Συντριβή Boeing: Οι “διαβολικές” ομοιότητες δύο αεροπορικών τραγωδιών σε 5 μήνες με 346 νεκρούς

Συντριβή Boeing: Οι “διαβολικές” ομοιότητες δύο αεροπορικών τραγωδιών σε 5 μήνες με 346 νεκρούς
Εικόνα από το σημείο όπου συνετρίβη το αεροσκάφος της Ethiopian Airlines AP

Κοινός παρανομαστής της συντριβής της πτήσης της Ethiopian Airlines την Κυριακή και αυτής της Lion Air τον Οκτώβριο, το νέο αεροσκάφος της Boeing, 737 MAX, το οποίο "πετάει" λιγότερο από δύο χρόνια.

Για δεύτερη φορά μέσα σε διάστημα μικρότερο των έξι μηνών ένα νέο αεροσκάφος της Boeing συνετρίβη λίγα λεπτά μετά την απογείωσή του. Και οι 157 επιβαίνοντες της πτήσης της Ethiopian Airlines από την Αντίς Αμπέμπα σκοτώθηκαν μετά την συντριβή του αεροσκάφους την Κυριακή.

Η τραγωδία αυτή διαδέχτηκε εκείνη πτήσης της Lion Air, η οποία έπεσε στη θάλασσα της Ιάβας στα τέλη Οκτωβρίου, οδηγώντας στον θάνατο 189 ανθρώπους.

Ακόμα δεν έχουν γίνει γνωστά τα αίτια της συντριβής ενώ δεν υπάρχει και καμία απόδειξη ότι συνδέονται τα δύο αυτά περιστατικά. Αυτό όμως που είναι γνωστό είναι ότι και οι δύο πτήσεις πραγματοποιήθηκαν με Boeing 737 MAX 8, ένα νέο μοντέλο της αμερικανικής εταιρίας που “πετάει” λιγότερο από δύο χρόνια.

“Είναι πολύ ύποπτο. Έχουμε ένα ολοκαίνουριο αεροσκάφος που έχει πέσει δύο φορές μέσα σε έναν χρόνο. Χτυπά καμπανάκι συναγερμού στον κλάδο της αεροπλοΐας, γιατί απλά αυτό δεν συμβαίνει. Οι ομοιότητες με την Lion Air είναι πολύ μεγάλες για να μην προκαλούν ανησυχία” δήλωσε στο CNN η Mary Schiavo, πρώην γενική επιθεωρήτρια του τμήματος μεταφορών των ΗΠΑ. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι και οι δύο πτήσεις πραγματοποιούνταν από γνωστές αεροπορικές εταιρίες με υψηλά στάνταρ ασφάλειας. Ωστόσο, η πτήση της Lion Air συνετρίβη 13 λεπτά μετά την απογείωση ενώ αυτή της Ethiopian Airlines μόλις 6 λεπτά αφότου άρχισε το ταξίδι της.

Το “ύποπτο” σύστημα MCAS

Η παράδοση Boeing 737 MAX στην Lion Air AP

Στο επίκεντρο της έρευνας της συντριβής της πτήσης της Lion Air τον Οκτώβριο ήταν ένα νέο σύστημα ασφαλείας που εγκαταστάθηκε στο αεροπλάνο MAX 8, το Maneuvering Characteristics Augmentation System ή πιο απλά (MCAS), το οποίο ρίχνει αυτομάτως την μύτη του αεροπλάνου προς το κάτω αν τα δεδομένα που υπάρχουν δείχνουν ότι βρίσκεται σε κίνδυνο.

Στην συγκεκριμένη πτήση το σύστημα ανταποκρίθηκε σε λανθασμένα δεδομένα, τα οποία έδειχναν ότι η κλίση της μύτης ήταν μεγαλύτερη από ό,τι συνέβαινε στην πραγματικότητα και κατά συνέπεια ότι το αεροσκάφος κινδύνευε.

Οι πιλότοι έδωσαν “μάχη” στη συνέχεια με τα αυτοματοποιημένα συστήματα του αεροσκάφους, προσπαθώντας να αναστρέψουν την κατάσταση, που προκλήθηκε λίγα λεπτά μετά την απογείωση. Η Boeing υποστήριξε ότι οι πιλότοι θα έπρεπε να είχαν αντιληφθεί ότι το εν λόγω σύστημα ήταν σε λειτουργία και να το απενεργοποιήσουν.

“Όλοι οι πιλότοι θα έπρεπε να έχουν εκπαιδευτεί σε αυτή τη λειτουργία μετά την Lion Air. H Boeing έκανε κάτι πολύ ασυνήθιστο για κάθε κατασκευαστή. Έστειλε μια ανακοίνωση έκτακτης ανάγκης σε όλες τις αεροπορικές εταιρίες, λέγοντάς τους ότι έπρεπε να σιγουρευτούν ότι εκπαίδευσαν τους πιλότους στη διαδικασία απενεργοποίησης του συστήματος” τόνισε η Schiavo.

“Δεν θα έχουμε τελική απόφαση τα επόμενα 2-3 χρόνια αλλά θα έχουμε πληροφορίες από τις συσκευές καταγραφής πτήσης μέσα στις επόμενες εβδομάδες. Αυτή τη στιγμή φαίνεται σύμπτωση. Αλλά οι αρχές θα εξετάσουν κατά πόσο πρόκειται για σύμπτωση και αν υπάρχουν κοινές συνθήκες μεταξύ των δύο περιπτώσεων. Δύο ολοκαίνουργια αεροσκάφη δύο σεβαστών αεροπορικών εταιριών έχουν συντριβεί. Η Αιθιοπία έχει μια πάρα πολύ καλή αεροπορική εταιρία. Δεν υπάρχει θέμα ασφάλειας για την Ethiopian Airlines”, πρόσθεσε ο Richard Quest, ειδικός στην αεροπλοΐα.

Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες εκθέσεις της Boeing, 350 αεροσκάφη MAX έχουν ήδη παραδοθεί σε αεροπορικές εταιρίες ανά τον κόσμο ενώ έχουν παραγγελθεί άλλα 4.661.

Το αεροπλάνο της Ethiopian Airlines παραδόθηκε τον Νοέμβριο. Ήταν ένα από τα πέντε ενεργά αεροσκάφη MAX 8 που ανήκαν στην συγκεκριμένη εταιρία ενώ έχει παραγγελθεί ένα ακόμα, σύμφωνα με την ιστοσελίδα PlaneSpotters.

Αεροπλάνο-“σκυλί”

Εικόνα από την κατασκευή του Boeing 737 MAX AP

Το πολυαναμενόμενο 737 MAX 8 ήταν το πρώτο μέλος της νέας σειράς της εταιρίας με πιο αποδοτικά αεροπλάνα, στα οποία συμπεριλαμβάνονται και τα μοντέλα MAX 7, 9 και 10 και τα οποία προορίζονταν να ανταγωνιστούν τα αεροσκάφη Airbus A320neo στην μεγάλη μάχη των δύο εταιριών για κυριαρχία στην παγκόσμια αγορά.

Πρόκειται για τις τελευταίες εκδόσεις ενός τζετ που εισήχθη για πρώτη φορά το 1967. Περισσότερα από 10.000 αεροσκάφη 737 έχουν παραχθεί, καθιστώντας το πιο αποδοτικό τζετ όλων των εποχών.

“Είναι ένα εξαιρετικό αεροπλάνο. Το 737 είναι το πιο ευρέως χρησιμοποιούμενο αεροπλάνο στον κόσμο. Πάνω από 7.000 πετούν αυτή τη στιγμή. Είναι “σκυλιά”. Έχει ένα εξαιρετικό ρεκόρ κατά τη διάρκεια των δεκαετιών, ένα εκπληκτικό ρεκόρ ασφαλείας” δήλωσε ο Jeffrey Thomas αρχισυντάκτης της Airline Ratings αναφερόμενος στο ευρύτερο μοντέλο 737.

Τα νέα μοντέλα MAX 8 όμως τέθηκαν υπό έλεγχο. Το 2017 η Boeing σήμανε συναγερμό για όλα τα αεροσκάφη 737 MAX σχετικά με ένα θέμα ποιότητας στην κατασκευή στους νέους κινητήρες.

Ο Jamie Jewell, εκπρόσωπος της κατασκευάστριας εταιρίας των κινητήρων του αεροσκάφους, CFM International δήλωσε τότε ότι κατά τις επιθεωρήσεις διαπιστώθηκε “ορισμένες ανωμαλίες στη διαδικασία” κατασκευής δίσκων για την τουρμπίνα. Τόνισε, ωστόσο, ότι κανένα πρόβλημα σχετικό με τον συγκεκριμένο κομμάτι δεν εμφανίστηκε στις περισσότερες από 2.000 ώρες δοκιμαστικών πτήσεων του 737 Max.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα