A flame is seen amid debris of an Antonov cargo plane in Palaiochori village in northern Greece, Sunday, July 17, 2022, after it reportedly crashed Saturday near the city of Kavala. The An-12, a Soviet-built turboprop aircraft operated by the Ukrainian cargo carrier Meridian, crashed late Saturday as Greek Civil Aviation authorities said the flight was heading from Serbia to Jordan. (AP Photo/Giannis Papanikos)
Συντρίμια από το Antonov στην περιοχή του Παλαιοχωρίου στην Καβάλα. AP
ΜΥΣΤΗΡΙΩΔΕΣ ΦΟΡΤΙΟ

Το “Antonov” στην Καβάλα και το λαθρεμπόριο όπλων στη Νιγηρία

Τα κοινά πρόσωπα και οι εταιρείες πίσω από δύο πτήσεις - φαντάσματα που μετέφεραν άγνωστη ποσότητα όπλων.

Στις 17 Ιουνίου 2009, ένα ουκρανικό αεροσκάφος τύπου Antonov AN-12 προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο της πόλης Κάνο στη Νιγηρία. Είχε ξεκινήσει με επταμελές πλήρωμα από την Κροατία και ο λόγος της έκτακτης στάσης ήταν ο ανεφοδιασμός με καύσιμα. Οι Αρχές του αεροδρομίου της Νιγηρίας έκαναν έναν έλεγχο ρουτίνας, από τον οποίο όμως βγήκε κάτι μεγάλο. Το ουκρανικό αεροσκάφος μετέφερε όπλα και πυρομαχικά.

Το φορτίο δεσμεύτηκε και διατάχθηκε έρευνα για λαθρεμπόριο, ενώ το πλήρωμα, όλοι τους Ουκρανοί υπήκοοι, τέθηκαν σε περιορισμό. Ως διαχειρίστρια του Antonov εμφανιζόταν στα χαρτιά η εταιρεία MERIDIAN με έδρα το Κίεβο. Είναι η ίδια εταιρεία που φέρεται να διαχειριζόταν το Antonov, το οποίο συνετρίβη το περασμένο Σάββατο έξω από το Παλαιοχώρι Καβάλας. Πίσω από τις δύο πτήσεις – φαντάσματα, με διαφορά 13 ετών, φέρεται να υπάρχουν κοινά πρόσωπα και εταιρείες κι επίσης άγνωστα φορτία όπλων.

ΜΙΑ ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ

Η μεγάλη ανησυχία των Νιγηριανών στην υπόθεση του 2009 ήταν ότι τα όπλα θα κατέληγαν στα χέρια ομάδων ανταρτών που δρούσαν στη χώρα. Οι Ουκρανοί της εταιρείας του Antonov επέμεναν από την πρώτη στιγμή ότι το φορτίο είχε τελικό παραλήπτη την κυβέρνηση της Ισημερινής Γουινέας, ενός μικρού και ασταθούς κράτους στη Δυτική Αφρική, το οποίο κυβερνάται, από τα τέλη της δεκαετίας του ΄70, από το ίδιο σκληρό καθεστώς.

Η Ισημερινή Γουινέα είναι πρώην ισπανική αποικία και χώρα-παραγωγός πετρελαίου. Καθώς, όμως, η διαφθορά και ο νεποτισμός διαβρώνουν τον κρατικό μηχανισμό, μεγάλο μέρος του πληθυσμού ζει κάτω από το όριο της φτώχειας, χωρίς πρόσβαση σε πόσιμο νερό και ηλεκτρισμό. Επιπλέον, η χώρα κατατάσσεται στις χειρότερες θέσεις διεθνώς όσον αφορά τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις ατομικές ελευθερίες.

Το αεροσκάφος της MERIDIAN που δεσμεύτηκε το 2009 στη Νιγηρία μετέφερε μία από τις τρεις παρτίδες όπλων που είχε στείλει την ίδια χρόνια η Κροατία στην Ισημερινή Γουινέα, συνολικής αξίας 376 εκατ. δολαρίων. Δεν διευκρινίστηκε αν το πλήρωμα είχε τότε ενημερώσει για το φορτίο και το σχέδιο πτήσης τις χώρες πάνω από τις οποίες θα περνούσε μέχρι τον τελικό προορισμό. Παρομοίως, δεν προκύπτει ότι οι ελληνικές Αρχές είχαν ενημέρωση για το φορτίο του Antonov που κατέπεσε στην Καβάλα, για αυτό και το Υπουργείο Εξωτερικών έκανε μέσα στην εβδομάδα διαβήματα σε Ουκρανία και Σερβία.

Ο MINYAYLO ΔΙΚΑΙΩΝΕΤΑΙ

Στο μεταξύ, το 2009, όσο οι διαπραγματεύσεις για την απελευθέρωση του αεροσκάφους βρίσκονταν σε εξέλιξη στο αεροδρόμιο της Νιγηρίας, οι καθησυχαστικές δηλώσεις του Mykola Minyaylo, ενός Ουκρανού που εμφανιζόταν ως γενικός διευθυντής της εταιρείας MERIDIAN, μεταδίδονταν από τα διεθνή Μέσα. «Υπάρχουν όλες οι άδειες για τη συγκεκριμένη πτήση», ανέφερε τότε o Minyaylo σε τηλεγράφημα του Reuters.

Τελικά, το ουκρανικό Antonov αποδεσμεύτηκε από τους Νιγηριανούς ενάμιση μήνα αργότερα, στις 5 Αυγούστου 2009, καθώς τα έγγραφα και όσα κατέθεσε το πλήρωμα κρίθηκαν πειστικά. Ο Minyaylo είχε επιβεβαιωθεί.

To Magazine εντόπισε το ίδιο πρόσωπο στο ουκρανικό μητρώο εταιρειών, στο οποίο αναφέρεται μέχρι σήμερα ως διευθυντής/διαχειριστής της εταιρείας MERIDIAN AIRLINE LLC με έδρα το Κίεβο. Σε γραπτό αίτημα προς την εταιρεία, ζητώντας περισσότερες λεπτομέρειες για την ιστορία του 2009, δεν λάβαμε κάποια απάντηση.

Η MERIDIAN, παρότι εμφανίζεται να διαχειρίζεται αεροσκάφη που μεταφέρουν όπλα και πυρομαχικά σε όλον τον κόσμο, συνεργαζόμενη μεταξύ άλλων με τον ΟΗΕ και το ΝΑΤΟ, δεν φαίνεται να έχει γνωστή έδρα. Εκτιμάται ότι λόγω του πολέμου και της απαγόρευσης πτήσεων, επιχειρεί αποκλειστικά εκτός Ουκρανίας. Την Τετάρτη η «Καθημερινή» έγραψε ότι στη διεύθυνση που έχει δηλωμένη η εταιρεία στο Κίεβο, λειτουργεί ένα κατάστημα περιποίησης νυχιών.

Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ

Υπάρχει κάτι ακόμη. Οι ουκρανικές Αρχές και συγκεκριμένα η κρατική εταιρεία εξαγωγής όπλων Ukrspetsexport, είχε συνδέσει το αεροσκάφος Antonov που κατασχέθηκε στη Νιγηρία το 2009, με την κυπριακή εταιρεία INFORA LTD. Η ίδια εταιρεία εμφανιζόταν να έχει γραφείο και στο Κίεβο. Από το κυπριακό μητρώο εταιρειών προκύπτει ότι η εταιρεία παραμένει ως σήμερα ενεργή στη Λευκωσία. Η έδρα της εμφανίζεται στην οδό Στασίνου 1, στο μέγαρο Μιτσή, ενώ ως διαχειριστής αναφέρεται ένας δικηγόρος.

Το Magazine επικοινώνησε την Πέμπτη με το γραφείο του στη Λευκωσία. Σε τηλεφωνική συνομιλία ο ίδιος εξήγησε ότι είναι η δουλειά του να συστήνει εταιρείες και ότι έχει κάνει το ίδιο με χιλιάδες ακόμη στην Κύπρο. Παρ’ όλα αυτά, φαινόταν να θυμάται την περίπτωση της INFORA LTD και την υποτιθέμενη σύνδεση με τη MERIDIAN, την οποία διέψευσε.

Ο ίδιος είπε ότι η μοναδική σύνδεση της MERIDIAN με την Κύπρο είναι η εταιρεία DS AIR CYPRUS, στην οποία φέρεται να ανήκε το αεροσκάφος Antonov που συνετρίβη το περασμένο Σάββατο στην Καβάλα. Ωστόσο, αυτό είναι κάτι που είχε γραφτεί σε παλιότερο δημοσίευμα και επανήλθε την τελευταία εβδομάδα με αφορμή το αεροπορικό δυστύχημα.

Debris of an Antonov cargo plane is seen in Palaiochori village in northern Greece, Sunday, July 17, 2022, after it reportedly crashed Saturday near the city of Kavala. The An-12, a Soviet-built turboprop aircraft operated by the Ukrainian cargo carrier Meridian, crashed late Saturday as Greek Civil Aviation authorities said the flight was heading from Serbia to Jordan. (AP Photo/Giannis Papanikos)
Απ΄ότι φαίνεται δεν ήταν πρώτη φορά που το Antonov είχε περάσει από την Ελλάδα. Φωτογραφία από τη συντριβή του στην Καβάλα. AP


ΤΑ ΔΥΟ ΤΑΞΙΔΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Την ίδια στιγμή, δεν έχει απαντηθεί ο λόγος που το μοιραίο αεροσκάφος είχε προσγειωθεί δύο φορές τον τελευταίο μήνα στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στο Ηράκλειο. Όπως έγραψε το NEWS 24/7 ο λόγος της παρουσίας του Antonov στην Κρήτη παραμένει άγνωστος, το ίδιο και το φορτίο του.

Και τις δύο φορές, στις 7 και 17 Ιουνίου 2022, το αεροσκάφος παρέμεινε για περίπου μία ώρα στο Ηράκλειο, το οποίο φαίνεται πως ήταν τράνζιτ σταθμός του ταξιδιού του. Ωστόσο, και τις δύο φορές το στίγμα της πτήσης χάνεται στη συνδρομητική βάση δεδομένων flightradar24.com, με αποτέλεσμα να μην είναι σαφής η διαδρομή του, πριν και μετά το πέρασμα από την Ελλάδα – κινήθηκε από το Παρίσι ως τα σύνορα Αλγερίας-Τυνησίας και το Ισραήλ.

Η εταιρεία MERIDIAN δεν απάντησε στο αίτημα αναφορικά με τον λόγο των ταξιδιών του μοιραίου αεροσκάφους την Κρήτη. Αντίδραση για το θέμα δεν υπήρξε ούτε από τις ελληνικές Αρχές.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: ρεπορτάζ