Σκρέκας: Πρόστιμα 2.000.000€ σε δύο πολυεθνικές για αθέμιτη κερδοφορία

Διαβάζεται σε 5'
Γυναίκα αγοράζει απορρυπαντικά
Γυναίκα αγοράζει απορρυπαντικά ISTOCK

Δύο πολυεθνικές εταιρείες θα πληρώσουν βαριά καμπάνα, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Ανάπτυξης. Γιατί κατηγορούνται

Το ανώτατο πρόστιμο, ύψους 1.000.000 ευρώ για κάθε μια από τις δύο πολυεθνικές εταιρείες, για τις οποίες ολοκληρώθηκε ο έλεγχος από τη Διϋπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ), επέβαλε ο Υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας.

Τα πρόστιμα αφορούν την παραβίαση του άρθρου 54 του ν. 5045/29-07-2023, σχετικά με την περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας.

Συγκεκριμένα, επιβάλλεται:

  • Πρόστιμο 1.000.000 ευρώ στην εταιρεία «ΠΡΟΚΤΕΡ & ΓΚΑΜΠΛ ΕΛΛΑΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Ε.Π.Ε.».
  • Πρόστιμο 1.000.000 ευρώ στην εταιρεία «ΕΛΑΪΣ UNILEVER HELLAS AE».

Ο Υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, δήλωσε: «Έχουμε ξεκαθαρίσει σε όλους τους τόνους και προς κάθε κατεύθυνση ότι κανείς δεν είναι υπεράνω του νόμου. Είμαστε αποφασισμένοι να εφαρμόσουμε τον νόμο ώστε να αποτρέψουμε την αισχροκέρδεια και να τονώσουμε τον υγιή ανταγωνισμό, προς όφελος της ελληνικής οικογένειας. Πρέπει όλοι να αντιληφθούν την κρισιμότητα της κατάστασης και τη δυσκολία των νοικοκυριών να έχουν πρόσβαση σε βασικά καταναλωτικά είδη.

Η αντιμετώπιση του πληθωρισμού και, ιδιαίτερα του πληθωρισμού της απληστίας, είναι πρωτίστως θέμα κοινωνικής ευθύνης αλλά και διασφάλισης της συνοχής της κοινωνίας. Οι έλεγχοι θα συνεχιστούν και τα πρόστιμα θα επιβάλλονται χωρίς δισταγμό. Η μάχη με την ακρίβεια είναι συνεχής και διαρκής. Δεν εφησυχάζουμε».

“Τροχιοδεικτικές” βολές από τον Σεπτέμβριο

Στο μεταξύ, από τα τέλη Σεπτεμβρίου, ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας, από το βήμα εκδήλωσης παρουσίασης της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, είχε προϊδεάσει για τις προθέσεις του.

Συγκεκριμένα, απευθυνόμενος στα μέλη της Ένωσης, που εκπροσωπεί τις μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ της χώρας, αλλά και στους εκπροσώπους των προμηθευτών, είχε πει με νόημα: «Προχωρούμε το επόμενο διάστημα σε μαζικούς ελέγχους σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα. Δυστυχώς για κάποιους θα ανακοινώσουμε υψηλά πρόστιμα». Ενώ έσπευσε να σημειώσει: «δεν διαμορφώνετε μόνο εσείς (σ.σ. απευθυνόμενος στα σούπερ μάρκετ) την τελική τιμή».

«Θα θέλαμε να σας έχουμε συμμάχους» είχε συμπληρώσει ο υπουργός απευθυνόμενος στους εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ ενώ, αναφερόμενος στα μέτρα κατά της ακρίβειας, είχε σημειώσει: «Το δεύτερο μέτρο της δέσμης μέτρων κατά της ακρίβειας έχει να κάνει με την υποχρέωση των σούπερ μάρκετ να γνωστοποιούν τις καθαρές τιμές των προϊόντων για να βλέπουμε τις μεταβολές των τιμών και να εστιάσουμε τους ελέγχους. Είναι μια διάταξη όχι τιμωρίας αλλά για να πετύχουμε τον στόχο μας».

Οι ανατιμήσεις

Να σημειωθεί ότι, σε επίπεδο έτους οι ανατιμήσεις, ειδικά πολυεθνικών εταρειών, βασικών προμηθευτών των σούπερ μάρκετ, είναι σημαντικές φτάνοντας ακόμη και σε διψήφια ποσοστά.

Ειδικότερα, με διψήφιο ρυθμό 10,4% έτρεξαν οι ανατιμήσεις στα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ στο εννεάμηνο του έτους, σύμφωνα με έρευνα της εταιρίας Nielsen IQ. Το ίδιο διάστημα, ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων αυξήθηκε κατά +9,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο.

Όπως αναφέρει η έρευνα στα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα (FMCGs) καταγράφεται παρόμοια αυξητική τάση, στο +9,5%, με την ανάπτυξη ωστόσο να είναι καθαρά πληθωριστική, καθώς οι όγκοι πωλήσεων μειώθηκαν έστω και κατά 0,8%.Μάλιστα σημειώνεται ότι σε σχέση με τον δείκτη τιμών καταναλωτή, ο οποίος για την ίδια χρονική περίοδο βρίσκεται στο +3,6%, η αύξηση της μέσης τιμής για τα FMCGs είναι πολλαπλάσια υψηλότερη, στο +10,4%. Στις επιμέρους κατηγορίες, το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου οι ανατιμήσεις στα Τρόφιμα & Ποτά άγγιξαν το 10,9%, οδηγώντας σε μείωση των πωλήσεων σε όγκο κατά 1,5%. Αντίθετα, οι πιο περιορισμένες αυξήσεις τιμών (+4,3%) στις κατηγορίες Προσωπικής Υγιεινής και Ομορφιάς είχε ως αποτέλεσμα την άνοδο των πωλούμενων όγκων κατά 4,5%.

Να προστεθεί, ότι στα είδη οικιακής φροντίδας και ειδικότερα τα απορρυπαντικά καταγράφεται, το πρώτο εξάμηνο του έτους, η μεγαλύτερη αύξηση τζίρου στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όντας η κατηγορία με τις υψηλότερες ανατιμήσεις, που κυμαίνονται σε διψήφιο ποσοστό.

Τα κόστη παραγωγού

Πάντως, μείωση 4,3% σημείωσε ο γενικός δείκτης τιμών παραγωγού στη βιομηχανία (σύνολο εγχώριας και εξωτερικής αγοράς) τον Σεπτέμβριο εφέτος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Σεπτεμβρίου 2022, έναντι αύξησης 29,4% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση των δεικτών το 2022 με το 2021.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η μείωση στο κόστος παραγωγής των εγχώριων βιομηχανιών οφείλεται στις εξής μεταβολές των δεικτών των επιμέρους αγορών:

α. Στη μείωση του δείκτη τιμών παραγωγού εγχώριας αγοράς κατά 4,8% (με τον δείκτη της βιομηχανίας τροφίμων να αυξάνεται 5,5%) και

β. Στη μείωση του δείκτη τιμών παραγωγού εξωτερικής αγοράς κατά 2,9% (με τον δείκτη της βιομηχανίας τροφίμων να αυξάνεται 19,9%).

Παράλληλα, ο γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 1,9% τον Σεπτέμβριο 2023 σε σύγκριση με τον δείκτη του Αυγούστου 2023, έναντι μείωσης 2,4% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση των δεικτών το 2022.

Ο “τελικός λογαριασμός”

Βέβαια, μένει να φανεί τι από αυτά θα περάσει και από το “μικροσκόπιο” της δικαιοσύνης, ενώ βέβαια, θα πρέπει να σταθμιστεί και το εάν και πόσο υπήρξε “αφύσικη” κερδοφορία στις αλυσίδες αυτές από τις εν λόγω παραβάσεις.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα