Volvo και φυσικό αέριο

Volvo και φυσικό αέριο
New Image

Φυσικό αέριο – η ‘γέφυρα’ για μεταφορές ουδέτερες ως προς το διοξείδιο του άνθρακα

Το πετρέλαιο και ο γαιάνθρακας, τα δύο ορυκτά καύσιμα που σήμερα τροφοδοτούν τις περισσότερες βιομηχανίες του πλανήτη, θερμαίνουν σπίτια και κινούν τα αυτοκίνητα, θα εξαντληθούν κάποια μέρα, αν και όχι πολύ γρήγορα. Ωστόσο, ακόμα οξύτερο πρόβλημα αποτελούν οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, αζώτου, θείου και σωματιδίων.



Για τη βιομηχανία μεταφορών, που εξαρτάται σε ποσοστό 97% από το πετρέλαιο, η πίεση τώρα έγκειται στην ανεύρεση εναλλακτικών καύσιμων. Ένα εναλλακτικό καύσιμο που πολλοί ειδήμονες θεωρούν ως το πλέον υποσχόμενο είναι το φυσικό αέριο.



«Το φυσικό αέριο είναι ένα από τα υποψήφια εναλλακτικά καύσιμα. Και το φυσικό αέριο μπορεί να είναι καλύτερο από το πετρέλαιο επειδή εκπέμπει λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα» αναφέρει ο Magnus Swahn, Πρόεδρος της συμβουλευτικής εταιρίας Conlogic που ασχολείται με την ανεύρεση βιώσιμων λύσεων logistics.Το φυσικό αέριο αποτελείται κυρίως από μεθάνιο, το οποίο με την καύση απελευθερώνει 30 – 50% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από το πετρέλαιο και περίπου 40% λιγότερα οξείδια του αζώτου. Και αντίθετα με το πετρέλαιο, το φυσικό αέριο δεν εκπέμπει θείο, βαριά μέταλλα ή τέφρα στην ατμόσφαιρα. Δεν είναι πλήρως καταγεγραμμένα όλα τα αποθέματα φυσικού αερίου της Γης, αλλά αυτά που έχουν ανακαλυφθεί είναι πολύ μεγάλα συγκριτικά με τα γνωστά αποθέματα πετρελαίου του πλανήτη.Μία μεταστροφή της βιομηχανίας μεταφορών στο φυσικό αέριο μπορεί να είναι ένας τρόπος απεξάρτησης από το πετρέλαιο και να έχει πολύ λιγότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις. «Ωστόσο, εάν η καύση γίνεται με το χαμηλότερο βαθμό απόδοσης του κύκλου Otto, αυτό το πλεονέκτημα εξαλείφεται» προειδοποιεί ο Magnus Swahn.



Αυτό είναι κάτι που γνωρίζει καλά η Σουηδική κατασκευάστρια επαγγελματικών οχημάτων Volvo Trucks.«Ο βαθμός απόδοσης του πετρελαιοκινητήρα είναι 30 – 40% υψηλότερος σε σχέση με τα σημερινά οχήματα φυσικού αερίου που χρησιμοποιούν τεχνολογία ανάφλεξης μέσω μπουζί σύμφωνα με τον κύκλο Otto», εξηγεί ο Lars Mårtensson, Περιβαλλοντικός Διευθυντής της Volvo Trucks.



Μία τεχνολογία ενέργειας την οποία ο Magnus Swahn εμπιστεύεται σε μεγάλο βαθμό είναι το μεθάνιο-diesel, όπου αέριο και diesel χρησιμοποιούνται σε συνδυασμό. Η κύρια ισχύς προέρχεται από το αέριο μεθάνιο αλλά μία μικρότερη ποσότητα diesel χρησιμεύει σαν ένα είδος ‘υγρού μπουζί’ για την ανάφλεξη του αερίου. Αν χρησιμοποιηθεί υγροποιημένο αντί συμπιεσμένου αερίου επιτυγχάνεται πολύ μεγαλύτερη αυτονομία. «Πρόκειται για μία εξαιρετικά ελκυστική λύση. Παρέχει στον πετρελαιοκινητήρα υψηλή ενεργειακή απόδοση σε συνδυασμό με τις χαμηλές εκπομπές ρύπων του αερίου μεθανίου. Μου αρέσει πραγματικά αυτός ο συνδυασμός» λέει.



Πριν από τρία χρόνια, η Volvo Trucks παρουσίασε επτά φορτηγά, το καθένα με διαφορετικό εναλλακτικό καύσιμο. Η τεχνολογία μεθανίου – diesel ήταν αυτή που υιοθέτησε η Volvo Trucks για να συνεχίσει την εξέλιξη.«Ένα φορτηγό αερίου που εκμεταλλεύεται την ενεργειακή απόδοση του κινητήρα μεθανίου-diesel προσφέρει και ένα ακόμα πλεονέκτημα, επειδή μπορεί να λειτουργήσει και αποκλειστικά με diesel» λέει ο Lars Mårtensson. «Αυτό είναι ιδιαίτερα πρακτικό και παρέχει αξιοπιστία στις μεταφορές αφού η υποδομή σταθμών ανεφοδιασμού αερίου δεν έχει αναπτυχθεί ακόμα πλήρως». Ωστόσο, ακόμα και το φυσικό αέριο είναι ένα πεπερασμένο ορυκτό καύσιμο και η αντικατάσταση ενός ορυκτού καυσίμου με ένα άλλο δεν είναι η πλέον ενδεδειγμένη στρατηγική σύμφωνα με ορισμένους που αρέσκονται στην αυστηρή κριτική.



Σε αυτούς απαντά ότι πρέπει να θεωρούμε το φυσικό αέριο σαν μία μεταβατική λύση που θα μας οδηγήσει στην εκτεταμένη παραγωγή βιοαερίου, ενός μη ορυκτού καυσίμου, το οποίο εξάγεται από τα οικιακά σκουπίδια, για παράδειγμα.



«Η παραγωγή βιοαερίου ξεκινά να αναπτύσσεται σε πολλές χώρες. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε μία μεταβατική περίοδο, περνάμε μετά από πολλές δεκαετίες εξάρτησης από το πετρέλαιο σε μία κοινωνία βασισμένη στα ανανεώσιμα καύσιμα» εξηγεί. Κατά τη διάρκεια του 2010, η Volvo Trucks έχει πραγματοποιήσει δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες με κινητήρες μεθανίου-diesel οι οποίοι λειτουργούν με περιεκτικότητα αερίου στο καύσιμο μέχρι 70%. Το υπόλοιπο είναι μίγμα βιοντίζελ, δηλαδή ορυκτό diesel αναμεμιγμένο με πράσινο diesel που παράγεται από ανανεώσιμες πρώτες ύλες.



«Στόχος είναι να μπορέσουμε να χρησιμοποιήσουμε 80% βιοαέριο και 20% πράσινο βιοντίζελ σαν παράγοντα ανάφλεξης. Αυτό θα μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα 80% περισσότερο σε σχέση με το συμβατικό diesel» καταλήγει ο Lars Mårtensson.




Πληροφορίες για το φυσικό αέριο και το βιοαέριο:



Το φυσικό αέριο εξάγεται είτε από ανεξάρτητες πηγές στο φλοιό της γης ή ταυτόχρονα με την άντληση του πετρελαίου. Υπάρχουν μεγάλα αποθέματα σε πολλές περιοχές σε όλο τον κόσμο, μεταξύ των οποίων η Ρωσία, το Ιράν, η Αλγερία και η Β. Θάλασσα.Το βιοαέριο είναι ένα μη ορυκτό καύσιμο που σχηματίζεται όταν οργανικά απόβλητα όπως απορρίμματα φαγητών, κοπριά, υποπροϊόντα της βιομηχανίας τροφίμων και γεωργικά απόβλητα, διασπώνται σε περιβάλλον φτωχό σε οξυγόνο και μετατρέπονται σε μεθάνιο και διοξείδιο του άνθρακα. Όταν το βιοαέριο αναβαθμίζεται σε αέριο για την κίνηση των οχημάτων, εξάγονται διοξείδιο του άνθρακα, θειούχο υδρογόνο και νερό.Τόσο το φυσικό αέριο όσο και το βιοαέριο αποτελούνται κυρίως από μεθάνιο, επομένως και τα δύο αέρια είναι πλήρως συμβατά μεταξύ τους και μπορούν να αναμιχθούν χωρίς περιορισμούς. Η μεγάλη διαφορά έγκειται στο ότι το βιοαέριο είναι ουσιαστικά ουδέτερο ως προς το κλίμα, δηλαδή η ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα που παράγεται κατά την καύση είναι ίδια με αυτή που απορροφούν τα φυτά από την ατμόσφαιρα μέσω της φυσικής διαδικασίας της φωτοσύνθεσης. Επομένως, η καύση του βιοαερίου δεν επιβαρύνει την ατμόσφαιρα με επιπλέον διοξείδιο του άνθρακα.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα