Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Ο κανόνας του παιχνιδιού παραμένει ίδιος από το 1939 έως σήμερα

Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Ο κανόνας του παιχνιδιού παραμένει ίδιος από το 1939 έως σήμερα
Σκηνή από την κλασική ταινία του Ζαν Ρενουάρ "Ο κανόνας του παιχνιδιού" (1939) ΤΒ

Εικαστική έκθεση με αφορμή και έμπνευση την κλασική αριστουργηματική ταινία του Ζαν Ρενουάρ διοργανώνει το 62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Το σινεμά, εκτός από ψυχαγωγία, προσφέρει πάντα αφορμές για σκέψη και κοινωνικό διάλογο. Το επερχόμενο 62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, αναγνωρίζοντας αυτήν την πολλαπλή διάσταση της έβδομης τέχνης, συνεχίζει να προτείνει έναν ανατρεπτικό τρόπο προσέγγισης του σινεμά, φωτίζοντας την συνδιαλλαγή του με τις άλλες μορφές τέχνης.

Έτσι, στην φετινή διοργάνωση, «Ο κανόνας του παιχνιδιού» (La Règle du Jeu, 1939) του Ζαν Ρενουάρ, μια από τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών, λειτούργησε ως έμπνευση για 10 εικαστικούς, οι οποίοι επιχειρούν μέσα από τα έργα τους να “συνομιλήσουν” με τα κολοσσιαία, και πάντα επίκαιρα, ζητήματα που εγείρει η ταινία σε πολιτικό, κοινωνικό, αισθητικό, ακόμα και κινηματογραφικό επίπεδο. .

Ειδικότερα, η ταινία -εκτός του ότι θα προβληθεί στο πλαίσιο του φεστιβάλ- θα λειτουργήσει ως πυξίδα και πρώτη ύλη για την κεντρική, πρωτότυπη έκθεση της 62ης διοργάνωσης, η οποία τα τελευταία τέσσερα χρόνια βασιζόταν στις ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού. Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί σε συνδιοργάνωση με το MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών και θα εγκαινιαστεί στις 6 Νοεμβρίου στον πρώην Βρεφονηπιακό Σταθμό (Προβλήτα Α΄, Λιμάνι Θεσσαλονίκης).

Οι 10 εικαστικοί καλλιτέχνες που δημιούργησαν πρωτότυπα έργα με αφορμή την ταινία του Ρενουάρ είναι οι Μαρίνα Βελησιώτη, Νικόλας Βεντουράκης, Ξένια Βήτου, Κυριακή Γόνη, Στάθης-Αλέξανδρος Ζούλιας, Αλέξανδρος Μαγκανιώτης, Σοφία Στέβη, Διαμαντής Σωτηρόπουλος, Δημήτρης Τατάρης, και Ντορέιτα Τζόγκου.


Ταινία-ορόσημο και πάντα επίκαιρη

«Αδιαπραγμάτευτα διαχρονικό, ιδίως στη μεταιχμιακή εποχή του σήμερα, όπου ετοιμαζόμαστε να υποδεχτούμε έναν μετα-κόσμο που βρίσκεται στα σπάργανα, το διαμάντι του Ζαν Ρενουάρ μάς προετοιμάζει για την αναγκαία και αναπόφευκτη μετάβαση σε μία νέα εποχή. Μια ταινία που μάς υπενθυμίζει πόσο γρήγορα μπορούν να αλλάξουν από στιγμή σε στιγμή οι κανόνες του παιχνιδιού και πόσο σημαντικό είναι να τους ορίσουμε και πάλι από την αρχή», σημειώνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Ορέστης Ανδρεαδάκης.

Πρόκειται για μια ταινία-ορόσημο για το παγκόσμιο σινεμά, που έχει προβληθεί λιγότερες φορές σε σύγκριση με τις υπόλοιπες ταινίες που άλλαξαν τον ρου της κινηματογραφικής ιστορίας, βγαίνει στις αίθουσες ακριβώς πριν το ξέσπασμα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και προκαλεί σάλο, καθώς μοιάζει να προφητεύει τον όλεθρο που ετοιμάζεται να πλήξει την Ευρώπη και ολόκληρο τον πλανήτη. Ο Ρενουάρ, ο οποίος βρισκόταν στο απόγειο της καριέρας του εκείνη την περίοδο, δεν διστάζει να απεικονίσει με τον πλέον γλαφυρό τρόπο τον ξεπεσμό και την ηθική χρεοκοπία όλων των κοινωνικών τάξεων, προαναγγέλλοντας την επώδυνη ανατολή μιας νέας εποχής. Η γαλλική κοινωνία, αδυνατώντας να αντικρίσει το παραμορφωμένο της είδωλο στον καθρέφτη, επιλέγει να στρέψει το βλέμμα αλλού: η ταινία πετσοκόβεται από τα 113 στα 85 λεπτά, σημειώνει παταγώδη εισπρακτική αποτυχία και καταλήγει να απαγορευτεί από τη γαλλική κυβέρνηση, με τη δικαιολογία ότι «ασκεί ανεπιθύμητη επιρροή στη νεολαία της χώρας».

Πληροφορίες: Η έκθεση θα είναι ανοιχτή για το κοινό κατά την διάρκεια του Φεστιβάλ, 4 με 14 Νοεμβρίου. Μετά την ολοκλήρωσή της στη Θεσσαλονίκη, θα κατέβει στην Αθήνα στο The Project Gallery (Νορμανού 3, Μοναστηράκι), με τα εγκαίνια να προγραμματίζονται για τις 17 Δεκεμβρίου.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα