Ρυμουλκά made in Greece – Συμφωνία για ναυπηγήσεις στην Ελευσίνα
Διαβάζεται σε 10'
Η τελετή υπογραφής πραγματοποιήθηκε στις ναυπηγικές εγκαταστάσεις της ONEX στην Ελευσίνα, παρουσία του υπουργού Ναυτιλίας Βασίλη Κικίλια, και της Πρέσβεως των ΗΠΑ στην Αθήνα, Κίμπερλι Γκίλφοϊλ.
- 20 Δεκεμβρίου 2025 08:56
Συμφωνία για την κατασκευή δύο νέων, υπερσύγχρονων ρυμουλκών υψηλών προδιαγραφών υπέγραψαν η ONEX Shipyards & Technologies Group και η MEGATUGS Salvage & Towage. Τα ρυμουλκά θα ναυπηγηθούν εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για την εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία.
Όπως αναφέρεται, η σύμπραξη της ONEX με τη MEGATUGS ενισχύει ουσιαστικά τη θαλάσσια ασφάλεια, την επιχειρησιακή ετοιμότητα και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος, ενώ ταυτόχρονα συμβάλλει στη διαμόρφωση μιας σταθερής και βιώσιμης βάσης για την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία, με σαφές αναπτυξιακό και στρατηγικό αποτύπωμα.
Τη συμφωνία, η οποία προβλέπει τη ναυπήγηση δύο σκαφών με δικαίωμα προαίρεσης (option) για ακόμη δύο, υπέγραψαν ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ONEX και Πρόεδρος της Ένωσης Ναυπηγείων Ελλάδος, Πάνος Ξενοκώστας, και ο Διευθύνων Σύμβουλος της MEGATUGS Salvage & Towage και Πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών και Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων, Παύλος Ξηραδάκης.
Να σημειωθεί ότι η σύμπραξη αυτή ενισχύει ουσιαστικά τη θαλάσσια ασφάλεια και την προστασία του περιβάλλοντος, δημιουργώντας παράλληλα μια βιώσιμη βάση ανάπτυξης για την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία με ισχυρό στρατηγικό αποτύπωμα.
Η επένδυση διασφαλίζει τη διατήρηση της εξειδικευμένης τεχνογνωσίας και ενισχύει την εθνική οικονομία σε μια περίοδο αυξημένων γεωπολιτικών προκλήσεων.
Παράλληλα, ενδυναμώνεται η εγχώρια βιομηχανική και τεχνική επάρκεια, διασφαλίζεται η διατήρηση εξειδικευμένης ναυπηγικής τεχνογνωσίας και δημιουργούνται προϋποθέσεις για μακροχρόνια, αξιόπιστη παραγωγική δραστηριότητα με ευρύτερη σημασία για την εθνική ασφάλεια και την οικονομία.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, «η ONEX Shipyards & Technologies Group, μέσα από ένα συγκροτημένο επενδυτικό και παραγωγικό σχέδιο, έχει επαναφέρει τη ναυπηγική δραστηριότητα στην Ελλάδα στο προσκήνιο, αναπτύσσοντας σύγχρονες υποδομές, τεχνογνωσία και ανθρώπινο δυναμικό.
Ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί τα τελευταία χρόνια στη δημιουργία ολοκληρωμένης γραμμής παραγωγής σύγχρονων ρυμουλκών, καθιστώντας τα ελληνικά ναυπηγεία ικανά να ανταγωνιστούν αντίστοιχες μονάδες του εξωτερικού και να καλύψουν ανάγκες της ελληνικής και της διεθνούς αγοράς.»
Η MEGATUGS Salvage & Towage διαθέτει πορεία σχεδόν πέντε δεκαετιών στους τομείς των ρυμουλκήσεων, των ναυαγιαιρέσεων, της αντιρρύπανσης και της υποστήριξης υπεράκτιων δραστηριοτήτων, με έντονη παρουσία τόσο στην ελληνική όσο και στη διεθνή αγορά.
Η επιχειρησιακή της στρατηγική βασίζεται στη συνεχή ανανέωση και ποιοτική αναβάθμιση του στόλου, με επενδύσεις σε πλοία υψηλής ισχύος και αυξημένων δυνατοτήτων, που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος.
Το στίγμα
Με αφορμή τη συμφωνία ο υπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας τόνισε: «Η ασφάλεια στα λιμάνια και στη θάλασσα αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα για την ελληνική κυβέρνηση και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Η σημερινή συμφωνία που υπογράφεται στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, παρουσία της Πρέσβεως των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, κυρίας Kimberly Ann Guilfoyle, επιβεβαιώνει στην πράξη αυτή την προτεραιότητα.
Η συνεργασία μεταξύ της ONEX, του κ. Πάνου Ξενοκώστα και του κ. Παύλου Ξηραδάκη, με τη στήριξη των εργαζομένων των ναυπηγείων, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για νέες επενδύσεις, πλήρως εναρμονισμένες με το ελληνικό και ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο. Οι επενδύσεις αυτές αφορούν κρίσιμα πλοία υποστήριξης, όπως ρυμουλκά, που ενισχύουν ουσιαστικά το επίπεδο ασφάλειας και τη λειτουργικότητα των λιμένων.
Παράλληλα, η σημερινή ημέρα αποτελεί έμπρακτη επιβεβαίωση της ελληνοαμερικανικής συνεργασίας στον τομέα της ναυτιλίας και της βιομηχανίας. Πρόκειται για επενδύσεις που δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας και αποτυπώνουν την πορεία αναβάθμισης που ακολουθεί η ελληνική ναυτιλία.
Η ναυτιλία και η ναυπηγική βιομηχανία είναι κλάδοι που η ελληνική κυβέρνηση στηρίζει με συνέπεια και αποφασιστικότητα, αναγνωρίζοντας τον ρόλο τους στην ασφάλεια, στην ανάπτυξη και στη συνολική ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας.»
Η Πρέσβης των ΗΠΑ στην Αθήνα Κίμπερλι Γκίλφοϊλ παράλληλα ανέφερε ότι:
«Η σημερινή τελετή πρώτης κοπής ελάσματος σηματοδοτεί την έναρξη ενός νέου, ουσιαστικού κεφαλαίου για τον ελληνικό ναυπηγικό κλάδο και αποτελεί έμπρακτη απόδειξη της στρατηγικής συνεργασίας μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Ελλάδας.
Τα νέας γενιάς ρυμουλκά της ONEX ενισχύουν την ασφάλεια και τη λειτουργικότητα των ελληνικών λιμένων, δημιουργούν θέσεις εργασίας και συμβάλλουν στην οικονομική ανάπτυξη, στηρίζοντας το όραμα της Ελλάδας για σύγχρονες και αξιόπιστες ναυτιλιακές υποδομές.
Η αμερικανική χρηματοδότηση, υποστηρίζει έμπρακτα αυτή την προσπάθεια. Οι Ηνωμένες Πολιτείες επενδύουν σε έργα με απτά αποτελέσματα και τηρούν τις δεσμεύσεις τους, όπως αποδεικνύεται και από τον ρόλο της Αμερικανικής Διεθνούς Χρηματοδοτικής Εταιρείας Ανάπτυξης (DFC) στην αναγέννηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας.
Οι ναυτιλιακοί και θαλάσσιοι δεσμοί ΗΠΑ και Ελλάδας έχουν ισχυρό μέλλον. Ως ναυτικά έθνη, μοιραζόμαστε ιστορία, αξίες και κοινή προσήλωση στη σκληρή δουλειά και την καινοτομία. Η σημερινή ημέρα είναι μόνο η αρχή για ακόμη περισσότερες συνεργασίες στο μέλλον.»
Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ONEX Shipyards & Technologies Group & Πρόεδρος Ένωσης Ναυπηγείων Ελλάδος Πάνος Ξενοκώστας τόνισε:
«Η σημερινή ημέρα αποτελεί ουσιαστικό ορόσημο για τα Ναυπηγεία του Ομίλου ΟΝΕΧ και τον ελληνικό ναυπηγικό κλάδο. Σε λιγότερο από τρία χρόνια από την επανεκκίνηση των ναυπηγείων Ελευσίνας και επτά χρόνια από την επανεκκίνηση των ναυπηγείων Σύρου, βρισκόμαστε σε πλήρη παραγωγική λειτουργία, εξυπηρετώντας εκατοντάδες πλοία.
Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι πρόκειται για την πρώτη σύμβαση νέας ναυπήγησης με Έλληνες πελάτες μετά από δεκαετίες, για δύο ρυμουλκά νέας κατασκευής με δύο επιπλέον σκάφη με δικαίωμα προαίρεσης, επιβεβαιώνοντας τη στρατηγική της ONEX να επενδύει στην παραγωγή και στα μετρήσιμα αποτελέσματα.
Το έργο στηρίχθηκε στη στενή συνεργασία της Ελληνικής Κυβέρνησης και των Ηνωμένων Πολιτειών.
Η έγκαιρη χρηματοδότηση ύψους 125 εκατ. δολαρίων από την Αμερικανική Διεθνή Χρηματοδοτική Εταιρεία Ανάπτυξης (DFC), σε συνδυασμό με το θεσμικό πλαίσιο που διαμορφώθηκε με τη στήριξη του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και των αρμόδιων υπουργείων, δημιούργησαν τις προϋποθέσεις για την ανασυγκρότηση της ναυπηγικής δραστηριότητας στην Ελευσίνα.
Καθοριστικό ρόλο διαδραματίζουν οι εργαζόμενοι των ναυπηγείων, που αποτελούν τον πυρήνα της αναγέννησης της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας. Η ONEX παραμένει προσηλωμένη στην ανάπτυξη σύγχρονων γραμμών παραγωγής και στη διασφάλιση ότι τα ελληνικά ναυπηγεία θα έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε διεθνές επίπεδο.»
Διευθύνων επίσημα ο Σύμβουλος MEGATUGS Salvage & Towage και Πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών και Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων Παύλος Ξηραδάκης είπε ότι:
«Η επιλογή των ναυπηγείων ONEX για την κατασκευή των νέων σύγχρονων ρυμουλκών του Ομίλου MEGATUGS αντανακλά την εμπιστοσύνη μας στις δυνατότητες της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας, καθώς και στο ανθρώπινο δυναμικό και την τεχνογνωσία που τη στηρίζουν.
Με τη σημερινή συμφωνία στηρίζουμε έμπρακτα την αναβίωση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας, επενδύοντας πρώτοι σε νέα σύγχρονα ρυμουλκά πλοία υψηλών προδιαγραφών που ενισχύουν ουσιαστικά την ασφάλεια και την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα στις ελληνικές και διεθνείς θάλασσες.»
Η ταυτότητα των νέων ρυμουλκών σκαφών
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Τα δύο νέα ρυμουλκά που θα ναυπηγηθούν στα ελληνικά ναυπηγεία της ONEX ανήκουν στην κατηγορία ASD Escort / Terminal Tug και βασίζονται στον διεθνώς αναγνωρισμένο σχεδιασμό RAstar 2800του ναυπηγικού οίκου Robert Allan Ltd. Πρόκειται για πλοία υψηλής ισχύος και αυξημένων επιχειρησιακών δυνατοτήτων, σχεδιασμένα για απαιτητικές αποστολές σε λιμένες, ανοιχτές θάλασσες και ενεργειακές εγκαταστάσεις.
Βασικά τεχνικά στοιχεία:
- Ολικό μήκος: 28,40 μ.
- Πλάτος (moulded): 13,00 μ.
- Βύθισμα σχεδίασης: 5,95 μ.
- Ολική χωρητικότητα: < 450 GT
- Ταχύτητα: 12,5 κόμβοι
- Ελκτική δύναμη (Bollard Pull):
- 85 τόνοι εμπρός
- 79 τόνοι όπισθεν (ελάχιστες τιμές)
Σύστημα πρόωσης και ισχύς
- Κύριες μηχανές: 2 × MAN 16V175D, ισχύος 2.560 kW η καθεμία
(IMO Tier II – Tier III ready) - Πρόωση: 2 × SCHOTTEL Rudder Propellers SRP 490 FP
- Σχεδίαση γάστρας: Ειδική sponsoned hull form για αυξημένη ευστάθεια, πλευρικούς ελιγμούς και αποτελεσματική συνοδεία μεγάλων πλοίων
Επιχειρησιακές δυνατότητες
Τα ρυμουλκά είναι κατάλληλα για:
- Συνοδεία και ελιγμούς μεγάλων πλοίων (escort operations)
- Ρυμουλκήσεις λιμένων και ανοιχτής θάλασσας
- Πυρόσβεση πλοίων και λιμενικών εγκαταστάσεων
- Επιχειρήσεις αντιρρύπανσης
- Υποστήριξη εγκαταστάσεων LNG / LPG και υπεράκτιων δραστηριοτήτων
Συστήματα ασφάλειας & εξοπλισμός
- Σύστημα πυρόσβεσης: FiFi 1
(αντλία 2.600 m³/ώρα, δύο πυροβόλα νερού/αφρού) - Εξοπλισμός καταστρώματος:
- Υδραυλικά βαρούλκα και άγκιστρα υψηλής αντοχής για escort και towing operations
- Πλήρωμα: 8 άτομα
Περιβαλλοντική και κανονιστική συμμόρφωση
- Κλάση: Bureau Veritas
- Πιστοποιήσεις:
Escort Tug, Fire Fighting 1, Oil Recovery - Περιβαλλοντική απόδοση:
Βελτιωμένη ενεργειακή αποδοτικότητα, μειωμένες εκπομπές CO₂ - Καταλληλότητα:
Λειτουργία σε LNG/LPG terminals – συμμόρφωση με ATEX Zone 2
“Βατήρες” ανάπτυξης
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο κλάδος της ρυμούλκησης και της ναυαγιαιρεσίας, αποτελούν “κλειδιά” για μια σειρά από σημαντικών επενδύσεων, που θα πρέπει να προωθηθούν σε σε λιμενικές υποδομές ώστε να γίνει πράξη η μεγάλης κλίμακας ανάπτυξη σε υπεράκτιες ενεργειακές δραστηριότητες, όπως τα αιολικά πάρκα, οι εξορύξεις, το νέο FSRU (πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου), που είναι αμέσου αμερικανικού ενδιαφέροντος, αλλά και η ανάπτυξη των νέων και μεγάλων πλοίων κρουαζιέρας.
Με βάση παράγοντες του κλάδου, πάντως, τα ελληνικά λιμάνια χρειάζονται σαφή βελτίωση στις βασικές λιμενικές και άλλες υποδομές τους για να λειτουργούν με ασφάλεια και να μπορούν να ανταποκρίνονται στις πολύ αυξημένες ανάγκες των μεγάλων, σύγχρονων πλοίων που υποδέχονται.
Συνολικά, πάντως η ναυαγιαιρεσία κτλ είναι απαραίτητη και για να κλειδώσει η περιβαλλοντική ασφάλεια. Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξαν, άλλωστε, οι εργασίες του 1ου Συνεδρίου της Ελληνικής Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών και Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων, που έγινε τον περασμένο Ιούνιο στην Πέτρινη Αποθήκη του ΟΛΠ.
“Η Ένωσή μας είναι ένας θεσμός εμπειρίας, συνέπειας και ευθύνης. Εκπροσωπεί επιχειρήσεις που εξυπηρετούν πάνω από 12.000 πλοία ετησίως, με υψηλό επίπεδο τεχνογνωσίας, εκπαιδευμένα πληρώματα, καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας, και με συνεχή παρουσία στα κρίσιμα σημεία της εφοδιαστικής και ενεργειακής αλυσίδας της χώρας” τόνισε μεταξύ άλλων ο Αθανάσιος Σκορδάς Γενικός Διευθυντής της Ελληνικής Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών και Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων.
“Τα πλοία αυτά είναι παντού κι απαραίτητα για την πράσινη μετάβαση, ωστόσο παραμένουν εκτός χρηματοδοτικών εργαλείων” συνέχισε ο κ. Σκορδάς και συμπλήρωσε ότι είναι “παράλογο οι κυβερνήσεις να ζητούν επενδύσεις στην πράσινη τεχνολογία χωρίς υποστήριξη. Κατευθύνει πόρους στη γειτονική Τουρκία, η πρακτική αυτή”.
Από την πλευρά του ο Πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Πλοιοκτητών Παύλος Ξηραδάκης ανέφερε στο ίδιο συνέδριο: “Σήμερα, μπορούμε να πούμε με υπερηφάνεια πως ο ελληνικός στόλος ρυμουλκών έχει κάνει ένα ποιοτικό άλμα. Από τον πρόσφατο εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου μέχρι σήμερα, 44 σύγχρονα ρυμουλκά επιχειρούν σε ελληνικά λιμάνια όχι μόνο στα μεγάλα αλλά και σε περιφερειακά λιμάνια – από την Κρήτη ως την Αλεξανδρούπολη. Ο νέος στόλος μας διαθέτει ισχυρές πυροσβεστικές δυνατότητες, εφάμιλλες και συχνά ανώτερες του κρατικού μηχανισμού. Είναι καιρός να ενταχθεί στον σχεδιασμό της Πολιτικής Προστασίας. Τέλος, η θεσμοθέτηση κανονισμών ρυμούλκησης στους λιμένες αποδεικνύεται κρίσιμη για την ασφάλεια. Όσα λιμάνια συμμορφώθηκαν, βλέπουν ήδη τα αποτελέσματα.”
Σημειώνεται ότι μέχρι το 2035 αναμένεται σε συνεργασία και με τα ελληνικά ναυπηγεία να ανανεωθεί το 61% του υφιστάμενου στόλου ρυμουλκών μια συνολική επένδυση ύψους 600 εκατ. ευρώ. Αυτό πιστοποιήθηκε και με τη συμφωνία Megatugs – ONEX.
Να σημειωθεί ότι λόγω του νέου θεσμικού πλαισίου καταγράφεται μια εντυπωσιακή μεταστροφή της κατάστασης του ελληνικού στόλου των ρυμουλκών με την είσοδο στην ελληνική αγορά 44 σύγχρονων ρυμουλκών εκ των οποίων 13 είναι νεότευκτα. Ουδέποτε στην Ελλάδα, όπως αναφέρθηκε, είχαν έρθει νεότευκτα ρυμουλκά παρόμοια με εκείνα που παραδίδονται και δραστηριοποιούνται σήμερα στα μεγαλύτερα Ευρωπαϊκά λιμάνια, ενώ ακόμα και οι στεκόμενοι, κριτικά, έναντι του νέου θεσμικού πλαισίου έχουν ήδη επενδύσει στον εκσυγχρονισμό του στόλου τους.