Λιανεμπόριο: Στις εκπτώσεις οι ελπίδες για τζίρους και “φρένο” στον πληθωρισμό
Διαβάζεται σε 8'
Ο εμπορικός κόσμος εναποθέτει τις ελπίδες του για μεγαλύτερο τζίρο από πέρυσι στις θερινές εκπτώσεις που ξεκινούν στις 14 Ιουλίου.
- 07 Ιουλίου 2025 13:18
Αντίδοτο στον πληθωρισμό αποτελεί η περίοδος των θερινών εκπτώσεων αποτελεί με βάση τα όσα αναφέρει το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά, την ώρα που η λιανική, με βάση αναφορές του κλάδου κινείται με χαμηλούς ρυθμούς αν όχι πτωτικά, ειδικά σε ένδυση – υπόδηση.
Ενδεικτικά, η ΕΛΣΤΑΤ αναφέρει ότι αύξηση 7,5% σημείωσε ο όγκος των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο της χώρας τον Απρίλιο εφέτος, καθώς ο τζίρος κινήθηκε καθοδικά μόνο σε ένδυση και υπόδηση. Ωστόσο τα μηνύματα από την αγορά το τελευταίο διάστημα, ακόμη κι από τουριστικές περιοχές, είναι ανησυχητικά.
Σε σχέση με τον Απρίλιο, οπότε και το Πάσχα, με βάση την ΕΛΣΤΑΤ, οι πωλήσεις αυξήθηκαν σε: Τρόφιμα- Ποτά- Καπνό (18,6%), Φαρμακευτικά- Καλλυντικά (16,7%), Βιβλία- Χαρτικά- Λοιπά είδη (12,4%), Μεγάλα καταστήματα τροφίμων (11,5%), Πολυκαταστήματα (5%), Καύσιμα και λιπαντικά αυτοκινήτων (4,7%) και Έπιπλα- Ηλεκτρικά είδη- Οικιακό εξοπλισμό (1,9%). Αντίθετα, μειώθηκαν σε Ένδυση- Υπόδηση (3,5%).
Όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, ο γενικός δείκτης όγκου (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές) παρουσίασε αύξηση 7,5% τον Απρίλιο 2025, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Απριλίου 2024, ενώ σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Μαρτίου 2025 σημείωσε αύξηση 4,1%. Ο εποχικά διορθωμένος γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 1% τον Απρίλιο 2025 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Μαρτίου 2025.
Ο γενικός δείκτης κύκλου εργασιών (κύκλος εργασιών σε τρέχουσες τιμές) παρουσίασε αύξηση 7,6% τον Απρίλιο 2025 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Απριλίου 2024, ενώ σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Μαρτίου 2025 σημείωσε αύξηση 3,9%. Ο εποχικά διορθωμένος γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 0,5% τον Απρίλιο 2025 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Μαρτίου 2025.
Το ΕΒΕΠ
Στο φόντο αυτό, το Ε.Β.Ε.Π. ενημερώνει πως, την επόμενη Δευτέρα 14 Ιουλίου, ξεκινά ένα μεγάλο διάστημα τακτικών εκπτώσεων, που θα διαρκέσει μέχρι το Σάββατο 30 Αυγούστου και ενδείκνυται για «έξυπνες αγορές», όπου οι καταναλωτές με τον βεβαρημένο οικογενειακό προϋπολογισμό τους θα έχουν την ευκαιρία επιλογών μέσα από μια μεγάλη ποικιλία καταναλωτικών αγαθών σε χαμηλές τιμές. Ταυτόχρονα, οι εμπορικές επιχειρήσεις θα έχουν την ευκαιρία να ρευστοποιήσουν εποχικά εμπορεύματα με τη δυνατότητα να καλύψουν τρέχουσες υποχρεώσεις, αγορές και οφειλές, να επιβεβαιώσουν την πρόθεσή τους για καλύτερη εξυπηρέτηση των καταναλωτών, αλλά και να αποδείξουν, με «γενναίες εκπτώσεις», τον σεβασμό των εμπόρων προς τους πελάτες τους.
Ο πληθωρισμός
Με βάση το ΕΒΕΠ, οι «οιωνοί» δεν είναι ιδιαίτερα καλοί φέτος σε ό,τι αφορά τα στοιχεία της Eurostat που δείχνουν τον ετήσιο πληθωρισμό του 2025 στην χώρα μας να διαμορφώνεται στο 3,6% τον Ιούνιο, από 3,3% τον Μάϊο και από 2,5% το ίδιο χρονικό διάστημα πέρυσι. Ο πληθωρισμός στην Ελλάδα δείχνει να απομακρύνεται από τον ευρωπαϊκό στόχο, σε αντίθεση με τον δείκτη τιμών καταναλωτή της Ευρωζώνης που διαμορφώθηκε στο 2% και παρέμεινε στον στόχο της ΕΚΤ για δεύτερο διαδοχικό μήνα. Σε ό,τι αφορά τις κύριες συνιστώσες του πληθωρισμού, οι υπηρεσίες είχαν τον Ιούνιο και πάλι τον υψηλότερο ετήσιο ρυθμό, ακολουθούμενες από τα τρόφιμα, το αλκοόλ, τα μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά και την ενέργεια, που εμφάνισε μικρότερο αρνητικό πρόσημο.
Σύμφωνα και με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, οι πληθωριστικές πιέσεις στην Ελλάδα φάνηκαν από τον Μάιο, όταν ο ΔΤΚ κατέγραψε ετήσια αύξηση 2,5% και, μάλιστα, με τις τιμές στην ένδυση-υπόδηση να «ευθύνονται» κατά 6,6%, οι υπηρεσίες με 6,8% και ακολούθησαν η στέγαση με 6%, οι μεταφορές 2,8% και η διατροφή με 2,6%. Επίσης τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δίνουν το συνολικό ετήσιο τζίρο του λιανικού εμπορίου να κυμαίνεται στα 72 δις ευρώ και χωρίς τα οχήματα, καύσιμα και τρόφιμα στα 26 δις ευρώ με ετήσια αύξηση 1,8%, δηλαδή χαμηλότερα του ετήσιου πληθωρισμού.
Οι αβέβαιες και ευμετάβλητες συνθήκες φαίνεται πως θα επηρεάσουν την απόκλιση του πληθωρισμού στη χώρα μας και το τρίτο τρίμηνο του έτους. Ένας, λοιπόν, ακόμη στόχος της φετινής περιόδου των θερινών εκπτώσεων είναι να καταφέρει να λειτουργήσει ως «αντίδοτο» και να περιορίσει τον «πολυδιάστατο» πληθωρισμό, τουλάχιστον κατά μισή μονάδα.
Η περίοδος των θερινών εκπτώσεων, παρά τις όποιες οικονομικές δυσκολίες για 6 στα 10 νοικοκυριά, αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία, όχι μόνο συγκράτησης, αλλά και μείωσης του οικογενειακού προϋπολογισμού σε ετήσια και μηνιαία βάση. Το λιανικό εμπόριο, για μια ακόμη φορά, «βάζει πλάτη» να ξεπεραστεί η ακρίβεια, συγκριτικά με το διαθέσιμο εισόδημα.
“Ευελπιστούμε, και φέτος, οι εκπτωτικές τιμές να προσεγγίσουν και να προσελκύσουν τους καταναλωτές, ώστε να λειτουργήσουν συνδυαστικά, υπέρ εισοδήματος και τζίρου. Ευσεβής πόθος του λιανικού εμπορίου, το φετινό καλοκαίρι, είναι ο συνολικός τζίρος του Γ´ Τριμήνου, χωρίς τους κλάδους των οχημάτων, τροφίμων και καυσίμων, να κινηθεί ανοδικά, ξεπερνώντας, όπως πέρυσι, τον πήχη αναφοράς των 7 δις ευρώ.” αναφέρει το ΕΒΕΠ και τονίζει:
“Είναι γνωστό πως όλοι προσπαθούν να πάρουν καλύτερη θέση στη «γραμμή εκκίνησης» των θερινών εκπτώσεων με προσφορές και προκρατήσεις. Όμως, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή στην αρχική και τελική τιμή, κατά την έναρξη των επίσημων εκπτώσεων, τηρώντας κατά γράμμα τον νέο Κώδικα Δεοντολογίας των 30 ημερών, αλλά και διαφυλάσσοντας τη διαχωριστική γραμμή προσφορών και εκπτώσεων. Οι καταναλωτές δεν πρέπει να θεωρήσουν ότι οι προσφορές είναι, ήδη, εκπτώσεις και οι έμποροι πρέπει να μετρήσουν, εάν οι προσφορές προ των τακτικών εκπτώσεων, οδηγούν σε «έξυπνες αγορές», χωρίς να προκαλούν «πρόωρη κόπωση» και να «θυσιάζουν» τις κυρίως πωλήσεις της εκπτωτικής περιόδου.”
Μάλιστα, ο Πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π., Βασίλης Κορκίδης, δήλωσε στην ΕΡΤ και το ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Ο εμπορικός κόσμος διατηρεί την αισιοδοξία του και εναποθέτει τις ελπίδες του για μεγαλύτερο τζίρο από πέρυσι στις αυξημένες τουριστικές ροές, κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων, όπου και οι ξένοι επισκέπτες θα μπουν στο άθροισμα του τζίρου με την εισαγόμενη κατανάλωση. Οι ελκυστικές τιμές σε επιλεγμένα και επώνυμα είδη, συνήθως, λειτουργεί ως μαγνήτης για το αγοραστικό κοινό το οποίο, ωστόσο, συγκρίνει τις εκπτωτικές τιμές που προσφέρονται στα e-shops. Το επιθυμητό είναι οι εκπτώσεις να περιορίσουν το πληθωριστικό καλοκαιρινό μπουρίνι, να βελτιώσουν το οικονομικό κλίμα του Γ’ Τριμήνου του έτους και να ενισχύσουν την καταναλωτική εμπιστοσύνη στην αγορά. Μακάρι οι πελάτες μας να αξιοποιήσουν τις εκπτωτικές τιμές και εμείς οι έμποροι να αυξήσουμε τις πωλήσεις μας.
Καλές αγορές και καλές πωλήσεις!»
Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς: Σήμα για ελέγχους
Ενόψει της έναρξης των καλοκαιρινών εκπτώσεων και με αφορμή τα δημοσιεύματα για σαρωτικούς ελέγχους στην αγορά με στόχο την αντιμετώπιση φαινομένων κερδοσκοπίας και πλασματικών εκπτώσεων, ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς δηλώνει, παράλληλα, ξεκάθαρα ότι οι έλεγχοι είναι καλοδεχούμενοι, καθώς συμβάλλουν στην ενίσχυση της διαφάνειας, της εμπιστοσύνης και της υγιούς επιχειρηματικότητας.
Όπως αναφέρει ο ΕΣΠ, το οργανωμένο εμπόριο έχει επιδείξει εξαιρετικά υψηλή συμμόρφωση με τη νομοθεσία, ειδικά σε ό,τι αφορά την τιμολόγηση, τη σήμανση εκπτώσεων και την τήρηση των όρων διαφάνειας στις συναλλαγές.
Η αγορά λειτουργεί με σεβασμό στους κανόνες και με υπευθυνότητα απέναντι στον καταναλωτή, που αποτελεί το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο μιας επιχείρησης. Τα καταστήματα, στέκονται μπροστά στο θεσμό των εκπτώσεων με συνέπεια και επαγγελματισμό, επενδύουν καθημερινά στη σχέση εμπιστοσύνης με τον πολίτη και στηρίζουν την τοπική οικονομία, την απασχόληση και την κοινωνική συνοχή.
«Οι έλεγχοι που διασφαλίζουν την ομαλή λειτουργία της αγοράς και προστατεύουν τον καταναλωτή, όχι μόνο δεν μας φοβίζουν, αλλά μας ενισχύουν. Το υπεύθυνο εμπόριο δεν έχει τίποτα να φοβηθεί και τίποτα να κρύψει. Αντιθέτως, θέλουμε ο κόσμος να γνωρίζει ότι μπορεί να κάνει τις αγορές του με εμπιστοσύνη.
Οι θερινές εκπτώσεις που ξεκινούν, είναι μια ευκαιρία win-win: Οι καταναλωτές επωφελούνται από πραγματικές προσφορές και οι επιχειρήσεις ενισχύουν τη ρευστότητά τους, παραμένοντας ενεργές και ανταγωνιστικές. Ο Πειραιάς είναι μια αγορά ζωντανή, ειλικρινής και ασφαλής. Στηρίζοντάς την, στηρίζουμε και την ίδια την πόλη μας», δηλώνει ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, Θοδωρής Καπράλος.
Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς καλεί, μάλιστα, τους καταναλωτές να αξιοποιήσουν αυτή την εκπτωτική περίοδο, να επισκεφθούν τα καταστήματα της πόλης μας, να επωφεληθούν από τις πραγματικές ευκαιρίες και να ενισχύσουν την τοπική επιχειρηματικότητα που στέκεται δίπλα τους με συνέπεια και αξιοπιστία.