Κρατική Ορχήστρα Αθηνών: Νέα σεζόν με νέες μορφές συναυλιών και μεγάλα ονόματα

Κρατική Ορχήστρα Αθηνών: Νέα σεζόν με νέες μορφές συναυλιών και μεγάλα ονόματα
Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών MARIA GRAMMATIKOU

Εντυπωσιακό και ρηξικέλευθο το νέο πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών- Διαβάστε τα highlights του

Μια χρονιά γεμάτη συν-κινήσεις υπόσχεται το νέο πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών. Εντάσσοντας την κίνηση αλλά και τον λόγο στην ερμηνεία των μεγάλων έργων της παγκόσμιας μουσικής φιλολογίας, η ερχόμενη καλλιτεχνική περίοδος καινοτομεί ανοίγοντας τον δρόμο σε εναλλακτικές ερμηνευτικές προσεγγίσεις.

Συνθέτες που άνοιξαν νέους δρόμους (όπως ο Μπετόβεν με την Τρίτη του Συμφωνία «Ηρωική»), μαζί με δημιουργούς που αναγνώριζε το κατεστημένο της εποχής τους (όπως ο Μπρούκνερ με την Τέταρτη Συμφωνία του «Ρομαντική»).

Ποιητικός λόγος που αποδίδεται από αναγνωρισμένους ηθοποιούς, όπως ο Δημήτρης Καταλειφός κι ο Δημήτρης Τάρλοου, έργα-σταθμοί του λυρικού ρεπερτορίου όπως ο Μαγικός Αυλός του Μότσαρτ και της θρησκευτικής μουσικής όπως τα Κατά Ματθαίον Πάθη του Μπαχ παρουσιάζονται ημισκηνοθετημένα με κίνηση.

Παράλληλα, Α’ Εκτελέσεις, αναθέσεις, μεγάλα ονόματα, επέτειοι, αφιερώματα κι ένα πάντα ευρύ εκπαιδευτικό-κοινωνικό έργο προοιωνίζουν ένα πρόγραμμα άκρως ενδιαφέρον που ανοίγεται στο ευρύτατο δυνατό φιλόμουσο κοινό- μετά και την τεράστια επιτυχία της σειράς παραστάσεων Ταξίδι στο κέντρο της μουσικής που συνεχίζεται και κατά το επίσης επετειακό των 80 χρόνων της Ορχήστρας 2023-2024.

Ο Λουκάς Καρυτινός

Λουκάς Καρυτινός: Η συγκίνηση είναι το ζητούμενο για ένα έργο Τέχνης

Ο Λουκάς Καρυτινός αναφέρει πως “Βασικός σκοπός μας εφέτος, όπως το λέει και η προμετωπίδα μας, είναι η «ΣΥΝ-ΚΙΝΗΣΗ». Η συγκίνηση είναι το ζητούμενο για ένα έργο Τέχνης. Αν κατορθώσουμε να σας συγκινήσουμε με την Μουσική μας, θα έχουμε πετύχει το στόχο μας και θα νιώσουμε δικαιωμένοι για τους κόπους που καταβάλλουμε για ένα άρτιο και συγκινησιακά φορτισμένο αποτέλεσμα.

Όμως η «ΣΥΝ-ΚΙΝΗΣΗ» που σας υποσχόμαστε δεν θα προέλθει μόνο από τη μουσική απόδοση των έργων, αλλά και από δύο νέες μορφές συναυλιών που ετοιμάσαμε. Τις συναυλίες που θα κινηθούν με άξονα την Ποίηση και εκείνες που αφορούν στην Όπερα και το Ορατόριο, που θα χάσουν την στατική συμφωνική μορφή τους και θα παρουσιαστούν με κίνηση, ημισκηνοθετημένες.

Το ρεπερτόριό μας περιλαμβάνει έργα δημοφιλή, έργα λιγότερο γνωστά με τα οποία όμως πρέπει να εξοικειωνόμαστε και έργα σε Α’ εκτέλεση”.

Τη ματιά μας στο νέο πρόγραμμα μαγνητίζει στις 8 Μαρτίου το συμφωνικό ποίημα «Δον Κιχώτης» του Ρίχαρντ Στράους, ένα έργο που απαιτεί μεγάλη ορχήστρα και δύο σολίστ. “Είναι αλήθεια πως τα μεγάλα συμφωνικά έργα αναδεικνύουν τις δυνατότητες μιας ορχήστρας. Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών δεν είναι μόνο η πιο ιστορική αλλά και η πιο προβεβλημένη Συμφωνική ορχήστρα της Ελλάδας. Δουλεύει συνεχώς για να ανεβάζει το επίπεδό της και να κατακτήσει τη θέση που της ταιριάζει ανάμεσα στις καλύτερες ορχήστρες της Ευρώπης. ΄Εργα σαν το «Δον Κιχώτη» προβάλλουν τις δυνατότητες και το υψηλό επίπεδο που έχει κατακτήσει η ορχήστρα μας” σχολιάζει ο Λουκάς Καρυτινός στο NEWS 24/7.

Άλλο ένα έργο που αξίζει να σταθούμε είναι ο “Μαγικός Αυλός” του Μότσαρτ, ένα έργο που απευθύνεται και σε νεότερο ηλικιακά κοινό. Ο Λ. Καρυτινός αναφέρει πως “Η αρχική μας πρόθεση δεν είναι αυτή. Το πείραμα της ημισκηνοθετημένης παράστασης αφορά το ενήλικο κοινό μας χωρίς βεβαίως να αποκλείει και νεότερους θεατές. Ο Μαγικός Αυλός είναι μια όπερα για όλες τις ηλικίες και μιας και είναι ένα είδος παραμυθιού, ελκύει πάντα και μικρά παιδιά. Είναι μια πιο εύπεπτη εισαγωγή στην όπερα και την προτιμούν πολλοί γονείς για να βοηθήσουν τα παιδιά τους να εισαχθούν στον κόσμο της”.

Πόσο σημαντικό ήταν όμως για τον προγραμματισμό σας το εκπαιδευτικό έργο της Ορχήστρας;Oσo σημαντικός είναι ο τομέας της παιδείας γενικότερα άλλο τόσο, ίσως και περισσότερο σημαντικός, είναι κι ο τομέας της μουσικής παιδείας. Αρκεί να θυμηθούμε ότι οι αρχαίοι Έλληνες άρχιζαν την εγκύκλια τους εκπαίδευση από τα χρόνια της εφηβείας τους, ενώ μέχρι τότε εξασκούνται στη γυμνασική και τη μουσική” απαντά.

Τα highlights του προγράμματος

Η επόμενη χρονιά έχει το γενικό μότο ΣΥΝ-ΚΙΝΗΣΕΙΣ. Είναι μια καλλιτεχνική περίοδος που ερευνά εναλλακτικές μορφές παρουσίασης των συμφωνικών προγραμμάτων: ημισκηνοθετημένα, με κίνηση, με τη συμμετοχή του λόγου ή της εικόνας.

ΜΕΓΑΛΑ ΟΝΟΜΑΤΑ

Στο πρόγραμμα της νέας καλλιτεχνικής περιόδου ξεχωρίζουν οι σπουδαίοι πιανίστες. Ξεκινώντας με έναν από τους επιφανέστερους εκπροσώπους της ρωσικής πιανιστικής σχολής, τον Αντρέι Γκαβρίλοφ (20 Οκτωβρίου). Θα ερμηνεύσει το Κοντσέρτο για πιάνο (αριστερό χέρι) του Μωρίς Ραβέλ και το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Σεργκέι Προκόφιεφ υπό τον Ματίας Φορέμνυ.

Ο εντυπωσιακού εύρους ρεπερτορίου Αμερικανός πιανίστας Κίριλ Γκέρσταϊν αναμετριέται με το περίφημο Δεύτερο Κοντσέρτο για πιάνο του Σεργκέι Ραχμάνινοφ (3 Νοεμβρίου). Διευθύνει ο νικητής στον διεθνή διαγωνισμό Μάλερ μαέστρος Φίνεγκαν Ντάουνι Ντήαρ.

Επιστρέφουν δύο καλλιτέχνες που ενθουσίασαν με τις εμφανίσεις τους κατά την προηγούμενη καλλιτεχνική περίοδο. Ο βιρτουόζος Μιχαήλ Πλετνιόφ (5 Ιανουαρίου) για να ερμηνεύσει δύο δημιουργίες με άρωμα Μεγάλης Βιέννης. Το Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα του Γιόζεφ Χάυντν και το 24ο Κοντσέρτο του Μότσαρτ. Κι ο Φιλίπ Ωγκέν, ο οποίος διευθύνει.

Η Ελισό Βιρσαλάτζε (19 Ιανουαρίου) που σύμφωνα με τον Σβιατοσλάβ Ρίχτερ είναι ιδανική ερμηνεύτρια του Σούμαν, κάνει τη δική της ανάγνωση στο Κοντσέρτο του Σούμαν για πιάνο και ορχήστρα υπό την ανερχόμενη αρχιμουσικό από τη Λιθουανία, Ιζαμπέλ Γιανκαουσκάιτε.

Ο κορυφαίος Αμερικανός βαρύτονος Τόμας Χάμπσον (8 Μαρτίου) ερμηνεύει επιλογή από τη συλλογή τραγουδιών «Το μαγικό κόρνο του αγοριού» του Γκούσταβ Μάλερ. Την ίδια βραδιά, δύο ταλαντούχοι νέοι μουσικοί της ΚΟΑ, ο βιολοντσελίστας Τιμόθεος Γαβριηλίδης-Πέτριν και ο βιολίστας Ηλίας Λιβιεράτος ερμηνεύουν τον οραματιστή Δον Κιχώτη και τον πιστό υπηρέτη του, Σάντσο Πάνθα στο συμφωνικό ποίημα «Δον Κιχώτης» του Ρίχαρντ Στράους. Προηγείται ο Δημήτρης Τάρλοου ο οποίος θα παρουσιάσει ένα σύντομο κείμενο συνοψίζοντας την ουσία και τις αξίες του πρώτου μυθιστορήματος του κόσμου.

Μεταξύ των κορυφαίων μαέστρων ο Φιλανδός Χάνου Λίντου κι ο Κρίστοφ Έσενμπαχ που διευθύνει τη μεγαλειώδη, γεμάτη συναισθηματικές εναλλαγές Δεύτερη Συμφωνία του Μάλερ με ερμηνεύτριες την Μυρτώ Παπαθανασίου και την Νεφέλη Κωτσέλη (11 Απριλίου).

ΕΠΕΤΕΙΟΙ

70 χρόνια από τη δημιουργία του Συλλόγου «Οι φίλοι της Μουσικής» (19 Νοεμβρίου) Μια πανηγυρική συναυλία όπου θα ερμηνευτεί η Τρίτη Συμφωνία του Μπετόβεν υπό τον διάσημο Φιλανδό αρχιμουσικό Χάνου Λίντου. Σολίστ στο Κοντσέρτο για Βιολί του Σιμπέλιους ο ανερχόμενος Σουηδός βιολονίστας Ντάνιελ Λοζάκοβιτς.

100 χρόνια από τη γέννηση του Ιταλού συνθέτη Γκέργκι Λίγκετι (24 Νοεμβρίου). Θα παρουσιαστεί το ατμοσφαιρικά απόκοσμο Lontano και έργα που εμπνέονται από την ουγγρική μουσική παράδοση)

200 χρόνια από τη γέννηση του αυστριακού Άντον Μπρούκνερ (1 Δεκεμβρίου). Ο Κορνέλιους Μάιστερ διευθύνει την δημοφιλή Τέταρτη Συμφωνία του.

200 χρόνια από τη γέννηση του Τσέχου Μπέντριχ Σμέτανα (2 Φεβρουαρίου) Ερμηνεύονται Τρία Συμφωνικά Ποιήματα «Από την Πατρίδα μου». Το opus magnum του πατέρα της τσέχικης μουσικής.

200 χρόνια από τη γέννηση του Γάλλου συνθέτη Εντουάρντ Λαλό (01 Μαρτίου). Παρουσιάζεται η διάσημη ισπανική συμφωνία για βιολί κι ορχήστρα.

65 χρόνια διπλωματικών σχέσεων Ελλάδας – Ταϊλάνδης (31 Μαΐου). Ο διεθνώς αναγνωρισμένος σαξοφωνίστας Θεόδωρος Κερκέζος ερμηνεύει το Κοντσέρτο για άλτο σαξόφωνο κι ορχήστρα του σπουδαιότερου εν ζωή Ταϊλανδού συνθέτη Ναρονγκρίτ Νταμαμπούτρα- σε Α’ Εκτέλεση από την ΚΟΑ.

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

10 ταινίες-10 δεκαετίες-10 Όσκαρ: Ο γνωστός κριτικός κινηματογράφου Γιάννης Ζουμπουλάκης παρουσιάζει κι ο κορυφαίος μαέστρος κινηματογραφικής μουσικής Φρανκ Στρόμπελ διευθύνει μία βραδιά με 10 συνθέσεις ταινιών που βραβεύτηκαν με Όσκαρ.

Μπετόβεν…μόνο: Ο διεθνώς αναγνωρισμένος Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης ερμηνεύει το Αυτοκρατορικό Κοντσέρτο του Μπετόβεν.

ΕΟΡΤΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΝ-ΚΙΝΗΣΕΙΣ

Μία ακόμα καινοτομία της ερχόμενης καλλιτεχνικής περιόδου είναι ότι εντάσσεται η κίνηση στην καθιερωμένη συμφωνική παρουσίαση έργων οπερατικών με δύο ημισκηνοθετημένες παραγωγές, οι οποίες ως βασικό τους στοιχείο έχουν την κίνηση: πρόκειται για τον Μαγικό Αυλό που θα παρουσιατσεί τα Χριστούγεννα και Τα Κατά Ματθαίον Πάθη το Πάσχα.

ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ – Α’ ΕΚΤΕΛΕΣΕΙΣ

Ο Άλκης Μπαλτάς υπογράφει και διευθύνει δύο νέα έργα (10 Νοεμβρίου). Την «Απώλεια» σε παραγγελία της ΚΟΑ -σύνθεση για σόλο βιολοντσέλο και ορχήστρα εγχόρδων, και την δημιουργία «Την Πόρτα Ανοίγω το Βράδυ». Με τον Δημήτρη Καταλειφό να διαβάζει το ομώνυμο ποίημα του Τάσου Λειβαδίτη.

Την ίδια βραδιά ο Κορυφαίος A΄ στα Κλαρινέτα της ΚΟΑ Σπύρος Μουρίκης είναι σολίστ στο Κοντσέρτο για Κλαρινέτο και Ορχήστρα Latin American Chronicles.

Σε Α΄ Εκτέλεση παρουσιάζεται το Requiem για σοπράνο, ανδρική χορωδία κι ορχήστρα εγχόρδων (29 Μαρτίου) του Γιώργου Κουμεντάκη– σύνθεση εμπνευσμένη από το ποίημα «Λάζαρος» του Δημήτρη Καπετανάκη.

ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

Μεταξύ των παραγωγών με προσέλευση κοινού που ομολογώ ξεπέρασε τις προσδοκίες μου κατά τις δύο προηγούμενες καλλιτεχνικές περιόδους είναι οι ιδιαίτερες συναυλίες/παραστάσεις της σειράς Ταξίδι στο Κέντρο της Μουσικής που μετρά ήδη 4 παραγωγές. Φέτος, συνεχίζουμε με δύο συναυλίες: η πρώτη είναι αφιερωμένη στην Ουβερτούρα ( 16 Φεβρουαρίου) κι η δεύτερη στη Μουσική Μπαλέτου (5 Απριλίου) -πάντα με παρουσιαστές την ιστορικό Μαρία Ευθυμίου και τον συνθέτη Χρίστο Παπαγεωργίου σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάκου.

ΕΠΕΝΔΥΟΝΤΑΣ ΣΤΟ ΑΥΡΙΟ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

Και κατά την επερχόμενη καλλιτεχνική περίοδο συνεχίζονται, ο επιτυχημένος κύκλος μουσικής δωματίου «Περίπατοι στα Μουσεία», η συνεργασία με το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ με διδασκαλία από μουσικούς της ΚΟΑ, ο θεσμός των εισαγωγικών ομιλιών, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα Δικαίωμα στη Μουσική, το Εργαστήριο Χάλκινων Πνευστών και Κρουστών, η Ακαδημία Νέων Μουσικών, οι ανοιχτές δοκιμές κι οι εκπαιδευτικές επισκέψεις σε σχολεία της Αττικής.

Επιπλέον, πραγματοποιείται Διαγωνισμός για Νέους Μαέστρους οι οποίοι θα κληθούν να διευθύνουν την ΚΟΑ και το 2024 θα ξεκινήσει να υλοποιείται το Πιλοτικό Εργαστήριο Σύγχρονης Μουσικής στις Σπέτσες στο πλαίσιο του οποίου νέοι μαέστροι και νέοι συνθέτες θα εργαστούν πάνω σε νέα και εμβληματικά έργα του σύγχρονου και του κλασικού ρεπερτορίου συμπράττοντας με κορυφαίους συναδέλφους τους.

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα