Urs Fischer, Chalk & Cheese, 2022, courtesy of the artist and Sadie Coles HQ, London, Άποψη την εγκατάστασης για την έκθεση "Dream Machines" του DESTE Foundation Project Space, στην Ύδρα. Giorgos Sfakianakis

ΜΕΔΟΥΣΕΣ, ΜΠΛΕ ΓΟΡΙΛΕΣ ΚΑΙ “ΜΗΧΑΝΕΣ ΟΝΕΙΡΩΝ” ΣΕ 10 ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΗΣΙΑ

Δέκα ελληνικά νησιά με εκθέσεις τέχνης, που δίνουν κάτι έξτρα στο καλοκαίρι σου.

Η ζωή ξεκινάει από την αρχή, κάθε καλοκαίρι” έγραψε ο F. Scott Fitzgerald στον “Υπέροχο Γκάτσμπυ” και δίχως να το γνωρίζει “φωτογράφισε” το ζωηρό καλοκαίρι στα ελληνικά νησιά.

Αν είσαι από τους τυχερούς και έχεις κανονίσει να βρεθείς -ή ήδη βρίσκεσαι- σε κάποιο από τα 11 ακόλουθα ελληνικά νησιά, ψάξε εκεί το… κάτι παραπάνω.

Μετά τη μεσημεριανή ραστώνη και πριν από τα βραδινά κοκτέιλ, ενδιαφέρουσες εκθέσεις τέχνης γεμίζουν με όμορφες εικόνες τα χαλαρά απογεύματα των διακοπών. Στην Άνδρο με τον Χρόνη Μπότσογλου, στην Τήνο με τον Γιανούλη Χαλεπά, αλλά και στη Μύκονο με ποπ αρτ άγρια ζώα και στην Πάρο με πίνακες του Λάκη Λαζόπουλου, αυτό το καλοκαίρι τα έχει όλα.

Εμείς βρήκαμε και σας παρουσιάζουμε τις πιο ενδιαφέρουσες εκθέσεις τέχνης που φιλοξενούν 10 ελληνικά νησιά αυτό το καλοκαίρι!

ΑΝΔΡΟΣ – Με την ενσυναίσθηση του Χρόνη Μπότσογλου

Χρόνης Μπότσογλου_Αυτοπροσωπογραφία Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Άνδρο

Άλλη μία χρονιά που το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Άνδρο επιλέγει να μας παρουσιάσει μια πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση. “Πρωταγωνιστής” φέτος είναι ένας από τους σημαντικότερους παραστατικούς καλλιτέχνες της σύγχρονης ελληνικής τέχνης, ο Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022). Στην αναδρομική έκθεση “Η αδιάλλακτη ειλικρίνεια της ενσυναίσθησης” παρουσιάζονται περισσότερα από 100 έργα του, σχέδια με μολύβι, παστέλ, ελαιογραφίες, ακουαρέλες, μπρούτζινα, ορειχάλκινα και γύψινα, τα οποία καλύπτουν περισσότερα από 65 χρόνια μιας εξαιρετικά γόνιμης καλλιτεχνικής διαδρομής.

Γυναίκα και άνδρας σε κόκκινο χώρο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Άνδρο

Ο Χρόνης Μπότσογλου, άξιος διάδοχος των δασκάλων του, Vincent van Gogh, Alberto Giacometti και Francis Bacon, τοποθέτησε τον άνθρωπο στο κέντρο του έργου του και έθεσε σκοπό του να αποδώσει τους τρόπους με τους οποίους τον αντιλαμβανόταν με τη μεγαλύτερη δυνατή υποκειμενικότητα. Τα έργα του είναι κατ’ εικόνα των γραπτών κειμένων του: γεννήθηκαν μέσα στον ασκητισμό, στην οδύνη και σε μια γνήσια έγνοια για ειλικρίνεια.

Info: Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης- Χώρα, Άνδρος 84500. Διάρκεια έως 1η Οκτωβρίου 2023. Περισσότερα στο goulandris.gr.

ΤΗΝΟΣ – Συνυφασμένη με το όνομα του Γιανούλη Χαλεπά

Η Κοιμωμένη στη λεγόμενη «μακέτα Στρέφη» (1937) ALEXANDROS AVRAMIDIS

Η Τήνος φέρνει στο μυαλό τον Γιανούλη Χαλεπά, και το όνομα του θρυλικού γλύπτη θυμίζει πρώτα και πάνω από όλα την Τήνο. Φέτος το καλοκαίρι η έκθεση «Χαλεπάς – Γλυπτικής μέγιστον μάθημα» που θα παραμείνει ανοιχτή έως 16 Οκτωβρίου 2023 υποδέχεται επισκέπτες από όλο τον κόσμο και συγκεντρώνει δύο εξαιρετικά σημαντικά σύνολα έργων του Γιανούλη Χαλεπά: τη συλλογή του Ιδρύματος Τηνιακού Πολιτισμού και τη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση.

Στην έκθεση αυτή μεταξύ άλλων θα κατανοήσουμε καλύτερα τον «νέο» Χαλεπά, καθώς το «γλυπτικής μέγιστον μάθημα» (κατά τον Δημήτρη Πικιώνη) αφορά την προσέγγιση και κατανόηση της δημιουργικής πορείας του γλύπτη, ιδιαίτερα όταν επιστρέφει στο νησί και στην τέχνη του μετά από μεγάλη και δραματική διακοπή εργασίας 40 χρόνων. Σε αυτή την έκθεση μπορούμε να κατανοήσουμε καλύτερα τη μεγάλη στροφή που έκανε στο έργο του ο καλλιτέχνης, όταν ξανάπιασε την τέχνη του στο νησί.

Το εμβληματικό έργο Οιδίπους και Αντιγόνη, το πρώτο γλυπτό του μετά την εγκατάσταση του Χαλεπά στην Αθήνα ALEXANDROS AVRAMIDIS

Από τη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Τήνο το εμβληματικό έργο “Οιδίπους και Αντιγόνη”, το πρώτο γλυπτό του μετά την εγκατάστασή του στην Αθήνα, δύο προσπάθειες για το θέμα “Σάτυρος και Έρως” (αρ. Χ, 1931, και ΧΙΙ, 1936), το πορτρέτο της ανιψιάς του “Ευτυχίας” με την αυτοπροσωπογραφία του στο πίσω μέρος, η Κοιμωμένη στη λεγόμενη “μακέτα Στρέφη” (1937) κ.ά.

Info: Μέγαρο Ιδρύματος Τηνιακού Πολιτισμού, Χώρα Τήνου, Ακτή Γ. Δρόσου | 2283 029070. Διάρκεια έκθεσης: Έως 16 Οκτωβρίου 2023. Περισσότερα στο onassis.org.

ΜΥΚΟΝΟΣ – Παρέα με τους γορίλες του Orlinski

Έργο του Ρίτσαρντ Ορλίνσκι, Μύκονος Γκαλερί Orlinski

Η πρώτη και μοναδική στην Ελλάδα γκαλερί Orlinski άνοιξε ήδη τις πύλες της αυτό το καλοκαίρι στο κέντρο της Χώρας της Μυκόνου, από την Kapopoulos Fine Arts.

Με αφορμή την άφιξη του Γάλλου γλύπτη Richard Orlinski στο νησί, έγιναν στο αεροδρόμιο τα αποκαλυπτήρια του μνημειώδους γλυπτού του, το οποίο δημιούργησε ειδικά για τη Μύκονο. Πρόκειται για έναν Wild Kong ύψους 2,30 μ. στον οποίο επέλεξε να δώσει τα χρώματα που κυριαρχούν στο νησιώτικο τοπίο, μπλε και λευκό.

Έργο του Ρίτσαρντ Ορλίνσκι, Μύκονος Γκαλερί Orlinski

Η γκαλερί Orlinski στη Μύκονο φιλοξενεί χαρακτηριστικά έργα με την υπογραφή του διεθνούς γλύπτη, με πρώτα τα περίφημα άγρια ζώα του. Γορίλες στο εντυπωσιακό μπλε του κοβαλτίου, λαμπερές αρκούδες, πολύχρωμοι δεινόσαυροι, εκτυφλωτικοί πάνθηρες και άλλα πλάσματα που μοιάζουν να το έσκασαν μόλις από το φυσικό τους περιβάλλον. Ο καλλιτέχνης δουλεύει με διάφορα υλικά και μέσα, δημιουργώντας κυρίως μονοχρωματικά τοτέμ, σε πέτρα, μάρμαρο, χρώμιο και γυαλισμένο μπρούντζο. Σε καθένα από αυτά τα γλυπτά η υφή και η αντίθεση των υλικών είναι μέρος της εργασίας, όπως και η ίδια η μορφή.

Info: Γκαλερί Orlinski: Grand Opening 20 Ιουλίου (Ματθαίου Ανδρόνικου 48, στο κεντρικό Ματογιάννι τηλ. +30 22890 79 289). Η έκθεση θα παραμείνει ανοικτή όλο το καλοκαίρι.

ΠΑΡΟΣ – Δύο καλλιτέχνες ενώνουν τη ματιά τους

Έργο του Γιώργου Σταθόπουλου Γκαλερί Kapopoulos Fine Arts στην Πάρο/Tranganidas Athanasios

Ο κορυφαίος ζωγράφος Γιώργος Σταθόπουλος και ο γνωστός σε όλους μας Λάκης Λαζόπουλος εκθέτουν τα έργα τους στην γκαλερί Kapopoulos Fine Arts στην Πάρο σε μία έκθεση με τίτλο «Μάτια χωριστά κλειστά».

Ο Γιώργος Σταθόπουλος από τη μία δηλώνει για τα έργα του: «…ενυπάρχουν εικόνες της καθημερινότητας της πόλης, βυζαντινά, λαϊκά, κλασικά, ελληνικά μοτίβα και αρχιτεκτονικά στοιχεία, στα οποία συχνά προστίθεται το ανθρώπινο στοιχείο. Με απασχολεί η αρμονία του έργου, καθώς πιστεύω ότι η ζωγραφική είναι ο χώρος που αναπαύονται οι ψυχές των ανθρώπων από τα ταξίδια της φαντασίας.»

Από την άλλη πλευρά ο Λάκης Λαζόπουλος σημειώνει: «Έχουμε μπει σε μία εποχή απρόσωπη. Βλέπουμε πρόσωπα τα οποία δεν τα θυμόμαστε μετά. Μπορεί να μοιάζει ότι η αιτία είναι η πλαστικοποίηση των προσώπων και η επανάληψη ίδιων χαρακτηριστικών στα πρόσωπα, αλλά ίσως αυτή η απροσωπία σημαίνει κάτι βαθύτερο. Ότι ο άνθρωπος αποχωριζόμενος την ίδια του την εικόνα με μη φυσικό τρόπο, αποστασιοποιείται και πνευματικά, διότι καταργείται η φυσική συνεννόηση του εαυτού μας προς την εικόνα του.

Έργο του Λάκη Λαζόπουλου Γκαλερί Kapopoulos Fine Arts στην Πάρο

Σαν αποτέλεσμα αυτής της καινούργιας απρόσωπης κοινωνίας είναι ότι τα δύο μάτια του ανθρώπου, έχουν ενσωματωμένα δύο διαφορετικά βλέμματα. Είναι πλήρως διαχωρισμένα. Δύο μάτια χωριστά τα οποία ενώνονται σε κοινό βλέμμα μόνο σε υλικές επιθυμίες και σαρκικές απολαύσεις. Έτσι, βλέποντας τους ανθρώπους στην νέα αυτή εποχή της απρόσωπης κυνικότητας, προσπαθώ να διερευνήσω και το ένα βλέμμα και το άλλο. Όταν λοιπόν βλέπετε έναν πίνακα, άλλα θέλει να σας πει το ένα βλέμμα και άλλα το άλλο. Αν εσείς τα συντονίζετε σημαίνει ότι ζείτε μέσα σας αρμονικά. Αν τα πρόσωπα είναι απρόσωπα σκεφτείτε πόσους ανθρώπους βλέπετε και προσπαθείτε να θυμηθείτε ποιοι είναι.»

Info: Διάρκεια έκθεσης: Έως 23/07/2023, Kapopoulos Fine Arts: Ποτάμι Νάουσα, Πάρος, 84 401, τηλ. +30 2284028874, Περισσότερα στο kapopoulowart.com.

ΠΑΤΜΟΣ – Λανθάνουσα μνήμη ή ο διαρρεύσας χρόνος

Νίκος Βαβάτσης Medusa, oil on canvas, 90x140 Kapopoulos Fine Arts

Το ανθρώπινο πρόσωπο και οι πολλαπλές εκφράσεις του αποτελούν την πηγή έμπνευσης του ζωγράφου Νίκου Βαβάτση, στη νέα του ατομική έκθεση με τίτλο «Λανθάνουσα μνήμη ή ο διαρρεύσας χρόνος» (“Latent memory or time gone by”).

Ο ζωγράφος Νίκος Βαβάτσης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, όπου ζει και εργάζεται. Έχει κάνει 15 ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει με έργα του σε πολλές ομαδικές. Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές και σε συλλογές ιδρυμάτων και μουσείων.

Νίκος Βαβάτσης Medusa, oil on canvas, 90x140 Kapopoulos Fine Arts

Ο καλλιτέχνης διερευνά τη μνήμη, τον χρόνο, τη στιγμή που περνάει και χάνεται, την αέναη μετάλλαξη του παρόντος σε παρελθόν, πάντα με οδηγό τον άνθρωπο και τα συναισθήματα του, έτσι όπως αυτά καταγράφονται στο πρόσωπο του. Το έργο του είναι βαθιά ανθρωποκεντρικό.

Νίκος Βαβάτσης, έργο Flow Kapopoulos Fine Arts

Πηγή έμπνευσης μου είναι ο άνθρωπος”, λέει ο ίδιος ο Νίκος Βαβάτσης “καταγράφω συναισθήματα, με σκοπό να αναδείξω το πεπερασμένο της ύπαρξής μας”. Τα πρόσωπα στα έργα του καταφέρνουν το ακατόρθωτο. Επειδή δεν αποτελούν εικόνες αλλά σκιές του εαυτού τους, περνούν μέσα από τις χαραμάδες του χρόνου και νικούν την ανυπαρξία.

Info: Kapopoulos Fine Arts, κεντρική πλατεία Χώρας, Πάτμος, 85500, Τηλ: 2247031222 / 6949452447. Περισσότερα www.kapopoulosfinearts.com.

ΥΔΡΑ – “Κολασμένες” Μηχανές Ονείρων

Το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ, στην Ύδρα, φιλοξενεί την έκθεση "Dream Machines" Giorgos Sfakianakis




Μία βόλτα στην πανέμορφη Ύδρα θα σε φέρει πιο κοντά στην έκθεση “Dream Machines” του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ, σε επιμέλεια των Daniel Birnbaum και Massimiliano Gioni. Μια μικρή έκθεση που διερευνά τον αντίκτυπο της τεχνολογίας στην ανθρώπινη φαντασία. Η εμφάνιση ενός νέου μέσου δημιουργεί πάντα νέες δυνατότητες για την τέχνη και κάθε εποχή έχει τους καλλιτέχνες-κλειδιά της, στις δημιουργίες των οποίων αποκρυσταλλώνεται μια νέα συνάντηση μεταξύ τεχνολογίας και δημιουργικότητας.

Urs Fischer, Chalk & Cheese, 2022, courtesy of the artist and Sadie Coles HQ, London, Άποψη της εγκατάστασης για την έκθεση "Dream Machines" του DESTE Foundation Project Space, στην Ύδρα. Pinelopi Gerasimou

Το ”Dream Machines” παρουσιάζει μια σειρά έργων, από την επανερμηνεία του Ulf Linde του μύλου καφέ του Marcel Duchamp (1911) -που περιγράφεται από τον André Breton ως μια κολασμένη μηχανή- μέχρι μια επιλογή από πρόσφατα πειράματα που εξερευνούν εικονικές σφαίρες. Εγκατεστημένη στους σπηλαιώδεις χώρους του Σφαγείου στην Ύδρα και στον περιβάλλοντα χώρο, αυτή η boîte-en-valise της έκθεσης γίνεται η ίδια μια εργένικη μηχανή, με τα έργα της να παγιδεύονται σε ένα ατελείωτο μηχανικό μπαλέτο.

Jeff Koons, Apollo Wind Spinner, 2020 / Dream Machines DESTE Foundation Project Space, Slaughterhouse, Hydra / Άποψη εγκατάστασης. Γιώργος Σκορδαράς

Ένα από τα εντυπωσιακά έργα της έκθεσης είναι ο “ήλιος” του Τζεφ Κουνς. Το έργο λέγεται Apollo Wind Spinner και είναι ένας ανακλαστικός ανεμοστροφέας πλάτους 9,1 μέτρων από μπρούντζο και χαλκό, τοποθετημένος στην κορυφή του μικρού κτιρίου των Σφαγείων. Περιστρέφεται με διπλή ταυτόχρονη κίνηση γύρω από τον εαυτό του, χάρη στην πνοή του ανέμου, και μαγνητίζει το βλέμμα.

Η έκθεση περιλαμβάνει έργα των: Marcel Duchamp, Fischli & Weiss, H.R. Giger, Nathalie Djurberg και Hans Berg, Brion Gysin, Jeff Koons, Mire Lee, Ulf Linde, Henrik Olesen, Philippe Parreno, Seth Price, William Reich, Pipilotti Rist, Pamela Rosenkranz, Mika Rottenberg, Sturtevant, Andro Wekua, Ulla Wiggen καλ.

Περισσότερα στο deste.gr

ΝΑΞΟΣ – Όσα δεν ήξερες για τον Ίκαρο και τα φτερά του

Δαίδαλος και Ίκαρος / Βότσαλα, φτερά πουλιών, μπρούντζος Πολιτιστικός Οργανισμός ΑΙΩΝ -Φεστιβάλ Νάξου 2023

Η έκθεση “Τα φτερά του Ίκαρου”, που φιλοξενείται στον Πύργο Μπαζαίου στη Νάξο αποτελεί φόρο τιμής στον καλλιτέχνη Klaus Pfeiffer (1938-2022), ο οποίος έζησε και δημιούργησε για πάνω από 50 χρόνια στη Νάξο, κληροδοτώντας το έργο του στο Φεστιβάλ Νάξου για να διατηρηθεί ως πολιτιστικό αγαθό του νησιού.

Το έργο του avant-garde καλλιτέχνη συμπυκνώνει την κλασική ελληνική μυθολογία, την κοινωνική κριτική και τα μοτίβα της κλασικής ιστορίας της τέχνης, μεταφέροντάς τα σε μια πολύχρωμη, σύγχρονη σύνθεση. Ο Φάιφερ επηρεάστηκε έντονα από το κίνημα Fluxus της δεκαετίας του 1960 στη Γερμανία και το μετέφερε στο έργο του αναμιγνύοντας γόνιμα τις βορειοευρωπαϊκές καταβολές του με τα τοπικά στοιχεία.

Birdmen του Klaus Pfeiffer Πολιτιστικός Οργανισμός ΑΙΩΝ -Φεστιβάλ Νάξου 2023

Όχι μόνο την ελληνική μυθολογία που αποτελούσε το κυρίαρχο θέμα του, αλλά και διάφορα κοινωνικά ζητήματα και ιδιαίτερα την έγνοια για την προστασία και διατήρηση του νησιωτικού φυσικού περιβάλλοντος. Γοητευμένος από τον ελληνικό μύθο του Δαίδαλου και του γιου του Ίκαρου, ο καλλιτέχνης δουλεύει με το κλασικό μοτίβο των δύο που πετούν πάνω από τα νησιά του Αιγαίου και εξερευνά την πτώση του Ίκαρου, του οποίου τα φτερά έλιωσαν όταν πέταξε πολύ κοντά στον ήλιο.

Τα μέσα που επέλεξε να χρησιμοποιήσει για να εκφράσει τις επιρροές του μέσα από την τέχνη του, κυμαίνονται από τον κλασικό καμβά και το ναξιώτικο μάρμαρο, μέχρι τα πλαστικά απόβλητα από τον ποταμό της κοιλάδας της Ποταμιάς.

Info: Πύργος Μπαζαίου, Νάξος, 4/6-8/10, καθημ. εκτός Δευτέρας: 10 π.μ.-5 μ.μ., Είσοδος ελεύθερη.

ΣΥΡΟΣ – Ενθυμήματα & Εμπειρίες του Μάρκου Βαμβακάρη

Άγαλμα του Μάρκου Βαμβακάρη στην Άνω Σύρο EUROKINISSI

Η φωνή του Μάρκου Βαμβακάρη, απόλυτα ταυτισμένη με τα ρεμπέτικα τραγούδια, έκανε γνωστή τη Σύρο και τις ομορφιές της με την αγαπημένη σε όλους «Φραγκοσυριανή», εκφράζοντας την αγάπη του συνθέτη για τον τόπο του. Ανταποδίδοντας αυτή την αγάπη, οι Συριανοί δημιούργησαν μια μόνιμη θεματική έκθεση προς τιμήν του, η οποία αποτελείται από δύο ενότητες και αναπτύσσεται σε δύο χώρους στην Πιάτσα της Άνω Σύρου.

Η πρώτη ενότητα, με τίτλο «Μάρκος Βαμβακάρης: Ενθυμήματα» αποτελεί την αναθεωρημένη και εμπλουτισμένη έκθεση που υπήρχε στην Άνω Σύρο από το 1995. Στην έκθεση αυτή, συγκεντρώνονται κάποια προσωπικά αντικείμενα του Μάρκου και μερικά ακόμη που σχετίζονται με τη ζωή και το έργο του. Με σύστημα ακουστικής ξενάγησης ο επισκέπτης θα έχει την ευκαιρία να ακούσει διηγήσεις από την αυτοβιογραφία του.

INTIME

Η δεύτερη ενότητα, με τίτλο «Μάρκος Βαμβακάρης: Εμπειρίες», κλιμακώνεται σε δύο νέους χώρους. Στους χώρους αυτούς παρουσιάζεται με πρωτότυπο τρόπο αφενός η ιστορία και το περιβάλλον που καθόρισαν τον βίο και το έργο του Μάρκου. Αφετέρου, δίνεται η ευκαιρία στον επισκέπτη να έχει μια διαδραστική επαφή με μερικά σημαντικά τραγούδια του. Και στο περιβάλλον αυτό, σύστημα ακουστικής ξενάγησης εμβαθύνει στην ιστορία της λαϊκής μουσικής και τη σημασία του έργου του Μάρκου Βαμβακάρη, του εμβληματικού Συριανού μουσικού, που είχε δηλώσει πως ήθελε να φύγει «με το μπουζούκι στο χέρι και το τραγούδι στα χείλη».

Περισσότερα στο mv.syrosisland.gr.

ΠΟΡΟΣ – “Επί τύμβω” και η άρρηκτη συνέχεια του χρόνου

Στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Πόρου φιλοξενείται η περιοδική έκθεση του Αλέκου Κυραρίνη «Ἐπὶ τύμβῳ» Citronne Gallery

Στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Πόρου φιλοξενείται η περιοδική έκθεση του Αλέκου Κυραρίνη «Ἐπὶ τύμβῳ», σε διοργάνωση της Citronne Gallery.

Στην έκθεση «Ἐπὶ τύμβῳ» παρουσιάζονται δεκαπέντε έργα μικτής τεχνικής, των οποίων η θεματολογία έχει εμφανείς αναφορές στις ανάγλυφες παραστάσεις των αττικών επιτυμβίων στηλών της κλασικής περιόδου. Στα έργα κυριαρχούν οι αρχετυπικές μορφές, οι οποίες απεικονίζονται μέσα σε αετωματικούς ναΐσκους, περιστοιχισμένους από φυτικό διάκοσμο. Η αρχιτεκτονική οργάνωση του ζωγραφικού χώρου, η απλότητα του σχεδίου, η απουσία προοπτικής και φωτοσκίασης, η περιορισμένη χρωματική παλέτα και η χρήση καθιερωμένων μοτίβων αποτελούν στοιχεία που παραπέμπουν άμεσα στην αρχαία ελληνική καλλιτεχνική παράδοση.

Έργο του Αλέκου Κυραρίνη στην έκθεση «Ἐπὶ τύμβῳ» στον Πόρο Citronne Gallery

Ο Αλέκος Κυραρίνης στην ενότητα αυτή περιγράφει την άρρηκτη συνέχεια του χρόνου. Αναφέρεται λυρικά στην σχέση ανάμεσα σε ζώντας και νεκρούς, στην ανάγκη μιας ζώσας, αιωνίας μνήμης η οποία κρατά παρόντες τους κεκοιμημένους. Αυτή η ανάγκη υπάρχει από την απώτατη Αρχαιότητα και εκφράζεται με επιγραφές, με σχέδια, με γλυπτά, με υπομνήματα- όλα όσα ορίζονται ως επιτύμβια. “Επί τύμβω”, ώς και σήμερα, υπενθυμίζονται “κλέα ανδρών”, αλλά και ανώνυμα καθημερινά πρόσωπα, σε κάποιους οικεία και αγαπητά, στο πέρασμά τους από την ζωή.

Περισσότερα στο citronne.com

ΣΑΜΟΣ – Πάμε σαν άλλοτε

Ασπρόμαυρη φωτογραφία από το αρχείο της Φυλλιώς Καραστάθη Ευγενική παραχώρηση Φωτόνησος Τεχνών & Πολιτισμού

Το Ίδρυμα Schwarz παρουσιάζει την έκθεση “Όπως ήμασταν τότε: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα από το Καρλόβασι και πέρα”, την ετήσια καλοκαιρινή του έκθεση στο Art Space Pythagorion, τον εκθεσιακό χώρο του ιδρύματος στη Σάμο από το 2012. Η έκθεση, η οποία θα εγκαινιαστεί στις 3 Αυγούστου, προέκυψε από τη συνεργασία του εικαστικού καλλιτέχνη και κινηματογραφιστή Γιώργο Σαλαμέ και της Φωτονήσου, μιας κολεκτίβας ανθρώπων που δραστηριοποιούνται στα πεδία της τέχνης και του πολιτισμού με έδρα τη Σάμο που ιδρύθηκε το 2014. Στόχος της έκθεσης είναι να αναδείξει την πλούσια κοινωνική ιστορία του νησιού και να εντοπίσει τα νήματα που τη συνδέουν με το παρόν.

Γιώργος Σαλαμέ, Εκδρομικό, 2023, Έγχρωμη φωτογραφία Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη

Το αρχείο της Φωτόνησου έχει συμβάλλει καθοριστικά στη διατήρηση της κληρονομιάς του Καρλοβασίου και των περιχώρων του. Αυτή τη στιγμή περιέχει πάνω από 3.700 ψηφιοποιημένες φωτογραφίες και έγγραφα, τα οποία συνολικά αποτελούν μια συνεκτική καταγραφή της κοινωνικής ιστορίας του νησιού τα τελευταία εκατό χρόνια. Ο Γιώργος Σαλαμέ κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο νησί, μελέτησε το αρχείο, επέλεξε εικόνες από τα οικογενειακά άλμπουμ και τις παρουσιάζει μαζί με φωτογραφίες της σύγχρονης Σάμου που τράβηξε ο ίδιος, σε μια προσπάθεια να δημιουργηθεί ένας διάλογος μεταξύ τους. Η έκθεση είναι ένας στοχασμός πάνω στην έννοια της συνέχειας αλλά και του μετασχηματισμού, της μεταμόρφωσης και της αλλαγής, καθώς το νησί μεταβαίνει από τη μικρή βιομηχανία, μάλλον προς τον τουρισμό.

Περισσότερα στο schwarzfoundation.com.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα