Τέλη κυκλοφορίας: Δύσκολη εξίσωση οι αλλαγές, ποιοι επηρεάζονται

Τέλη κυκλοφορίας: Δύσκολη εξίσωση οι αλλαγές, ποιοι επηρεάζονται
Τέλη κυκλοφορίας για τα αυτοκίνητα Eurokinissi

Η πρώτη οδηγία που έχει δοθεί για τα τέλη κυκλοφορίας σχετικά με τις επιβαρύνσεις. Τι θα ισχύει με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Δύσκολή εξίσωση αποτελεί για το οικονομικό επιτελείο η αλλαγή των τελών κυκλοφορίας για το 2021 με την ενσωμάτωση του προτύπου WLTP χωρίς να επιβαρυνθούν υπερβολικά οι κάτοχοι παλιών αυτοκινήτων.

Οι απόπειρες που έγιναν τα τελευταία τρία χρόνια για μια συνολική αλλαγή των τελών κυκλοφορίας προσέκρουσαν σε δύο σταθερές:

Η πρώτη ήταν το εισπρακτικό αποτέλεσμα που θέλει να έχει κάθε χρόνο το ΥΠΟΙΚ (περίπου 1,2 δις) και η δεύτερη ο μεγάλος μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους που φτάνει τα 15,4 έτη έναντι 9,9 σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Στην παρούσα φάση η Ελλάδα έπρεπε να εφαρμόσει από το 2020 το πρότυπο WLTP (Worldwide Light Vehicles Test Procedure) για το καθορισμό των ρύπων των οχημάτων.

Το πρότυπο αυτό θεωρείται περισσότερο ακριβές και αντιπροσωπευτικό του πόσο ρυπογόνο είναι κάθε όχημα. Ωστόσο λόγω της μεγαλύτερης ακρίβειας ανεβάζει τα γραμμάρια παραγωγής διοξειδίου του άνθρακα (CO2) σε όλα τα αυτοκίνητα και κατά συνέπεια τα τέλη κυκλοφορίας που θα πρέπει να πληρώσουν.

Το νέο πρότυπο θα έπρεπε να έχει τεθεί σε ισχύ από την 1η Σεπτεμβρίου οπότε θα βλέπαμε τις πρώτες αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας του 2020 που θα πρέπει να πληρωθούν ως την ερχόμενη Τετάρτη.

Προκειμένου όμως να υπάρξει χρόνος για να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις στα τέλη κυκλοφορίας, δόθηκε παράταση έως και τις 29 Φεβρουαρίου 2020. Συνεπώς είναι βέβαιο ότι θα εφαρμοστεί από τα τέλη του 2021, και δεν αποκλείεται να φέρει υψηλότερα τέλη ακόμη και για αυτοκίνητα « καθαρά» 4 ή 5 ετών.

Οι υπόλοιπες αλλαγές

Η πρώτη οδηγία που έχει δοθεί είναι να καταβληθεί προσπάθεια ώστε να μην υπάρξει επιβάρυνση για τους κατόχους αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν στην Ελλάδα μετά την 31 Οκτωβρίου 2010 οπότε και τα τέλη κυκλοφορίας ορίζονται μόνο με βάση του εκπεμπόμενους ρύπους.

Παράλληλα, τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα συνεχίσουν να έχουν μηδενικά τέλη κυκλοφορίας ως ένα κίνητρο για την αγορά τους.

Εκτός από αυτό το σκέλος που δεν θα είναι εύκολο η εντολή είναι να υπάρξουν αντικίνητρα για όσους έχουν ΙΧ άνω των 20 ετών με την μορφή υψηλότερων τελών κυκλοφορίας.

Χωρίς τον κατάλληλο χειρισμό αυτό το θέμα θα απειλήσει έκρηξη αγανάκτησης από τους σημερινούς ιδιοκτήτες οι οποίοι είναι λίγο πολύ εγκλωβισμένοι. Ως γνωστό η δυνατότητα πώλησης τόσο παλιών οχημάτων είναι σχεδόν μηδενική και αν επιτευχθεί γίνεται με ένα ελάχιστο τίμημα. Από την άλλη δεν υπάρχει ακόμη κανένα σοβαρό κίνητρο για την αγορά καινούργιου “καθαρού” αυτοκινήτου.

Σε γενικές γραμμές για τα παλιά αυτοκίνητα οι πληροφορίες θέλουν να αλλάζει η κλίμακα και ο τρόπος υπολογισμού των τελών μάλλον προς τα πάνω.

Παράλληλα, θα πρέπει να υπάρξει και μια πολιτική για την σταδιακή αναστροφή της τάσης κατάθεσης πινακίδων καθώς υπολογίζεται ότι στις ΔΟΥ όλης της χώρας έχουν συγκεντρωθεί πινακίδες και άδειες κυκλοφορίας από 1,5 εκατομμύρια οχήματα.

Επίσης, θα πρέπει να καθοριστούν και μάλιστα σύντομα συγκεκριμένα φορολογικά ή δασμολογικά κίνητρα γα την εισαγωγή καινούργιων και μεταχειρισμένων καθαρών οχημάτων ώστε να αρχίσει να ανανεώνεται ο στόλος των κυκλοφορούντων οχημάτων.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα