Ποιος διάολο είναι ο παγοπώλης που έρχεται;

Ποιος διάολο είναι ο παγοπώλης που έρχεται;
Γκέλυ Καλαμπάκα

Ο Ακύλλας Καραζήσης και οι ηθοποιοί της παράστασης «Ο Παγοπώλης έρχεται» εξηγούν στο NEWS 24/7 ποιος είναι αυτός ο αινιγματικός ήρωας του Ευγένιου Ο' Νηλ.

Το σπάνιο έργο του Ευγένιου Ο’ Νηλ, «Ο Παγοπώλης έρχεται» θα σκηνοθετήσει ο Ακύλλας Καραζήσης – ο πρώτος προσκεκλημένος σκηνοθέτης υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Δημήτρη Καραντζά στο Θέατρο Προσκήνιο. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους θα δούμε τον ίδιο και τους Έλενα Τοπαλίδου, Γιώργο Κατσή, Χαρά Μάτα Γιαννάτου, Κωνσταντίνο Πλεμμένο, Ελίνα Ρίζου και Gary Salomon.

Ο Τόπος είναι η πίσω αίθουσα και ένα μέρος του μπαρ του Harry Hope, σε μια λαική γειτονιά μιας αμερικανικής μεγαλούπολης.
Ο Χρόνος: το καλοκαίρι του 1912, αλλά θα μπορούσε να είναι και σήμερα.
Πρώην αναρχικοί, πρώην τζογαδόροι, πρώην φοιτητές, πρώην πλασιέ, πρώην μπάρμαν, και νυν μπεκρήδες απαρτίζουν το ιδιόρρυθμο κοινόβιο αυτού του μπαρ.
Στον ασάλευτο αυτό κόσμο των μεθυσμένων ονειροβατών δίνει κίνηση η αναμονή και η άφιξη του σταρ της βραδιάς. Ο Χίκυ, ένας πλανόδιος πλασιέ, που έρχεται κάθε χρόνο τέτοια μέρα και πυροδοτεί την απόλυτη κραιπάλη. Όμως αυτή τη φορά έρχεται μεταμορφωμένος.
Από δω και πέρα το έργο σαν κάθε τραγωδία που σέβεται τον εαυτό της, έχει συγκρούσεις, φόνους, έρωτες και πολλές ακόμη πνευματικές περιπέτειες. Ισορροπεί συνέχεια ανάμεσα στο αστυνομικό και στο κοινωνικό δράμα, στο φανταστικό και στο ρεαλιστικό, ανάμεσα στο Noir και σε ένα ιδιόρρυθμο road movie Δωματίου.

Και όλα αυτά Περιμένοντας τον Παγοπώλη.

Ποιος διάολο, όμως, είναι ο παγοπώλης;

Σε αυτήν την ερώτηση επιχείρησαν να απαντήσουν ο σκηνοθέτης και οι πρωταγωνιστές της παράστασης

Ακύλλας Καραζήσης: “Ένα ψέμα ονείρου απέναντι στην αλήθεια”

Σκηνή από την παράσταση Γκέλυ Καλαμπάκα

Ο “Παγοπωλης” δεν είναι κάποιο συμβολικό πρόσωπο. Ο Ο’ Νηλ διαλέγει έναν έμμεσο τίτλο, ένα πρόσωπο το οποίο αναφέρεται μέσα στο έργο χάριν αστεισμού. Οι ήρωες περιμένουν κάποιον που πράγματι έρχεται. Αλλά δεν είναι ο Παγοπώλης, είναι κάποιος που τους κάνει ένα αστείο με έναν άγνωστο και μάλλον έναν μη υπαρκτό παγοπώλη. Πρόκειται για έναν συνδυασμό ενός φανταστικού προσώπου με μία πράξη η οποία λαμβάνει τελικά χώρα, γιατί έρχεται πραγματικά αυτός που περιμένουν, που είναι ο Χίκι, ένας βασικός ήρωας του έργου. Όταν το δει κανείς το έργο, καταλαβαίνει ποιος παντοπώλης. Όμως δεν έχει κάποια σημασία ειδική.

Όταν διαβάζουμε ένα βιβλίο, όταν πάμε στο θέατρο, όταν βλέπουμε σινεμά, θέλουμε να ξεφύγουμε από αυτό το σήμερα, και θέλουμε να φανταστούμε μια άλλη ζωή, μια εναλλακτική ζωή, να κάνω ένα ταξίδι μες στο χρόνο, να ζήσω μια περιπέτεια μέσα από άλλες ζωές. Αυτό λοιπόν που προσφέρει το θέατρο και αυτό προσφέρει και αυτό το έργο.

Στο έργο αυτό είναι όλοι πρώην, πρώην φοιτητές, πρώην τζογαδόροι, πρώην αναρχικοί, και νυν μπεκρήδες και ζουν σε ένα μπαρ ιδιότυπο, που έχει από πάνω δωμάτια. Το μπαρ ανήκει στον λεγόμενο Harry Hope, Χάρι ο Ελπίδας, ο οποίος γιορτάζει μια φορά τον χρόνο τα γενέθλιά του εκεί. Εκείνη τη μέρα πάντα, έρχεται ένας πλασιέ φίλος τους, ο Χίκι, κι αυτός κάνει το αστείο με τον Παγοπώλη και πάντα τους κερνάει και πίνουνε και κάνουν μια κραιπάλη για δυο τρεις μέρες. Όσο αντέξουν.

Αυτή τη φορά λοιπόν, ο Χίκι έρχεται αλλαγμένος, μεταμορφωμένος. Δε θέλει να πιει, θέλει να τους δείξει την αλήθεια, να τους δείξει δηλαδή, ότι ζουν με ψευδαισθήσεις, ότι αυτές τις συντηρεί το ποτό και γι αυτό πρέπει να το κόψουν. Και εκεί γίνεται η ανατροπή. Το έργο φυσικά δεν είναι διδακτικό και ηθικολογικό. Αλλά, είναι πάρα πολύ ενδιαφέρον, γιατί δημιουργείται αυτή η σύγκρουση μεταξύ ψέματος,αυτού που συνηθίζουμε να λέμε ψέμα ενός ονείρου, έτσι και της αλήθειας.

Αυτός λοιπόν έχει γίνει οπαδός της αλήθειας, ενώ μέχρι προχθές ήταν μαζί τους. Αυτοί ζουν μέσα στα όνειρα. Αν πάτε σε ένα μπαρ της Καλλιδρομίου, θα τα συναντήσετε αυτά τα όνειρα. Οι θαμώνες λένε “θα γράψω ένα βιβλίο, θα γυρίσω μια ταινία” και αυτός τους λέει “τίποτα δε θα κάνετε, απλώς είστε μπεκρήδες”. Αυτό όμως δεν είναι κακό γιατί αυτοί οι άνθρωποι ζουν με αυτό το πράγμα και ζουν καλά. Και αυτός τους απορρυθμίζει.

Εάν μας ενδιαφέρει το σήμερα το ζούμε, δεν πάμε στο θέατρο. Όταν διαβάζουμε ένα βιβλίο, όταν πάμε στο θέατρο, όταν βλέπουμε σινεμά, θέλουμε να ξεφύγουμε από αυτό το σήμερα, και θέλουμε να φανταστούμε μια άλλη ζωή, μια εναλλακτική ζωή, να κάνω ένα ταξίδι μες στο χρόνο, να ζήσω μια περιπέτεια μέσα από άλλες ζωές. Αυτό λοιπόν που προσφέρει το θέατρο και αυτό προσφέρει και αυτό το έργο.

Έλενα Τοπαλίδου: “Ο ήρωάς μου δίνει μια «κλωτσια» στα κούφια όνειρα που φέρνουν δυστυχία”

ΓΚΕΛΥ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ

Το έργο «Ο Παγοπωλης έρχεται» φέρνει στη σκηνή ένα κοινόβιο από πλάσματα γήινα που κάποτε στη ζωή τους υπήρξαν «κάτι» αλλά τώρα δεν είναι «τίποτα». Όλοι κάποτε είχαν προσδοκίες, επιθυμίες, ιδεώδη, πιστη, ιδανικά, καθημερινότητα ενεργητική. Όμως η πραγματικότητα της ζωής, υπέρσκληρη, τους έκοψε τα φτερά και τους οδήγησε κάτω από την ίδια στεγη, ένα θλιβερό «μπαρ» μέσα στο οποίο αναζητούν την παρηγοριά στο ποτό και σε μια ατέρμονη αναμονή ενός Αύριο που θα τους ξανακάνει να ονειρευτούν από την αρχή. Τους ενώνει η ίδια ανημπόρια να αναλάβουν τον εαυτό τους, η ίδια αδυναμία να πατήσουν ξανά στα πόδια τους. Η ίδια ακινησία.

Είναι αινιγματικός ο τίτλος του έργου, έχει «κίνηση», θυμίζει τρένο, δεν έχει χρόνο, δε δηλώνει σκοπό, δεν είναι συντελεσμένος.

Περιμένουν τον αγαπημένο φίλο Χικι, έναν ταλαντούχο της κραιπάλης, χωρατατζή πλασιέ, ο οποιος έρχεται κάθε χρόνο για να τους διασκεδάσει με το γαργαλιστικο αστείο του για κάποιον «παγοπωλη» που του έκλεψε τη γυναίκα. Όμως αυτή τη φορά ο Χικι έρχεται μεταμορφωμένος, ξενέρωτος, χειριστικος και αποφασισμένος να σώσει την παρέα όπως έσωσε τον εαυτό του, δίνοντας μια «κλωτσια» στα κούφια όνειρα που φέρνουν δυστυχία.

Ο δικός μου ρόλος είναι ο Χικι. Έρχεται όντως αλλαγμένος και με διακαή πόθο να σώσει τους φίλους του, αλλά κατά βάθος κρύβει ένα τρομερό, θλιβερό, αναπάντεχο μυστικό.

Θέλω να γράψω για τον αινιγματικό τίτλο του έργου. Είναι ένας τίτλος που έχει «κίνηση», θυμίζει τρένο, δεν έχει χρόνο, δε δηλώνει σκοπό, δεν είναι συντελεσμένος. Στο έργο είναι ένας εραστής, αλλά ένας εραστής που αποδεικνύεται σωτήριος για τον δυστυχή σύζυγο. Άρα ο παγοπώλης που έρχεται είναι ένα μυστήριο, μια υπόσχεση που αλλάζει συνεχώς μορφές, ανάλογα με την εποχή, τον κάθε άνθρωπο, την κάθε παρέα ανθρώπων.

Σήμερα κάνει ακόμα μεγαλύτερη εντύπωση γιατί δεν υπάρχουν παγοπωλες. Αρα ποιος μπορεί να είναι αυτός ο τύπος που θα φέρει τον πάγο στο σπίτι.;

Γιώργος Κατσής: “Η Ελλάδα σήμερα, αντέχεται χωρίς να πιεις; Είναι αδύνατον”

Γκέλυ Καλαμπάκα

Ο παγοπώλης είναι ο άντρας με τον οποίο η γυναίκα του Χίκι – του καταλυτικού χαρακτήρα της παράστασης – τον απατάει ή τουλάχιστον εκείνος πιστεύει ότι τον απατάει. Όταν έρχεται να επισκεφτεί τους άλλους χαρακτήρες κάνει αστεία με αυτό. Δεν τον βλέπουμε ποτέ τον Παγοπώλη. Ακούμε για αυτόν όμως. Κι έτσι χωρίς να δούμε ποτέ κάποιον δημιουργούμε μια εικόνα για αυτόν. Γίνεται μέχρι κι ο τίτλος ενός έργου.

Η μέθη, το πιοτό είναι ακρογωνιαίος λίθος μιας ζωής που είναι τόσο ματαιωμένη όσο των χαρακτήρων του έργου.

Το γοητευτικότερο κομμάτι της ιστορίας, η φωτιά πάνω απ΄την οποία σκύβω είναι το Αλκοόλ και η Μέθη. Σκέφτομαι πολύ πάνω σε αυτό. Προσπαθώ να θυμηθώ ποια ήταν η τελευταία μέρα που δεν ήπια ουτε σταγόνα, και δεν υπάρχει, πρέπει να φτάσω χρόνια πίσω. Από αυτούς που γνωρίζω, περνά κανείς τη μέρα του χωρίς να πιεί έστω μία μπύρα ή ένα ποτήρι κρασί; Η μέθη, το πιοτό είναι ακρογωνιαίος λίθος μιας ζωής που είναι τόσο ματαιωμένη όσο των χαρακτήρων του έργου.

Η Ελλάδα σήμερα, αντέχεται χωρίς να πιεις; Μπορούν να υπάρξουν χωρίς να πιουν οι άνθρωποι; Είναι αδύνατον. Το ποτό και η σταδιακή αυτοκαταστροφή του σώματος που σου προσφέρει είναι το κοντινότερο αίσθημα αποδοχής του αναποφευκτου θανάτου σου. Με κάθε πρόβα λοιπόν, χωρίς να πίνω επί σκηνής, εγώ συμφιλιώνομαι με τον δικό μου θάνατο και των θανάτων ανθρώπων που ήξερα και τους θυμάμαι να χαμογελάνε, να μιλάνε, να έχουν ύλη…

Αυτός είναι ο Παγοπώλης. Ο Χάρος.

Κώστας Πλεμμένος: “Ζω περιμένοντας τον θάνατο”

Γκέλυ Καλαμπάκα


Είμαι ο Larry Slade.
Ιρλανδός μετανάστης. Πρώην αναρχικός. Νυν μπεκρής. Το ψέμα ενός ονείρου μας κρατάει όλους ζωντανούς. Δεν χρειάζεται να είμαστε ειλικρινείς , το μόνο που χρειάζεται είναι να δεχτούμε τον εαυτό μας όπως ακριβώς είναι, για να είμαστε ευτυχισμένοι. Πίνω όλη μέρα και όλη νύχτα στο μπάρ: Hell’s hole. Ζω περιμένοντας τον θάνατο, που θα έρθει ένα βράδυ να με πάρει αγκαλιά και να κοιμηθούμε για πάντα παρέα. Είναι ωραίο να ερωτοτροπείς με τον θάνατο από μακριά, να τον βλέπεις να έρχεται με ένα ιπτάμενο καράβι, και εσύ να ξαπλώνεις στην ακτή.

Είναι ωραίο να ερωτοτροπείς με τον θάνατο από μακριά, να τον βλέπεις να έρχεται με ένα ιπτάμενο καράβι, και εσύ να ξαπλώνεις στην ακτή.

Ο Παγοπωλης έρχεται λοιπόν. Η κρύα ανάσα του χαϊδεύει το σβέρκο μας. Κοιτάμε πίσω. Τίποτα. Πάλι η κρύα ανάσα στο σβέρκο. Γυρνάμε πάλι μπροστά. Τίποτα. The iceman cometh. Πρέπει να είσαι πάντα προετοιμασμένος για την άφιξή του. Πρέπει να είσαι με το ουίσκι στο χέρι.
Δεν πίνουμε για να ξεχάσουμε. Πίνουμε για να πονέσουμε πάλι…

Χαρά- Μάτα Γιαννάτου: “Το αστείο όμως αυτή τη φορά δεν θα είναι το ίδιο”

Γκέλυ Καλαμπάκα


Ο Παγοπώλης δεν είναι υπαρκτό πρόσωπο, είναι ένα αστείο ανάμεσα σε μια παρέα. Μιλάμε για μια παρέα που είναι συγκάτοικοι στο πίσω δωμάτιο/αποθήκη ενός μπαρ. Πίνουν μέρα νύχτα και μπορούν έτσι να ονειρεύονται το μέλλον τους. Το αλκοόλ τους βοηθάει να μη βάζουν όρια στα όνειρα τους. Το μόνο μέλος αυτής της παρέας που δε μένει μόνιμα εκεί, αλλά τους επισκέπτεται μόνο δύο φορές τον χρόνο είναι ο Χίκι. Αυτός τους έχει μάθει το αστείο με τον παγοπώλη και όποτε έρχεται όλοι ανυπομονούν να το ακούσουν πάλι, να πιούνε περισσότερο και να φουσκώσουν κι άλλο τα όνειρα τους. Το αστείο όμως αυτή τη φορά δεν θα είναι το ίδιο.

Ελίνα Ρίζου: “Ένα πρόσωπο που δεν κάλεσες ποτέ και που τελικά θα καθορίσει τη ζωή σου”

Γκέλυ Καλαμπάκα


“Ο Παγοπώλης που έρχεται” είναι ένα αστείο της παρέας και είναι και ένας παράνομος εραστής που μπορεί να υπάρχει στ’ αλήθεια και είναι και ένα νέο που έρχεται σήμερα και σου αλλάζει τα δεδομένα και είναι και κάτι που πάντα ήξερες και δεν ήθελες να δεις και είναι και το τέλος των ψευδαισθήσεων και είναι και ο φίλος σου που γύρισε αλλαγμένος από την τελευταία φορά που τον είδες και είναι και η δική σου αναμέτρηση με την αλλαγή μέσα σου και είναι και το παρελθόν που σε κοιτάζει κατάματα και σε καλεί να το αφηγηθείς ξανά και είναι και ένας ξεχασμενος άγνωστος που ξαφνικα σε θεωρεί συγγενή του και είναι κι ένας γιος που αρνείται τον ρόλο του και είναι και ένας πάνω από ένα πιάνο που ακόμη φωνάζει “ζήτω η επανάσταση” και είναι και αυτός που σου αρνείται τη χάρη και είναι και η μέρα που ξημερώνει και σου ζητάει να πάρεις αποφάσεις και είναι και όλα όσα ήθελες, αλλά δεν κατάφερες να κάνεις και είναι και όλα αυτά που έκανες προσπαθώντας να κάνεις άλλα και είναι και ένα βλέμμα που σε σπρώχνει να το πας μέχρι τέλους και είναι και ένας επισκέπτης που έρχεται την κατάλληλη στιγμή. Που δεν τον κάλεσες ποτέ και που τελικά θα καθορίσει τη ζωή σου.

Gary Salomon: “Έρχεται ποτέ ο παγοπώλης;”

Γκέλυ Καλαμπάκα


Ο πρωτότυπος αγγλικός τίτλος, «The Iceman Cometh», περιέχει μια βιβλική παρωδία, που ευθυγραμμίζει την άφιξη αυτού του μυστηριώδους «ανθρώπου των παγετώνων», με τον ερχομό του Μεσσία. Είναι ο παγοπώλης ένας Μεσσίας για τους θαμώνες αυτού του μπαρ που λέγεται «End of Time»; Έρχεται ποτέ ο παγοπώλης; Ή μήπως ο μοιραίος ερχομός του είναι απλώς ένα εύγλωττο αστείο που όλοι έχουν ακούσει πολλές φορές μέσα στα χρόνια; Όποια και αν είναι η απάντηση σε αυτές τις ερωτήσεις, ο κεντρικός χαρακτήρας, ο Χίκυ, είναι κάποιο είδος Μεσσία για αυτούς τους μεθυσμένους. Ο Χίκι που περιμένουν είναι κάποιου είδους σωτήρας γι’ αυτούς. Το είδος του ανθρώπου που έρχεται δύο φορές τον χρόνο, με αρκετά μετρητά, για να αγοράσει ατελείωτα ποτά για αυτή την ετερόκλητη παρέα.

Πνίγουμε τις λύπες μας στο ουίσκι, όπως ακριβώς συνοδεύουμε τις γιορτές μας με κρασί. Το αλκοόλ μπορεί να είναι «φίλος» τόσο στις καλές όσο και στις κακές στιγμές.

Καθένας, από τους αυτούς τους αλκοολικούς, ζει με τα όνειρά του, τις χίμαιρες του. Αν και ο καθένας έχει τη δική του μοναδική ιστορία, οι ελπίδες τους για τη μεγάλη μέρα που θα έρθει «αύριο» παίρνουν όλες παρόμοιες μορφές: ταυτόχρονα ένθερμες και απατηλές, ακόμη και φαντασιακές. Πού βρίσκουν την παρηγοριά τους; Στο επόμενο ποτήρι ουίσκι. Και πίνουν στην υγεία τους και στα όνειρά τους για το αύριο.

Αν και το έργο είναι σχεδόν 100 ετών, τέτοια θέματα είναι βεβαίως αληθινά μέχρι και σήμερα. Πνίγουμε τις λύπες μας στο ουίσκι, όπως ακριβώς συνοδεύουμε τις γιορτές μας με κρασί. Το αλκοόλ μπορεί να είναι «φίλος» τόσο στις καλές όσο και στις κακές στιγμές.

Όσο για τον Hugo, είναι ένας αυθεντικός αναρχικός. Γεννήθηκε το 1759 και εξακολουθεί να αγωνίζεται για την επανάσταση μέχρι και σήμερα. Βρίσκεται χρόνια στη φυλακή για χρόνια παλεύοντας για τον σκοπό. Ο σημερινός Ροβεσπιέρος. Αν και κυρίως κοιμάται πάνω στο πιάνο, βγαίνοντας περιοδικά από τον λήθαργο, για να μετατραπεί σε τζουκ μποξ για χάρη των φίλων του. Ο Hugo είναι κι αυτός μουσικός.

Info

Θέατρο Προσκήνιο – Από 25 Φεβρουαρίου- Από Τετάρτη έως Κυριακή

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα