Η σκευωρία της Aegean Airlines

Η σκευωρία της Aegean Airlines

Ποιος είναι ο πραγματικός στόχος πίσω από τα ιστορικά ρεκόρ της εταιρείας που αντικατέστησε το “καμάρι των αιθέρων”…

Ο στόχος της εισηγμένης εταιρείας αερομεταφορών θα έπρεπε να είναι το κέρδος των μετόχων. Η πραγματική όμως και μόνη αλήθεια είναι ότι η ανοδική πορεία της Aegean είναι μια σκοτεινή σκευωρία που έχει σαν μοναδικό στόχο να πλήξει το κύρος των εργατοπατέρων και των συντρόφων που τρομοκρατούσαν την κοινωνία κατά τη διαδικασία της πώλησης του “εθνικού αερομεταφορέα”. Το ρεκόρ επιβατών που πέτυχε το 2017 η αεροπορική θα έπρεπε να εκθέτει όλους όσοι συμμετείχαν στην καμπάνια τρομοκρατίας αλλά και συνολικά μια νοοτροπία τραμπούκων που αρμέγουν το δημόσιο. Σιγά όμως μην μασάνε από τέτοια…

Η πώληση της Ολυμπιακής από τον σημερινό αντιπρόεδρο της ΝΔ κο. Κ. Χατζηδάκη, πολεμήθηκε όσο λίγα πράγματα σ’ αυτή τη χώρα. Ο ίδιος λοιδορήθηκε και εδάρη στα πλαίσια της αντίστασης κατά του αφελληνισμού των αιθέρων. Στον δημόσιο διάλογο ουδείς επιθυμούσε την πώληση. Οι συνδικαλιστές της πολιτικής αεροπορίας προειδοποιούσαν με ανακοίνωσή τους ότι “έγινε το μεγάλο ξεπούλημα (και ο πολίτης) πληρώνει ακριβότερα εισιτήρια για τους προορισμούς του εσωτερικού”. Οι πιλότοι της ΟΑ καλούσαν την τότε Κυβέρνηση να αποτρέψει “ένα μονοπωλιακό καθεστώς στον κλάδο των εγχώριων αερομεταφορών”. Ο ΣΥΡΙΖΑ προέβλεπε ότι “η χώρα μπαίνει σε τριτοκοσμικό μαρασμό με ολέθριες συνέπειες για την εθνική οικονομία και για την περιφερική (sic) συνοχή της χώρας”.

Αντί λοιπόν να σεβαστεί όλες αυτές τις προβλέψεις η Aegean -που συγχώνευσε την Olympic air μετά από συμφωνία με τον όμιλο MIG- τις διέψευσε και αυτό δεν μπορεί παρά να είναι ένα σκοτεινό σχέδιο κατά των δυνάμεων που επιδιώκουν την πρόοδο της χώρας. Μιας χώρας με ανοιχτή την Ολυμπιακή για να την απομυζούν οι κομματικοί στρατοί. Το 2017 η Aegean πέτυχε αύξηση επιβατών κατά 6%, ξεπερνώντας για πρώτη φορά στην ιστορία της τα 13 εκατ. επιβάτες.

Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο της ανακοίνωσης της εισηγμένης αφορά στον τρόπο με τον οποίο πέτυχε αυτή την επίδοση και διέψευσε συλλήβδην όσα υποστήριζαν οι υπέρμαχοι της εταιρείας που μας έκανε περήφανους και ας μας στοίχιζε περισσότερο από ένα εκατ. ευρώ ημερησίως.

Πρώτον δεν επωφελήθηκε από τη “δημιουργία μονοπωλίου”. Σήμερα η εσωτερική αγορά αερομεταφορών αποτελείται από διάφορες εταιρείες ελληνικών και αλλοδαπών συμφερόντων. Δεύτερον δεν βασίστηκε αποκλειστικά στην αύξηση του εισερχόμενου τουριστικού ρεύματος. Όντως η μεγαλύτερη ελληνική εταιρεία επωφελήθηκε από την αύξηση των αλλοδαπών τουριστών και των Ελλήνων ταξιδιωτών στο εξωτερικό. Ειδικότερα και σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Aegean εμφάνισε αύξηση 9% στις πτήσεις του δικτύου εξωτερικού. Εμφάνισε όμως και αύξηση στους επιβάτες εσωτερικού, από 5,7 σε 5,9 εκατομμύρια. Τρίτον, όλ’ αυτά τα πέτυχε χωρίς να αυξήσει τα δρομολόγιά της στο εσωτερικό. Αξιοποίησε απλώς καλύτερα το υφιστάμενο δίκτυό της. Σύμφωνα πάντα με στοιχεία της εταιρείας, ο συντελεστής πληρότητας στο σύνολο του δικτύου εσωτερικού και εξωτερικού ανήλθε σε 83%, από 77% το προηγούμενο έτος.

Κερασάκι στην τούρτα αποτελούν οι χαμηλοί ναύλοι των αερομεταφορών που πλέον είναι ανταγωνιστικοί της ακτοπλοΐας και των (διαλυμένων) σιδηροδρόμων. Υπάρχουν πτήσεις που κοστίζουν μόλις λίγα ευρώ για τα δρομολόγια του εσωτερικού. Μαζί με τους φόρους. Φτηνότερα και από το ΚΤΕΛ.

Η ισχύς του παρασιτικού μηχανισμού που είχε στηθεί γύρω από την ΟΑ ήταν τόσο μεγάλη που ακόμη και μετά την πώληση, έπειθαν για τη λάθος επιλογή των “φιλελέρων” που τόλμησαν να πουλήσουν το καμάρι των ελληνικών ουρανών. Ακόμη λοιπόν και μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας, οι αντιδράσεις ήταν σφοδρές. Διαβάζω σε ρεπορτάζ του 2014 ότι: “Αντίθετα με τις διακηρύξεις των πρωταγωνιστών, είναι κοινή διαπίστωση πως η εξαγορά της Ολυμπιακής από την Aegean δεν έχει λειτουργήσει υπέρ του καταναλωτή” (Hot Doc 14 Δεκεμβρίου 2014) όπως και ότι: “Το βέβαιο είναι ότι η ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής κατέληξε σε τεράστιο φιάσκο” (left.gr 10 Οκτωβρίου 2013).

Δεν επρόκειτο ωστόσο για λάθος εκτιμήσεις. Ο μηχανισμός που χρέωνε τους Έλληνες πολίτες με δισεκατομμύρια γνώριζε και τότε την αλήθεια. Είχε όμως το θράσος να την διαστρεβλώνει για να διατηρήσει τα εξωφρενικά προνόμιά του. Το έκανε γνωρίζοντας ότι ουδείς θα τολμήσει να αντιπαρατεθεί δημόσια ενάντια στα συμφέροντα των -χρυσοπληρωμένων- εργαζομένων. Ακόμη και αν το έκανε, μπορούσαν να τον τραμπουκίσουν λεκτικά ή και σωματικά. Αυτή ΄ήταν η ισχύς του συνδικαλιστικού κινήματος κατά τις ασύδοτες δεκαετίες της μεταπολίτευσης. Σήμερα οι “οπαδοί της Ολυμπιακής” λουφάζουν απολαμβάνοντας τα “λύτρα” που πήραν ως αποζημίωση για να σταματήσουν τις αγριότητες.. Απαξιούν να εξηγήσουν τι έκαναν τότε και πόσο κόστισαν οι πράξεις τους στον ελληνικό λαό. Δεν συμβαίνει το ίδιο βεβαίως και με ομολόγους τους από άλλους κλάδους. Δεν διστάζουν να προκαλέσουν προβλήματα στη λειτουργία του κράτους ή σε συμπολίτες μας. Δεν τους νοιάζει τίποτε άλλο παρά η διατήρηση των στρεβλών προνομίων τους και έχουν το θράσος να μεταχειρίζονται τις ίδιες μεθόδους. Το καλό είναι ότι η κοινωνία τους ανέχεται ολοένα και λιγότερο…

*Ο Σταμάτης Ζαχαρός είναι Αρθρογράφος του NEWS 24/7 και Σύμβουλος Έκδοσης της 24 MEDIA ( @SZacharos).

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα