Αεροδρόμιο Αθήνας: Ρεκόρ σε κίνηση και κέρδη για το 2023 και σχεδιασμός για 50 εκατ. επιβάτες σε 20 χρόνια

Διαβάζεται σε 6'
Κίνηση στο αεροδρόμιο "Ελευθέριος Βενιζέλος
Κίνηση στο αεροδρόμιο "Ελευθέριος Βενιζέλος Eurokinissi

Τις οικονομικές και επιχειρηματικές επιδόσεις του αεροδρομίου παρουσίασε αναλυτικά η διοίκηση της εταιρείας, ανακοινώνοντας τα μελλοντικά σχέδια της εταιρείας.

Σε τρεις φάσεις πρόκειται να αναπτυχθεί το αεροδρόμιο της Αθήνας ώστε να φτάσει να εξυπηρετεί μέχρι και 50 εκατομμύρια επιβάτες μέσα στα επόμενα 20 χρόνια, με την πρώτη φάση που αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το 2028, να μπορεί να εξυπηρετήσει από 26 σε 33 εκατ. επιβάτες ετησίως. Συνολικά τα κεφάλαια που θα απαιτηθούν φτάνουν το ένα δισεκατομμύριο ευρώ. Τις οικονομικές και επιχειρηματικές επιδόσεις του αεροδρομίου αλλά και τα μελλοντικά του σχέδια, παρουσίασε αναλυτικά η διοίκηση της εταιρείας κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου.

Η περσινή χρονιά αποτέλεσε ορόσημο για το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, καθώς κατέγραψε ιστορικό ρεκόρ επιβατικής κίνησης σε συνδυασμό με ισχυρή ανάκαμψη σε όλους τους οικονομικούς δείκτες. Ταυτόχρονα, ήταν η πρώτη ανακοίνωση οικονομικών αποτελεσμάτων μετά την επιτυχημένη εισαγωγή της Εταιρείας στο Χρηματιστήριο Αθηνών πριν από περίπου ένα μήνα.

Αναφορικά με την επιβατική κίνηση και τις αεροπορικές δραστηριότητες, η διοίκηση του ΔΑΑ επεσήμανε ότι το 2023, η κίνηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών ανήλθε σε 28,17 εκατομμύρια επιβάτες, σημειώνοντας νέο ιστορικό ρεκόρ, ξεπερνώντας κατά 10,2% τα επίπεδα του 2019 και κατά 24% τα επίπεδα του 2022, ενώ τα επίπεδα ανάκαμψης των ευρωπαϊκών αεροδρομίων σε σχέση με το 2019 υστερούν ακόμη κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες κατά μέσο όρο.

Από την ανάλυση των στοιχείων προκύπτει ότι το 85% των επιβατών στη διάρκεια του 2023 ταξίδεψε για λόγους αναψυχής (leisure) και το 15% για επαγγελματικούς λόγους (business). Το ταξίδι για λόγους αναψυχής αποδείχτηκε μετά την πανδημία, το πλέον ανθεκτικό σκέλος της κίνησης σε σχέση με το επαγγελματικό ταξίδι. Αντίστοιχα, το 69% της επιβατικής κίνησης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών το 2023 αφορούσε κίνηση από / προς διεθνείς προορισμούς και το 31% σε εγχώρια κίνηση.

Από δεξιά: κ. Γιάννης Παράσχης, Διευθύνων Σύμβουλος (CEO), ΔΑΑ, ο κ. Παναγιώτης Μιχαλαρόγιαννης, Γενικός Οικονομικός Διευθυντής (CFO), ΔΑΑ και ο κ. Γιώργος Καλλιμασιάς, Γενικός Διευθυντής Στρατηγικής (CSO), ΔΑΑ
Από δεξιά: κ. Γιάννης Παράσχης, Διευθύνων Σύμβουλος (CEO), ΔΑΑ, ο κ. Παναγιώτης Μιχαλαρόγιαννης, Γενικός Οικονομικός Διευθυντής (CFO), ΔΑΑ και ο κ. Γιώργος Καλλιμασιάς, Γενικός Διευθυντής Στρατηγικής (CSO), ΔΑΑ

Το αεροδρόμιο της Αθήνας, εξυπηρέτησε το 2023 το 38% περίπου της συνολικής επιβατικής κίνησης της Ελλάδας, ενώ συνδέθηκε με απευθείας τακτικά δρομολόγια με 156 προορισμούς-πόλεις (σε 57 χώρες) που εξυπηρετήθηκαν από 66 αεροπορικές εταιρείες, ενώ προστέθηκαν 18 νέα δρομολόγια.

Οι κινήσεις αεροσκαφών ανήλθαν σε 241.605, 13,2% πάνω από τα επίπεδα του 2022 και 7,1% πάνω από τα επίπεδα του 2019. Η επιβατική κίνηση επέτρεψε στο αεροδρόμιο να επιτύχει ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης, κυρίως στις αγορές της Ευρώπης και των ΗΠΑ, επιδόσεις για τις οποίες ο ΔΑΑ αναγνωρίστηκε στα βραβεία “ROUTES EUROPE 2023” ως το κορυφαίο αεροδρόμιο στην Ευρώπη στην κατηγορία αεροδρομίων με ετήσια κίνηση άνω των 20 εκατομμυρίων επιβατών.

Μη αεροπορικές δραστηριότητες

Στο τέλος του 2023, το αεροδρόμιο διέθετε συνολικά 155 καταστήματα, καλύπτοντας πάνω από 13.500 τ.μ. εντός των αεροσταθμών. Ως αποτέλεσμα της αύξησης στην επιβατική κίνηση και της αναβάθμισης της εμπορικής προσφοράς των αεροσταθμών μέσω της επιτυχημένης στρατηγικής «Best of Greece», με την οποία εισήχθησαν ελληνικά concepts/brands με σημαντική παρουσία στην Ελλάδα, καθώς και τη θετική πορεία των εσόδων στις υπηρεσίες στάθμευσης οχημάτων και αξιοποίησης ακίνητης περιουσίας, τα μη αεροπορικά έσοδα το 2023 ανήλθαν σε 134,8 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 23,2% σε σύγκριση με το 2022.

Οι οικονομικές επιδόσεις του 2023

Τα συνολικά έσοδα αυξήθηκαν κατά 126,8 εκατ. ευρώ ή 26,6% σε 603,7  εκατ. ευρώ το 2023, με τις ροές εσόδων Αεροπορικών και Μη Αεροπορικών Δραστηριοτήτων να παρουσιάζουν σημαντική βελτίωση, κυρίως λόγω της αύξησης της επιβατικής κίνησης κατά 24% σε σχέση με το 2022, καθώς και της δυναμικής ανάπτυξης εσόδων από εμπορικές δραστηριότητες.

Τα έσοδα από αεροπορικές δραστηριότητες ανήλθαν σε 448,9 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 22,2% σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο και με έσοδα ανά επιβάτη 15,9 ευρώ, ενώ οι τιμές των αεροπορικών χρεώσεων παρέμειναν σταθερές το 2023. Τα έσοδα και λοιπά εισοδήματα από Μη αεροπορικές δραστηριότητες ανήλθαν σε 134,8 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 23,2% σε σύγκριση με το 2022 ενώ τα έσοδα ανά επιβάτη 4,8 ευρώ, ήταν αυξημένα κατά 17,1% σε σύγκριση με το 2019, ποσοστό σημαντικά υψηλότερο της αντίστοιχης αύξησης της επιβατικής κίνησης.

Τα κέρδη προ φόρων το 2023 ανήλθαν σε 288,8 εκατ. ευρώ έναντι 213,2 εκατ. ευρώ το 2022, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους ήταν 231,5 εκατ. ευρώ, υψηλότερα κατά 63,5 εκατ. ευρώ σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Το Δ.Σ. της εταιρείας προτίθεται να προτείνει προς την επόμενη Γενική Συνέλευση των Μετόχων, τη διανομή εναπομείναντος μικτού μερίσματος 0,33 ευρώ ανά μετοχή για τη χρήση 2023.

Το αεροδρόμιο της Αθήνας αναπτύσσεται

Μιλώντας για τις προοπτικές ανάπτυξης αεροδρομίου της Αθήνας, ο κ.  Γιάννης Παράσχης Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΑΑ, ανέφερε, ότι τα υψηλά επίπεδα επιβατικής κίνησης καταγράφηκαν κατά τους πρώτους 2 μήνες του 2024 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο 2023. Όπως τόνισε, βασική προτεραιότητα του ΔΑΑ αποτελεί η υλοποίηση του Χωροταξικού Σχεδίου 33MAP (33 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως), με στόχο την αύξηση της δυναμικότητας των εγκαταστάσεών του. Μέχρι την υλοποίηση του 33MAP θα εφαρμόζονται επιχειρησιακά μέτρα και έργα μεγιστοποίησης της δυναμικότητας.

Η προετοιμασία για την χρηματοδότηση του έργου 33MAP και λοιπών μεσοπρόθεσμων κεφαλαιουχικών δαπανών συντήρησης και βελτιστοποίησης της δυναμικότητας, είναι σε εξέλιξη. Στο πλαίσιο της μεγιστοποίησης της εμπορικής ανάπτυξης, διερευνάται η δυνατότητα εισαγωγής νέων concepts στις εμπορικές παραχωρήσεις και στο πεδίο ανάπτυξης ακίνητης περιουσίας.

Από δεξιά: κ. Γιάννης Παράσχης, Διευθύνων Σύμβουλος (CEO), ΔΑΑ, ο κ. Γιώργος Καλλιμασιάς, Γενικός Διευθυντής Στρατηγικής (CSO), ΔΑΑ, η κ. Νάντια Ξηρογιάννη, Διευθύντρια Οικονομικών Υπηρεσιών, ΔΑΑ, η κ. Ιωάννα Παπαδοπούλου, Διευθύντρια Επικοινωνίας & Marketing, ΔΑΑ, ο κ. Παναγιώτης Μιχαλαρόγιαννης, Γενικός Οικονομικός Διευθυντής (CFO), ΔΑΑ και ο κ. Γιώργος Ελευθερίου, Διευθυντής Επενδυτικών Σχέσεων, ΔΑΑ
Από δεξιά: κ. Γιάννης Παράσχης, Διευθύνων Σύμβουλος (CEO), ΔΑΑ, ο κ. Γιώργος Καλλιμασιάς, Γενικός Διευθυντής Στρατηγικής (CSO), ΔΑΑ, η κ. Νάντια Ξηρογιάννη, Διευθύντρια Οικονομικών Υπηρεσιών, ΔΑΑ, η κ. Ιωάννα Παπαδοπούλου, Διευθύντρια Επικοινωνίας & Marketing, ΔΑΑ, ο κ. Παναγιώτης Μιχαλαρόγιαννης, Γενικός Οικονομικός Διευθυντής (CFO), ΔΑΑ και ο κ. Γιώργος Ελευθερίου, Διευθυντής Επενδυτικών Σχέσεων, ΔΑΑ

Στελέχη του αεροδρομίου επεσήμαναν τους στόχους για ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού και άλλων επιχειρησιακών πόρων για την εξυπηρέτηση των υψηλών επιπέδων κίνησης, για την διασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών. Ακόμη, τη διατήρηση της υψηλής αποδοτικότητας και των υγιών περιθωρίων κερδοφορίας (προσαρμοσμένο EBITDA >60%). Επίσης ανακοίνωσαν την έναρξη κατασκευής Φωτοβολταϊκού Πάρκου ισχύος 35.5MW, το οποίο θα περιλαμβάνει σύστημα αποθήκευσης ενέργειας 82MWh, για την επίτευξη του στόχου μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα