Αυτές είναι οι 10 δημοφιλέστερες σειρές του Netflix
Bridgerton NETFLIX
ON DEMAND

Αυτές είναι οι 10 δημοφιλέστερες σειρές του Netflix

Τι σημαίνει αυτή η λίστα για τη βιομηχανία του θεάματος;

To διαπιστώσαμε πέρυσι κατά την εμφάνιση της πανδημίας και το πρώτο, το αυστηρό λόκνταουν. Οι πάντες εκείνη την περίοδο, κλεισμένοι στο σπίτι, έβλεπαν Netflix και γενικώς ό,τι διαθέσιμη υπηρεσία υπήρχε για entertainment στο σπίτι. Αλλά κυρίως Netflix.

Όχι πως δεν υπήρχαν σειρές-φαινόμενα πριν, εξάλλου στην δεκάδα για την οποία θα μιλήσουμε, εμφανίζονται κάποιες προχωρημένες σεζόν ορισμένων πολύ μεγάλων τίτλων όπως το Stranger Things και το Casa de Papel. Όμως τότε θεμελιώθηκε η ιδέα αυτών των πυροτεχνημάτων, σειρών για τις οποίες ξαφνικά μιλούν και βλέπουν απολύτως οι πάντες για λίγες βδομάδες και μετά μοιάζουν αρχαία ιστορία. (Σε αντίθεση με ένα παραδοσιακό μοντέλο τύπου Lost ή Game of Thrones, που οι βδομάδες είναι περισσότερες, το “ραντεβού” πιο φιξαρισμένο, η διάρκεια συζήτησης πιο αποσυμπιεσμένη.)

Το πρώτο λόκνταουν οι πάντες μιλούσαν για το Tiger King για κάποιες βδομάδες. Στο δεύτερο, για το Queen’s Gambit. Σήμερα, για το Squid Game. (Το οποίο δεν εμφανίζεται ακόμη στη λίστα, αλλά φαίνεται με βεβαιότητα πως σύντομα θα ξεπεράσει όλους τους τίτλους που θα ακολουθήσουν, γιατί η αυξητική του τάση είναι μεγαλύτερη από κάθε άλλης σειράς που είχε το Netflix.) Κι επειδή αυτό συμβαίνει συμπιεσμένα, σχεδόν μπορούμε να τοποθετηθούμε στο χρόνο, ανάλογο με το ποιο ήταν τότε το Netflix φαινόμενο. «Αχ, θυμάσαι το φθινόπωρο του Emily in Paris; Τότε πιστεύαμε πως όλα θα πήγαιναν καλά».

Αυτές είναι οι 10 δημοφιλέστερες σειρές του Netflix
Emily In Paris NETFLIX

Όλες αυτές οι κατά καιρούς τάσεις επιβεβαιώνονται και από τα νούμερα. Ή τελοσπάντων τα νούμερα όπως το Netflix επιλέγει να τα χρησιμοποιεί. Θυμίζουμε, το Netflix ως «θέαση» μετράει το να έχεις δει δύο λεπτά μιας ταινίας ή σειράς. Έχεις αφήσει ποτέ το Sex/Life να παίξει πέντε λεπτά μέχρι την πρώτη σκηνή σεξ, χωρίς μετά να το ξαναδείς ποτέ σου; Έχεις πατήσει play στο Witcher για να δεις πώς είναι ο Χένρι Κάβιλ σε αυτό το σκηνικό, σε πήραν τηλέφωνο για τρία λεπτά και το άφησες να παίζει πριν το σταματήσεις, και τώρα δεν έχεις καν ιδέα τι αφορά αυτή η σειρά; Συγχαρητήρια, και στις δύο περιπτώσεις ανήκεις στα εκατομμύρια «θεατών» των shows.

Φυσικά στη μεγάλη τους εικόνα, και σε συνδυασμό με άλλο ένα ενδιαφέρον στοιχείο που επίσης θα παραθέσουμε, οι αριθμοί αυτοί όντως δείχνουν κάτι, επιβεβαιώνουν κάποιες τάσεις, καταρρίπτουν άλλες, αλλά και μας οδηγούν σε κάποια πολύ ενδιαφέροντα συμπεράσματα.

Ποιες είναι λοιπόν οι 10 σειρές με τη μεγαλύτερη θεαματικότητα ως τώρα στο Netflix; Αυτή είναι η λίστα:

  • 10. Emily in Paris, 1η σεζόν - 58 εκατομμύρια
  • 9. Sweet Tooth, 1η σεζόν - 60 εκατομμύρια
  • 8. The Queen’s Gambit - 62 εκατομμύρια
  • 7. Tiger King - 64 εκατομμύρια
  • 6. Casa de Papel, 4η σεζόν - 65 εκατομμύρια
  • 4. Stranger Things, 3η σεζόν - 67 εκατομμύρια
  • -. Sex/Life, 1η σεζόν - 67 εκατομμύρια
  • 2. The Witcher, 1η σεζόν - 76 εκατομμύρια
  • -. Lupin, 1η σεζόν - 76 εκατομμύρια
  • 1. Bridgerton, 1η σεζόν - 82 εκατομμύρια

Όλες οι τρομερά πολυσυζητημένες βρίσκονται εδώ, καμία μεγάλη έκπληξη στα αλήθεια. Ενδιαφέρον έχει το ότι μόνο δύο σειρές σε προχωρημένες σεζόν εμφανίζονται εδώ είναι το Casa de Papel και το Stranger Things, που ούτως ή άλλως είχαμε πάντα την αίσθηση πως αποτελούν τα μεγαλύτερα οργανικά χιτ του Netflix.

(Και ναι, οι πιο προχωρημένες σεζόν έχουν μεγαλύτερα νούμερα από τις πρώτες. Μοιάζει παράλογο, αλλά μην ξεχνάμε πως κάπου στην πορεία η υπηρεσία άλλαξε τον τρόπο που μετρά το τι συνιστά view: Από το 70% ενός επεισοδίου ή ταινίας, πήγε στα 2 λεπτά.)

Αυτές είναι οι 10 δημοφιλέστερες σειρές του Netflix

Ας συγκρίνουμε τώρα αυτή τη λίστα με μια άλλη αντίστοιχη, των πιο δημοφιλών σειρών βάσει συνολικού χρόνου θέασης. Εκεί πλέον δεν μετράμε πόσοι άνθρωποι δοκίμασαν κάτι για δυο λεπτάκια, αλλά πόσοι είναι αληθινοί θεατές. Είναι μια πολύ πιο ουσιαστική λίστα ως προς το κατά πόσο το περιεχόμενο μιας παραγωγής κρατά τον θεατή, τον κάνει αληθινά δικό του.

Έχουμε εδώ:

  • 10. Ginny & Georgia, 1η σεζόν - 381 εκατομμύρια ώρες
  • 9. Casa de Papel, 3η σεζόν - 426 εκατομμύρια ώρες
  • 8. Stranger Things, 2η σεζόν - 427 εκατομμύρια ώρες
  • 7. You, 2η σεζόν - 457 εκατομμύρια ώρες
  • 6. 13 Reason Why, 1η σεζόν - 476 εκατομμύρια ώρες
  • 5. 13 Reason Why, 2η σεζόν - 496 εκατομμύρια ώρες
  • 4. The Witcher, 1η σεζόν - 541 εκατομμύρια ώρες
  • 3. Stranger Things, 3η σεζόν - 582 εκατομμύρια ώρες
  • 2. Casa de Papel, 4η σεζόν - 619 εκατομμύρια ώρες
  • 1. Bridgerton, 1η σεζόν - 625 εκατομμύρια ώρες

Εδώ απουσιάζει κάτι σαν το Sex/Life, μια σειρά δηλαδή που εμφανέστατα δοκιμάζεται «από περιέργεια» παρά είναι κάτι που όντως παρακολουθείς μέχρι τέλους. Αντιθέτως, σε αυτή τη δεκάδα έχουμε τρεις σειρές που εκπροσωπούνται με δύο τους σεζόν, μια πολύ πιο ουσιαστική ένδειξη του πού εντοπίζεται το πιστό κοινό. Δύο σεζόν του Stranger Things, δύο σεζόν του Casa de Papel, και δύο σεζόν του αγαπημένου του πιο νεανικού κοινού, 13 Reasons Why, το οποίο δεν βρίσκεται καν στην παραπάνω λίστα- κάτι που, χοντρά χοντρά, σημαίνει πως δεν πρόκειται για σειρά που τεστάρεται, αλλά σειρά που έχει πολύ συνειδητοποιημένους φανς, χωρίς να προκαλεί ιδιαίτερο ενδιαφέρον στο υπόλοιπο μέρος του κοινού.

Α, και το Bridgerton; Βράχος. Καθόλου παράλογο. Η σειρά από το εργοστάσιο παραγωγής της Σόντα Ράιμς συνδυάζει πολλά από τα στοιχεία που φέρνουν αυτές τις σειρές στις ψηλότερες θέσεις: Σαπουνόπερα, σεξ, εμφανή progressive politics, στοιχεία υπερπαραγωγής, καυτά πρόσωπα που γίνονται μεμιάς αντικείμενο εμμονής στα social media. (Εδώ να σημειώσουμε πως καμία σειρά της έτερης μπλοκμπάστερ μεταγραφής του Netflix, του Ράιαν Μέρφι, δεν βρίσκεται πουθενά.)

Αξίζει όμως να ρίξουμε μια ματιά στις αντίστοιχες λίστες των ταινιών, γιατί εκεί παρατηρούμε κάτι ακόμα πιο ενδιαφέρον σε σχέση με τις δεκάδες σειρών.

Ποιες ταινίες έχουν τις περισσότερες «θεάσεις» (ναι δηλαδή περισσότερα δίλεπτα);

  • 10. Fatherhood - 74 εκατομμύρια
  • 9. Army of the Dead - 75 εκατομμύρια
  • 8. Project Power - 75 εκατομμύρια
  • 7. Enola Holmes - 77 εκατομμύρια
  • 6. The Old Guard - 78 εκατομμύρια
  • 5. Murder Mystery - 83 εκατομμύρια
  • 4. 6 Underground - 83 εκατομμύρια
  • 3. Spenser Confidential - 85 εκατομμύρια
  • 2. Bird Box - 89 εκατομμύρια
  • 1. Extraction - 99 εκατομμύρια

Σε αντίθεση με τη λίστα των σειρών, που οι περισσότερες είναι αληθινά, πολυσυζητημένα φαινόμενα, οι μισές τουλάχιστον από τις ταινίες αυτής της λίστας είναι ταινία που βασικά δεν υπάρχουν. Το Bird Box είχε όντως συζητηθεί απείρως (αν και είναι περισσότερο meme παρά ταινία, άλλη κουβέντα αυτή), το Enola Holmes είχε δημιουργήσει μια αίσθηση, κι έπειτα συναντάμε ταινίες διχαστικών αλλά και ταυτόχρονα εμπορικών δημιουργών (6 Underground του Μάικλ Μπέι, Army of the Dead του Ζακ Σνάιντερ) που όμως ελάχιστη συζήτηση έχει όντως προκύψει από αυτές.

Stranger Things
Stranger Things NETFLIX

Οι περισσότερες από τις ταινίες αυτές είναι κάτι βάζεις άμυαλα να παίζει, κάτι το εντελώς ακίνδυνο, που γεννά λιγοστή διάθεση -τις περισσότερες φορές- να μιλήσεις όντως για αυτές. 100 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν «δει» το Extraction, αλλά δεν έχω συναντήσει ούτε έναν από αυτούς. Ή, αν έχω συναντήσει, δεν είχε ποτέ καμία απολύτως διάθεση να αναφερθεί σε αυτήν, παρότι με τις παρέες μου (και στους social κύκλους μου) μιλάμε δίχως σταματημό για ταινίες και σειρές.

Αν δηλαδή στις σειρές οι επιτυχίες γεννιούνται μέσα από μια περιέργεια βασισμένη σε ιδέες και συζητήσεις σε κοινωνικούς κύκλους, οι ταινίες του Netflix που κερδίζουν τις προτιμήσεις των «θεατών του διλέπτου» δεν είναι οι πρεστίζ παραγωγές, οι μεγάλοι σκηνοθέτες ή τα οσκαρικά φιλμ (με μια εξαίρεση, που ακολουθεί στο κείμενο), αλλά περισσότερο κάτι ανάλαφρα αναγνωρίσιμο. Ένας Κρις Χέμσγουορθ, ένας Άνταμ Σάντλερ, ένας Μαρκ Γουόλμπεργκ αρκούν για να κερδίσουν το πάτημα του play, σε ταινίες αρκετά αναμενόμενες περιεχομενικά, ώστε δύσκολα κανείς να μπει στη διαδικασία να αλλάξει γρήγορα τη γνώμη του.

Γι’αυτό και η έτερη λίστα, των κορυφαίων ταινιών βάσει χρόνου θέασης, είναι σχεδόν πανομοιότυπη, αλλά με δύο μόνο συγκεκριμένες, πολύ αξιοσημείωτες διαφορές.

Ας την δούμε κι αυτή. Εδώ αυτό που μετράμε είναι ο συνολικός χρόνος που έχουν αφιερώσει όλοι οι θεατές του Netflix σε κάθε ταινία.

  • 10. Murder Mystery - 170 εκατομμύρια ώρες
  • 9. The Old Guard - 186 εκατομμύρια ώρες
  • 8. Army of the Dead - 187 εκατομμύρια ώρες
  • 7. Enola Holmes - 190 εκατομμύρια ώρες
  • 6. Spenser Confidential - 197 εκατομμύρια ώρες
  • 5. 6 Underground - 205 εκατομμύρια ώρες
  • 4. The Kissing Booth - 209 εκατομμύρια ώρες
  • 3. The Irishman - 215 εκατομμύρια ώρες
  • 2. Extraction - 231 εκατομμύρια ώρες
  • 1. Bird Box - 282 εκατομμύρια ώρες

Είναι σχεδόν η ίδια λίστα, με μικρές αλλαγές στην κατάταξη για τις οποίες μπορεί κάλλιστα να έχει σχέση και η διάρκεια μιας ταινίας. Η μόνη ουσιαστική διαφορά είναι η εμφάνιση δύο τίτλων που όχι μόνο δεν υπάρχουν στην λίστα των «θεάσεων», αλλά βρίσκονται και πάρα πολύ ψηλά στη λίστα κιόλας.

Το Kissing Booth είναι μια rom-com με μεγάλο κοινό και εύκολο στο πλασάρισμα, και μια θέση πιο πάνω, στο #3, μια ταινία που είναι βασικά ακριβώς το αντίθετο. Το μνημειώδες Irishman του Μάρτιν Σκορσέζε, μια ταινία βαριά, απαιτητική, και μεγάλης διάρκειας, που όμως έχει κερδίσει όσο κόσμο την προτίμησε. Ναι, η διάρκεια προφανώς βοηθάει στο πλασάρισμα εδώ (τρεις ώρες) όμως κάποιος πρέπει να τις δει αυτές τις τρεις ώρες για να φτάσει το φιλμ στο #3 μιας τέτοιας λίστας. Είναι η μόνη από τις πολλές ακριβοθώρητες κινηματογραφικές παραγωγές και αγορές του Netflix, που έχουν εμφανιστεί σε μια τέτοια λίστα. Παρόλο που, στα χαρτιά, μοιάζει το ακριβές και απόλυτο αντίθετο των όσων σχηματίζουν μια επιτυχία τύπου Bridgerton.

Υπάρχει συμπέρασμα σε όλα αυτά; Ίσως ότι τελικά το κοινό δεν είναι ένα, και δεν εμφανίζει ενιαίο γούστο. (Εκτός από όταν μιλάμε για το Squid Game κατά τα φαινόμενα.) Αλλά και ίσως πως υπάρχουν ουσιώδεις διαφορές στο πώς πλασάρεται μια παραγωγή και στο πώς την παρακολουθεί το κοινό. Το 13 Reasons Why και το Irishman έχουν ελάχιστα κοινά μεταξύ τους, όμως αμφότερα φαίνεται πως έχουν αμετανόητα πιστό κοινό, κι ας μην τα πλησιάζει εξίσου εύκολα ο μέσος θεατής.

Αλλά το πιο ενδιαφέρον συμπέρασμα ίσως να είναι το πώς μεταφράζεται η αίσθηση του σουξέ όταν μιλάμε για τις μετρήσεις του Netflix, και το πώς αυτό διαφέρει ανάμεσα σε σειρές και σε ταινίες. Κάποιες φορές, μια σαρωτική επιτυχία είναι αυτή που περιμένεις. Κάποιες φορές, η έννοια μοιάζει σχεδόν να μην υφίσταται. Εσύ πάτα play, και τα υπόλοιπα θα τα βρούμε στην πορεία.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: TV, Netflix