Σούπερ Μάρκετ: Οι μεγάλες ανατιμήσεις φέρνουν μείωση της ζήτησης

Κόσμος σε σούπερ μάρκετ
Κόσμος σε σούπερ μάρκετ EUROKINISSI

Ενεργειακό κόστος και ανατιμήσεις στενεύουν τα περιθώρια απορρόφησης αύξησης τιμών στο ράφι. Πτώση της ζήτησης από τους καταναλωτές το τελευταίο δίμηνο του 202.

Αυξήσεις τιμών από 5% έως 20% σε ένα ευρύτατο φάσμα προϊόντων και διαρκών καταναλωτικών αγαθών περιλαμβάνουν οι νέοι τιμοκατάλογοι που υποδέχονται από τους προμηθευτές τους οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, καθιστώντας πλέον αναπόφευκτη την -έστω μερική- μετακύλιση των ανατιμήσεων στον τελικό καταναλωτή.

Αυτό επισημάνθηκε κατά τη διάρκεια της χθεσινής τηλεδιάσκεψης φορέων του κλάδου μα την ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, στο πλαίσιο ενημέρωσης για τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της ακρίβειας.

Πέρα από την πολυπαραγοντική εκτόξευση τιμών σε βασικές κατηγορίες τροφίμων (είτε λόγω μεταφορικού κόστους, είτε λόγω μειωμένης παραγωγής, είτε εξαιτίας της εκτόξευσης του κόστους παραγωγής του πρωτογενούς τομέα) οι εμπορικές επιχειρήσεις έχουν να αντιμετωπίσουν επίσης και την ασύμμετρη αύξηση του ενεργειακού κόστους λειτουργίας.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, οι οποίοι μετέφεραν για μια ακόμη φορά το θέμα στη χθεσινή τηλεδιάσκεψη με τον υπουργό Ανάπτυξης, Άδωνι Γεωργιάδη, τον αναπληρωτή υπουργό Νίκου Παπαθάναση και το Γενικό Γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρη Αναγνωστόπουλο, το ενεργειακό κόστος αποτελεί το 20% του μίγματος του συνολικού λειτουργικού κόστους. Παρά δε τις πρόνοιες για επιδότηση ρεύματος και στις επιχειρήσεις, οι αυξήσεις τιμών πιέζουν δραστικά τα περιθώρια των αλυσίδων να απορροφήσουν και αυτό το κόστος.

Πτώση ζήτησης

Στον αντίποδα ωστόσο όλων αυτών έρχεται η ξεκάθαρη μείωση της ζήτησης εκ μέρους των καταναλωτών, η οποία αποτελεί «καμπανάκι» για τις επιχειρήσεις. Σύμφωνα με τις τελευταίες μετρήσεις, το καταναλωτικό καλάθι μειώθηκε σημαντικά μέσα στο Δεκέμβριο, μήνα όπου παραδοσιακά αυξάνει η κατανάλωση.

Ειδικότερα, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ την πρώτη εβδομάδα του Δεκεμβρίου μειώθηκαν σε αξία κατά 6,9%, ενώ υποχώρησαν κατά 8,6% τη δεύτερη εβδομάδα του μήνα για να περιοριστούν κατά 2,1% την Τρίτη εβδομάδα πριν τα Χριστούγεννα, σε σχέση με τα δεδομένα του 2020. Παρά του ότι η σύγκριση των δύο περιόδων δεν είναι ευθεία, καθώς το 2020 ίσχυε το lockdown σε εμπόριο και εστίαση, πριμοδοτώντας το λιανεμπόριο τροφίμων και τα σούπερ μάρκετ, εν τούτοις παράγοντες της αγοράς έχουν λάβει ήδη το μήνυμα από το Νοέμβριο, που παρατηρήθηκε σημαντική μονοψήφια πτώση στον όγκο πωλήσεων τους.

Υπό αυτό το πρίσμα, το οργανωμένο λιανεμπόριο προσπαθεί να λύσει την εξίσωση ανάμεσα στις αναπόφευκτες ανατιμήσεις αλλά και τον κίνδυνο απώλειας τζίρου, εξαιτίας της συγκράτησης των καταναλωτών.

Οι πρώτες εκτιμήσεις για τη φετινή χρονιά κάνουν λόγο για υποχώρηση των πωλήσεων κατά 1,7% σε αξία και 5% σε όγκο. Ωστόσο το συγκεκριμένο σενάριο, το οποίο θεωρείται αισιόδοξο από αρκετούς της αγοράς, θα φανεί αν θα αναθεωρηθεί επί τα χείρω το επόμενο διάστημα.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Ακρίβεια, Σούπερ Μάρκετ, Νίκος Παπαθανάσης
SHARE:

24Media Network