Υπ. Οικονομικών: Τι θα ισχύσει για τεκμήρια και ηλεκτρονικές δαπάνες - Στη Βουλή η ρύθμιση

POS
POS EUROKINISSI

Τις προϋποθέσεις που ισχύουν φέτος για την απαλλαγή συγκεκριμένων κατηγοριών φορολογουμένων από τα τεκμήρια για το πέναλτι φόρου για τη μη συγκέντρωση του απαιτούμενου ορίου ηλεκτρονικών αποδείξεων καθορίζει η ρύθμιση που κατέθεσε στη Βουλή το Υπ. Οικονομικών.

Τις πληττόμενες από την κρίση που έφερε η πανδημία κοινωνικές ομάδες απαλλάσσει υπό δυο προϋποθέσεις για φέτος το υπ. Οικονομικών από τη «μέγγενη» των τεκμηρίων για φέτος. Επίσης για τους πληττόμενους δεν ισχύουν τα όρια των ηλεκτρονικών συναλλαγών για το χτίσιμο του αφορολόγητου.

Πιο συγκεκριμένα στην ρύθμιση που πριν λίγο κατατέθηκε στη Βουλή προβλέπεται ότι όσοι ελεύθεροι επαγγελματίες είναι στις λίστες των πληττόμενων, όσοι εργαζόμενοι βρέθηκαν ακόμη και για λόγο σε αναστολή το 2020 ή εντάχθηκαν στο πρόγραμμα ΣΥΝεργασία για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα αλλά και όσοι ιδιοκτήτες ακινήτων είχαν απώλεια ενοικίου και τουλάχιστον μία εγκεκριμένη δήλωση Covid δε θα φορολογηθούν για φέτος στη βάση των τεκμηρίων, εφόσον τουλάχιστον ένα από τα δυο προηγούμενα χρόνια «δεν έτυχε εφαρμογής» εναλλακτικός τρόπος προσδιορισμού του φόρου εισοδήματος (με τεκμήρια δηλαδή) και δεν αύξησαν σε σχέση με το 2019 τις αντικειμενικές τους δαπάνες διαβίωσης.

Επίσης στην τροπολογία προσδιορίζεται ότι δε θα επιβληθεί το πέναλτι φόρου 22% που προβλέπεται για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές στους φορολογούμενους που έχουν πληγεί από την πανδημία και σε όσους είναι ηλικίας άνω των 60 ετών. Το πρόστιμο μειώνεται κατά 50% (στο 11%) για τους φορολογούμενους που έχουν καλύψει με ηλεκτρονικές συναλλαγές πάνω από το 20% του εισοδήματος τους αλλά λιγότερο από το 30% που απαιτείται. Επίσης καθορίζεται το τι δεν αποτελεί εισόδημα για φέτος ώστε να μην προσμετρηθεί στο συνολικό άθροισμα για τα όρια των ηλεκτρονικών δαπανών.

Πιο αναλυτικά η τροπολογία ορίζει πως ειδικά για το φορολογικό έτος 2020, δεν ισχύει το σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού φόρου για τα φυσικά πρόσωπα:

(i) τα οποία ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα η οποία βάσει κανονιστικών πράξεων της διοίκησης, εντός του 2020 χαρακτηρίστηκε ως πληττόμενη, λόγω της εμφάνισης και διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19 ή ανεστάλη η λειτουργία της, ανεξαρτήτως χρονικού διαστήματος αναστολής,

(ii) των οποίων η σύμβαση εργασίας ανεστάλη για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός του έτους 2020 λόγω των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας COVID -19, σύμφωνα με το άρθρο δέκατο τρίτο της από 14.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α' 64), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 3 του ν. 4682/2020 (Α' 76), το άρθρο 11 της από 20.3.3020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου {Α' 68), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4683/2020 (Α' 83) και το άρθρο 68 του ν. 4756/2020 (Α' 235),

(iii) των οποίων η σύμβαση ναυτολόγησης ανεστάλη κατά τη διάρκεια οποιοσδήποτε διαστήματος εντός του 2020 με βάση το άρθρο εξηκοστό τρίτο της από 30.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α' 75), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4684/2020 (Α’ 86), όπως αυτό τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με την από 1.5.2020 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου {Α' 90), η οποία κυρώθηκε με τον ν. 4690/2020 (Α* 104),

(iv) τα οποία εντάχθηκαν στον μηχανισμό ενίσχυσης «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» ανεξαρτήτως χρονικού διαστήματος εντός του 2020, σύμφωνα με το άρθρο 31 του ν. 4690/2020 και το άρθρο 123 του ν. 4714/2020 (Α' 148),

(ν) τα οποία είναι ιδιοκτήτες ακινήτων, που έλαβαν μειωμένο μίσθωμα εντός του 2020, για το οποίο έχει υποβληθεί έστω και μία εγκεκριμένη δήλωση COVID -19, κατόπιν σχετικής επεξεργασίας από την ΑΑΔΕ, σύμφωνα με το άρθρο δεύτερο της από 20.3.2020 της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4683/2020, όπως διαμορφώθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 33 του ν. 4753/2020 (Α’ 227) και την παρ. 2 του άρθρου 13 του ν. 4690/2020 (Α' 104), όπως ισχύουν μετά και την τροποποίησή τους με το άρθρο 54 του ν. 4758/2020 (Α' 242), όταν προκύπτει διαφορά μεταξύ του τεκμαρτού και του συνολικού εισοδήματος κατά την παρ. 1 του άρθρου 30, δεν εφαρμόζεται το άρθρο 31, εφόσον σωρευτικά:

(αα) τουλάχιστον σε ένα από τα δύο (2) προηγούμενα φορολογικά έτη δεν έτυχε εφαρμογής ο εναλλακτικός τρόπος υπολογισμού της ελάχιστης φορολογίας σύμφωνα με τα άρθρα 30, 31, 32, 33, 34,

(ββ) δεν υπήρξε αύξηση των αντικειμενικών δαπανών και υπηρεσιών του άρθρου 31 του φορολογικού έτους 2020 σε σχέση με το φορολογικό έτος 2019 και,

(γγ) σε περίπτωση δαπάνης απόκτησης περιουσιακών στοιχείων του άρθρου 32, η εν λόγω δαπάνη δικαιολογείται από τα αναγραφόμενα στη δήλωση χρηματικά ποσά, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 34 του ν. 4172/2013.

β. Μη θιγομένου του άρθρου 32, αν το εισόδημα των φορολογούμενων της περ. α' και για τα δυο προηγούμενα φορολογικά έτη, προσδιορίστηκε κατόπιν εφαρμογής του εναλλακτικού τρόπου υπολογισμού της ελάχιστης φορολογίας και για το φορολογικό έτος 2020 προκύπτει προστιθέμενη διαφορά τεκμηρίων. Ως δαπάνη για το φορολογικό έτος 2020, λαμβάνεται υπόψη το μικρότερο ποσό αντικειμενικών δαπανών και υπηρεσιών μεταξύ των φορολογικών ετών 2018, 2019 και 2020, εφόσον δεν υπήρξε αύξηση των αντικειμενικών δαπανών και υπηρεσιών του άρθρου 31 του φορολογικού έτους 2020 σε σχέση με το φορολογικό έτος 2019.

Με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων καθορίζονται ο χρόνος κατά τον οποίο λαμβάνονται υπόψη οι εγκεκριμένες δηλώσεις COVID - 19, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας».

Οι ηλεκτρονικές δαπάνες

Σε σχέση με τα όρια για τις ηλεκτρονικές αποδείξεις, μια σειρά επιδομάτων και εκτάκτων ενισχύσεων εξαιρούνται από τον υπολογισμό του πραγματικού εισοδήματος ενώ οι ποινές έξτρα φόρου για όσους δεν κατάφεραν να καλύψουν τις απαιτούμενες e δαπάνες είτε μειώνονται, είτε εξαλείφονται. Συγκεκριμένα ορίζεται ότι μεταξύ άλλων ότι για την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου δεν υπολογίζονται στο πραγματικό εισόδημα από μισθωτή εργασία, συντάξεις και επιχειρηματική δραστηριότητα, τα παρακάτω εισοδήματα με έκτακτο χαρακτήρα:

* Το επίδομα εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης ανέργων, καθώς και το επίδομα αναζήτησης εργασίας στο πλαίσιο δράσεων συμβουλευτικής {παρ. 5 του άρθρου 64 του ν. 4756/2020 [Α’235]). iii) Η αγροτική επιδότηση πρόωρης συνταξιοδότησης.

* Η είσπραξη ασφαλιστικής αποζημίωσης ή οικονομικής ενίσχυσης, λόγω διάλυσης αλιευτικού σκάφους.

* Έκτακτες αποζημιώσεις, αμοιβές, επιχορηγήσεις και οικονομικές ενισχύσεις που χορηγήθηκαν στο πλαίσιο αντιμετώπισης των συνεπειών του κινδύνου διασποράς του κορονοϊού COVID-19 και αποτελούν εισόδημα.

Το απαιτούμενο ποσό δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής ορίζεται σε ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) του πραγματικού εισοδήματος που προέρχεται από μισθωτή εργασία - συντάξεις και επιχειρηματική δραστηριότητα και μέχρι είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ δαπανών. Στον υπολογισμό του πραγματικού εισοδήματος δεν περιλαμβάνονται το ποσό της εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 43Α και το ποσό της διατροφής που δίδεται στον/στην διαζευγμένο/-η σύζυγο ή σε μέρος συμφώνου συμβίωσης ή εξαρτώμενο τέκνο, εφόσον καταβάλλεται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής.

Στην περίπτωση που το δηλωθέν ποσό δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής υπολείπεται του απαιτούμενου ποσού δαπανών, ο φόρος που προκύπτει κατά την εφαρμογή της κλίμακας προσαυξάνεται σύμφωνα με τις ακόλουθες περιπτώσεις:

(i) Σε περίπτωση που το δηλωθέν ποσό με ηλεκτρονικές συναλλαγές είναι υψηλότερο του 20% του πραγματικού εισοδήματος που προέρχεται από μισθωτή εργασία, συντάξεις και επιχειρηματική δραστηριότητα, ο φόρος που προκύπτει προσαυξάνεται κατά το ποσό που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου και του δηλωθέντος ποσού δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, πολλαπλασιαζόμενη με συντελεστή έντεκα τοις εκατό (11%).

(ii) Σε περίπτωση που το δηλωθέν ποσό με ηλεκτρονικές συναλλαγές υπολείπεται του 20% του πραγματικού εισοδήματος που προέρχεται από μισθωτή εργασία, συντάξεις και επιχειρηματική δραστηριότητα, ο φόρος που προκύπτει προσαυξάνεται κατά το ποσό που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του είκοσι τοις εκατό (20%) του πραγματικού εισοδήματος που προέρχεται από μισθωτή εργασία, συντάξεις και επιχειρηματική δραστηριότητα και του δηλωθέντος ποσού δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, πολλαπλασιαζόμενη με συντελεστή είκοσι δύο τοις εκατό (22%) και, επιπροσθέτως, κατά το ποσό που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου ποσού δαπανών και του είκοσι τοις εκατό (20%) του πραγματικού εισοδήματος που προέρχεται από μισθωτή εργασία, συντάξεις και επιχειρηματική δραστηριότητα, πολλαπλασιαζόμενη με συντελεστή έντεκα τοις εκατό (11%). Σε κάθε περίπτωση, η προσαύξηση του φόρου δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου και του δηλωθέντος ποσού δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, πολλαπλασιαζόμενη με συντελεστή είκοσι δύο τοις εκατό (22%).

Ο φόρος που προκύπτει κατά την εφαρμογή της κλίμακας παραμένει αμετάβλητος και δεν προσαυξάνεται για τις ακόλουθες περιπτώσεις:

i) Για τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, η οποία, σύμφωνα με τις κανονιστικές πράξεις που εκδόθηκαν για τον προσδιορισμό των πληττόμενων επιχειρήσεων από την εξάπλωση της πανδημίας του κορονοϊού COVID - 19, θεωρήθηκε ως πληττόμενη για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός του έτους 2020.

ii) Για τα φυσικά πρόσωπα των οποίων η σύμβαση εργασίας ανεστάλη για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός του έτους 2020 λόγω των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού COVIO – 19.

iii) Για τα φυσικά πρόσωπα των οποίων η σύμβαση ναυτολόγησης ανεστάλη κατά τη διάρκεια οποιοσδήποτε διαστήματος εντός του 2020.

iv) Για τα φυσικά πρόσωπα τα οποία εντάχθηκαν στον μηχανισμό ενίσχυσης «ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ» ανεξαρτήτως χρονικού διαστήματος εντός του 2020.

v) Για τα φυσικά πρόσωπα τα οποία είναι ιδιοκτήτες ακινήτων, που έλαβαν μειωμένο μίσθωμα εντός του 2020, για το οποίο έχει υποβληθεί έστω και μία εγκεκριμένη δήλωση COVID - 19, κατόπιν σχετικής επεξεργασίας από την ΑΑΔΕ

νΐ) Για φορολογούμενους που είχαν συμπληρώσει το εξηκοστό (60ό) έτος της ηλικίας τους στις 31 Δεκεμβρίου 2019.»

Επίσης ορίζεται ακόμη η καταβολή του φόρου εισοδήματος σε 8 δόσεις, η εξόφληση του ΕΝΦΙΑ σε 6 δόσεις ενώ τα ζευγάρια που θέλουν να υποβάλλουν χωριστή δήλωση έχουν περιθώριο να το δηλώσουν στην ΑΑΔΕ έως τις 6 Μαΐου.

Πιο συγκεκριμένα:

Προθεσμία Φορολογικών Δηλώσεων – Δόσεις καταβολής φόρου

Υποβάλλονται εμπρόθεσμα, μέχρι τις 27.8.2021, οι δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2020, των νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων, των οποίων το φορολογικό έτος λήγει στις 31.12.2020 καθώς και των φυσικών προσώπων.

Η καταβολή του φόρου πραγματοποιείται σε οκτώ (8) ισόποσες μηνιαίες δόσεις, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα, προβλέπεται δε ότι εφόσον η δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων υποβληθεί μέχρι τις 28.7.2021 και ο προκύπτων οφειλόμενος φόρος καταβληθεί εφάπαξ μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Ιουλίου 2021, παρέχεται στο συνολικό ποσό του φόρου και των λοιπών συ μ βεβαιούμενων οφειλών, έκπτωση ποσοστού τρία τοις εκατό (3%).

Ανείσπρακτα ενοίκια

Δεν συνυπολογίζονται, ειδικά για το φορολογικό έτος 2020, στο συνολικό εισόδημα του εκμισθωτή, τα εισοδήματα από εκμίσθωση ακίνητης περιουσίας, τα οποία δεν έχουν εισπραχθεί από τον δικαιούχο, στην περίπτωση που μέχρι τη λήξη της προθεσμίας υποβολής της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων έχει κοινοποιηθεί στον μισθωτή εξώδικη καταγγελία της μίσθωσης, λόγω μη καταβολής του μισθώματος ή εξώδικη όχληση, για την καταβολή των οφειλόμενων μισθωμάτων.

Χωριστές δηλώσεις συζύγων

Ορίζεται η 6η Μαΐου 2021, εξαιρετικά για τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων φορολογικού έτους 2020, ως η καταληκτική ημέρα της προθεσμίας εντός της οποίας ένας εκ των συζύγων επιλέγει, με ανέκκλητη δήλωση του, τη χωριστή υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος (άρθρο 67 παρ.4 περ.β' του ν.4172/2013)

Εισοδήματα αλλοδαπής – Μεταφορά φορολογικής κατοικίας

Ορίζεται η:

31.05.2021 ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης υπαγωγής στον εναλλακτικό τρόπο φορολόγησης εισοδήματος, που προκύπτει στην αλλοδαπή και πρόκειται να υποβληθεί εντός του έτους 2021.

30η Σεπτεμβρίου 2021 ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης υπαγωγής στον ειδικό τρόπο φορολόγησης εισοδήματος από μισθωτή εργασία και επιχειρηματική δραστηριότητα, που προκύπτει στην ημεδαπή, φυσικών προσώπων που μεταφέρουν τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα, οι οποίες θα υποβληθούν εντός του έτους 2021 και αφορούν ανάληψη υπηρεσίας ή έναρξη εργασιών ατομικής επιχείρησης, που έλαβε χώρα μέχρι τις 31 Ιουλίου του έτους αυτού.

Επίσης διαμορφώνεται το πλαίσιο για την εξωδικαστική επίλυση φορολογικών διαφορών και την ειδική επιτροπή που θα ασχοληθεί με το όλο ζήτημα.

Παράταση καταβολής βεβαιωμένων οφειλών

α. Παρατείνονται εκ νέου, μέχρι και την 31.12.2021, οι προθεσμίες καταβολής βεβαιωμένων οφειλών στις ΔΟΥ/Ελεγκτικά Κέντρα και δόσεων ρυθμίσεων/διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής, για τις οποίες χορηγήθηκε παράταση καταβολής με τις οριζόμενες αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών.




β. Αναστέλλεται μέχρι και την 31.12.2021, η πληρωμή των βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων οφειλών των φυσικών και νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των οριζόμενων αποφάσεων του Υπουργού Οικονομικών.




Αλληλέγγυα ευθύνη


Παρατείνεται μέχρι την 30η Ιουνίου 2021 (έληξε την 31η Δεκεμβρίου 2020) η προθεσμία υποβολής της αίτησης υπαγωγής στις διατάξεις των παρ. 28 και 29 του άρθρου 66 του ν. 4646/2019 αλληλεγγύως ευθυνόμενων προσώπων, που έχουν διατελέσει σε επιτελική διοικητική θέση νομικού προσώπου ή νομικών οντοτήτων, αναφορικά με την άρση της ευθύνης και των λοιπών μέτρων σε βάρος τους, λόγω φορολογικών οφειλών.




Επιτροπή Εξώδικης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών


Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την αντιμετώπιση ζητημάτων της Επιτροπής Εξώδικης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών, που αφορούν στην είσπραξη και ρύθμιση ποσών, τα οποία προκύπτουν από την εξώδικη επίλυση των εκκρεμών, ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας και των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων, φορολογικών διαφορών. Συγκεκριμένα λογίζεται ότι στο αίτημα εξώδικης επίλυσης φορολογικής διαφοράς εμπεριέχεται και αίτημα μείωσης πρόσθετων φόρων, τόκων, προσαυξήσεων και προστίμων που έχουν επιβληθεί σε βάρος του αιτούντα.




Απαλλαγή αδειών θήρας από τέλος χαρτοσήμου


Δεν υπόκεινται στο αναφερόμενο τέλος χαρτοσήμου, οι άδειες θήρας, που χορηγούνται για το κυνηγετικό έτος 2021-2022 στις οριζόμενες κατηγορίες κατόχων άδειας θήρας, υπό την προϋπόθεση ότι στα πρόσωπα αυτά είχε χορηγηθεί άδεια θήρας για το κυνηγετικό έτος 2020-2021 και η άδεια θήρας κυνηγετικού έτους 2021-2022 είναι ίδιου τύπου με του κυνηγετικού έτους 2020-2021.



ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Υπουργείο Οικονομικών, Βουλή, Κορονοϊός, Covid-19
SHARE:

24Media Network