Γιατί καθυστερούν τα υδροπλάνα κι ενώ οι επενδυτές υπάρχουν…

Γιατί καθυστερούν τα υδροπλάνα κι ενώ οι επενδυτές υπάρχουν…

Νομοσχέδιο υπάρχει, "κοινές υπουργικές αποφάσεις" λείπουν, εταιρείες υδροπλάνων και επενδυτές υπάρχουν, απουσιάζει όμως το δίκτυο υδατοδρομίων.

Εδώ και μήνες έχουμε γράψει ότι ευχής έργο θα ήταν τα υδροπλάνα να τα δούμε να επιχειρούν ξανά στον ελληνικό χώρο, αν όχι την άνοιξη του 2019, τουλάχιστον το καλοκαίρι.

Κι είναι πράγματι έτσι, διότι αυτό το διαχρονικό μέσο μετακίνησης, χρησιμοποιήθηκε για μια πενταετία (2003 – 2008), με 15.000 πτήσεις και περίπου 180.000 επιβάτες, κάτι που αποδεικνύει ότι τα υδροπλάνα χρειάζονται και αποτελούν συμπληρωματικό μέσο των αεροπλάνων και των πλοίων, αλλά το κυριότερο είναι ότι επιχειρούν σε περιοχές που δεν συνδέονται αεροπορικά ή ακτοπλοϊκά. Βέβαια, υδροπλάνα στην Ελλάδα επιχειρούσαν τη δεκαετία του 1920 (!!!), συνδέοντας την Ευρώπη ως ενδιάμεσο τόπο για πτήσεις προς Μέση και Άπω Ανατολή, αλλά και την Αφρική, ενώ στην Ελλάδα επιχειρούσαν σε Φάληρο, Νέα Πέραμο, Μίκρα, Εύβοια, Σποράδες, Κύθηρα, Κρήτη, ακτές Πελοποννήσου, Μυτιλήνη, Πάτρα, Σύρο.

Κι ερχόμαστε στο τώρα. Ο νόμος 4568/18, που ήταν ο διακαής πόθος, ώστε να υπάρχει ένα πλαίσιο λειτουργίας, υφίσταται. Ωστόσο, δεν υπάρχουν οι Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις (ΚΥΑ), για: α) τον ορισμό των μελών της Επιτροπής Υδατοδρομίων που τα επιθεωρεί πριν την αδειοδότηση αλλά και κατά την λειτουργία τους, β) τις διαδικασίες τροφοδοσίας καυσίμων στα υδροπλάνα, γ) τη διαδικασία απόδοσης του τέλους λειτουργίας υδατοδρομίων, δ) τα τεχνικά και διαδικαστικά θέματα λειτουργίας των Υδάτινων Πεδίων.   

Αυτά θα πρέπει να συμβούν άμεσα, ώστε να μην υπάρξει άλλη καθυστέρηση και παράλληλα να συνεχιστούν οι ενέργειες για την αδειοδότηση των υπόλοιπων υδατοδρομίων, τη στιγμή που οι επενδυτές είναι επί θύρας και αναμένουν τις ελεξίξεις.

Τα τελευταίο χρονικό διάστημα υπάρχει μεγάλη κινητικότητα και η δυναμική για την υλοποίηση του εγχειρήματος έχει επανέλθει. Με σημείο εκκίνησης την ψήφιση του νέου Νόμου 4568/18 για τα υδατοδρόμια, αρκετές Περιφέρειες προχωρούν τις διαδικασίες για να δημιουργήσουν υδατοδρόμια στα νησιά τους.

Πρώτη η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, που έχει ξεκινήσει την αδειοδότηση 8 υδατοδρομίων: Σύρο, Νάξο, Αμοργό, Πάρο, Μήλο, Λειψούς, Λέρο και Κάλυμνο. Η ίδια Περιφέρεια, τις επόμενες ημέρες ολοκληρώνει τον διαγωνισμό για την επιλογή αναδόχου αδειοδότησης 20 ακόμη υδατοδρομίων στα Δωδεκάνησα και στις Κυκλάδες και συγκεκριμένα σε: Ρόδο (δύο Υδατοδρόμια), Χάλκη, Σύμη, Τήλο, Κάρπαθο, Καστελόριζο, Αγαθονήσι, Νίσυρο, Αστυπάλαια, Κάσο, Μύκονο, Σαντορίνη, Κύθνο, Κέα, Άνδρο, Σίκινο, Σέριφο, Δονούσα, Ανάφη.

Γιατί καθυστερούν τα υδροπλάνα κι ενώ οι επενδυτές υπάρχουν…

Επίσης, η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων έχει ξεκινήσει την αδειοδότηση πέντε υδατοδρομίων: Κεφαλονιά, Ιθάκη, Λευκάδα, Μεγανήσι και Ζάκυνθο. Την έκδοση των Αδειών Ίδρυσης υδατοδρομίων, η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων ανέθεσε στην εταιρεία «Ελληνικά Υδατοδρόμια», η οποία ήδη έχει ολοκληρώσει τις αδειοδοτήσεις των τριών πρώτων υδατοδρομίων στη χώρα (Υ/Δ Κέρκυρας, Παξών και Πάτρας, ως ανάδοχος των Οργανισμών Λιμένων Κέρκυρας και Πατρών). 

Πρόσφατα και ο «Οργανισμός Λιμένος Εύβοιας» προκήρυξε διαγωνισμό για την αδειοδότηση υδατοδρομίων σε: Χαλκίδα, Κάρυστο, Κύμη, Ερέτρια και Αλιβέρι.

Αντίστοιχο ενδιαφέρον έχει εκφράσει και η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου για δημιουργία δικτύου 10 Υδατοδρομίων. Ενώ και η Περιφέρεια Κρήτης έχει δεχθεί αιτήματα από διάφορα Λιμενικά Ταμεία της νήσου, ώστε να συνδράμει στην προσπάθεια αδειοδότησης υδατοδρομίων στα λιμάνια τους.

Από επενδυτικής πλευράς το ενδιαφέρον παραμένει ισχυρό. Διεθνείς επενδυτές από Αμερική, Κίνα, Αγγλία και Ελβετία, παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις και περιμένουν τη δημιουργία του δικτύου υδατοδρομίων για να φέρουν υδροπλάνα και να ξεκινήσουν οι πτήσεις.

Ως πιο πρόσφατο επενδυτικό ενδιαφέρον καταγράφεται αυτό του Ελληνομεξικανού επενδυτή Ρικάρντο Φαρίας Νικολόπουλου, ο οποίος διαθέτει πολυετή εμπειρία στον αεροπορικό χώρο, καθώς είναι ιδιοκτήτης αεροπορικής εταιρείας στην Αμερική (Bi-National Air), θεωρεί ότι τα υδροπλάνα μπορούν να δραστηριοποιηθούν με μεγάλη επιτυχία στην Ελλάδα και στις γειτονικές παραθαλάσσιες χώρες. Ο ίδιος προσανατολίζεται να ξεκινήσει πτήσεις υδροπλάνων από το Ιόνιο, μόλις ολοκληρωθούν οι αδειοδοτήσεις των πέντε υδατοδρομίων της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, ενώ πολύ σημαντική αγορά για τα υδροπλάνα θεωρεί το Νότιο Αιγαίο, με έμφαση στα Δωδεκάνησα. 

Εξάλλου, για την επίσπευση των εξελίξεων, ο Δήμος Λουτρακίου ανέλαβε πρωτοβουλία και συνδιοργανώνει με το Λιμενικό Ταμείο Λουτρακίου και την εταιρεία «Ελληνικά Υδατοδρόμια» Διεθνές Συνέδριο με θέμα: «Υδατοδρόμια- Κρουαζιέρα – Αεροδρόμια-Ασφάλεια- Ανάπτυξη».

Στο Συνέδριο έχουν προσκληθεί ως ομιλητές στελέχη των μεγαλύτερων εταιρειών κρουαζιέρας και υδροπλάνων, που θα τεκμηριώσουν τη συνέργεια των δύο μεταφορικών μέσων.

Το Συνέδριο έθεσαν υπό την αιγίδα τους τα Υπουργεία Υποδομών & Μεταφορών, Τουρισμού, Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής και θα πραγματοποιηθεί στις 15-16 Μαρτίου στο Λουτράκι.

SHARE: