Tectonics Athens 2022: Ένα αιχμηρό φεστιβάλ με επίκεντρο τη νέα μουσική

Tectonics Athens 2022: Ένα αιχμηρό φεστιβάλ με επίκεντρο τη νέα μουσική
Από το Φεστιβάλ TECTONICS 2021 Andreas_Simopoulos

Αιχμηρό, ανατρεπτικό και απρόσμενο, το φεστιβάλ Tectonics της Στέγης επιστρέφει για τέταρτη χρονιά στην Αθήνα, στο Ωδείο Αθηνών.

Με επίκεντρο τη νέα μουσική, από την κλασική ορχηστρική μουσική έως τις σόλο αυτοσχεδιαστικές παραστάσεις, την ηλεκτρονική μουσική, τα νέα όργανα, τις μουσικές εγκαταστάσεις και πολλά άλλα, το Tectonics, το ανατρεπτικό μουσικό φεστιβάλ της Στέγης, έρχεται ξανά στην Αθήνα από 2 έως 4 Δεκεμβρίου 2022. Η Στέγη συνεργάζεται με το Ωδείο Αθηνών, παρουσιάζοντας για μια ακόμα φορά ένα πυκνό και περιπετειώδες πρόγραμμα ζωντανών μουσικών δράσεων.

Από συμφωνική μουσική μέχρι noise και από τον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό μέχρι τη σύγχρονη σύνθεση, το Tectonics αποκαλύπτει νέες συγγένειες μεταξύ διαφορετικών μουσικών ειδών. Ο φημισμένος μαέστρος Ilan Volkov, ο οποίος ξεκίνησε το φεστιβάλ με τη Συμφωνική Ορχήστρα της Ισλανδίας, μαζί με τον Μιχάλη Μοσχούτη και την Anne Hilde Neset, αναλαμβάνουν να δημιουργήσουν ακόμη ένα αξέχαστο φεστιβάλ για τη μουσική σκηνή της Αθήνας.

Tectonics: Εξερευνώντας τα όρια μεταξύ διαφορετικών μουσικών ειδών και παραδόσεων

Την εναρκτήρια βραδιά της τέταρτης έκδοσης του αθηναϊκού Tectonics, στις 2 Δεκεμβρίου, συνθέτουν νέες καλλιτεχνικές συμπράξεις, αιχμηροί ηλεκτροακουστικοί ήχοι και ιδιοκατασκευές από πέτρα, μπρούντζο και ξύλο. H πρώτη μέρα ξεκινάει με τη νέα σύμπραξη της Σαβίνας Γιαννάτου με την Έλενα Κακαλιάγκου, τον Κωστή Δρυγιανάκη και τον Χάρη Παζαρούλα. Στη συνέχεια, η βετεράνος της αβανγκάρντ μουσικής Limpe Fuchs μετατρέπει υλικά όπως την πέτρα, τον μπρούντζο και το ξύλο σε μουσικά όργανα. H πρώτη βραδιά του φεστιβάλ κλείνει με τους σκληρούς ηλεκτρονικούς ήχους του Rashad Becker.

Σαβίνα Γιαννάτου Spyros Perdiou

Το πολυδιάστατο πρόγραμμα της δεύτερης ημέρας του φεστιβάλ, στις 3 Δεκεμβρίου, αναπτύσσεται μέσα από μια αλληλουχία αντιθέσεων, από συμφωνικές συνθέσεις στον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό και από την κορεάτικη μουσική παράδοση στο μουσικό κολάζ. Ο ανατρεπτικός μαέστρος και ιδρυτής του Tectonics, Ilan Volkov, συμπράττει με την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, σε ένα πρόγραμμα όπου η μουσική του Krzysztof Penderecki συνομιλεί με συνθέσεις του Αντώνη Ανισέγκου, του Μιχάλη Παρασκάκη, αλλά και με το ανοιχτό, αυτοσχεδιαστικό έργο του Αυστραλού Oren Ambarchi.

Παράλληλα, στη Νέα Σκηνή και στο φουαγέ του Ωδείου Αθηνών θα πραγματοποιηθούν μια σειρά από συναυλίες, εξερευνώντας τα όρια μεταξύ διαφορετικών μουσικών ειδών και παραδόσεων. Από τα κορεάτικα μουσικά όργανα της Park Jiha στο ηχητικό κολάζ της Mariam Rezaei και από το ιδιότυπο συνθετικό έργο της Éliane Radigue στους έντονους αυτοσχεδιασμούς της Farida Amadou.

Park Jiha Marcin T Jozefiak

Tην αυλαία του φετινού Tectonics κλείνουν την Κυριακή 4 Δεκεμβρίου οι Νορβηγοί Supersilent, το αθηναϊκό σχήμα WHI, η Ιαπωνοκορεάτισσα Ryoko Akama, η Αυστραλή Cat Hope και η πάντα περιπετειώδης Άννα Παγκάλου. Τι ήχο παράγουν 100 συσκευές που ανοιγοκλείνουν; Πώς μπορούν να μπουν στο επίκεντρο της μουσικής δημιουργίας δημοκρατικές διαδικασίες; Ποια είναι το όρια της ακουστότητας; Πώς ένας συνθέτης αποδίδει ηχητικά το σπάνιο φαινόμενο του διπλού ουράνιου τόξου και τι ρόλο μπορεί να παίξει η θερμότητα σε μια περφόρμανς μεγάλης διάρκειας; Αυτά είναι μερικά από τις ερωτήματα που θέτει η τρίτη μέρα του Tectonics, την αυλαία της οποίας θα κλείσουν οι Supersilent, το εμβληματικό τρίο από τη Νορβηγία που για πάνω από δύο δεκαετίες διευρύνει τα όρια της σύγχρονης μουσικής.

Επιμέλεια φεστιβάλ: Ilan Volkov, Anne Hilde Neset, Μιχάλης Μοσχούτης / Παραγωγή: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση.

Αναλυτικό πρόγραμμα “Tectonics Athens 2022″

Έλενα Κακαλιάγκου Cristina Marx Photomusix

Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου

21:00 | Πολυχώρος Ω2

  • Κωστής Δρυγιανάκης (electronics), Έλενα Κακαλιάγκου (γαλλικό κόρνο), Χάρης Παζαρούλας (κοντραμπάσο), Σαβίνα Γιαννάτου (φωνή). Στην πρώτη τους αυτή συνάντηση, οι τέσσερις μουσικοί συνδυάζουν την πολυετή πείρα τους στον χώρο της σύγχρονης και αυτοσχεδιαστικής μουσικής, δημιουργώντας διάσπαρτα ηχητικά τοπία στον πολυχώρο Ω2 του Ωδείου Αθηνών. Ασυνήθιστοι ήχοι και πρωτάκουστα ηχοχρώματα παραγμένα από φωνή, γαλλικό κόρνο, κοντραμπάσο και συσκευές ηχογράφησης συνδράμουν σε μια αυτοσχέδια σύνθεση 40 λεπτών.
Haris Pazaroulas Jim Evgenidis

  • Limpe Fuchs. Μια αρχέγονη δύναμη διαπνέει τις ζωντανές εμφανίσεις της συνθέτριας, κρουστού και κατασκευάστριας μουσικών οργάνων Limpe Fuchs. Πρωταρχικά υλικά όπως η πέτρα, ο μπρούντζος και το ξύλο μετατρέπονται σε δονούμενα αντικείμενα, καθώς η ογδοντάχρονη πλέον μουσικός κινείται ανάμεσα από τις ιδιότυπες κατασκευές της. Μια site-specific ηχητική περφόρμανς, όπου κίνηση, ήχος και χώρος γίνονται ένα.
  • Rashad Becker. Σκληροί και πολυεπίπεδοι ηλεκτρονικοί ήχοι θα παρουσιαστούν από τον πολυσχιδή μουσικό, ηχολήπτη και παραγωγό Rashad Becker, ο οποίος έχει συχνά χαρακτηριστεί ως ένας από τους σημαντικότερους μηχανικούς μάστερινγκ των τελευταίων ετών.

Εισιτήρια 1η μέρα: onassis.org

Σάββατο 3 Δεκεμβρίου

Νέα Σκηνή, Φουαγέ τεχνών, Αμφιθέατρο Ιωάννης Δεσποτόπουλος

19:00 | Νέα Σκηνή

  • “Occam Ocean XXVI” (Éliane Radigue, 2018) / Enrico Malatesta, κρουστά. Το 2001, η Éliane Radigue διέκοψε την παραγωγή ηλεκτρονικής μουσικής και άρχισε να δημιουργεί συνεργατικά έργα με ερμηνευτές διαφόρων μουσικών οργάνων. Έκτοτε, έχει συνθέσει περισσότερα από 70 έργα, για ένα ευρύ φάσμα ερμηνευτών, από σόλο και κουαρτέτα εγχόρδων μέχρι έργα για ορχήστρα. Το 2011 ξεκίνησε τη σειρά έργων “Occam Ocean”, τα οποία συγκροτούν το μεγαλύτερο μέρος της πλούσιας αυτής παραγωγής της. Τα επιμέρους κομμάτια χαρακτηρίζονται από μια κοινή δημιουργική διαδικασία, που βασίζεται σχεδόν εξολοκλήρου σε προφορική και ακουστική μετάδοση: οι μουσικοί επισκέπτονται τη Radigue στο διαμέρισμά της στο Παρίσι, επανερχόμενοι συχνά για αρκετές επισκέψεις μέχρι να ολοκληρωθούν τα κομμάτια. Τα σόλο κομμάτια είναι συνήθως βασισμένα σε έναν συνδυασμό εκ των προτέρων προετοιμασμένου ηχητικού υλικού, από το οποίο η Radigue επιλέγει ήχους και μια υδάτινη εικόνα που καθοδηγεί τη φόρμα του κομματιού.
  • Farida Amadou. Στα χέρια της αυτοδίδακτης μουσικού Farida Amadou, το ηλεκτρικό μπάσο μετατρέπεται σε ντραμς, συνθεσάιζερ και κιθάρα. Μέσα από μια σειρά ιδιαίτερων συμπράξεων και συνεργασιών, η ανερχόμενη μουσικός έχει αναπτύξει τη δική της μουσική γλώσσα, η οποία διατρέχει διαφορετικά είδη και καλλιτεχνικές πρακτικές. Στο Tectonics, θα παρουσιάσει ένα αυτοσχεδιαστικό σετ για ηλεκτρικό μπάσο, στο φουαγέ του Ωδείου Αθηνών. Ελεύθερη είσοδος
Farida Amadou STEGH


20:30 – 22:00 | Αμφιθέατρο Ιωάννης Δεσποτόπουλος

  • Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ υπό τη διεύθυνση του Ilan Volkov / “Zero Universe” (Αντώνης Ανισέγκος, 2013) / “Kama” (Μιχάλης Παρασκάκης, 2016) / “Kanon” (Krzysztof Penderecki, 1962) / “Sous Vide” (Oren Ambarchi, 2022).

Η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ και ο διακεκριμένος μαέστρος Ilan Volkov συμπράττουν για δεύτερη φορά, σε άλλο ένα δυναμικό μουσικό πρόγραμμα με έντονες αντιθέσεις. Από το “Kanon” του Πεντερέτσκι, γνωστό στο ευρύτερο κοινό από την ταινία “Shining” του Stanley Kubrick, μέχρι το αυτοσχεδιαστικό έργο για ηλεκτρική κιθάρα και ορχήστρα εγχόρδων του Αυστραλού πολυοργανίστα Oren Ambarchi, η κεντρική συναυλία της δεύτερης ημέρας του Tectonics καλεί το κοινό να αναθεωρήσει το τι ακριβώς μπορεί να σημαίνει συμφωνική μουσική σήμερα.

22:15 | Φουαγέ τεχνών

  • Park Jiha. Μουσικά όργανα από μακρινές και αρχαίες παραδόσεις, απαλοί και εύθραυστοι ήχοι και μια τελετουργική προσέγγιση στη μουσική και στην ακρόαση συνθέτουν τα βασικά στοιχεία της ζωντανής εμφάνισης της Κορεάτισσας Park Jiha.
  • Mariam Rezaei. Χρησιμοποιώντας βινύλια και πικάπ, η Mariam Rezaei χτίζει τον δικό της ήχο πάνω σε υπάρχον μουσικό υλικό, καλώντας το κοινό να αναρωτηθεί για την έννοια του «πρωτότυπου» στη μουσική, αλλά και γενικότερα στην τέχνη. Η βραδιά θα συνεχιστεί με dj sets στο μπαρ του Ωδείου Αθηνών.
Mariam Rezaei STEGH

Εισιτήρια 2η μέρα onassis.org

Κυριακή 4 Δεκεμβρίου

Νέα Σκηνή, Φουαγέ Τεχνών, Αμφιθέατρο Ιωάννης Δεσποτόπουλος

18:00 | Νέα Σκηνή

  • “shimatsu 12” μια περφόρμανς μεγάλης διάρκειας από τη Ryoko Akama. Στη σειρά των σόλο περφόρμανς με τον γενικό τίτλο “shimatsu”, η Ryoko Akama προβάλλει τις ιδέες της με ιδιοκατασκευές φτιαγμένες από χρηστικά αντικείμενα, οικιακές συσκευές και κοινά ηλεκτρονικά κυκλώματα, δημιουργώντας μια λεπταίσθητη, ενίοτε βίαια σιωπηλή, κατάσταση ακρόασης. Την ενδιαφέρουν η θερμότητα και η θερμοκρασία και χρησιμοποιεί αυτά τα φυσικά φαινόμενα για να πυροδοτήσει κινητική μεταβολή, διερευνώντας ένα θερμο-οικοσύστημα. Το συγκεκριμένο έργο της σειράς, με τίτλο “shimatsu 12”, εξετάζει αποκλειστικά την αρχιτεκτονική του χώρου σε μια περφόρμανς μακράς διάρκειας. Ελεύθερη είσοδος με προκράτηση θέσης.
Ryoko Akama ΣΤΕΓΗ


19:00 | Φουαγέ Τεχνών

  • “At Least One Hundred Devices Being Turned On And Off” (James Saunders, 2012) / “An Unknown Territory” (Αλέξης Πορφυριάδης, 2021) / WHI ensemble. Στο έργο “At Least One Hundred Devices Being Turned On And Off” θα ακούσουμε και θα δούμε ακριβώς αυτό που λέει και ο τίτλος του έργου, δηλαδή τουλάχιστον εκατό συσκευές να ανοίγουν και να κλείνουν. Στη συνέχεια, από το μηχανικό περιβάλλον του Saunders μεταφερόμαστε στις δημοκρατικές διαδικασίες τις οποίες τοποθετεί ο Αλέξης Πορφυριάδης στο επίκεντρο της σύνθεσης “An Unknown Territory”. Μια συναυλία του WHI ensemble με δύο αρκετά διαφορετικά έργα σύγχρονης μουσικής.

20:00 – 22:00 | Αμφιθέατρο Ιωάννης Δεσποτόπουλος

  • Three times – we parted – Breath – and I /“Occam Ocean XXIV” για άλτο φλάουτο (Éliane Radigue, 2018) / “The Long Now II” για μπάσο φλάουτο και υπόηχο τόνο (Cat Hope, 2022) / “Les Serpents” για άλτο φλάουτο και ηλεκτρονικά (Lionel Marchetti/ Cat Hope, 2022) / Cat Hope, φλάουτα.

Όπως όλες οι συνθέσεις του κύκλου “Occam Ocean”, το “Occam Ocean XXIV” έχει μεταδοθεί στην ερμηνεύτρια απευθείας από τη Radigue, χωρίς παρτιτούρα, μέσα από έναν προφορικό και ακουστικό διάλογο υπό την καθοδήγησή της. Το “The Long Now II” είναι το δεύτερο μιας σειράς κομματιών για σόλο όργανα και υπόηχο τόνο, ενώ οφείλει την ονομασία του στο Ίδρυμα Long Now, έναν οργανισμό που αποσκοπεί να παράσχει αντίστιξη στην επιταχυνόμενη κουλτούρα της εποχής μας, ενθαρρύνοντας τον μακροπρόθεσμο στοχασμό. Οι συνθέσεις του Lionel Marchetti για ακουστικά όργανα εκκινούν με μια partition concrète, δηλαδή ένα μέρος ηλεκτρονικών που είναι συγχρόνως μια παρτιτούρα, ένας/μια περφόρμερ και ένα μέρος προκαθορισμένων μέσων.

  • “Double Rainbow” (Alvin Lucier, 2016), Άννα Παγκάλου, φωνή. Στη διάρκεια αυτής της περφόρμανς, δύο ηλεκτρονικά παραγόμενα καθαρά κύματα σαρώνουν τον χώρο πάνω κάτω, σχηματίζοντας το περίγραμμα ενός διπλού ουράνιου τόξου. Η ερμηνεύτρια τραγουδάει μακρόσυρτους τόνους απέναντι στα σαρωτικά κύματα, δημιουργώντας ρυθμικά μοτίβα, οι ταχύτητες των οποίων καθορίζονται από τις αποστάσεις ανάμεσα στους τόνους της τραγουδίστριας και σε αυτούς των καθαρών κυμάτων. Επειδή τα καθαρά κύματα ανέρχονται και κατέρχονται συνεχώς, τα συνεπαγόμενα ρυθμικά μοτίβα επιβραδύνουν και επιταχύνουν, αντίστοιχα.
  • Supersilent. Arve Henriksen (τρομπέτα, φωνή και electronics), Ståle Storløkken (πλήκτρα και electronics), Helge Sten (electronics)

Οι ακουστικοί και ηλεκτρονικοί ήχοι των Arve Henriksen, Ståle Storløkken και Helge Sten κλείνουν την αυλαία του τέταρτου αθηναϊκού Tectonics. Οι Supersilent, το εμβληματικό αυτό τρίο, το οποίο για πάνω από δύο δεκαετίες φέρνει κοντά διαφορετικά μουσικά είδη, αλλά και τον θόρυβο με τη σιωπή, θα μας προσφέρουν μια μοναδική συναυλία στο νέο αμφιθέατρο του Ωδείου Αθηνών.

Εισιτήρια 3η μέρα onassis.org

Πληροφορίες

Ωδείο Αθηνών, Ρηγίλλης & Βασιλέως Γεωργίου Β΄ 17-19 /Από 2 έως 4 Δεκεμβρίου 2022.

Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου 2022 | 21:00 / Σάββατο 3 Δεκεμβρίου 2022 | 19:00, 19:45, 20:30, 22:15 / Κυριακή 4 Δεκεμβρίου 2022 | 18:00, 19:00, 20:00. Δράσεις με ελεύθερη είσοδο & με εισιτήριο 5 — 12 €

Διαβάστε περισσότερα: www.onassis.org

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα