Η Κρήτη τιμά τη μέρα της γυναίκας με τη Μαρί Κιουρί

Η Κρήτη τιμά τη μέρα της γυναίκας με τη Μαρί Κιουρί

Το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου τιμά την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας με μια παράσταση αφιερωμένη στη ζωή και το έργο της Μαρί Sklodowska Κιουρί των Θέμη Μουμουλίδη & Παναγιώτα Πανταζή.

Εμπνευσμένη από τη συγκλονιστική ζωή μιας από τις σημαντικότερες γυναικείες μορφές του σύγχρονου κόσμου, η παράσταση «Μαρί Skłodowska Κιουρί», σε σκηνοθεσία Θέμη Μουμουλίδη παρουσιάζεται στις 10, 11 & 12 Μαρτίου 2023 στο Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου.

Γεννημένη στη ρωσοκρατούμενη Βαρσοβία, η Μαρία Σκλοντόφσκα, η γυναίκα που έγινε αργότερα γνωστή ως Μαρί Κιουρί, χάραξε με ακατάβλητη θέληση την πορεία της, ανατρέποντας κάθε στερεότυπο. Η Μαρί Κιουρί φλέγεται από «την ποίηση της επιστήμης»., το πάθος της και το ανυπέρβλητο ερευνητικό της πνεύμα έγιναν τα όπλα για να αναμετρηθεί με τον ρατσισμό και την προκατάληψη που αντιμετώπισε ως γυναίκα και ως μετανάστρια. Σημάδεψε την εποχή της, στο γύρισμα του σύντομου 20ου αιώνα αναπροσδιορίζοντας τα όρια της επιστήμης.

Το θεατρικό έργο, που υπογράφουν ο Θέμης Μουμουλίδης και η Παναγιώτα Πανταζή, βασισμένο σε βιογραφικό υλικό, ντοκουμέντα και μαρτυρίες, παρακολουθεί την συναρπαστική περιπέτεια μιας ζωής που αγγίζει το μυθιστόρημα: τα δύσκολα παιδικά και εφηβικά χρόνια στην υπό τσαρική κατοχή Βαρσοβία, οι σπουδές στη Σορβόννη, ο αγώνας να αναγνωριστεί ως ισότιμο μέλος μιας ανδροκρατούμενης επιστημονικής κοινότητας, ο «απαράμιλλος σύντροφος» στη ζωή και στην επιστήμη Πιερ Κιουρί, οι πολλαπλοί ρόλοι, τα χημικά στοιχεία που την «στοίχειωσαν», η ραδιενέργεια, η «Κιουριθεραπεία» ενάντια στον καρκίνο, τα δύο Νόμπελ, η απώλεια, η δόξα και η κατακραυγή, οι ασυμβίβαστοι αγώνες για μια επιστήμη στην υπηρεσία του ανθρώπου. Η τραγικότητα αλλά και η ειρωνεία που της επιφύλαξε η Ιστορία με την μετέπειτα ολέθρια χρήση των ανακαλύψεών της.

Σε συνέντευξη που έδωσε στο NEWS 24/7 ο Θέμης Μουμουλίδης τι ήταν αυτό που τον παρακίνησε να ασχοληθεί με τη Μαρί Κιουρί και να γράψει ένα ολόκληρο θεατρικό έργο γι’ αυτήν: “Το έργο και η παράσταση Μαρί Skłodowska Κιουρί αποτελούν για μένα τη συνέχεια μιας σειράς παραστάσεων, οι οποίες προσεγγίζουν με διαφορετικό τρόπο κάθε φορά το είδος της θεατρικής βιογραφίας, ή καλύτερα του θεατρικού πορτρέτου. Έχουν προηγηθεί τα θεατρικά πορτρέτα του Νίκου Καββαδία στην παράσταση «Ταξίδι στο Σταυρό του Νότου», του Μίκη Θεοδωράκη στο «Ποιος τη ζωή μου…», του Ιάκωβου Καμπανέλλη στο «Μαουτχάουζεν», του Γιώργου Σεφέρη και του Κωνσταντίνου Καβάφη παλαιότερα.

Το θεατρικό πορτρέτο της Μαρί Κιουρί προέκυψε κατ’ αρχάς από την ανάγκη μου να μελετήσω τη ζωή της – τη ζωή μιας από τις εμβληματικές γυναικείες μορφές της σύγχρονης Ιστορίας. Μελετώντας τη βιογραφία της συνειδητοποίησα πόσο η ιστορία της μάς αφορά ακόμη σήμερα, θέτοντας μια σειρά από προβληματισμούς. Ας σκεφτούμε, για παράδειγμα, πόσο επίκαιρο παραμένει σήμερα το ζήτημα των έμφυλων αλλά και των κάθε μορφής προκαταλήψεων, το αίτημα για ελεύθερη έκφραση και αυτοπραγμάτωση όχι μόνο των γυναικών, αλλά κάθε ανθρώπου. Ή τις προκλήσεις και τα διακυβεύματα που θέτουν ως προς την εφαρμογή των επιστημονικών επιτευγμάτων οι εξελίξεις στη γενετική και την τεχνητή νοημοσύνη”.

Η Παναγιώτα Πανταζή, η οποία συνέγραψε το νέο αυτό θεατρικό έργο με τον Θέμη Μουμουλίδη σημειώνει:“Η πρώτη μου συνάντηση με τη Μαρί Κιουρί χρονολογείται εδώ και σχεδόν μια εικοσαετία, όταν πέρασα κάποιους μήνες μεταφράζοντας τη βιογραφία της από την κόρη της Εύα Κιουρί για τις εκδόσεις «Ωκεανίδα». Συνδέθηκα πολύ μαζί της εκείνη την περίοδο. Έτσι, όταν ήρθε η πρόταση του Θέμη να γράψουμε ένα έργο για τη Μαρί Κιουρί, η σχέση μου μαζί της ήταν ήδη σχέση ζωής.

Ένα πρόσωπο είναι πολύ περισσότερα –και ίσως πολύ διαφορετικά- από τη συνισταμένη των χαρακτηριστικών και των ιδιοτήτων του, των περιστατικών που το καθορίζουν και των πεπραγμένων του. Είχα εξαρχής την αίσθηση ότι, πίσω από τα πρόσωπα και τα προσωπεία της, η Μαρί οριζόταν, ας πούμε, από δύο άξονες, με πρόσημο εξίσου θετικό και αρνητικό, δυο άξονες αλληλοτροφοδοτούμενους. Θα ονόμαζα τον έναν άξονα «δύναμη» και τον άλλο «μοναξιά».

Συντελεστές

  • Κείμενο: Θέμης Μουμουλίδης | Παναγιώτα Πανταζή
  • Σκηνοθεσία, Μουσική επιμέλεια: Θέμης Μουμουλίδης
  • Σκηνικό – κοστούμια: Παναγιώτα Κοκκορού
  • Μουσική: Αλεξάνδρα Μικρούτσικου
  • Φωτισμοί: Νίκος Σωτηρόπουλος
  • Video| Art Work: Θωμάς Παλυβός
  • Σχεδιασμός ήχου: Γιάννης Λαμπρόπουλος
  • Βοηθός σκηνοθέτη: Ανοιξιά Μπουντζιούκα
  • Ερμηνεύουν: Μαρί Κιουρί: Κωνσταντίνα Τάκαλου/Ιρέν Κιουρί: Ιφιγένεια Καραμήτρου/Μπρόνια Σκλοντόφσκα: Κατερίνα Λυπηρίδου/Πιερ Κιουρί: Γιάννης Παπαδόπουλος/

Ιnfo:

Παρασκευή 10, Σάββατο 11 & Κυριακή 12 Μαρτίου, στις 21:00, στην Αίθουσα «Ανδρέας και Μαρία Καλοκαιρινού» υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Κρήτης

Προπώληση Εισιτηρίων

  • Η προπώληση των εισιτηρίων, αξίας 15, 12 και 10€ (γενική είσοδος) και 8€ (άνεργοι, ΑμεΑ, τρίτεκνοι, πολύτεκνοι, νέοι έως 25 ετών) συνεχίζεται και το κοινό μπορεί να τα προμηθευτεί από:
  • Το Βιβλιοπωλείο Βικελαίας Δημοτικής Βιβλιοθήκης (Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο: 09:00 – 15:00 και Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 09:00 – 14:00 & 17:30 – 21:00, τηλ. 2813409247)
  • Την ticketservices.gr, από εδώ: https://bit.ly/3Y3lgpM
  • Το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου, πριν την έναρξη κάθε εκδήλωσης

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα