προς το Mastodon – Τι είναι

Twitter: Μαζική φυγή χρηστών προς το Mastodon – Τι είναι
istock

Πάνω από 230.000 χρήστες μεταπήδησαν την τελευταία εβδομάδα από το Twitter στο Mastodon, αντιδρώντας στις επιλογές του Έλον Μασκ. Οι ομοιότητες και οι διαφορές ανάμεσα στις δύο πλατφόρμες.

Μετά την εξαγορά του Twitter από τον Έλον Μασκ, πολλοί είναι οι χρήστες που αναζητούν εναλλακτικές πλατφόρμες για να το αντικαταστήσουν, καθώς η δυσαρέσκεια από τις επιλογές του “νέου αφεντικού” είναι κάτι παραπάνω από αντιδημοφιλείς.

Ένας από τους μεγαλύτερους ωφελημένους αυτή την περίοδο είναι το Mastodon, μια πλατφόρμα social media όχι και τόσο γνωστή στο ευρύτερο κοινό, που όμως φαίνεται να συγκεντρώνει, σύμφωνα με το BBC, πάνω από 230.000 χρήστες την τελευταία εβδομάδα, σε σύνολο περίπου 655.000 χρηστών.

Η ομοιότητα του Mastodon με το Twitter

Εκ πρώτης όψεως το Mastodon μοιάζει με το Twitter. Οι χρήστες έχουν λογαριασμούς και γράφουν αναρτήσεις (που ονομάζονται “toots”), στις οποίες μπορούν να απαντήσουν, να κάνουν like και να τις αναδημοσιεύσουν, και μπορούν να ακολουθούν ο ένας τον άλλον.

Αυτός είναι και ένας από τους σημαντικότερους λόγους για τους οποίους προσελκύει νέους χρήστες, αν και έχει προκαλέσει σύγχυση στους νέους χρήστες που εγγράφονται.

Η πλατφόρμα είναι έξι ετών, αλλά η τρέχουσα δραστηριότητά της είναι πρωτοφανής και αντιμετωπίζει προβλήματα υπό το βάρος των νέων μελών.

Ο ρόλος των διακομιστών

Παρά τις ομοιότητες, η λειτουργία του Mastodon είναι εντελώς διαφορετική στο πίσω μέρος της πλατφόρμας. Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε όταν εγγραφείτε είναι να επιλέξετε έναν διακομιστή. Υπάρχουν πάρα πολλοί από αυτούς, οι οποίοι είναι θεματικοί – πολλοί ανά χώρα, πόλη ή πεδίο ενδιαφέροντος.

Δεν έχει μεγάλη σημασία σε ποιον από αυτούς βρίσκεστε, επειδή έτσι κι αλλιώς θα μπορείτε να ακολουθείτε τους χρήστες σε όλους τους άλλους, αλλά σας δίνει μια αρχική κοινότητα που είναι πιο πιθανό να δημοσιεύει πράγματα που σας ενδιαφέρουν.

Ορισμένες από τις δημοφιλείς – όπως η κοινωνική και η βρετανική – λειτουργούν προς το παρόν πολύ αργά λόγω της ζήτησης που παρουσιάζουν.

Ο Ryan Wilding, ο οποίος διαχειρίζεται τον διακομιστή Mastodon.UK μέσω της εταιρείας του Superior Networks, δήλωσε ότι είχε πάνω από 6.000 νέους χρήστες μέσα σε 24 ώρες και αναγκάστηκε να διακόψει την εγγραφή.

“Ήθελα να δω τι ήταν όλος αυτός ο θόρυβος”, δήλωσε.

“Έβαλα τον διακομιστή σε λειτουργία στις 10 το βράδυ της Παρασκευής και ξύπνησα το επόμενο πρωί και είδα 1.000 άτομα που δεν ήξερα ότι θα έμπαιναν”.

Πώς βρίσκεις κόσμο;

Ο διακομιστής που επιλέγετε γίνεται μέρος του ονόματός σας – έτσι, επιλέγοντας τον διακομιστή του Ηνωμένου Βασιλείου, έχει την κατάληξη @mastodon.uk μετά το όνομα του χρήστη. Αυτή είναι και η διεύθυνσή του, την οποία μπορείτε να ψάξειτε για να βρείτε αυτόν που θέλετε.

Αν βρίσκεστε στον ίδιο διακομιστή, μπορείτε να κάνετε αναζήτηση χρησιμοποιώντας μόνο το όνομα του ατόμου, αλλά αν βρίσκεται σε διαφορετικό διακομιστή, θα χρειαστείτε την πλήρη διεύθυνσή του.

Σε αντίθεση με το Twitter, το Mastodon δεν θα σας προτείνει άτομα που μπορεί να σας ενδιαφέρουν.

Μπορείτε επίσης να αναζητήσετε και hashtags.

Γιατί υπάρχουν οι διακομιστές;

Το πλήθος των διακομιστών εξηγείται καθώς το Mastodon δεν είναι μια πλατφόρμα. Δεν είναι ένα “πράγμα” και δεν ανήκει σε ένα άτομο ή μια εταιρεία. Όλοι αυτοί οι διαφορετικοί διακομιστές συνδέονται μεταξύ τους και σχηματίζουν ένα συλλογικό δίκτυο, αλλά ανήκουν σε διαφορετικούς ανθρώπους και οργανισμούς.

Αυτό το μοντέλο ονομάζεται αποκεντρωμένο, και οι οπαδοί των αποκεντρωμένων πλατφορμών τις προτιμούν ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο – δεν μπορούν να διοικούνται από την ιδιοτροπία μιας και μόνο οντότητας, να αγοράζονται ή να πωλούνται.

Ωστόσο, το μειονέκτημα αυτού του γεγονότος είναι ότι αντιθέτως είστε έρμαιο των διαθέσεων του ατόμου ή του οργανισμού που διαχειρίζεται τον διακομιστή σας – αν αποφασίσει να τον εγκαταλείψει, χάνετε τον λογαριασμό σας. Το Mastodon ζητά από τους ιδιοκτήτες των διακομιστών να δώσουν στους χρήστες τους τρεις μήνες προειδοποίηση αν αποφασίσουν να τον κλείσουν.

Παρεμπιπτόντως, ο αρχικός ιδρυτής του Twitter, Jack Dorsey, εργάζεται πάνω σε ένα νέο δίκτυο που ονομάζεται BlueSky – και έχει πει ότι θέλει και αυτό να είναι αποκεντρωμένο.

Πώς γίνεται λοιπόν ο συντονισμός στο Mastodon;

Αυτό είναι μια πραγματικά καυτή πατάτα. Αυτή τη στιγμή όλοι οι διακομιστές έχουν τους δικούς τους κανόνες, ενώ ορισμένοι δεν έχουν κανέναν. Ορισμένοι διακομιστές επιλέγουν να μην συνδέονται με άλλους που είναι γεμάτοι bots ή φαίνεται να κατακλύζονται από περιεχόμενο μίσους. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα είναι ορατοί σε όσους βρίσκονται στους διακομιστές όπου είναι μπλοκαρισμένοι. Οι δημοσιεύσεις μπορούν επίσης να αναφερθούν στους ιδιοκτήτες των διακομιστών.

Αν πρόκειται για ρητορική μίσους ή παράνομο περιεχόμενο, τότε οι ιδιοκτήτες αυτοί μπορούν να το διαγράψουν – αλλά αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα διαγραφεί και παντού. Κάτι τέτοιο μπορεί να προκαλέσει τεράστιο ζήτημα αν αυτή η πλατφόρμα συνεχίσει να αναπτύσσεται.

Υπάρχουν ήδη αναφορές για ανθρώπους που έχουν στοχοποιηθεί από περιεχόμενο μίσους, ενώ καταγράφονται και ομοφοβικά, κακοποιητικά περιστατικά.

Υπάρχουν διαφημίσεις;

Στο Mastodon δεν υπάρχουν διαφημίσεις, αν και δεν υπάρχει επίσης τίποτα που να σας εμποδίζει να γράψετε μια ανάρτηση που να προωθεί την εταιρεία ή το προϊόν σας.

Δεν προσφέρει επίσης μια επιμελημένη εμπειρία όπως το Twitter όσον αφορά τον τρόπο προβολής των αναρτήσεων – γενικά βλέπετε τι λένε οι followers σας, όπως το λένε.

Είναι δωρεάν η χρήση του;

Το αν πληρώνετε ή όχι την πλατφόρμα εξαρτάται από τον διακομιστή στον οποίο βρίσκεστε – ορισμένοι ζητούν δωρεές, καθώς δεν πληρώνονται, αλλά σε μεγάλο βαθμό είναι δωρεάν.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα