Γιατί το κυκλοφοριακό έμφραγμα στην Αθήνα θα συνεχιστεί και θα επιδεινωθεί

Γιατί το κυκλοφοριακό έμφραγμα στην Αθήνα θα συνεχιστεί και θα επιδεινωθεί
Γολγοθάς η μετακίνηση στην Αθήνα INTIME NEWS

Με γοργούς ρυθμούς η Αθήνα βουλιάζει σε ένα καθημερινό κυκλοφοριακό χάος το οποίο δείχνει να είναι διαρκώς αυξανόμενο. Τι δηλώνει στο NEWS 24/7 o ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Παναγιώτης Παπαντωνίου

Το σταμάτα-ξεκίνα, πολλές φορές καθ’ όλη τη διάρκεια μιας διαδρομής είναι καθημερινό και όπως όλα δείχνουν το φαινόμενο, όχι μόνο δεν θα κοπάσει αλλά θα χειροτερέψει το επόμενο διάστημα.

Η κατάσταση καθημερινού μποτιλιαρίσματος φαίνεται να επεκτείνεται πλέον όχι μόνο σε κεντρικές οδικές αρτηρίες και το κέντρο, αλλά και στα προάστια της πόλης και οι μετακινήσεις γίνονται ένα μικρό μαρτύριο. Ακόμα και ψηφιακά εργαλεία όπως η google maps δυσκολεύονται πλέον να καταδείξουν τον ακριβή χρόνο μετάβασης από το ένα σημείο στο άλλο ακριβώς λόγω της …ακινησίας στους δρόμους.

Αναμένεται επιδείνωση του κυκλοφοριακού

Το NEWS 24/7 μίλησε με τον πρόεδρο του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Παναγιώτη Παπαντωνίου, ο οποίος τόνισε ότι υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι το πρόβλημα θα ενταθεί.

Όπως ανέφερε, η σημερινή κατάσταση φαίνεται πως είναι περίπου στα ίδια επίπεδα με τον Σεπτέμβριο του 2019 και με μία ελαφρά επιβάρυνση. Ο πιο κορεσμένος κυκλοφοριακά άξονας σήμερα είναι ο Κηφισός ο οποίος παρουσιάζει όλο και μεγαλύτερη κυκλοφοριακή συμφόρηση.

“Η πανδημία δημιούργησε την ψευδαίσθηση ότι το κυκλοφοριακό μειώθηκε όμως όπως βλέπουμε τώρα υπάρχουν τρεις σοβαροί λόγοι που μας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι όχι μόνο δεν μειώθηκε αλλά θα επιδεινωθεί περαιτέρω το επόμενο διάστημα” σημείωσε ο κ. Παπαντωνίου.

Κατά τον ίδιο οι τρεις λόγοι είναι:

-Οι ώρες αιχμής οι οποίες αντί για το παραδοσιακό 8-10 το πρωί και 3-5 το απόγευμα έχουν “ξεχειλώσει” και τα δίωρα αυτά έχουν γίνει τρίωρα ή και τετράωρα.

-Οι οδικές υποδομές της πρωτεύουσας είναι πεπερασμένες και το συνολικό δίκτυο ξεπερασμένο.

-Η εκκίνηση των έργων Μετρό στο κέντρο και σε πυκνοκατοικημένες περιοχές, θα σημάνει μείωση διαθέσιμων λωρίδων και χώρων.

Ρωτώντας τον πρόεδρο του ΣΕΣ ποια είναι η λύση σε αυτό το καθημερινό κομφούζιο που ζει ο Αθηναίος, η απάντηση ήταν σαφής: “αυτά τα δεδομένα είναι ξεκάθαρα και βέβαια δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις. Το φαινόμενο του έντονου κυκλοφοριακού προβλήματος θα είναι παρών και θα συνεχίσει να είναι και θα ενταθεί λόγω των παραπάνω. Πάμε σε ένα κοκτέιλ που θα οδηγήσει σε περαιτέρω κυκλοφοριακή υποβάθμιση την Αθήνα”.

Επιπρόσθετα την κατάσταση δεν βοηθά η πανδημία του κορονοϊού που δεν έχει επιτρέψει την επιστροφή μεγαλύτερης μερίδας πολιτών στα μέσα μαζικής μεταφοράς, λόγω της προσπάθειας αποφυγής συνωστισμού.

Οι προτεινόμενες ανακουφιστικές παρεμβάσεις

Ο κ. Παπαντωνίου επισημαίνει ότι υπάρχουν κάποιες παρεμβάσεις που μπορούν να λειτουργήσουν βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, μέχρι να ολοκληρωθούν μεγάλα συγκοινωνιακά έργα όπως αυτά του Μετρό.

“Το πρώτο βασικό μέτρο είναι να υπάρξει ενδυνάμωση των μέσων μαζικής μεταφοράς με κάθε τρόπο. Είτε αυτό λέγεται ενίσχυση δρομολογίων, είτε νέος στόλος λεωφορείων” λέει χαρακτηριστικά.

Επίσης προτείνει την θεσμοθέτηση ενός ενιαίου φορέα συντονισμού όλων των μεταφορών στην Αττική που θα δίνει κατευθύνσεις και ανάσες. Είναι ένας φορέας που ο ΣΕΣ τον έχει προτείνει αρκετές φορές στο παρελθόν.

Αυτός θα συμπεριλάβει όλα τα τοπικά, υπερτοπικά και μητροπολιτικά συστήματα μεταφορών και θα τα συντονίζει ως ένα σώμα. Όπως λέει ο πρόεδρος του ΣΕΣ, όταν ένας Δήμος της Αττικής για παράδειγμα εφαρμόζει ένα ανεξάρτητο σύστημα βιώσιμης κινητικότητα, ουσιαστικά μεταφέρει το πρόβλημα στους όμορους Δήμους.

Κυλιόμενο ωράριο

Παράλληλα προτείνει ένα κυλιόμενο ωράριο εργασίας (παρόμοιο είχε εφαρμοστεί κατά την πρώτη περίοδο της πανδημίας του κορονοϊού στον δημόσιο τομέα). Όπως υποστηρίζει ο κ.Παπαντωνίου είναι σχετικά εύκολα υλοποιήσιμο, αρκεί να εξεταστεί το κατά πόσο μπορούμε να μοιράσουμε τις δραστηριότητες της πόλης σε χρονικές φάσεις.

Ασφαλώς δεν πρόκειται για μια πανάκεια στο μείζον πρόβλημα που αντιμετωπίζει η πρωτεύουσα και επιπρόσθετα απαιτείται εκπόνηση μελετών αλλά είναι μια τομή που μοιάζει ελπιδοφόρα έστω και βραχυπρόθεσμα.

Ο πράσινος δακτύλιος και η τεχνολογία

Τέλος ο κ.Παπαντωνίου πιστεύει πως πρέπει να περάσουμε σε ένα σύγχρονο “πράσινο” δακτύλιο, ο οποίος θα λειτουργεί αποτρεπτικά και επικουρικά στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού χάους. Όπως μάλιστα λέει “Νομίζω ότι το σύστημα μονά-ζυγά είναι πλέον ξεπερασμένο, μπορούμε να εισάγουμε ένα δακτύλιο με περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά που θα μπορέσει να ανακουφίσει τη λειτουργία και την εικόνα των δρόμων στο κέντρο της πόλης”

Ο πράσινος δακτύλιος λειτουργεί ήδη σε κάποιες πόλεις, με διαφορετικές εφαρμογές. Δηλαδή την είσοδο μόνο σε οχήματα με μηδενική ή ελάχιστη εκπομπή ρύπων, την πληρωμή διοδίων για την είσοδο στο κέντρο, την πεζοδρόμηση αρτηριών κ.α.

Αυτό που θα πρέπει να εξερευνήσουμε είναι πως θα μπορέσουμε να εισάγουμε την τεχνολογία στην προσπάθεια καταπολέμησης του κυκλοφοριακού “τέρατος”. Ο Παναγιώτης Παπαντωνίου είναι πεπεισμένος πως “σε αυτή τη μάχη βοηθά η τεχνολογία, όπως για παράδειγμα τα έξυπνα φανάρια. Θα πρέπει να εξετάσουμε πως η τεχνολογία μπορεί να μας δώσει νέες δυνατότητες ελέγχου του κυκλοφοριακού και να ενταχθεί σε όλα τα μέσα”.

Αυτό πάντως που κανείς προς το παρόν δεν μπορεί να υποσχεθεί είναι πως οι ώρες που σπαταλάμε πάνω στο τιμόνι θα λιγοστέψουν. Η Αθήνα άλλωστε δεν δημιουργήθηκε για αυτό τον όγκο οχημάτων αλλά μάλλον καμιά πόλη. Όσο η πανδημία αποτρέπει την χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς, το κυκλοφοριακό θα παραμένει ο βασιλιάς τη πόλης.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα