Ηλεκτροκίνηση: Η Ελλάδα περνάει στη νέα εποχή

Ηλεκτροκίνηση: Η Ελλάδα περνάει στη νέα εποχή

από τον Δημήτρη Μπαλή

Εδώ και λίγες ώρες στο γκαράζ μου βρίσκεται, ένα από τα πρόσφατα αφιχθέντα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Το έχω κυριολεκτικά στην… πρίζα, για να φορτιστεί πλήρως πριν το test drive, αφού σκοπεύω να το οδηγήσω, τόσο στην πόλη όσο και στην περιφέρεια. Διότι ένα νέο μοντέλο, πρέπει να υποβάλλεται σε ποικίλες δοκιμασίες. «Στην πρίζα», λοιπόν. Δε γίνεται διαφορετικά, διότι έτσι, όπως εξελίσσεται η κατάσταση, οδεύουμε ολοταχώς προς την ηλεκτροκίνηση.

Κι είναι σωστή αυτή η τάση. Αν θέλουμε να σταματήσει το φαινόμενο του θερμοκηπίου, πρέπει να εκπέμπουμε λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα. Κι επειδή οι οδικές μεταφορές συνεισφέρουν σε πάνω από 25% σε αυτόν τον τομέα, αναπτύσσοντας την ηλεκτροκίνηση μπορείς να περιορίσεις δραστικά τις εκπομπές CO2.

Η Ελλάδα οδεύει προς αυτή την κατεύθυνση. Τα κίνητρα που θα δοθούν για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα αφορούν γενναίες επιδοτήσεις αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ποδήλατων και σκούτερ από ιδιώτες, αλλά και επαγγελματίες οδηγούς ταξί. Παράλληλα, ισχύουν και επιδοτήσεις για εγκατάσταση ταχυφορτιστών (μπορείς να έχεις το 80% της χωρητικότητας της μπαταρίας σε 30-40 λεπτά) σε οδικούς άξονες, δημόσια κτίρια, αλλά και κατοικίες, γεγονός που, όταν θα αρχίσει να εξελίσσεται, θα αναπτυχθεί ένα επαρκές δίκτυο υποδομής, ώστε αγοράζοντας ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, να μπορείς ανά πάσα στιγμή να βρεις ένα σημείο φόρτισης. Κι όχι όπως εγώ, που φόρτιζα πριν από έξι χρόνια ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο στο περίπτερο, κάτω από τα γραφεία, με τους περαστικούς να βλέπουν με έκπληξη το ένα φις του καλωδίου στη θέση της τάπας του αυτοκινήτου και το άλλο φις στην μπαλαντέζα, που ήταν και τα ψυγεία.

Τώρα, η κατάσταση αλλάζει. Κι εγώ, έχοντας πλήρως φορτισμένο το ηλεκτρικό αυτοκίνητο, βγαίνω για τη δοκιμή, γνωρίζοντας ότι θα κινηθώ αθόρυβα, διότι τα ηλεκτρικά δεν παράγουν θόρυβο, παρά μόνο ελάχιστο από τους τροχούς κατά την κύλιση, και κυρίως οικολογικά, χωρίς να ρυπαίνω το περιβάλλον. Ως προς το πρώτο, κι επειδή υπάρχει κοινοτική οδηγία για την προστασία των πεζών, που δεν ακούνε, ότι πλησιάζει ηλεκτρικό όχημα, είναι υποχρεωτικό να φέρουν σύστημα που εκπέμπει προειδοποιητικό ήχο, σε χαμηλές ταχύτητες. Ως προς το δεύτερο, έχοντας ηλεκτρικό μοτέρ και όχι θερμικό κινητήρα, ρύποι τέλος.

Γνωρίζω επίσης, κι ορισμένους κανόνες λειτουργίας του ηλεκτρικού οχήματος. Μπορεί να έχει την απόλυτη ροπή διαθέσιμη από το ξεκίνημα, από μηδενικές στροφές, με εκρηκτική επιτάχυνση, όμως αν οδηγώ έτσι σε κάθε φανάρι, τότε στον πίνακα βλέπω, ότι η πράσινη ένδειξη της μπαταρίας αρχίζει να μειώνεται, δηλαδή να αδειάζει γρήγορα. Κατά συνέπεια, η συνετή οδήγηση είναι η βέλτιστη χρήση. Ούτε πολύ γρήγορες επιταχύνσεις, ούτε στα όρια της τελικής ταχύτητας, που κι αυτή είναι περιορισμένη από τον κατασκευαστή, στα 130 – 140 χλμ./ώρα, ακριβώς για τον ίδιο λόγο: να μην αδειάζει εύκολα η μπαταρία και να έχεις μεγαλύτερη αυτονομία, η οποία, πάντως, κυμαίνεται από μοντέλο σε μοντέλο (180 – 400 χλμ.), ανάλογα τη χωρητικότητα της μπαταρίας ιόντων-λιθίου σε kwh. Ωστόσο, οδηγώντας, πατώντας το φρένο ή αφήνοντας το γκάζι, υπάρχει σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση ή το ρολάρισμα, που την κινητική ενέργεια τη μετατρέπει σε θερμική, την αποθηκεύει στην μπαταρία και την έχεις διαθέσιμη κατά τη συνέχιση της οδήγησης. Γι’ αυτό και η κατανάλωση ενέργειας, στο σταμάτα – ξεκίνα της πόλης, είναι σαφώς μικρότερη από την κατανάλωση στον αυτοκινητόδρομο.

Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο, αν το συνηθίσεις, όπως εγώ με τόσα που έχω οδηγήσει, το απολαμβάνεις. Έχεις ηρεμία, σε αντιδιαστολή με τη φασαρία της πόλης, φινίρισμα με νέα κι ανακυκλωμένα υλικά κι αλλάζεις ριζικά τον τρόπο που αντιμετωπίζεις την καθημερινότητα. Πιο πράος πηγαίνεις στη δουλειά σου και ηθικά ικανοποιημένος, ότι συνεισφέρεις κι εσύ στην προστασία του περιβάλλοντος. Η πολιτεία, δίνει τα κίνητρα κι αν μπορείς, σε συμφέρει να τα αποκτήσεις. Δίνει κίνητρα και για την απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα και τον λιγνίτη, ως προς την παραγωγή της ηλεκτρικής ενέργειας, διότι είναι βασική προϋπόθεση να καταναλώνεις ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές.

Για αυτό, μην καταναλώνεις άλλη ενέργεια… σε σκέψεις. Τα ηλεκτροκίνητα θα σε απαλλάξουν από πολλά, όπως τα τέλη κυκλοφορίας, τα πολύ μικρότερα έξοδα συντήρησης και φόρτισης, σε σχέση με τα καύσιμα, αλλά και τις πολύ ανταγωνιστικές τιμές ασφάλισης αυτοκινήτου. Η INTERAMERICAN και η Anytime προχωρούν στην ασφάλιση αυτοκινήτου και για τα ηλεκτροκίνητα, στηρίζοντας όλη αυτή την προσπάθεια που γίνεται στη χώρα μας, σχεδιάζοντας ταυτόχρονα κι ένα σημαντικό δίκτυο σημείων φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Στην INTERAMERICAN και στην Anytime μπορείς να ασφαλίσεις το ηλεκτρικό σου αυτοκίνητο με ιδιαίτερα απλό, εύκολο και προσιτό τρόπο. Και μην ανησυχείς… τα ηλεκτρικά μοντέλα που υπάρχουν ήδη στην Ελλάδα είναι πολλά και αναμένονται ακόμα περισσότερα, για να διαλέξεις αυτό ακριβώς που ταιριάζει στη δική σου ζωή.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα