Τι προβλέπει η συμφωνία για τον αγωγό φυσικού αερίου

ΑΘΗΝΑ-Ομιλία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στο συνέδριο του Economist// ΑΛΕΞΗΣ ΤΣΙΠΡΑΣ-ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ.
 .(Eurokinissi-ΖΩΝΤΑΝΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ)
ΑΘΗΝΑ-Ομιλία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στο συνέδριο του Economist// ΑΛΕΞΗΣ ΤΣΙΠΡΑΣ-ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ. .(Eurokinissi-ΖΩΝΤΑΝΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ) EUROKINISSI

Οι υπογραφές μεταξύ Ρωσίας και Ελλάδας για τον Νότιο Ευρωπαϊκό Αγωγό, έπεσαν σήμερα. Διαβάστε τι προβλέπει η συμφωνία και ποια είναι τα επόμενα βήματα μέχρι την κατασκευή του. Οι διαδρομές της ενέργειας και η σύμπραξη Gazprom και Shell

Έναρξη της κατασκευής του το 2016 και έναρξη λειτουργίας το 2019, ισότιμη (50-50) συμμετοχή Ελλάδας - Ρωσίας στην εταιρία που θα αναλάβει την κατασκευή και εκμετάλλευση του έργου και διευκόλυνση της χρηματοδότησης του αγωγού από τη ρωσική πλευρά με εγγυητή τα έσοδα που θα προκύψουν κατά τη λειτουργία του έργου προβλέπει το μνημόνιο συνεργασίας που υπεγράφη σήμερα στην Αγία Πετρούπολη υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Περιβάλλοντος και Ενέργειας Παναγιώτη Λαφαζάνη και τον υπουργό Ενέργειας της Ρωσικής Ομοσπονδίας Alexander Novak.

Ο κ. Λαφαζάνης υπέγραψε επίσης κοινή δήλωση για την υποστήριξη του έργου με τον πρόεδρο της «Τράπεζας Ανάπτυξης και Διεθνών Οικονομικών Υποθέσεων, (Vnesheconombank-VEB)» Βλ. Ντιμίτριεφ.

Το μνημόνιο, για τον αγωγό, που χαρακτηρίζεται ως "ιστορικής σημασίας από το υπουργείο" επικαλείται μεταξύ άλλων την ανάγκη να ενδυναμωθεί η ευρωπαϊκή ενεργειακή ασφάλεια μέσω της διαφοροποίησης οδεύσεων φυσικού αερίου στις Ευρωπαϊκές αγορές, την διασφάλιση της σταθερότητας εφοδιασμού της Ελλάδας με φυσικό αέριο από τη Ρωμιά καθώς και τη δυνατότητα μεταφοράς του φυσικού αερίου προς τις τρίτες χώρες.

Για την κατασκευή του έργου θα ιδρυθεί Εταιρεία Ειδικού Σκοπού με συμμετοχή 50-50 ενώ νέοι μέτοχοι μπορούν να συμμετάσχουν κατόπιν συμφωνίας. Από ελληνικής πλευράς μέτοχος θα είναι η Δημόσια Επιχείρηση Ενεργειακών Επενδύσεων που ιδρύεται με νομοθετική ρύθμιση που έχει κατατεθεί στη Βουλή. Ο αγωγός θα έχει μεταφορική ικανότητα 47 δις. Κυβικά μέτρα αερίου το χρόνο ενώ σε ο,τι αφορά τη χρηματοδότηση του έργου η συμφωνία προβλέπει ότι "η Ρώσικη πλευρά θα διευκολύνει την Εταιρεία Ειδικού Σκοπού για την απόκτηση της αναγκαίας χρηματοδότησης για την υλοποίηση και την εκτέλεση του Έργου σύμφωνα με τα αποτελέσματα της Μελέτης Σκοπιμότητας που θα εκπονηθεί σε συνέχεια της υπογραφής του παρόντος Μνημονίου, και η οποία χρηματοδότηση θα δοθεί με την εγγύηση του οικονομικού οφέλους της διέλευσης φυσικού αερίου από τον Νότιο Ευρωπαϊκό Αγωγό."

Ελλάδα και Ρωσία αναλαμβάνουν τη δέσμευση να διευκολύνουν την Εταιρεία Ειδικού Σκοπού ώστε "τρίτα μέρη που θα υποδειχθούν από τον Ρώσο Ιδρυτή να δεσμεύσουν έως 100 % της χωρητικότητας του αγωγού για ποσότητες φυσικού αερίου που θα διέρχονται μέσω της ελληνικής επικράτειας". Επίσης η Ελλάδα αναλαμβάνει να παράσχει κάθε έννομη στήριξη, για τη έκδοση των απαιτούμενων αδειών και τη διασύνδεση του αγωγού με το Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου και συστήματα φυσικού αερίου τρίτων κρατών.

Υπενθυμίζεται ότι -όπως αναφέρεται και στο μνημόνιο- το σύστημα αγωγών που σχεδιάζεται με στόχο την παράκαμψη της Ουκρανίας θα ξεκινά από, θα διέρχεται μέσω της Μαύρης Θάλασσας, της Τουρκίας και της Ελλάδας προς την Ευρώπη.

Εξάλλου η κοινή δήλωση με τον Πρόεδρο της «Τράπεζας Ανάπτυξης και Διεθνών Οικονομικών Υποθέσεων, υπογραμμίζει τη δέσμευση των δύο πλευρών να υποστηρίξουν και να διευκολύνουν την υλοποίηση του έργου . Προβλέπει επίσης ότι η εργασία για την υλοποίηση του αγωγού θα ξεκινήσει άμεσα με την προετοιμασία της μελέτης βιωσιμότητας, τις τεχνικές μελέτες και τις λοιπές μελέτες σχεδιασμού.

Παγκόσμια στρατηγική συμμαχία χτίζουν Gazprom και Shell, που συμφώνησαν να κατασκευάσουν 2 νέους αγωγούς αερίου Nord Stream στη Βαλτική, λέει ο Αλεξέι Μίλερ στο Reuters

Μια παγκόσμια στρατηγική συμμαχία δημιουργεί η Gazprom με τον ενεργειακό κολοσσό Royal Dutch Shell, που θα περιλάβει την ανταλλαγή περιουσιακών στοιχείων και θα επιτρέψει στη ρωσική εταιρία να διεισδύσει σε νέες αγορές, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλός της στο Reuters.

H Gazprom, η μεγαλύτερη παραγωγός αερίου στον κόσμο, είπε σήμερα ότι η Shell και οι επί μακρόν αγοραστές του αερίου της στην Ευρώπη – η γερμανική E.ON και η αυστριακή OMV – συμφώνησαν να κατασκευάσουν δύο νέους αγωγούς αερίου Nord Stream κάτω από τη Βαλτική θάλασσα προς τη Γερμανία.

Σε μια από τις λίγες συνεντεύξεις που δίνει, ο διευθύνων σύμβουλος Αλεξέι Μίλερ, δήλωσε ότι η συμφωνία με τη Shell προβλέπει επίσης την επέκταση της μονάδας υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ύψους 20 δισεκ. δολαρίων που έχουν από κοινού οι δύο εταιρίες στην νήσο Σαχαλίνη στη ρωσική Άπω Ανατολή καθώς και ανταλλαγές περιουσιακών στοιχείων στο κομμάτι της παραγωγής (upstream).

«Τόσο σημαντικά έγγραφα υπογράφονται μια φορά κάθε πέντε ή ακόμα και 10 χρόνια», δήλωσε ο Μίλερ στο περιθώριο του κορυφαίου επενδυτικού φόρουμ της Ρωσίας στην Αγία Πετρούπολη.

Η συμφωνία με τη Shell αποτελεί επιτυχία για την Gazprom σε μια εποχή που πολλές δυτικές εταιρίες μειώνουν την έκθεσή τους στη Ρωσία λόγω των κυρώσεων της Δύσης σε βάρος της Μόσχας για τις κινήσεις του Κρεμλίνου στην Ουκρανία.

Η Gazprom, που υπόκειται σε αμερικανικές και όχι ευρωπαϊκές κυρώσεις, μάχεται για ένα μερίδιο αγοράς στην Ευρώπη την ώρα που η αγορά αερίου χαρακτηρίζεται από πλεονάζουσα προσφορά και ενώ η εταιρία βρίσκεται σε μακρόχρονη διένεξη με την Ουκρανία αναφορικά με το αέριο που προορίζεται για την Ευρώπη.

«Πολλοί από τους παραδοσιακούς εταίρους μας αναδεικνύονται σε ισχυρούς περιφερειακούς παίκτες…Η Shell είναι ένας παγκόσμιος παίκτης. Και καθώς οι παγκόσμιες αγορές αερίου αναπτύσσονται…θα δημιουργήσουμε μια παγκόσμια στρατηγική συνεργασία» είπε ο Μίλερ.

Νωρίτερα φέτος, η Shell συμφώνησε να εξαγοράσει την μικρότερη ανταγωνίστριά της BG έναντι 70 δισεκ. δολαρίων, συμπεριλαμβανομένου και του χρέους. Σύμφωνα με τον Μίλερ, η συμφωνία δίνει περαιτέρω δυνατότητες στη συνεργασία, όπως ανταλλαγές περιουσιακών στοιχείων στον τομέα της παραγωγής μεταξύ της Gazprom και του αγγλο-ολλανδικού ομίλου.

«Η συμφωνία θα χρειαστεί κάποιο χρόνο για να υλοποιηθεί. Η Shell για παράδειγμα χρειάζεται να έχει την πλήρη κυριότητα της BG» είπε. «Ο σχεδιασμός μας είναι τον επόμενο χρόνο να είμαστε σε θέση να υπογράψουμε συμφωνία στην Αγία Πετρούπολη στο ίδιο φόρουμ».

Για την εξαγορά της BG, η Shell χρειάζεται να λάβει το «πράσινο φως» αναφορικά με θέματα μονοπωλίου από τις αρμόδιες αρχές στη Βραζιλία, την Αυστραλία και η Κίνα, όπου ήδη έχει πολύ σημαντική παρουσία.

«Γνωρίζουμε για την Βραζιλία, την Αυστραλία και για την ασιατική αγορά. Και αυτό μας επιτρέπει να μιλήσουμε για παγκόσμια συνεργασία», είπε ο Μίλερ.

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ

Ερωτηθείς για το πώς έπεισε την Shell να ενισχύσουν τη συνεργασία τους σε μια εποχή που πολλές δυτικές εταιρίες μειώνουν την έκθεσή τους στη Ρωσία, ο Μίλερ είπε ότι οι επιχειρήσεις, και όχι η πολιτική, είναι αυτό που έχει το πάνω χέρι.

«Σε ό,τι αφορά το Nord Stream – δεν υπήρχε θέμα πολιτικής. Η απόφαση ελήφθη τον Νοέμβριο του 2011 και όλη η δουλειά έγινε βάσει των αποφάσεων που ελήφθησαν πριν από τρία χρόνια» δήλωσε.

Η συνεργασία με τη Shell δεν θα περιοριστεί σε ανταλλαγές περιουσιακών στοιχείων ή ανταλλαγές μεταξύ του αερίου της Gazprom και του LNG της Shell και θα μπορούσε να περιλαμβάνει πετρελαϊκά προϊόντα και άλλα καύσιμα, είπε.

Η Gazprom και η Shell συμφώνησαν επίσης σήμερα να επεκτείνουν τη μονάδα LNG στη Σαχαλίνη, το μοναδικό εργοστάσιο υγροποιημένου φυσικού αερίου της Ρωσίας, προσθέτοντας μια τρίτη γραμμή παραγωγής LNG στις εγκαταστάσεις, που σήμερα παράγουν 10 εκατ. τόνους.

Η κατασκευή μιας τρίτης γραμμής παραγωγής ήταν η επιλογή που προτιμούσε η Shell, η οποία έχει ένα μειοψηφικό ποσοστό στο έργο.

Στην Ευρώπη, ο Μίλερ είπε ότι οι δύο νέοι αγωγοί Nord Stream κάτω από τη Βαλτική που θα κατασκευαστούν με την Shell, την E.ON και την OMV θα μεταφέρουν επιπλέον 55 δισεκ. κυβικά μέτρα αερίου, ή πάνω από το ένα δέκατο της ζήτησης του αερίου στην Ευρώπη έως τα τέλη του 2019.

Το αέριο θα φθάνει και πέρα από τη Γερμανία, είπε, καθώς η OMV σκοπεύει να καταστήσει την Αυστρία έναν από τους μεγαλύτερους κόμβους αερίου στην Ευρώπη.

Το έργο δεν θα κοστίσει πάνω από 9,9 δισεκ. ευρώ, ενώ το τίμημα ίσως είναι και χαμηλότερο λόγω της εξοικονόμησης δαπανών, συγκριτικά με τα 8,5 δισεκ. ευρώ που επενδύθηκαν για τους δύο υφιστάμενους αγωγούς.

Το έργο θα χρηματοδοτηθεί με τον ίδιο τρόπο όπως οι δύο πρώτοι αγωγοί, με το 30% να προέρχεται από τους μετόχους και το 70% από τραπεζικά δάνεια.

«Το επίπεδο ετοιμότητας είναι πολύ υψηλό» δήλωσε ο Μίλερ.

Η προεργασία για τέτοια μεγάλα έργα συνήθως κρατάει χρόνια αλλά ο Μίλερ είπε ότι έχει γίνει ήδη πολλή δουλειά, συμπεριλαμβανομένου του σχεδιασμού του έργου και της χάραξης του αγωγού, της επιλογής των πολλών αναδόχων καθώς και των υλικών κατασκευής των αγωγών.

Ο αγωγός, μήκους 1.225 χιλιομέτρων, θα ξεκινά κοντά από το ρωσικό λιμάνι του Ουστ Λούγκα στην περιοχή της Αγίας Πετρούπολης και θα εισέρχεται σε γερμανικό έδαφος όχι μακριά από το σημερινό σημείο εισόδου του Nord Stream 1 και 2.

Ο αγωγός Nord Stream έχει αυτή τη στιγμή ετήσια χωρητικότητα 55 δισεκ. κυβικών μέτρων. Οι μέτοχοί του είναι η Gazprom, η Wintershall της BASF, η E.ON, η Gasunie και η γαλλική ENGIE .

ΜΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ TURK STREAM

Ο Μίλερ είπε ότι η Wintershall είναι πιθανόν να συμμετάσχει στο έργο για την κατασκευή δύο νέων αγωγών κάτω από τη Βαλτική και είπε ότι το έργο σχεδιάστηκε ώστε να παρασχεθεί νέο αέριο στην Ευρώπη, και όχι για να αντικαταστήσει το πρόγραμμα Turkish Stream για την κατασκευή ενός νέου αγωγού στη νότια Ευρώπη.

«Σε καμία περίπτωση δεν είναι ανταγωνιστικός προς τον Turk Stream» δήλωσε.

Η Gazprom θέλει να παρακάμψει την Ουκρανία, βασική δίοδο εξαγωγής αερίου προς την Ευρώπη, και σχεδιάζει να κατασκευάσει τον αγωγό Turkish Stream κάτω από τη Μαύρη Θάλασσα για να διασφαλίσει την ομαλή μεταφορά του ρωσικού αερίου όταν λήξει το συμβόλαιο διαμετακόμισης με το Κίεβο το 2019.

Η Gazprom έχει αυτή τη στιγμή περιορισμένη μόνο πρόσβαση στον αγωγό Nord Stream βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας που προσπαθεί να εμποδίσει παρόχους ενέργειας από το να έχουν κυρίαρχο ρόλο στις υποδομές.

Ωστόσο, ο Μίλερ είπε ότι με τον καιρό η ζήτηση αερίου αναμένεται να αυξηθεί και θα χρειαστούν νέοι αγωγοί από τη Ρωσία.

«Συναντήσαμε τους εταίρους μας στην Ευρώπη και μας επισήμαναν ότι η παροχή από τις παραδοσιακές πηγές παραγωγής αερίου στην Ευρώπη μειώνεται σημαντικά. Χωρίς νέες ποσότητες ρωσικού αερίου, απλά δεν μπορούν να αντέξουν» δήλωσε ο Μίλερ.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: ΣΥ.ΡΙΖ.Α.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ:

Λαφαζάνης: Ιστορικού χαρακτήρα η συμφωνία για τον αγωγό

Κανένας κίνδυνος για την επάρκεια καυσίμων στη χώρα

Λαφαζάνης - Ντιμίτριεφ: Ξεκινούν οι εργασίες για την κατασκευή του αγωγού στην Ελλάδα

Προχωράει το σχέδιο για τον ελληνο-ρωσικό αγωγό. Τετ α τετ Τσίπρα-Πούτιν

SHARE: