Νέες ταινίες: Ο Τζιμ Τζάρμους σε μια από τις πιο τρυφερές στιγμές του με το “Father Mother Sister Brother”

Διαβάζεται σε 5'
Νέες ταινίες: Ο Τζιμ Τζάρμους σε μια από τις πιο τρυφερές στιγμές του με το “Father Mother Sister Brother”
24 Media Creative Team

Κάθε εβδομάδα, ο Θοδωρής Δημητρόπουλος βλέπει και σχολιάζει τις νέες ταινίες στις αίθουσες.

Το “Avatar: Στάχτη και Φωτιά” του Τζέιμς Κάμερον συνεχίζεται στις αίθουσες, όπως και μια πλειάδα πετυχημένων ταινιών του τελευταίου διαστήματος (“Σπασμένη Φλέβα”, “Ζωούπολη 2”, “Τα Κάλαντα των Χριστουγέννων”, “Βουγονία”, “Καμία Άλλη Επιλογή”) – τέλεια ευκαιρία για τις γιορτές.

Από τις νέες κυκλοφορίες ξεχωρίζουν μια μεγάλη κινηματογραφική βιογραφία και ο Χρυσός Λέοντας των Καννών για το σινεφίλ κοινό, το “Father Mother Sister Brother” του Τζιμ Τζάρμους.

Οι νέες ταινίες της εβδομάδας

Father Mother Sister Brother

(Τζιμ Τζάρμους, 1ω51λ)

★★★

Τρεις ιστορίες πάνω στις σχέσεις ενηλίκων με τους ελαφρώς αποξενωμένους γονείς τους, αλλά και μεταξύ τους. Ένας απομονωμένος άντρας δέχεται την επίσκεψη των ενήλικων παιδιών του στις ΗΠΑ, αδελφές επισκέπτονται την συγγραφέα μητέρα τους στο Δουβλίνο, και δύο δίδυμα επιστρέφουν στο διαμέρισμά τους στο Παρίσι στον απόηχο μιας τραγωδίας.

Σε 25 λέξεις: Γλυκός, αφοπλιστικός Τζάρμους με μια απλή ιστορία οικογενειακών δεσμών – ίσως υπερβολικά απλή. Το δύο πρώτα μέρη είναι τα λιγότερο πετυχημένα, αλλά αξίζουν για το συναισθηματικό και θεματικό χτίσιμο προς το τρίτο.

Κριτική

Φιλμ πολύ μικρό στο μάτι, με τρεις ιστορίες χωρίς πολλά-πολλά διακυβεύματα, με λιγοστή κίνηση, και με μικρά μοτίβα-λεπτομέρειες που επαναλαμβάνονται ενώνοντας τόπους, πόλεις, καταστάσεις, ανθρώπους και ιστορίες χωρίς κανείς να το καταλαβαίνει. Όχι πως αυτό γίνεται με κάποιο ευρύτερο σκοπό – είναι απλώς η υπενθύμιση πως όλοι και όλες και όλα συνδεόμαστε, είναι τα ρεφρέν, μια ποίηση της καθημερινότητας.

Στην ταινία, παρακολουθούμε τρεις ιστορίες γύρω από τις σχέσεις ενηλίκων με τους (συχνά απομακρυσμένους) γονείς τους, αλλά και μεταξύ τους. Μεγάλες διαδρομές και αμήχανες συζητήσεις σε ένα αυτοκίνητο. Μακρές σιωπές γύρω από ένα τραπέζι. Η μελαγχολία των όσων έχουν χαθεί, μπροστά σε μια απουσία, σε κάτι που δεν είναι εκεί.

Ο Τζάρμους ρίχνει στο ρινγκ μερικούς σπουδαίους ηθοποιούς, από την Κέιτ Μπλάνσετ και τον Άνταμ Ντράιβερ μέχρι την Βίκι Κριπς, την Σαρλότ Ράμπλινγκ, την Ίντια Μουρ και τον… Τομ Γουέιτς; Αφήνει τα γνώριμα πρόσωπα να χαθούν μέσα σε ρόλους και αποστάσεις. Κινηματογραφεί ανθρώπους σε μετάβαση, κυριολεκτική και μη.

Καδράρει άτομα που σωματικά βρίσκονται κοντά, αλλά συναισθηματικά μπορεί να απέχουν μίλια. Εντοπίζει μικρές λεπτομέρειες της καθημερινότητας, επαναλήψεις, σπίθες έγνοιας, αμηχανίες.

Κι όλα κορυφώνονται χωρίς φανφάρες αλλά πολύ συναισθηματικά, σε μια τρίτη ιστορία που δεν είναι ακριβώς τρίτη ιστορία αλλά είναι περισσότερο τρίτο κεφάλαιο, καθώς χωρίς τα δύο πρώτα δε θα είχε αυτή την επίδραση.

Σαν πρώτη αντίδραση βγαίνοντας από την προβολή στη Βενετία σκεφτόμουν πόσο μικρό είναι, πόσο νόημα βγάζει που το απέρριψαν οι Κάννες, και πόσο δεν πρόκειται να το ξανασκεφτώ στη ζωή μου. Σύντομα διαψεύστηκα – μην περιμένετε να δείτε κάποιο σαρωτικό αριστούργημα, αλλά αυτό που μπορώ να διαβεβαιώσω, είναι πως σαν ταινία φωλιάζει μέσα σου και επιδρά χωρίς να το καταλάβεις.

Και σίγουρα αξίζει την προσοχή, 6 χρόνια μετά το πιο πρόσφατο (κακό) φιλμ του Τζάρμους “The Dead Don’t Die”, ο οποίος εδώ φαίνεται σα να βρίσκει ξανά την επαφή με κάτι πολύ αληθινό. Το Χρυσό Λιοντάρι της Βενετίας συνεχίζει να μοιάζει με μια αναίτια υπερβολή, αλλά χωρίς αυτό το context και την προσδοκία από τον θεατή, το φιλμ μπορεί να λειτουργήσει με τον απλούστερο των τρόπων.

Μια πλήρης στιλιστική λιτότητα στην υπηρεσία ενός λυρισμού της καθημερινότητας πάνω στην απόσταση, τη σύνδεση, και τις κρυφές, αόρατες συνδέσεις.

Σχετικό Άρθρο

Καποδίστριας

(Γιάννης Σμαραγδής, 2ω9λ)

Ύστερα από μια σειρά εντυπωσιακών πολιτικών ελιγμών στο ευρωπαϊκό διπλωματικό στερέωμα, ο Ιωάννης Καποδίστριας κερδίζει το θαυμασμό των συμμάχων και το μίσος των εχθρών του. Μετά την απελευθέρωση από τους Οθωμανούς γίνεται ο πρώτος κυβερνήτης της χώρας, αλλά οι εχθροί παραμονεύουν.

Σε 25 λέξεις: Γραμμένο σαν μια συρραφή γεγονότων δίχως ανάσα, σχηματικό, κακοπαιγμένο, κωμικά κακοστημένο, με τον Καποδίστρια ανέκφραστο υπερήρωα και κάθε χαρακτήρα να έχει το βάθος ρυζόχαρτου. Αντι-σινεμά σε βαθμό αληθινής σπανιότητας.

Κυκλοφορούν επίσης

Ο Έρωτας Γράφεται…: Τι γίνεται όταν δύο άνθρωποι που από μόνοι τους δυσκολεύονται να βάλουν τη ζωή τους σε τάξη, πρέπει ξαφνικά να γράψουν ένα βιβλίο μαζί; Η Άννα, μια ανερχόμενη συγγραφέας που παλεύει να ολοκληρώσει το πρώτο της βιβλίο, συναντά τον Μιχάλη, έναν ιδεαλιστή δικηγόρο που ξέρει να χειρίζεται καλά τις λέξεις. Μία τυχαία συνάντηση στο βιβλιοπωλείο της οικογένειάς της θα ανατρέψει τελείως τις ζωές τους. Όσο οι σελίδες του βιβλίου γεμίζουν, η φαντασία αρχίζει να μπλέκεται με την πραγματικότητα και να διαμορφώνει μία νέα, δική τους ιστορία. Ρομαντική κομεντί με την Έλλη Τρίγγου και τον Γιάννη Ποιμενίδη.

Γαλάζιο Μονοπάτι: Για να μεγιστοποιήσει την οικονομική παραγωγικότητα, η βραζιλιάνικη κυβέρνηση διατάσσει τους ηλικιωμένους να μετακινηθούν σε απομακρυσμένες αποικίες. Μια 77χρονη γυναίκα αντιστέκεται και ξεκινά ένα ταξίδι στον Αμαζόνιο που θα αλλάξει για πάντα τη μοίρα της.

Μπομπ Σφουγγαράκης: Η Αναζήτηση του Τετραγωνοπαντελονή: Απελπισμένος να δείξει πόσο σημαντικός είναι, ο Μπομπ Σφουγγαράκης πρέπει να αποδείξει την αξία του στον κύριο Καβούρη, ακολουθώντας τον Ιπτάμενο Ολλανδό σε μια πειρατική περιπέτεια που τον μεταφέρει στα βαθύτερα βάθη της βαθιάς θάλασσας, εκεί που κανένα Σφουγγάρι δεν έχει πάει ποτέ! Νέα κινηματογραφική περιπέτεια για τον καλτ ήρωα κινουμένων σχεδίων.

Σχετικό Άρθρο

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα