Το ΥΠΠΟ έπαθε εμμονή με τον Μ. Αλέξανδρο και διορθώνει το Netflix

Διαβάζεται σε 5'
Το ΥΠΠΟ έπαθε εμμονή με τον Μ. Αλέξανδρο και διορθώνει το Netflix
Η Λίνα Μενδώνη Eurokinissi

Οι ιστορικές ανακρίβειες του πολυσυζητημένου ντοκιμαντέρ του Netflix που πραγματεύεται τη ζωή του Μεγάλου Αλέξανδρου, έτσι όπως τις κατέθεσε η υπουργός Πολιτισμού με αφορμή επίκαιρη ερώτηση που δέχθηκε στη Βουλή.

Πραγματικά είναι απορίας άξιον γιατί έχουν σταλεί τέσσερα δελτία Τύπου σήμερα από το Υπουργείο Πολιτισμού που αφορούν στο ντοκιμαντέρ του Netflix “Αλέξανδρος: Η γέννηση ενός θεού” (Alexander: The Making of a God). Λες και πρώτη φορά προβάλλεται στην τηλεόραση κάτι αντίστοιχο. Και λες και δεν έχουμε άλλα σοβαρότερα θέματα να ασχοληθούμε σε επίπεδο Πολιτισμού.

Σημειώστε πως μεθαύριο, Παρασκευή 16 Φεβρουαρίου, κλείνει ένας χρόνος από τον νόμο 5021/2023, με τον οποίο τα πέντε μεγάλα αρχαιολογικά Μουσεία της χώρας μετατράπηκαν σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και αποκόπηκαν από τον κορμό της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, με τα προβλήματα σε αυτά να είναι άπειρα, αλλά εμείς κοπτόμαστε για μία σειρά του Netflix.

Αλλά αφού έκαναν τον κόπο στο ΥΠΠΟΑ να βρουν τις ιστορικές ανακρίβειες της σειράς, ιδού οι ιστορικές ανακρίβειες που κατέθεσε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη στη σημερινή απάντησή της στη Βουλή, κατά τη συζήτηση της επίκαιρης ερώτησης.

Αν θέλει το Υπουργείο πάντως να κάνει μία σύγχρονη αποτίμηση της ελληνιστικής ιστορίας, μπορεί να διοργανώσει ένα συνέδριο ειδικών για το θέμα αυτό και όχι να μας “ζαλίζει” με τέτοια δελτία Τύπου.

Η σειρά του Netflix βρίθει ιστορικών ανακριβειών ή παραλείπει σημαντικά γεγονότα και πληροφορίες

1.Όταν ο Αλέξανδρος νίκησε τα στρατεύματα του Δαρείου στον Ισσό ποταμό (το 333 π.Χ.), ο τελευταίος εγκαταλείπει την οικογένεια του και τρέπεται σε φυγή. Η μητέρα του Δαρείου Συσίγαμβις, η γυναίκα του Στάτειρα Β’ και η κόρη του Στάτειρα Γ’ θρηνούν, πιστεύοντας ότι ο Δαρείος έχει σκοτωθεί στη μάχη. Ο Αλέξανδρος στέλνει αγγελιοφόρο, τον Λεοννάτο, για να τους μηνύσει ότι Πέρσης βασιλιάς είναι ζωντανός. Όταν ο Αλέξανδρος εμφανίζεται στη βασιλική σκηνή μαζί με τον Ηφαιστίωνα, σύμφωνα με τις αρχαίες πηγές, είναι η μητέρα του Δαρείου, η οποία πέφτει στα πόδια του, και όχι η γυναίκα του, όπως εσφαλμένα παρουσιάζεται στη σκηνή της σειράς.

Σύμφωνα με τον Πλούταρχο, ο Αλέξανδρος αρνείται να συναντήσει ξανά την γυναίκα του Δαρείου για να μην τον προσβάλει τον αντίπαλό του. Καμία πηγή δεν μαρτυρεί ότι η Στάτειρα Β’ γέννησε το παιδί του Αλεξάνδρου. Αυτή ήταν η κόρη του Δαρείου, Στάτειρα Γ’, την οποία ο Αλέξανδρος νυμφεύθηκε στο πλαίσιο των πολιτικών γάμων, που τέλεσε με σκοπό την νομιμοποίηση των κατακτήσεων στα μάτια των γηγενών πληθυσμών. Όταν η Σισύγαμβις έμαθε το τέλος τού Αλεξάνδρου αυτοκτόνησε από την λύπη της. Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα είναι η στάση του προς τις γυναίκες των αντιπάλων του, που χαρακτηρίζεται από απόλυτο σεβασμό και διάθεση προστασίας (είναι γνωστή η επιβολή ακόμη και της θανατικής ποινής σε μέλη του στρατεύματός του που, παρακούοντας τις εντολές, διέπραξαν βιασμό). Το φαινόμενο αυτό αποτελεί διαχρονικά εξαίρεση στα πολεμικά ήθη και δηλώνει τις προθέσεις του και την πολιτική της ενοποίησης των εθνών/φυλών.

2. Μετά την κατάληψη της Αιγύπτου, ο Αλέξανδρος παρουσιάζεται στη σειρά να πολεμά με αιγυπτιακή ενδυμασία. Αυτό δε συνέβη ποτέ. Ο Αλέξανδρος πολεμούσε πάντα ως Μακεδόνας, με τον οπλισμό των Μακεδόνων. Η σειρά τονίζει υπερβολικά την επιρροή του Αιγυπτιακού πολιτισμού στον Αλέξανδρο, γεγονός που δεν τεκμαίρεται από τις πηγές. Ο Αλέξανδρος, σύμφωνα με την αρχαία γραμματεία όμως, αποδεχόταν τους τίτλους του κάθε λαού που κατακτούσε, ώστε να νομιμοποιείται ως ηγέτης τους.

3. Στη σειρά υποβαθμίζεται το επεισόδιο με τον Γόρδιο δεσμό. Ο Αλέξανδρος ταξίδεψε χιλιόμετρα, ώστε να φτάσει στο λιμάνι του Γόρδιου και μπροστά σε πλήθος κόσμου να κόψει τον Γόρδιο δεσμό. Ήταν μία ακόμη ιδιοφυής πολιτική κίνηση του μεγάλου στρατηλάτη για να εδραιώσει τη φήμη και την ισχύ του σε εχθρούς και φίλους.

4. Όταν η καθηγήτρια Jennifer Finn, του Πανεπιστημίου Loyola του Σικάγο, ορθά αναφέρει ότι ο Αλέξανδρος περιβάλλεται από έναν κύκλο στενών φίλων, που τον στηρίζουν σε όλη την πορεία του, όπως ο Ηφαιστίων και ο Πτολεμαίος, δεν κάνει ούτε στοιχειώδη μνεία στις σπουδές του δίπλα στον Αριστοτέλη, στη διδασκαλία του φιλοσόφου και στην έννοια της παροιμιώδους αριστοτελικής φιλίας.

5. Ο διακεκριμένος καθηγητής Lloyd Llewellyn-Jones του Πανεπιστημίου Cardiff στην Ουαλία, μελετητής του περσικού πολιτισμού, περιγράφει την Βαβυλώνα ως κέντρου πολιτισμού, που αναμφισβήτητα ήταν. Δεν υπάρχει όμως καμία αναφορά στη σειρά του Netflix για τον ελληνικό πολιτισμό, για τις θεμελιώδεις αξίες του, τη δημοκρατία και τη φιλοσοφία. Γιατί ο Αλέξανδρος εκστράτευσε στη Μικρά Ασία; Για να απελευθερώσει τις πόλεις-κράτη της περιοχής από τη τυραννία των Περσών. Αυτή ήταν η επιθυμία και ο διακαής πόθος του Ισοκράτη, του Φιλίππου του Β΄, του ίδιου του στρατηλάτη. Ο Αλέξανδρος απελευθερώνει τις ελληνικές πόλεις -την κοιτίδα της φιλοσοφίας- και επαναφέρει τη δημοκρατική λειτουργία τους. Αυτό δεν αναφέρεται πουθενά στη σειρά.

6. Η σχέση του Ανακτόρου των Αιγών, όπως παρουσιάζεται στη σειρά, δεν έχει καμία απολύτως σχέση με την μορφή και την αρχιτεκτονική του ανακτορικού συγκροτήματος που έχει ανασκάψει και αναστηλώσει η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Πολιτισμού.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα