Βαλτιμόρη: Γιατί οι ερευνητές ψάχνουν για “βρώμικα καύσιμα”

Διαβάζεται σε 4'
Κατάρρευση γέφυρας στη Βαλτιμόρη
Κατάρρευση γέφυρας στη Βαλτιμόρη 2024 Maryland National Guard via AP

Όσο η Βαλτιμόρη και ο υπόλοιπος κόσμος προσπαθεί να ξεπεράσει το σοκ από το τραγικό δυστύχημα με την κατάρρευση γέφυρας, οι ερευνητές φτάνουν όλο και πιο κοντά στο τι έφταιξε.

Αυτό που μέχρι πριν μερικά 24ωρα αποτελούσε μία ζωτική αρτηρία στην καρδιά της βιομηχανίας της Βαλτιμόρης και ένα κομβικό πέρασμα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, πλέον έχει μετατραπεί σε υγρό τάφο και πεδίο έρευνας, μετά την τραγωδία που εκτυλίχθηκε με την κατάρρευση γέφυρας μήκους 2,6 χιλιομέτρων, έπειτα από πρόσκρουση του φορτηγού πλοίου “Dali”.

Η ημέρα ξεκίνησε με τον εντοπισμό στον ποταμό Patapsco δύο σορών από τους έξι αγνοούμενους που βρέθηκαν στα παγωμένα νερά του λιμανιού της Βαλτιμόρης μετά την κατάρρευση της γέφυρας “Francis Scott Key”, την ίδια στιγμή που οι έρευνες για τον εντοπισμό και άλλων αγνοουμένων που θεωρούνται νεκροί, συνεχίζονται.

Και όσο οι Αρχές αναλύουν τα τελευταία λεπτά πριν τη μοιραία πρόσκρουση, εμπειρογνώμονες της ναυτιλιακής βιομηχανίας φαίνεται πως βρίσκονται όλο και πιο κοντά στο τι ήταν αυτό που τελικά προκάλεσε το δυστύχημα.

Σημειώνεται πως λίγα λεπτά πριν τη μοιραία σύγκρουση, το “Dali”, με σημαία Σιγκαπούρης και με 22 μέλη πληρώματος, όλοι Ινδοί, είχε αναφέρει απώλεια πρόωσης και έριξε άγκυρα για να επιβραδύνει, δίνοντας στις αρχές χρόνο να σταματήσουν την κυκλοφορία στη γέφυρα.

Αυτή η κίνηση πιθανόν να απέτρεψε έναν υψηλότερο αριθμό νεκρών, δήλωσαν οι αρχές.

Ως ένας από τους πιθανούς παράγοντες που μπορεί να προκάλεσαν την απώλεια ισχύος του φορτηγού πλοίου τα λεπτά πριν πέσει πάνω στη γέφυρα, είναι τα “βρώμικα καύσιμα” που αποτελούν ένα από τα μακροχρόνια προβλήματα στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.

Σύμφωνα με έκθεση του 2018 για το think tank του Atlantic Council, ένα “μαγικό μείγμα” βιομηχανικών προϊόντων καταλήγει στα ναυτιλιακά καύσιμα, με αποτέλεσμα να προκαλούνται εκατοντάδες βλάβες στις μηχανές τα τελευταία χρόνια, οι οποίες άφησαν τα πλοία ακυβέρνητα και παρασυρόμενα στην ανοιχτή θάλασσα.

Λίγο πριν προσκρούσει στη γέφυρα, το “Dali” έχασε την ηλεκτρική του ενέργεια και ο πιλότος δεν μπορούσε να ελέγξει το πλοίο, καθώς αυτό στράφηκε προς τη δομή στήριξης της γέφυρας. Αυτή η απώλεια ισχύος θα μπορούσε να έχει προκληθεί από βρώμικα καύσιμα που έφραζαν τα φίλτρα που οδηγούσαν στην κύρια γεννήτρια του πλοίου, δήλωσε ο Gerald Scoggins, βετεράνος αρχιμηχανικός στη βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Deepwater Producers του Χιούστον.

Ο ίδιος, όπως αναφέρει η Washington Post, σημείωσε ότι τα πλοία χρησιμοποιούν διαφορετικά καύσιμα κατά τη διάρκεια πορείας που πραγματοποιούν. Όταν βρίσκονται μέσα σε ένα λιμάνι, όπως το “Dali” πριν από τη σύγκρουση, τα πλοία συνήθως χρησιμοποιούν σχετικά ελαφρύ καύσιμο ντίζελ. Αυτό θα μπορούσε, επίσης, να έχει μολυνθεί.

Τα ζητήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα καυσίμων

Ο Ian Ralby, διευθύνων σύμβουλος της I.R. Consilium, μιας συμβουλευτικής εταιρείας για τη ναυτιλία και την ασφάλεια των πόρων, δήλωσε ότι τα βαρέα ναυτιλιακά καύσιμα που φορτώνονται στα πλοία στο λιμάνι αναμειγνύονται με αυτό που ονομάζεται “cutter stock” και είναι επιρρεπή στο να φορτωθούν με μολυσματικές ουσίες.

Τέτοια βρώμικα καύσιμα θα μπορούσαν να έχουν “κολλήσει όλες τις γραμμές καυσίμων του πλοίου”.

Ο Ralby, ο οποίος ήταν συν-συγγραφέας της έκθεσης του Ατλαντικού Συμβουλίου του 2018, δήλωσε ότι τα απόβλητα από διυλιστήρια και άλλες βιομηχανικές δραστηριότητες έχουν περάσει παράνομα στο ναυτιλιακό καύσιμο, γνωστό ως “bunker fuel“.

“Η αλυσίδα εφοδιασμού για τα bunker fuel είναι μακρά και σχετικά αδιαφανής”, αναφέρεται στην έκθεση. “Ως αποτέλεσμα, τα καύσιμα αυτά έχουν γίνει ένας τελικός προορισμός για τα υπολείμματα της διαδικασίας διύλισης”.

Τα εμπορικά πλοία, αναφέρει η έκθεση, λειτουργούν τότε ουσιαστικά ως αποτεφρωτήρες για τη βιομηχανία διύλισης. Οι επιθεωρητές έχουν βρει καύσιμα bunker μολυσμένα με “χρησιμοποιημένο πετρέλαιο κίνησης και υποπροϊόντα από την παραγωγή πλαστικών, καουτσούκ, καλλυντικών, λιπασμάτων, ακόμη και χαρτιού”.

Στην περίπτωση του “Dali”, ο Ralby δήλωσε ότι δεν πρέπει να απορρίπτεται η πιθανότητα κυβερνοεπίθεσης. Είναι, επίσης, πιθανό το πλοίο να είχε μια καθαρά μηχανική βλάβη σε ένα από τα συστήματά του.

Όποια και αν είναι η αιτία, το συγκεκριμένο δυστύχημα ρίχνει φως στα δεινά που αντιμετωπίζει η ναυτιλιακή βιομηχανία, μετά και τις επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα από τους μαχητές Χούθι και τη χαμηλή στάθμη νερού στη διώρυγα του Παναμά.

“Με αυτές τις μεγάλες ναυτιλιακές οδούς να απειλούνται, ολόκληρη η παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού έχει αναδρομολογηθεί”, δήλωσε ο Ralby στη WSJ- και αυτό θα μπορούσε να επιδεινώσει το πρόβλημα των “βρώμικων καυσίμων”.

“Μπορεί να βρεθούμε σε μια κατάσταση όπου τα πλοία θα παραλαμβάνουν καύσιμα σε μέρη όπου δεν μπορούν να εγγυηθούν την ποιότητα ή το διαμέτρημα των καυσίμων”, είπε χαρακτηριστικά.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα