Πόσο κινδυνεύει το ελληνικό σινεμά από το κλείσιμο της ΕΡΤ;

Πόσο κινδυνεύει το ελληνικό σινεμά από το κλείσιμο της ΕΡΤ;
EUROKINISSI

Μια από τις σημαντικές απώλειες του κλεισίματος της ΕΡΤ, το πάγωμα των χρηματοδοτήσεων προς τις ελληνικές ταινίες, φέρνει για άλλη μια φορά το ελληνικό σινεμά μπροστά στο απόλυτο κενό. Οι εμπλεκόμενοι μιλούν στο Flix.

Κείμενο: Flix Team

Εχουμε αναφέρει πολλές φορές μέσα στα χρόνια πως η ΕΡΤ υπήρξε (μαζί με τη Νova), το μοναδικό κανάλι που τηρούσε το νόμο του 1.5%, που ορίζει πως μέρος των κερδών από τα τηλεοπτικά κανάλια οφείλει να διατίθεται από τα ίδια στην ελληνική κινηματογραφική παραγωγή, παραμένοντας ένας από τους βασικούς χρηματοδότες των ελληνικών ταινιών μεγάλου και μικρού μήκους.

Επιπρόσθετα, η ΕΡΤ υπήρξε ενεργή ως προς το κομμάτι των χρηματοδοτήσεων των ελληνικών ταινιών, ακόμη και σε εποχές που το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ο άλλος μεγάλος χρηματοδότης των ελληνικών ταινιών) βρισκόταν σε αδράνεια, αν και η ίδια πέρασε μεγάλα διαστήματα που «πήδηξε» περιόδους εγκρίσεων τόσο λόγω οικονομικών προβλημάτων όσο και κυρίως λόγω συνεχούς αντικατάστασης του διευθυντικού της προσωπικού. Η χρηματοδότηση κινηματογραφικών ταινιών από τη δημόσια τηλεόραση και άλλους δημόσιους οργανισμούς, για να είμαστε σαφείς, δεν είναι ίδιον της Ελλάδας, αλλά γίνεται παντού και κυρίως στην Ευρώπη και με συμμετοχή μάλιστα πολύ μεγαλύτερη, αναλογικά με την οικονομία της κάθε χώρας, από τα ποσά που έδινε η ΕΡΤ στις ελληνικές ταινίες.

Το κλείσιμό της, πέραν όλων των απωλειών που περικλείει, συνιστά δυστυχώς και ένα μεγάλο χτύπημα στην ελληνική κινηματογραφική παραγωγή, γεγονός που είμαστε σίγουροι πως δεν πέρασε από το μυαλό κανενός ιθύνοντος μπροστά στη βίαιη απόφαση της διακοπής του σήματός της και της δραστηριότητάς της - κι αν πέρασε, δεν υπολογίστηκε. Μεγάλου μήκους παραγωγές βρίσκονται ξαφνικά με τρύπες στο budget τους, παρά τα συμφωνημένα ή και υπογεγραμμένα συμβόλαιά τους με την ΕΡΤ, ενώ ταυτόχρονα κινδυνεύουν οι συμφωνίες . Μικρού μήκους ταινίες αιωρούνται, παρότι, ειρωνικά, λίγες ημέρες πριν το κλείσιμό της, με δημόσια απόφαση ανακοινώθηκε η αύξηση της χρηματοδότησης και υποστήριξης ταινιών μικρού μήκους μέσω του προγράμματος «Μικροφίλμ». Επιπλέον, η κρατική τηλεόραση ήταν χρηματοδότης σε σημαντικό βαθμό και σε διοργανώσεις (ανάμεσά τους το Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, της Δράμας κ.ά.), όπου κανείς δεν γνωρίζει αν μπορεί να βασιστεί στην επαναλειτουργία της και να υπολογίσει το ποσό αυτό στον προϋπολογισμό των Φεστιβάλ που έρχονται.

Αντί να θεωρητικολογούμε, ζητήσαμε από κάποιους από τους ανθρώπους που θίγονται άμεσα από το κλείσιμο της ΕΡΤ να μας εξηγήσουν τι σημαίνει αυτό πρακτικά για τις ελληνικές ταινίες που ετοιμάζουν και για το ελληνικό σινεμά στο σύνολό του: τρεις παραγωγοί, των οποίων οι ταινίες βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια, η μια ολοκλήρωσε το γύρισμά της, η άλλη γυρίζεται αυτή τη στιγμή κι η τρίτη βρίσκεται σε pre-production και, μαζί τους, ο Γενικός Διευθυντής του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.

Ελένη Μπερτέ, Νομικός Σύμβουλος & Executive Producer, «Τετάρτη 4.45» του Αλέξη Αλεξίου (σε post production)

Σύμφωνα με την ανακοίνωση που έγινε μόλις τον Νοέμβριο, η ΕΡΤ είχε εγκρίνει να ενισχύσει την ταινία του Αλέξη Αλεξίου, «Τετάρτη 4.45», με 100.000 ευρώ. Σήμερα, με το ποσό αυτό να εκλείπει ξαφνικά, η παραγωγή είναι αναγκασμένη να το βρει από κάπου: οι υπόλοιποι συμπαραγωγοί και συνεργάτες δεν έχουν, φυσικά, τη δυνατότητα, ούτε να καλύψουν αυτό το ποσό, ούτε να ελαττώσουν το δικό τους ποσοστό. Επιπλέον, η ταινία μας πια έχει ολοκληρωθεί ως προς το γύρισμα, πράγμα που σημαίνει ότι δεν μπορούν να γίνουν αλλαγές ή μειώσεις στο budget, είναι πολύ αργά για κάτι τέτοιο. Αρα από τη μια μέρα στην άλλη, βρισκόμαστε ν’ αναζητούμε 100.000 ευρώ που θεωρούσαμε δεδομένα κι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν.

Σχετικά με τη νομική πλευρά του κλεισίματος της ΕΡΤ, επειδή το κανάλι είναι κι αυτό μια Α.Ε., μια εταιρεία όπως όλες οι εταιρείες, από τη στιγμή που κλείνει και θα εκκαθαριστεί, θ’ αρχίσουν να «εξοφλούνται» οι οφειλές της με μια σειρά προτεραιότητας. Πρώτα βέβαια θα πάρουν τις αποζημιώσεις τους οι εργαζόμενοι κι αυτό συνιστά ένα τεράστιο ποσό. Και μετά όλοι θα έχουμε στα χέρια μας ένα «χαρτί» που θα δηλώνει τη σειρά μας, αλλά θα προηγηθούν εταιρείες και φορείς στους οποίους χρωστά χρήματα η ΕΡΤ, που είναι πολύ μεγάλου μεγέθους και σημασίας. Αρα η κάθε ταινία, η κάθε μία ελληνική παραγωγή, βρίσκεται πολύ πού χαμηλά σε μια μεγάλη λίστα απόδοσης οφειλών.

Επιπλέον, το γεγονός ότι ξαφνικά εξαφανίζεται ένας από τους βασικούς χρηματοδότες στις ελληνικές παραγωγές, προκαλεί τεράστια αναστάτωση και ανισορροπία στις σχέσεις του ελληνικού σινεμά με το εξωτερικό: οι ξένοι συμπαραγωγοί που τα τελευταία λίγα χρόνια, όλο και περισσότερο, επενδύουν με σημαντικά ποσά στις ελληνικές ταινίες, συμφωνούν σ’ αυτή τη χρηματοδότηση με δεδομένη τη συνεισφορά της ελληνικής πλευράς, της ΕΡΤ κι αυτό το δεδομένο παύει να υπάρχει. Την επόμενη φορά που ο οποιοσδήποτε παραγωγός θα προσπαθήσει να συνάψει μια συμφωνία με μια άλλη χώρα, με μια εταιρεία παραγωγής στη Γερμανία ή στην Κίνα, πώς θα μπορέσουν οι ξένοι παραγωγοί να μας εμπιστευτούν, όταν σε μια νύχτα σφραγίστηκε η κρατική τηλεόραση; Αυτή η απόφαση διαλύει την εμπιστοσύνη που με κόπο χτίστηκε ανάμεσα στους Ελληνες και τους ξένους παραγωγούς κι αυτό είναι πολύ μεγάλο πλήγμα για το ελληνικό σινεμά.

Διαβάστε ακόμη τι είπαν στο Flix.gr οι Ελένη Κοσσυφίδου, Παραγωγός, Μαρία Δρανδάκη, Παραγωγός, Γρηγόρης Καραντινάκης, Γενικός Διευθυντής του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου

SHARE:

24Media Network