Η Ιταλία επέβαλε φόρο "Google" για τη διαφήμιση στο διαδίκτυο

Η Ιταλία επέβαλε φόρο "Google" για τη διαφήμιση στο διαδίκτυο
PHOTOGRAPH: NICK ANSELL/PA

Ψηφίστηκε στην Ιταλία νόμος που απαιτεί οι διαφημίσεις στο internet να αγοράζονται από επιχειρήσεις που εδρεύουν στη χώρα. Αντιδράσεις για παράβαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας

Ένα νέο μέτρο για τη διαφήμιση στο internet, γνωστό ως "φόρος Google" ενέκρινε τη Δευτέρα το ιταλικό κοινοβούλιο.

Σύμφωνα με το Bloomberg, πλέον, οι ιταλικές εταιρείες θα υποχρεώνονται να αγοράζουν τις διαφημίσεις τους στο διαδίκτυο αποκλειστικά από επιχειρήσεις που έχουν έδρα τους στην Ιταλία, αντί για εταιρικά σχήματα που εδρεύουν σε "φορολογικούς παραδείσους", όπως η Ιρλανδία, το Λουξεμβούργο και οι Βερμούδες.

Σκοπός της ιταλικής κυβέρνησης είναι να αποθαρρύνει εταιρείες όπως η Google να μεταφέρουν τα έσοδά τους από την Ιταλία σε κάποιον φορολογικό παράδεισο και να μην πληρώνουν παρά ελάχιστους φόρους στη χώρα, όπως είναι η συνήθης τακτική τέτοιων εταιρειών.

Ωστόσο, το εν λόγω μέτρο έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις καθώς ορισμένοι νομικοί υποστηρίζουν ότι πιθανότατα παραβιάζει τη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία απαγορεύει τις διακρίσεις στην εμπορική δραστηριότητα και θα μπορούσε να αμφισβητηθεί νομικά.

Τον Ιούλιο, μετά από αίτημα του G20, ο ΟΟΣΑ πρότεινε ένα σχέδιο ώστε να σταματήσουν οι πρακτικές που χρησιμοποιούν εταιρείες όπως οι Google, Apple, Yahoo! Inc για να μεταφέρουν τα κέρδη τους σε φορολογικούς παραδείσους. Η Ιταλία είναι η πρώτη από τις μεγάλες χώρες της Ε.Ε. που περνά νομοθεσία για να χτυπήσει το πρόβλημα, ενώ υπολογίζεται ότι οι παραπάνω τακτικές κοστίζουν στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ περίπου 100 δισ. δολάρια τον χρόνο.

"Το μέτρο είναι εμφανώς αντίθετο στην ευρωπαϊκή νομοθεσία", υποστηρίζει ο Sol Picciotto, νομικός και καθηγητής στο Lancaster University της Βρετανίας. Ωστόσο, όπως σημειώνει, ο νόμος θα αυξήσει την πίεση στον ΟΟΣΑ να ξεκαθαρίσει το θέμα, ενώ ο οργανισμός πάντως δεν αναμένεται να ολοκληρώσει το σχέδιό του πριν από το τέλος του 2015".

Εταιρείες όπως η Google, η Starbucks και η Amazon.com έχουν δεχθεί έντονη κριτική για τη στρατηγική τους να στέλνουν δισεκατομμύρια δολάρια κερδών στο εξωτερικό.

Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, η Google, για παράδειγμα, πουλά όλες σχεδόν τις διαφημίσεις στην Ευρώπη μέσω της ιρλανδικής θυγατρικής, αφήνοντας ελάχιστα φορολογικά έσοδα στις υπόλοιπες χώρες, στις οποίες όμως κατοικούν οι πελάτες της. Η ιρλανδική θυγατρική με τη σειρά της πληρώνει δικαιώματα σε μια δεύτερη ιρλανδική θυγατρική, η οποία όμως έχει έδρα στις Βερμούδες.

Έτσι, η Google πέρυσι έστειλε σχεδόν 12 δισ. δολάρια στις Βερμούδες μειώνοντας κατά περισσότερο από 2 δισ. δολάρια την παγκόσμια φορολογική επιβάρυνση που υφίσταται. Την ίδια στιγμή, η θυγατρική της Google στην Ιταλία πλήρωσε φόρο εισοδήματος μόλις 1,8 εκατ. ευρώ.

"Το νέο μέτρο της Google είναι η λάθος απάντηση στο σωστό πρόβλημα", είπε ο Carlo Alberto Carnevale-Maffe, καθηγητής στρατηγικήw στο Πανεπιστήμιο Bocconi. "Καθοδηγείται βρίσκοντας δικαιολογίες για την δημοσιονομική τεμπελιά της ιταλικής κυβέρνησης και της δημοσιονομικής ασωτίας και από το γεγονός ότι χρειάζονται νέα φορολογικά έσοδα, ενώ θέλει να προστατεύσει το συμφέρον των παραδοσιακών εκδοτών", τονίζει.

"Με μια πρώτη ματιά, έχουμε αμφιβολίες για την τροποποίηση ως έχει, καθώς δείχνει να μην είναι συμβατή με της θεμελιώδεις ελευθερίες και αρχές της άρσης των διακρίσεων", δήλωσε η εκπρόσωπος της Κομισιόν για φορολογικά θέματα, Emer Traynor. "Θα ενθαρρύναμε την ιταλική κυβέρνηση να διασφαλίσει ότι οποιαδήποτε νομοθετικά μέτρα εφαρμόζει είναι πλήρως συμβατά με την κοινοτική νομοθεσία", κατέληξε.

SHARE:

24Media Network