Τι πραγματικά λένε τα κόμματα για την κλιματική κρίση; Τους κάναμε τις ίδιες ερωτήσεις – Τα αποτελέσματα

Τι πραγματικά λένε τα κόμματα για την κλιματική κρίση; Τους κάναμε τις ίδιες ερωτήσεις  – Τα αποτελέσματα
istock

Ένα άτυπο debate για μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της επόμενης τετραετίας. Τρία ερωτήματα του NEWS 24/7 προς τους εκπροσώπους πέντε κομμάτων.

Εν μέσω κλιματικής και ενεργειακής κρίσης, με το μέλλον του πλανήτη να κρίνεται αβέβαιο και μη βιώσιμο μέσα από επίσημα επιστημονικά χείλη, μετά από μία τετραετία όπου οι φυσικές καταστροφές έγιναν και στη χώρα μας πιο έντονες, προσερχόμενοι στην κάλπη στις 21 Μαΐου, δεν μπορούμε παρά να συμφωνήσουμε σε μία δυσάρεστη διαπίστωση: Με βάση τα δραματικά γεγονότα των τελευταίων ετών και με τις πληγές από τα πρόσφατα ακραία φαινόμενα ακόμη ανοιχτές, η διαχείριση της πιο σοβαρής κρίσης που έχει μπροστά της η ανθρωπότητα (άρα και η Ελλάδα) τα επόμενα χρόνια, βρέθηκε, δυστυχώς, χαμηλά στην προεκλογική ατζέντα των κομμάτων.

Με τα σοβαρότατα ζητήματα της οικονομίας, της ακρίβειας, της δημοκρατίας και του κράτους δικαίου να κυριαρχούν στις προεκλογικές συζητήσεις και αναμετρήσεις, οι δεδομένες κλιματικές προκλήσεις που θα έχει να διαχειριστεί η επόμενη κυβέρνηση πέρασαν στα… ψιλά.

Το NEWS 24/7, στο πλαίσιο του project που εκπονεί το Eteron – Ινστιτούτο για την Έρευνα & την Κοινωνική Αλλαγή με τίτλο «Κλιματική Κρίση & Εκλογές» για να αναδείξει την κλιματική κρίση ως ένα από τα βασικότερα επίδικα των επόμενων χρόνων μέσα και από το ψηφιακό εργαλείο whataboutheclimate, απευθύνθηκε στους εκπροσώπους πέντε κομμάτων, θέτοντας τρία ερωτήματα που χρήζουν άμεσων, δραστικών και έμπρακτων απαντήσεων.

Οι Χρήστος Σούλης από τη Νέα Δημοκρατία (Τομεάρχης Περιβάλλοντος, υποψήφιος στον Βόρειο Τομέα Αθηνών), Σωκράτης Φάμελλος από τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ (Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας και υποψήφιος βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης), Παναγιώτης Δημόπουλος (Γραμματέας Τομέα Περιβάλλοντος) και Χάρης Δούκας (Γραμματέας Τομέα Ενέργειας) από το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Αντώνης Ραλλάτος από το ΚΚΕ (Υπεύθυνος του Τμήματος Περιβάλλοντος της ΚΕ) και Γιάννης Χαραλαμπάκης από το ΜέΡΑ25 (Συντονιστής τομέα Προστασίας Περιβάλλοντος και Δημόσιου Χώρου, υποψήφιος βουλευτής Α΄ Πειραιά), σε ένα άτυπο debate για ένα από τα πιο “φλέγοντα” θέματα της επόμενης τετραετίας.

Πώς η Ελλάδα θα καταφέρει να ανεβάσει ρυθμούς στην ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων και να πιάσει τους στόχους, στους οποίους έχει μείνει ιδιαίτερα πίσω;

Χρήστος Σούλης, Νέα Δημοκρατία

Ένας βασικός άξονας για την παράταξή μας για την επόμενη τετραετία, αφορά την ενεργειακή αναβάθμιση 600,000 κατοικιών για λιγότερη κατανάλωση ενέργειας και μάλιστα όλες τις εποχές του χρόνου.

Αυτό το σχέδιο υλοποιείται μέσα από στοχευμένες πρωτοβουλίες και συγκεκριμένους στόχους που θα υλοποιηθούν και που ήδη έχουν μπει σε τροχιά καθορισμένης εφαρμοσμένης πολιτικής

Ακόμα πιο συγκεκριμένα, είναι ήδη γνωστό το πρόγραμμα “ΗΛΕΚΤΡΑ” που σκοπεύει στην ενεργειακή αναβάθμιση, προωθώντας όσο πιο υποδειγματικά γίνεται τον ρόλο ρου Δημοσίου σε αυτή την κατεύθυνση.

Οι πόροι του προγράμματος είναι 640 εκατομμύρια ευρώ και με την αναμενόμενη μόχλευση θα αγγίξουν το ποσό του ενός ΔΙΣ.

Ένα πρόγραμμα που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.

Ο σκοπός του προγράμματος είναι να επιδοτεί επεμβάσεις που αφορούν τα συστήματα θέρμανσης / ψύξης, τα συστήματα διαχείρισης ενέργειας και αυτονόμησης στοχεύοντας στην αναβάθμιση της ενεργειακής κλάσης των κτιρίων του Δημοσίου τουλάχιστον έως την ενεργειακή κλάση Β με παράλληλη επίτευξη κατ ελάχιστον 30% εξοικονόμησης ετήσιας πρωτογενούς ενέργειας που απαιτείται για τις ανάγκες τεχνικών συστημάτων και 30% μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Η συνολική επένδυση συμβάλλει στη μείωση της ηλεκτρικής κατανάλωσης κατά 600 εκ Kwh ετησίως και στην ενεργειακή ανακαίνιση 2.5 εκ. m² ωφέλιμης επιφάνειας ως και το 2026″.

Σωκράτης Φάμελλος, ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ

Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, σχεδόν το 67% των κτιρίων κατοικιών στην Ελλάδα ανήκει στις χαμηλότερες ενεργειακές κλάσεις όπως και το 88% των κτιρίων γραφείων.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, κάλυψε εκκρεμότητες προγραμμάτων ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ των προηγούμενων κυβερνήσεων και με το πρόγραμμα ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ ΙΙ του 2018 και ξέφυγε από τη λογική του υποχρεωτικού τραπεζικού δανεισμού. Εξασφάλισε ακόμη τη διαφάνεια, καθώς και τη γρήγορη υλοποίηση και εκταμίευση των χρηματοδοτήσεων. Έτσι, στον 1ο κύκλο του προγράμματος (Σεπτέμβριος 2018-2019) ,εντάχθηκαν και υλοποιήθηκαν παρεμβάσεις 53,000 δικαιούχων, ενώ η συνολική απορρόφηση ξεπέρασε τα 500 εκατ. ευρώ.

Τα τελευταία τέσσερα χρόνια, τα προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων και βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης είτε αντιμετωπίζουν σοβαρότατα ζητήματα, είτε έχουν παγώσει. Η χώρα χάνει πολύτιμο χρόνο και πόρους και ακυρώνεται η συνολική προσπάθεια εξοικονόμησης ενέργειας.

Στο «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» του 2020 υπήρξε σπατάλη χρημάτων και υπερκοστολόγηση παρεμβάσεων ενώ ακόμη και σήμερα, ένας μεγάλος αριθμός αιτήσεων παραμένει απλήρωτος.

Στο «Εξοικονομώ 2021» υπάρχουν σημαντικές καθυστερήσεις εδώ και 2 έτη και μεγάλο ποσοστό αδυναμίας υλοποίησης από τους δικαιούχους, λόγω και των ανατιμήσεων των υλικών.

Το Πρόγραμμα ΗΛΕΚΤΡΑ της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για την ενεργειακή αλλά και η συνολική αναβάθμιση των δημοσίων κτιρίων πάγωσε για τρία χρόνια ενώ και το Εξοικονομώ στην Επιχειρηματικότητα έγινε προεκλογική εξαγγελία.

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στο πρόγραμμά του θέτει σε προτεραιότητα την ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων και την εξοικονόμηση ενέργειας. Αυτό αφορά τόσο την ενεργειακή αναβάθμιση των δημοσίων κτιρίων όσο και των κατοικιών αλλά και ένα ευρύ πρόγραμμα ενεργειακής καινοτομίας και εξοικονόμησης στην ελληνική επιχειρηματικότητα (τουρισμός, βιομηχανία-βιοτεχνία, γενική επιχειρηματικότητα και εμπόριο). Η δέσμευσή μας περιλαμβάνει σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία και χρηματοδότηση 1,5 δισ. ευρώ το χρόνο με ανακατεύθυνση και των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Σε ανοικτή πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων, με προτεραιότητα την ενίσχυση των πιο ευάλωτων νοικοκυριών και των περιοχών με δυσμενέστερες καιρικές συνθήκες. Στόχος είναι να διευκολύνουμε τον προγραμματισμό υλοποίησης για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, και να έχουμε γρήγορη υλοποίηση των έργων και απορρόφηση της χρηματοδότησης προκειμένου να μην αντιμετωπίζουν πρόβλημα ούτε οι πολίτες, ούτε οι προμηθευτές, ούτε οι μηχανικοί/τεχνικοί”.

Παναγιώτης Δημόπουλος – Χάρης Δούκας, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ

“Η Ευρωπαϊκή στρατηγική για την ενεργειακή αναβάθμιση μιλάει για ένα «Κύμα Ανακαινίσεων» που θα έχει ως στόχο τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων, υπερδιπλασιάζοντας τα ποσοστά ανακαινίσεων την επόμενη δεκαετία και διασφαλίζοντας πως οι ανακαινίσεις θα οδηγήσουν σε υψηλότερη ενεργειακή απόδοση και αποδοτικότερη χρήση των πόρων. Η Ελλάδα έχει βάλει ως στόχο 60.000 αναβαθμίσεις ενεργειακών κατοικιών τον χρόνο.

Στην πράξη όμως, το «μοναδικό εργαλείο επιδότησης για την ενεργειακή αναβάθμιση κατοικιών», το «Εξοικονομώ», οδηγείται σε «αδιέξοδο» . Βρισκόμαστε στον Μάιο του 2023 και ακόμα δεν μπορεί να ολοκληρωθεί το «Εξοικονομώ 2021». Για το οποίο, το ποσοστό εγκατάλειψης υποψηφίων δικαιούχων είναι άνω του 30%, σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (από τους 25.300 υποψήφιους δικαιούχους εγκρίνονται μόλις οι 17.252 αιτήσεις ). Στη συνολική πορεία του προγράμματος, η εκτίμηση για εγκατάλειψη πριν καν ξεκινήσουν οι εργασίες υπερβαίνει το 50% των δικαιούχων.

Οι προτάσεις βελτίωσης που πρέπει άμεσα να προχωρήσουν αφορούν στην αύξηση των τιμών μονάδας ανά παρέμβαση, καθώς και στον συνολικό προϋπολογισμό του προγράμματος (τα χρήματα που έχουν προδιαγραφεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας είναι υπερδιπλάσια από τα κατ’ έτος απορροφούμενα και άμεσα διαθέσιμα). Οι τιμές των υλικών στο τρέχον πρόγραμμα έχουν βασιστεί σε δεδομένα του 2020, όταν το κόστος των πρώτων υλών ήταν έως και 40% χαμηλότερο. Πρέπει άμεσα να επιλυθούν μία σειρά από επιπλέον προβλήματα για να μπορέσει το Εξοικονομώ να αυξήσει τις επιδόσεις τους. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν πολύμηνες καθυστερήσεις στις πληρωμές, οι οποίες επιβαρύνουν δυσβάστακτα τα έργα του προγράμματος και τους καταναλωτές, γραφειοκρατικές διαδικασίες και δυσκολίες εξασφάλισης τραπεζικής χρηματοδότησης κυρίως για τα φτωχά νοικοκυριά, καθώς και δυσχέρειες έκδοσης της απαιτούμενης Ταυτότητας Κτιρίου, εξαιτίας διαφόρων τεχνικών δυσκολιών (όπως αλλαγών στα τετραγωνικά κλπ). Επίσης, καταγράφονται καθυστερήσεις στις αποφάσεις υπαγωγής, που πολλές φορές ξεπερνάει το ένα έτος, από την προκήρυξη του προγράμματος, για τους περισσότερους δικαιούχους.

Θα πρέπει να ξεκινήσουν άμεσα και τα άλλα δύο προγράμματα, το «Εξοικονομώ – Ανακαινίζω» για νέους και το «Εξοικονομώ – Επιχειρώ» για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Η ενεργειακή αυτονομία των καταναλωτών και η ενεργειακή θωράκιση τους πρέπει να αποτελεί βασική προτεραιότητα”.

Αντώνης Ραλλάτος, ΚΚΕ

Η ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων αποτελεί εξειδίκευση της πολιτικής της “πράσινης μετάβασης” η οποία αποτελεί τη στρατηγική για να βρουν κερδοφόρα διέξοδο τα συσσωρευμένα κεφάλαια που δεν επενδύονται σε όλο τον καπιταλιστικό κόσμο και στην Ελλάδα.

Στοχεύει στη διεύρυνση της κερδοφορίας των μονοπωλιακών ομίλων, των τραπεζιτών, των μεγαλεμπόρων καπιταλιστών. Αυτός είναι ο πραγματικός στόχος που κρύβεται πίσω από το δήθεν “φιλοπεριβαλλοντικό” ενδιαφέρον όλων των αστικών κομμάτων και ιδιαίτερα όσων έχουν κυβερνήσει (ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ ΠΑΣΟΚ) γύρω από την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων. Η πολιτική υποκρισία τους φαίνεται από το γεγονός ότι τη στιγμή που πριμοδοτούν την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων, στα ίδια -και όχι μόνο- κτίρια, δεν έχει γίνει κανένας ουσιαστικός αντισεισμικός έλεγχος. Τελικά, η λεγόμενη ενεργειακή αναβάθμιση αποτελεί έναν “δείκτη κερδοφορίας” για τα “πράσινα” μονοπώλια που αυτά πρώτα από όλους ενδιαφέρονται για να πιάσει η Ελλάδα τους οποίους στόχους έχει μείνει πίσω”.

Γιάννης Χαραλαμπάκης, ΜέΡΑ25

Οι αλλεπάλληλες κρίσεις που έπληξαν την ελληνική κοινωνία συμπεριλαμβανομένης και της ενεργειακής, ήταν κρίσεις που έπληξαν κατά κύριο λόγο τα μεσαία και τα χαμηλά οικονομικά στρώματα. Οι λύσεις που δόθηκαν από την κυβέρνηση Μητσοτάκη ήταν καθαρά ταξικές και περιλαμβάνουν τη αποδοχή από όλο το μνημονιακό τόξο (ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ) της χρησιμοποίησης του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το οποίο είναι δομημένο με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να κατευθύνει τις χρηματοδοτήσεις προς τους Ολιγάρχες, αποκλείοντας μικρούς και μεσαίους.

Το ΜέΡΑ25 έχει καταθέσει Πρόταση Νόμου (παραπομπή 1) που στηρίζει την ενεργειακή αναβάθμιση κατοικιών χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων επιδοτώντας έως και το 100% του απαιτούμενου ποσού. Τα οφέλη αυτής της πρότασης είναι πολλαπλά και είναι η μείωση χρήσης ορυκτών καυσίμων, η εξοικονόμηση χρημάτων των πολιτών, η μείωση εισαγωγών καυσίμων, η χρησιμοποίηση μικρομεσαίων τεχνιτών και η εξισορρόπηση ενεργειακού κεφαλαίου της χώρας. Η επιτάχυνση της ενεργειακής αναβάθμισης για να είναι κοινωνικά και ταξικά δίκαιη θα πρέπει να γίνει σε αυτήν την κατεύθυνση”.

Πώς η πράσινη μετάβαση θα γίνει ευκαιρία για επαναπροσδιορισμό του παραγωγικού μοντέλου της χώρας, που θα μας οδηγήσει μακριά από ενίσχυση οικονομικών μονοκαλλιεργειών, όπως ο τουρισμός, και θα επιτρέψει την ανάδειξη πιο “καθαρά” περιβαλλοντικών τομέων, όπως η βιώσιμη γεωργία και δασοκομία, υπηρεσίες μείωσης αποβλήτων και η εφαρμογή έξυπνων τεχνολογιών εξοικονόμησης πολύτιμων πόρων, όπως του νερού;

Χρήστος Σούλης, Νέα Δημοκρατία

Η μελλοντική μας ανταγωνιστικότητα θα βασίζεται σε άφθονους αιολικούς και ηλιακούς πόρους.

Έχουμε βαθιά πίστη στην ενεργειακή μετάβαση και τον επαναπροσδιορισμό του παραγωγικού μας μοντέλου μέσα απ΄π την πράσινη μετάβαση.

Η Ελλάδα είναι ήδη πρωτοπόρος σε ό,τι αφορά τις ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, ενώ σχεδόν το ήμισυ της ηλεκτρικής ενέργειας προέρχεται από τον άνεμο τον ήλιο και το νερό.

Αυτή η μετάβαση μας επιτρέπει να επαναπροσδιορίσουμε αυτό το οικονομικό μοντέλο.

Όλα τα προηγούμενα χρόνια τα εμπορικά αμς ισοζύγια έχουν πληγεί αρκετά.

Άμεσος στόχος μας είναι να βρεθούμε στο κέντρο ενός διαδρόμου που θα απαναχαράξει τον ενεργειακό χάρτη στην Ευρώπη.

Και αυτή η κατεύθυνση ήδη έχει χαραχτεί από την παράταξή μας και κατ επέκταση από την κυβέρνησή μας.

Όλη αυτή η γενική στρατηγική θα αναδείξει πιο καθαρά περιβαλλοντικούς τομείς, όπως η βιώσιμη γεωργία και δασοκομία, υπηρεσίες μείωσης αποβλήτων και η εφαρμογή έξυπνων τεχνολογιών εξοικονόμησης πολύτιμων πόρων”.

Σωκράτης Φάμελλος, ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ

“Η πράσινη μετάβαση, εφόσον σχεδιαστεί σωστά και είναι συμπεριληπτική προς όλη την κοινωνία και τους παραγωγικούς φορείς, θα είναι η μεγάλη ευκαιρία της χώρας για παραγωγική ανασυγκρότηση, γιατί η αποτελεσματικότητά της σημαίνει συνολική αλλαγή του παραγωγικού και καταναλωτικού μας προτύπου. Εφόσον αναγνωρίζουμε ότι δεν θέλουμε μια ευκαιριακή ανάπτυξη, βασισμένη στο real estate και στη μονοκαλλιέργεια του τουρισμού προς όφελος λίγων, γίνεται σαφές ότι πρέπει να προχωρήσουμε σε μεγάλες μεταρρυθμίσεις σε όλους τους τομείς, με επίκεντρο την ανάπτυξη καινοτομίας, την εφαρμογή νέων τεχνολογιών και τη στροφή στην παραγωγή πράσινων και βιώσιμων προϊόντων.

Η πράσινη μετάβαση επί κυβέρνησης κ. Μητσοτάκη στερείται σχεδίου και περιορίζεται σε εξαγγελίες με σκοπό την επικοινωνιακή εκμετάλλευση. Αυτό έγινε με την απολιγνιτοποίηση που εξήγγειλε ο κ. Μητσοτάκης τον Σεπτέμβριο του 2019, αλλά και με τον δήθεν Εθνικό Κλιματικό Νόμο, ο οποίος δεν δίνει ουσιαστικά καμιά ευκαιρία για συνδιαμόρφωση της κλιματικής πολιτικής με την κοινωνία, αλλά και αφήνει εκτός καίριους παραγωγικούς τομείς.

Παράλληλα, οι χρηματοδοτήσεις που διαθέτει η χώρα για να στηρίξει τον πράσινο μετασχηματισμό δίνονται κυρίως προς όφελος λίγων, οι οποίοι και αποκτούν και το αντίστοιχο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Έτσι και η πράσινη μετάβαση, αντί να στηρίζει το σύνολο των παραγωγικών δραστηριοτήτων και την ανασυγκρότησή τους, γίνεται ένα ακόμη εργαλείο διεύρυνσης των ανισοτήτων, τόσο σε περιφερειακό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο.

Χρειάζεται επανασχεδιασμός της πολιτικής σε όλους τους τομείς: από τις ΑΠΕ, όπου οι ενεργειακές κοινότητες έχουν πρακτικά περιθωριοποιηθεί προς όφελος των μεγάλων έργων, την εξοικονόμηση ενέργειας όπου τα αντίστοιχα προγράμματα αντιμετωπίζουν σοβαρότατα ζητήματα, έως τη στήριξη της αγροτικής παραγωγής με όρους βιωσιμότητας, τη δημιουργία βιομηχανίας ανακύκλωσης, και την εισαγωγή νέων τεχνολογιών στις δημόσιες και δημοτικές εταιρείες ύδρευσης-αποχέτευσης που η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει βάλει στο στόχαστρο.

Στόχος πρέπει να είναι ο πλουραλισμός στην παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ, η εξοικονόμηση ενέργειας και πόρων, η κυκλική οικονομία, η πρόληψη αποβλήτων και ρύπανσης, η οικονομία του πραγματικού προϊόντος. Θεωρούμε βασικούς τους κάτωθι τέσσερις άξονες: ισχυρός ρόλος της Πολιτείας ως εγγυητή μιας δίκαιης πράσινης μετάβασης για όλους, κανόνες που θα ισχύουν για όλους χωρίς εξαιρέσεις και φωτογραφικά χατίρια, επανακατεύθυνση των χρηματοδοτήσεων για ψηφιακά εργαλεία και κλιματική ουδετερότητα και ευρύς και συμπεριληπτικός διάλογος”.

Παναγιώτης Δημόπουλος – Χάρης Δούκας, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ

Η πράσινη μετάβαση αποτελεί ένα σύνθετο, αλλά ταυτόχρονα πολύ σαφές και συγκεκριμένο πλαίσιο (όπως ορίζεται από ευρωπαϊκές οδηγίες και στρατηγικές), βάσει του οποίου πρέπει να σχεδιάζεται, οργανώνεται και τελικά να υλοποιείται στο σύνολό της, η ανάπτυξη της χώρας.

Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία αποτελεί ένα από τα βασικά υποστηρικτικά εργαλεία για την πράσινη μετάβαση που στοχεύει στη βιώσιμη γεωργία και δασοκομία, συμπεριλαμβανομένων δράσεων μείωσης αποβλήτων και εξοικονόμησης υδατικών πόρων, μέσα από:

  • Μείωση κατά 50% της χρήσης φυτοφαρμάκων και του κινδύνου που συνδέεται με αυτά και κατά 50% της χρήσης των πιο επικίνδυνων φυτοφαρμάκων έως το 2030.
  • Μείωση των απωλειών θρεπτικών ουσιών τουλάχιστον κατά 50%, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι δεν θα υπάρξει υποβάθμιση της γονιμότητας του εδάφους.
  • Μείωση κατά 50% των πωλήσεων αντί-μικροβιακών φαρμάκων για τα εκτρεφόμενα ζώα και τις υδατοκαλλιέργειες έως το 2030, και η αύξηση των εκτάσεων βιολογικής καλλιέργειας έως το 25% της γεωργικής γης μέχρι το 2030.

Στο επίκεντρο των πολιτικών του ΠΑΣΟΚ βρίσκονται οι γεωργοί, οι αλιείς και οι παραγωγοί υδατοκαλλιέργειας, που θα πρέπει να διαδραματίσουν καίριο ρόλο στην εφαρμογή της Πράσινης Συμφωνίας. Με στόχο:

  • να ανταμείβονται οι γεωργοί, οι αλιείς και οι επιχειρήσεις της αλυσίδας τροφίμων που έχουν ήδη πραγματοποιήσει τη μετάβαση σε βιώσιμες πρακτικές,
  • να διευκολύνεται η μετάβαση για τους υπόλοιπους και να δημιουργούνται περισσότερες ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις τους.
  • Ακολουθούν ενδεικτικά παραδείγματα για να γίνει κατανοητό το σχεδιαζόμενο νέο παραγωγικό μοντέλο από την περιβαλλοντική σκοπιά:
  • Ενίσχυση του καταλυτικού ρόλου του δικτύου προστατευόμενων περιοχών Natura 2000 που καλύπτει το 28% της χερσαίας επιφάνειας της Ελλάδας και το 20% της θαλάσσιας έκτασής μας μέσω α) πιστοποιήσεων προδιαγραφών και προέλευσης από τις προστατευόμενες περιοχές για εκείνα τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που παράγονται και παρέχονται στις περιοχές του δικτύου Natura 2000, β) προϊόντων φιλικών προς το περιβάλλον ως προς τον τρόπο παραγωγής, τυποποίησης και εμπορίας τους προσδίδοντας σημαντική πρόσθετη αξία στα προϊόντα αυτά.
  • Υποστήριξη δημιουργίας «πράσινων» και «μπλε» θέσεων εργασίας, στις χερσαίες και θαλάσσιες περιοχές της χώρας, αντίστοιχα. Αξιοποίηση των διαθέσιμων χρηματοδοτικών εργαλείων για τη δημιουργία τέτοιων θέσεων εργασίας που αφορούν σε όλα τα επίπεδα κατάρτισης των εργαζομένων, που μέχρι σήμερα ελάχιστα μόνο αξιοποιούνται τόσο στον δημόσιο, όσο και στον ιδιωτικό τομέα.
  • Μόχλευση σημαντικών πόρων που υπάρχουν διαθέσιμοι από την ΕΕ για τον σκοπό αυτό, υποστηρίζοντας τόσο τους Στόχους της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, όσο και της Εθνικής και Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για τη βιοποικιλότητα”.


Αντώνης Ραλλάτος, ΚΚΕ

Η “πράσινη μετάβαση”, το “πράσινο New Deal”, η ευρωπαϊκή κοινωνική συμφωνία, που υλοποιούν και έχουν συνδιαμορφώσει οι κυβερνήσεις ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, είναι συνώνυμες της ενεργειακής φτώχειας, των «μαύρων» εργασιακών σχέσεων, του ιμπεριαλιστικού πολέμου, της καπιταλιστικής εκμετάλλευσης. Δεν έχουν καμιά σχέση με οποιαδήποτε φιλοπεριβαλλοντική πολιτική.

Για να υλοποιηθεί η πολιτική αυτή, καταστρέφουν ένα μεγάλο τμήμα του κεφαλαίου που είναι ήδη επενδυμένο στην παραγωγή, με το πρόσχημα ότι δεν είναι “φιλικό στο περιβάλλον”.

Χρηματοδοτούν τους ομίλους που προχωρούν σε τέτοιες “πράσινες” επενδύσεις με επιδοτήσεις, με φτηνά κρατικά δάνεια, με εκχώρηση τεράστιων εκτάσεων κρατικής γης.

Τα αποτελέσματα της πράσινης μετάβασης είναι τραγικά για τους λαούς και για το περιβάλλον.

Οι συνεχείς μεταβολές σε χρήσεις γης προς όφελος του κατασκευαστικού και του τουριστικού κεφαλαίου και των ΑΠΕ, μετατρέπουν τεράστια “φιλέτα” γης σε νέους πόλους ανάπτυξης προς όφελος του κεφαλαίου και σε βάρος της κάλυψης των λαϊκών αναγκών. Έχουν αρνητικές συνέπειες στους κατοίκους, στο περιβάλλον, στα εμπορευματοποιημένα δάση, στον πολιτισμό, στον υδροφόρο ορίζοντα, σε πλημμυρικά φαινόμενα στις παρακείμενες περιοχές, στην βιοποικιλότητα που καταστρέφεται από τα χιλιάδες χιλιόμετρα νέων δρόμων.

Για το ΚΚΕ οι ανάγκες και τα συμφέροντα του λαού βρίσκονται στον αντίποδα της στρατηγικής της “πράσινης” μετάβασης και των συμφερόντων του κεφαλαίου. Η καπιταλιστική ανάπτυξη δεν διαχωρίζεται σε μαύρη ή πράσινη, καθαρή ή βρώμικη. Για τους εργαζόμενους είναι ίδια και αντίθετη με τις ανάγκες και τα δικαιώματα τους.

Για να διασφαλιστεί μια προγραμματισμένη, σταθερή, συνειδητή και ισόρροπη επίδραση του ανθρώπου στη φύση, στο περιβάλλον, μοναδική προϋπόθεση είναι ο επιστημονικός κεντρικός σχεδιασμός της κοινωνικοποιημένης παραγωγής. Μόνο έτσι μπορεί να διασφαλιστεί η λαϊκή ευημερία και να ελαχιστοποιηθεί η αρνητική επίδραση στο περιβάλλον από κάθε παραγωγική και κοινωνική δραστηριότητα. Τελικά, ο Σοσιαλισμός – Κομμουνισμός είναι που με το ξερίζωμα του καπιταλιστικού κέρδους ως κριτηρίου της ανάπτυξης, μπορεί να μετατρέψει το περιβάλλον από “χαβούζα” σε αναπόσπαστο κομμάτι της ίδιας της κοινωνίας.

Σε αυτή τη βάση ένα πιο δυνατό ΚΚΕ και στις επερχόμενες βουλευτικές εκλογές, που αποτελεί τον πραγματικό και μοναδικό πολιτικό αντίπαλο του κεφαλαίου, των κομμάτων του και της πολιτικής που αυτά υπηρετούν, θα συμβάλλει στο άνοιγμα του δρόμου από σήμερα για αυτή την προοπτική”.

Γιάννης Χαραλαμπάκης, ΜέΡΑ25

Η Πράσινη Μετάβαση δεν είναι απλά ευκαιρία για την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου αλλά αναγκαιότητα για την αλλαγή του και πιο συγκεκριμένα του μετακαπιταλιστικού μοντέλου. Μια πολιτική για την Πράσινη Μετάβαση είναι σφαιρική και αφορά πολλούς τομείς της κοινωνικής ζωής καθώς η σχέση κοινωνίας- φύσης εμπεριέχει κοινωνικές δραστηριότητες που επηρεάζουν άμεσα την φύση. Είναι σαφές ότι η παράδοση του εναπομείναντος φυσικού κεφαλαίου της χώρας στους ιδιώτες σύμφωνα με τις μνημονιακές επιταγές και τον τωρινό διεκπεραιωτή τους την κυβέρνηση Μητσοτάκη, είναι στον αντίποδα μιας πολιτικής για την Πράσινη Μετάβαση και κάθε προσπάθεια περιβαλλοντικού εξωραϊσμού της αποτελεί πράσινο «ξέπλυμα».

Η οικονομική μονοκαλλιέργεια εκτός του ότι στοχεύει σε ένα μόνο στόχο ο οποίος αν κάποια στιγμή αποδειχτεί ασύμφορος αφήνει τις σχετικές δραστηριότητες και περιοχές χωρίς εναλλακτική, συνήθως αναπτύσσει μεγάλης κλίμακας παρεμβάσεις οι οποίες επηρεάζουν άμεσα και δραστικά αρνητικά το περιβάλλον.

Ιδιαίτερα η περίπτωση του τουρισμού στην υπερμεγέθη του εκδοχή είναι χαρακτηριστική: καταστροφή περιβάλλοντος, παραδοσιακών περιοχών, μαρασμός άλλων δραστηριοτήτων, που επιφέρουν τελικά καταστροφή του ίδιου του τουριστικού προϊόντος. Υπάρχουν πάμπολλα παραδείγματα όπως γραφικά νησιά με οικοδομική έξαρση, πόλεις όπως ο Πειραιάς που καταστρέφεται από την ανάπτυξη της μεγα-κρουαζιέρας, η «ανάπλαση» της Ακαδημίας Πλάτωνα ακόμη και το τσιμέντωμα της Ακρόπολης.

Η σχεδίαση της παραγωγικής δραστηριότητας των περιοχών, θα πρέπει να υπολογίζει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, να λαμβάνει υπόψη της την διατήρηση της οικολογικής ισορροπίας όπως και την φέρουσα ικανότητα κάθε περιοχής. Μια ποικιλία παραγωγικής δραστηριότητας που στηρίζεται στα παραπάνω αλλά και αξιοποιεί τοπικούς πόρους διατηρώντας τη τοπική κλίμακα είναι ο στόχος. Η «πράσινη» οικονομία των ΑΠΕ, της ανακύκλωσης, της βιολογικής γεωργίας κλπ είναι ουσιαστικές πρακτικές μιας Πράσινης Μετάβασης. Οι «έξυπνες» τεχνολογικές λύσεις μπορούν να βοηθήσουν εντός του παραπάνω πλαισίου”.

Πώς θα θωρακιστούμε έναντι των φυσικών καταστροφών όπως πλημμύρες, πυρκαγιές και ξηρασίες;

Χρήστος Σούλης, Νέα Δημοκρατία

Φέτος συνεχίζεται το πρόγραμμα προστασίας δασών-Antinero (εντατικές δράσεις πυροπροστασίας με σκοπό τη θωράκιση έναντι της κλιματικής κρίσης που πλήττει τα μεσογειακά οικοσυστήματα, απομάκρυνση της συσσωρευμένης καύσιμης ύλης από τα δάση, συντήρηση δασικού οδικού δικτύου, αποτελεσματική προσβασιμότητα των επίγειων μέσων δασοπυρόσβεσης) σε όλη την επικράτεια, με προϋπολογισμό 86,8 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας .

Επιπρόσθετα, στο πλαίσιο αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης της οποίας εκφάνσεις αποτελούν οι αναφερόμενες φυσικές καταστροφές και σε ό,τι αφορά στην αποκατάσταση των δασικών οικοσυστημάτων, υλοποιούμε φέτος το Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων. Το έργο αποσκοπεί στην αποκατάσταση 165.000 στρεμμάτων σε πολλά υποβαθμισμένα δασικά οικοσυστήματα στην Ελλάδα με 20 εκατ. δενδρύλλια ενδημικών, βραδύκαυστων ειδών και έμφαση στις περιοχές μίξης. Η υλοποίηση των δράσεων θα ολοκληρωθεί έως το 2025 με χρηματοδότηση ύψους 196 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας”.

Σωκράτης Φάμελλος, ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ

Η κλιματική κρίση αναδεικνύει το έλλειμμα σχεδιασμού και τις ελλιπείς υποδομές της χώρας μας σε όλα τα επίπεδα: στην πρόληψη πυρκαγιών και πλημμυρών, στην έλλειψη έργων εξοικονόμησης και ορθολογικής διαχείρισης νερού ιδίως στον αγροτικό τομέα, στην αντιμετώπιση κινδύνων πλημμύρας, αλλά και στο χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό, ο οποίος, με τον τρόπο που έχει υλοποιηθεί διαχρονικά, αυξάνει την τρωτότητα και των υποδομών και των κοινωνικών και οικονομικών λειτουργιών και δραστηριοτήτων.

Τα προβλήματα αυξήθηκαν τα τελευταία τέσσερα (4) χρόνια και ο σχεδιασμός και η πρόληψη δεν προχώρησαν. Η κλιματική κρίση αποτέλεσε επίσης και μια «βολική» δικαιολογία για τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2021, ιδίως στη Βόρεια Εύβοια και την Αττική εκ μέρους της κυβέρνησης Μητσοτάκης.

Πρέπει συνεπώς να καλυφθεί τάχιστα το κενό που έχει δημιουργηθεί στο σχεδιασμό και σε επίπεδο εργαλείων και υποδομών, με έμφαση στην πρόληψη και τη βελτίωση της ανθεκτικότητας απέναντι στους κλιματικούς κινδύνους, οι οποίοι όλο και αυξάνονται σε συχνότητα και ένταση.

Απαιτείται αρχικά η άμεση ολοκλήρωση των Περιφερειακών Σχεδίων για την προσαρμογή στην κλιματική κρίση προκειμένου να υπάρχει σαφής οδικός χάρτης και προτεραιότητες σε επίπεδο Περιφέρειας. Η υποχρέωση των Περιφερειών να εκπονήσουν το συγκεκριμένο σχεδιασμό είχε θεσμοθετηθεί ήδη από το 2016! Απαραίτητη επίσης είναι η ολοκλήρωση του χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού της χώρας λαμβάνοντας υπόψη την ασφάλεια έναντι της κλιματικής κρίσης.

Η χώρα χρειάζεται ακόμη να ολοκληρώσει άμεσα την 2η Αναθεώρηση των Σχεδίων Διαχείρισης Λεκανών Απορροής Ποταμού (ΣΔΛΑΠ) και την 1η Αναθεώρηση των Σχεδίων Διαχείρισης Κινδύνων Πλημμύρας, τα οποία έχουν ήδη καθυστερήσει και ως ευρωπαϊκή υποχρέωση της χώρας (από το 2021). Τα Σχέδια αυτά οφείλουν να συμπληρωθούν από Σχέδια Διαχείρισης Ξηρασίας. Οφείλουμε παράλληλα να προωθήσουμε λύσεις βασισμένες στη φύση και να επενδύσουμε σε ένα μεγάλο πρόγραμμα αποκατάστασης οικοσυστημάτων, τα οποία προσφέρουν “φυσική ασπίδα” απέναντι σε πλημμύρες και σε ξηρασίες.

Στην δασική πολιτική, η αποτελεσματική προστασία των δασών προϋποθέτει την ενεργοποίηση της Εθνικής Στρατηγικής για τα Δάση και του Σχεδίου Δράσης για την πρόληψη δασικών πυρκαγιών, τα οποία μπήκαν στο «ψυγείο» τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Χρειάζεται ριζική στελέχωση και ουσιαστική στήριξη των Δασικών Υπηρεσιών, οι οποίες παραμένουν υποστελεχωμένες και χωρίς τους κατάλληλους υλικοτεχνικούς πόρους. Χρειάζεται επίσης ολοκλήρωση των δασικών χαρτών, όπου το θεσμικό πλαίσιο συνεχώς μεταβάλλεται, τοπικά σχέδια πρόληψης πυρκαγιών με έμφαση στις μικτές ζώνες δάσους-κατοικίας, και νέα εργαλεία για τη μακροπρόθεσμη μείωση των κινδύνων.

Δεν υπάρχει πλέον χρόνος για χάσιμο και για επικοινωνιακές εξαγγελίες. Χρειάζεται ολοκληρωμένο σχέδιο, μέσα και ιδίως μακροπρόθεσμος σχεδιασμός εφόσον θέλουμε να χτίσουμε την κλιματική ανθεκτικότητα της χώρας”.

Παναγιώτης Δημόπουλος – Χάρης Δούκας, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ

“Πρέπει αρχικά να επισημάνουμε, λαμβάνοντας υπόψη τόσο τις παρατηρούμενες συνέπειες της κλιματικής κρίσης, όσο και τις επιστημονικά τεκμηριωμένες εκτιμήσεις για το κλίμα στο μέλλον, ότι η «ανθεκτικότητα» είναι ένας όρος που έχει ήδη μπει στη ζωή μας.

Το περιβάλλον στο οποίο ζούμε δεν είναι μόνο άγρια φύση ή δομημένο περιβάλλον, αλλά όλες οι ενδιάμεσες καταστάσεις, συμπεριλαμβανομένων των αγροτικών εκτάσεων, εμφανιζόμενες σε σύνθετα μεταξύ τους μωσαϊκά, με την ανθεκτικότητα να αφορά σε όλα τα παραπάνω. Δηλαδή πρέπει να στοχεύουμε συνδυαστικά σε ανθεκτικότητα, τόσο των φυσικών, των αγροτικών, των δομημένων (οικισμών, πόλεων), αλλά και των κοινωνικο-οικονομικών συστημάτων που πλήττονται ή κινδυνεύουν από φυσικές καταστροφές.

Στόχος των πολιτικών μας είναι ο σχεδιασμός μιας στρατηγικής που θα προστατεύει και θα κάνει ανθεκτικά τα φυσικά οικοσυστήματα, ενώ ταυτόχρονα θα υποστηρίζει την ευημερία και την ανθεκτικότητα αυτής της ευημερίας στα κοινωνικο-οικονομικά συστήματα. Η επιτυχία αυτής της προσπάθειας δεν είναι κάτι διαφορετικό από αυτό στο οποίο στοχεύει και η πράσινη μετάβαση. Είναι επιλογές, πρακτικές, στρατηγικές και πολιτικές που ασκούνται στον ίδιο χώρο και στον ίδιο χρόνο.

Για τη θωράκισή μας από της φυσικές καταστροφές, ο προτεινόμενος Ευρωπαϊκός Νόμος για την Αποκατάσταση της Φύσης, που θα αποτελέσει το νέο μεγάλο άξονα πολιτικής για το περιβάλλον στην Ευρωπαϊκή Ένωση και η σωστή οργάνωση για την εφαρμογή του στην Ελλάδα καθοδηγεί πλέον τη στρατηγική μας. Ορισμένα παραδείγματα για να γίνει κατανοητή η προσέγγιση:

  • στοχεύουμε στην αποκατάσταση παραποτάμιων δασών και εκτάσεων, υγροτόπων και δέλτα ποταμών, που προστατεύουν από πλημμύρες και από τη διάβρωση της ακτογραμμής,
  • στοχεύουμε στην ορθολογική διαχείριση και προστασία των δασών που δρα ανασχετικά στην ξηρασία και στην εκδήλωση συχνών και μεγάλων δασικών πυρκαγιών, διασφαλίζοντας και με αυτούς τους τρόπους καλλιέργειες, κατοικίες, υποδομές και μνημεία.

Και όλα αυτά, θα υποστηρίζονται από ευρωπαϊκούς πόρους που είναι ήδη δεσμευμένοι σε αυτή την κατεύθυνση, με προσκλήσεις για χρηματοδότηση τέτοιων δράσεων.

Και επειδή το κύριο ζήτημα είναι η προτεραιοποίηση αυτών των ζητημάτων, στην πολιτική ατζέντα, στο ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής τα θέτουμε σε άμεση προτεραιότητα.

Γιατί για εμάς στο ΠΑΣΟΚ αποτελεί καίριο εθνικό στόχο η κατά προτεραιότητα προώθηση της εφαρμογής τους, αναγνωρίζοντας τη σημασία της προσπάθειας που υποστηρίζει με τα αποτελέσματά της άμεσα την αγροτική οικονομία, τον τουρισμό, τη διατήρηση πόρων για άλλες χρήσεις (όπως η Υγεία και η Παιδεία), που σε αντίθετη περίπτωση (π.χ. μετά από μια καταστροφή) θα έπρεπε άμεσα σημαντικότατοι πόροι (οικονομικοί και ανθρώπινου δυναμικού) να αποδοθούν για την αντιμετώπιση των μακρόχρονων προβλημάτων που δημιουργούνται από μια φυσική καταστροφή.

Το παράδειγμα των πυρκαγιών του 2007, στην Ηλεία, μας δείχνει ότι, οι συνέπειες για τη φύση και για την τοπική κοινωνία και οικονομία (η οποία με τη σειρά της επηρεάζει σημαντικότητα και την εθνική οικονομία) είναι ακόμα πολύ σημαντικές ή δεν έχουν αντιμετωπιστεί, ακόμα και 16 χρόνια μετά.

Τέλος, ως ΠΑΣΟΚ θα υποστηρίξουμε και θα προωθήσουμε τις θέσεις εργασίας που σχετίζονται με το φυσικό περιβάλλον. Και δεν αναφερόμαστε μόνο σε ειδικότητες που έχουν άμεση σχέση με το περιβάλλον και τις φυσικές καταστροφές.

Αναφερόμαστε και σε ειδικότητες που θα υποστηρίξουν την εκπαίδευση, την κατάρτιση, την εξωστρέφεια και την ενημέρωση του ειδικού και του ευρύτερου κοινού σχετικά με το πώς πρέπει να γίνει

α) γρήγορα,

β) οργανωμένα,

γ) χωρίς απώλεια εισοδήματος, αλλά με αύξησή του,

η μετάβαση στην εποχή της ανθεκτικότητας σε όλους τους τομείς και στην καθημερινή πρακτική σε πόλεις, χωριά, χώρους εργασίας και χώρους αναψυχής”.

Αντώνης Ραλλάτος, ΚΚΕ

Τα αθώα θύματα και οι καταστροφές βαραίνουν τις επιλογές όσων κυβέρνησαν μέχρι σήμερα και διαχειρίστηκαν τις τύχες αυτού του λαού. Βαραίνουν το κράτος που έχει για θεό του την εκμετάλλευση, την κερδοφορία των μονοπωλιακών ομίλων και δεν μπορεί να προστατεύσει τη λαϊκή περιουσία, τη ζωή των εργατικών λαϊκών στρωμάτων τα δάση, το περιβάλλον.

Το Κόμμα μας πολύμορφα έχει αναδείξει το ζήτημα της πολιτικής προστασίας από την πλευρά των λαϊκών αναγκών. Οι δυνάμεις μας ρίχνονται στη μάχη για την κατάσβεση των πυρκαγιών, στην προσπάθεια αλληλεγγύης για τους πληγέντες από πλημμύρες, σεισμούς, πυρκαγιές. Πρωτοστατούν στην οργάνωση και τη διεκδίκηση των αιτημάτων αποζημίωσης και αποκατάστασης, του εισοδήματος και της λαϊκής περιουσίας μέσα από μαζικούς φορείς, οργανώσεις και επιτροπές αγώνα. Παρεμβαίνουμε, επίσης, στη Βουλή και Ευρωβουλή με συγκεκριμένες προτάσεις και τοποθετήσεις, με ερωτήσεις, με ημερίδες, μελέτες, άρθρα.

Στο πλαίσιο του σημερινού δρόμου ανάπτυξης θυσιάζεται η ολοκληρωμένη θωράκιση απέναντι στις πλημμύρες, τις πυρκαγιές, τους σεισμούς, γιατί κυριαρχεί η αντίληψη κόστους – οφέλους, καθώς και η αποσπασματική -και όχι συνδυασμένη- αντιμετώπιση όλων των παραμέτρων της πολιτικής προστασίας. Γι’ αυτό και δεν λαμβάνονται μέτρα πρόληψης, δεν υπάρχουν κριτήρια για τον σχεδιασμό χρήσεων γης που να εξασφαλίζουν την ασφάλεια του πληθυσμού και την προστασία του περιβάλλοντος. Την ίδια στιγμή δεν επαρκούν τα μέσα, οι υποδομές και το προσωπικό, δεν υπάρχει συντονισμός των εμπλεκόμενων φορέων πέρα από τα χαρτιά και καμία ουσιαστική ενημέρωση και εκπαίδευση του πληθυσμού. Είναι ζητήματα που σταθερά και επανειλημμένα προβάλλει και διεκδικεί το ΚΚΕ.

Η ολοκληρωμένη διαχείριση των νερών, η αντιπλημμυρική και αντισεισμική προστασία, η ολοκληρωμένη διαχείριση και προστασία των δασών, η αντιπυρική προστασία, η προστασία απαιτούν ριζικά διαφορετικό δρόμο ανάπτυξης που θα υπηρετεί το σύνολο των διευρυμένων λαϊκών αναγκών και όχι το κέρδος. Θα εξασφαλίζει την προστασία της ζωής, της περιουσίας του λαού και του περιβάλλοντος από κάθε φυσική καταστροφή.

Διασφαλίζεται έτσι συνολικά η πολιτική προστασία ως βασικό συστατικό στοιχείο για την ολοκληρωμένη διαχείριση της γης, των βουνών, των δασών, όλων των φυσικών πόρων που αντιμετωπίζονταν ως κοινωνικά αγαθά και όχι εμπορεύματα”.

Γιάννης Χαραλαμπάκης, ΜέΡΑ25

“Οι μεγάλες φυσικές καταστροφές που οφείλονται στην Κλιματική Κρίση αντιμετωπίζονται με προσπάθεια αντιστροφής του φαινομένου. Βέβαια όταν αναφερόμαστε στην ελληνική περίπτωση, ακόμη και αν εφαρμοζόταν μια πλήρης πολιτική Πράσινης Μετάβασης δεν θα απέδιδε παρά σε μικρότερη κλίμακα εφόσον δεν γινόταν σε πλανητικό επίπεδο.

Σε σχέση με την Πολιτική Προστασία, οι υπηρεσίες που σχετίζονται με αυτήν (Πυροσβεστική κλπ) είναι αφαιμαγμένες από την συνεχή λιτότητα και φτώχεια που ταλανίζει την ελληνική κοινωνία και οφείλεται στις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ, ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ αλλά και από την εμμονική νοοτροπία εγκατάλειψης του Δημόσιου τομέα από την Μητσοτάκης Α.Ε.

Οι πολιτικές περιορισμών (πχ. κυκλοφορίας) εκτός του ότι δεν επιλύουν το πρόβλημα προστίθενται σε ένα πρόγραμμα κατασταλτικών κοινωνικών πολιτικών.

Θα έπρεπε να δοθεί μεγαλύτερο βάρος στην πρόληψη παρά στην αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών «εν θερμώ», αρχικά γιατί είναι αυτονόητο ότι με την πρόληψη προκύπτουν πολύ λιγότερες ζημιές αλλά και γιατί τα κόστη της αντιμετώπισης «εν θερμώ» είναι πολύ μεγαλύτερα και δεν εξυπηρετούν παρά τους εργολάβους και τους ημέτερους.

Ιδιαίτερα για τα ρέματα και με αφορμή το μπάζωμα του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας στο οποίο είμαστε αντίθετοι ως ΜέΡΑ25, πρέπει να σημειωθεί ότι είμαστε αντίθετοι στις λογικές εγκιβωτισμού/τσιμεντοποίησης όχι μόνο γιατί καταστρέφουν περιβαλλοντικές οάσεις που είναι τα ρέματα και τα ποτάμια, όχι μόνο γιατί διαταράσσουν ευαίσθητα οικοσυστήματα αλλά και γιατί η ελεύθερη ροή αποτελεί αντιπλημμυρική προστασία. Οι οποιεσδήποτε παρεμβάσεις θα πρέπει να γίνονται με βάση τις αρχές της οικομηχανικής.

Στοιχεία για τις απαντήσεις μπορείτε να βρείτε στο πρόγραμμα του τομέα Προστασίας Περιβάλλοντος και Δημόσιου Χώρου όπως και του τομέα Πράσινης Ενέργειας και Κυκλικής Οικονομίας, στον ισότοπο του ΜέΡΑ25“.

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα