Πώς η Google έγινε ο "κολοσσός" της φοροδιαφυγής

Πώς η Google έγινε ο "κολοσσός" της φοροδιαφυγής

Σπασμένα λεωφορεία της Google στο San Francisco, καταμαράν για τους εργαζόμενους και φοροδιαφυγή μέσω... Ιρλανδίας

Σε "βασίλισσα" της φοροδιαφυγής, την οποία έχει αναγάγει σε... επιστήμη, αναδεικνύεται η Google παρά την έντονη κριτική που δέχεται διεθνώς.

Το νέο έτος μπήκε με δυσάρεστα νέα για την Google που πλέον δεν μπορεί να αποφύγει την κατακραυγή για τη φοροδιαφυγή της. Μόλις τη Δευτέρα, οι Αρχές του San Francisco ανακοίνωσαν ότι η Google αλλά και η Apple της Silicon Valley διώκονται γιατί χρησιμοποιούσαν τις στάσεις λεωφορείο της πόλης χωρίς ενοίκιο.

Οι ιδιωτικές εταιρείες μίσθωσης λεωφορείων έχουν γίνει το νούμερο ένα σύμβολο της ανισότητας στην πόλη και όχι μόνο.

Η ύπαρξη τους και η δραστηριότητα τους σε συγκεκριμένες περιοχές όπως η παράκτια πλευρά της πόλης του San Francisco, εκτοξεύει τα ενοίκια στα ύψη κάτι που σε καμία περίπτωση δεν ευνοεί εκείνους που τα εισοδήματα τους είναι σαφώς χαμηλότερα. Τα συγκεκριμένα λεωφορεία αναδεικνύουν επίσης μία ακόμα πλευρά του οικονομικού συστήματος που λειτουργεί υπέρ των συγκεκριμένων εταιρειών.

Οι κολοσσοί της τεχνολογίας ευδοκιμούν στα νερά της φοροδιαφυγής, καθώς δεν πληρώνουν για στάσεις λεωφορείων, για τα πανεπιστήμια ή τις τηλεπικοινωνίες, λαμβάνοντας τεράστια προνόμια για τις ίδιες και τους εργαζόμενους τους.

Παίρνουν για όσους δουλεύουν για εκείνες, αλλά δεν αποδίδουν για το δημόσιο συμφέρον.

Πλέον η Google θα αναγκαστεί να πληρώνει περίπου 100.000 δολάρια τον χρόνο για να χρησιμοποιεί τα λεωφορεία της πόλης, όπως ανακοίνωσε η τοπική Ένωση Συγκοινωνιών και Μεταφορών.

Ο φόρος στις ΗΠΑ για τις συγκεκριμένες εταιρείες ανέρχεται στο 35%, κάτι που σημαίνει πως η εταιρεία πρέπει να πληρώνει 35 cents για κάθε δολάριο εσόδων της.

Το "διπλό ιρλανδικό"

Σύμφωνα με στοιχεία δηλώσεων στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ, από το 2006 έως  το 2011 η πολυεθνική εταιρεία είχε έσοδα ύψους 11,9 δισεκατομμυρίων στερλινών από τη βρετανική αγορά.

Ωστόσο, πλήρωσε φόρους περίπου 10 εκατομμυρίων στερλινών για το ίδιο χρονικό διάστημα. Και αυτό λόγω του ότι δήλωνε τα έσοδα από τις διαφημίσεις στην ιρλανδική θυγατρική της και από εκεί μέσω λογιστικών "μαγειρεμάτων" που όμως δεν αντιτίθενται στην ισχύουσα νομοθεσία κατέληγαν στις Βερμούδες όπου έβρισκαν φορολογική ασυλία.

Οι οικονομικοί αναλυτές , πάντως, επισημαίνουν ότι, για να ελεγχθούν τα έσοδα της Google από τη δραστηριότητά της σε κάθε χώρα ξεχωριστά θα πρέπει οι φορολογικές δηλώσεις των διαφημιζόμενων εταιρειών να μπουν στο μικροσκόπιο έτσι ώστε να μπορεί να βρεθεί πόσα ακριβώς χρήματα καταλήγουν στην πολυεθνική ανά χώρα - με την προϋπόθεση βέβαια ότι η εταιρεία δεν χρησιμοποιούσε το "κόλπο" με τις θυγατρικές της σε Ιρλανδία,  Ολλανδία και Βερμούδες.

Σύμφωνα με έκθεση του Reuters για το 2012, τα κέρδη της Google ήταν της τάξης του 2,8% για 5,8 δισ. κέρδη αναφορικά με την "υπερπόντια" φοροδιαφυγή της.

Το σχήμα αυτό ονομάζεται "διπλό ιρλανδικό".

Επιπλέον, τα τελευταία στοιχεία που έφεραν στο φως της δημοσιότητας οι "Financial Times" και προέρχονται από τους λογαριασμούς της ολλανδικής Google Holdings, η εταιρεία μετέφερε επιπλέον 8,8 δισ. ευρώ από πληρωμές πνευματικών δικαιωμάτων στις Βερμούδες, όπου δεν υφίσταται φόρος επιχειρηματικών κερδών. Τα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι η Google έχει υπερδιπλασιάσει τις πληρωμές πνευματικών δικαιωμάτων στις Βερμούδες μέσα σε τρία χρόνια.

Στα παραπάνω να προστεθεί ο σάλος που έχει προκληθεί από το εργαλείο των Google Maps, που είναι σε θέση να υποκλέπτουν ανά πάσα ώρα και στιγμή προσωπικές πληροφορίες και στοιχεία, χωρία να παραχωρεί άδεια για κάτι τέτοιο ο ιδιώτης.

Κριτική, σπασμένα λεωφορεία και... καταμαράν

Τα ιδιωτικά λεωφορεία της Google έμπαιναν λοιπόν στην πόλη του San Francisco για να μεταφέρουν τους εργαζόμενους στα κεντρικά χωρίς όμως να αποδίδουν φόρους για τη χρήση των στάσεων που χρησιμοποιούσαν τα δημοτικά λεωφορεία.

Μετά την κορύφωση της κριτικής από τους κατοίκους του San Francisco για το γεγονός ότι η Google χρησιμοποιεί χωρίς ενοίκιο, τις στάσεις των δημόσιων συγκοινωνιών της πόλης για να μεταφέρει με τα πούλμαν της τους εργαζομένους στις εγκαταστάσεις της, η εταιρεία στράφηκε σε εναλλακτικά μέσα μετακίνησης.

Οι εργαζόμενοι πλέον μεταφέρονται στα γραφεία της εταιρείας μέσω θαλάσσης με καταμαράν που μισθώνει ο ιντερνετικός γίγαντας.

Το σκάφoς, χωρητικότητας 149 επιβατών, αναλαμβάνει να μεταφέρει από εχθές τους εργαζόμενους από San Francisco στο Redwood City, με δύο ημερήσια δρομολόγια, ενώ όπως αναφέρουν οι αρχές του λιμανιού, η Google πληρώνει κανονικά τα τέλη ελλιμενισμού.

Στα τέλη Δεκέμβρη, οι αντιδράσεις των κατοίκων του Σαν Φρανσίσκο ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο, καθώς πολίτες έφτασαν στο σημείο να σπάσουν ένα από τα πούλμαν της Google και να γράψουν υβριστικά συνθήματα, αναφέροντας πως τα λεωφορεία έχουν γίνει σύμβολα ανισότητας.

Σύμφωνα με την Rebecca Solnit, συγγραφέα βιβλίων, με αντικείμενο τις τεχνολογικές αλλαγές κατά τη διάρκεια του 19ου αιώνα, που ζει στη Silicon Valley, υπάρχουν περισσότερες από 1.700 εταιρείες τεχνολογίας στο Σαν Φρανσίσκο, με περισσότερους από 44.000 εργαζομένους.

Δεν μετακινούνται όλοι με αυτά τα λεωφορεία, αλλά όσοι το κάνουν, μετατρέπουν το "κυνήγι" σπιτιού στην πόλη σε πραγματικό "εφιάλτη" για τους υπόλοιπους ενδιαφερόμενους.

Σύμφωνα με φήμες, που επιβεβαιώθηκαν τελικά, αυτοί οι άνθρωποι προσεγγίζουν τους ιδιοκτήτες ακινήτων και τους προσφέρουν "μπροστά" το ενοίκιο έως και για έναν χρόνο, πληρώνοντας μάλιστα περισσότερα χρήματα από αυτά που ζητούνται.

Σε ορισμένες γειτονιές στο Σαν Φρανσίσκο, το ενοίκιο έχει αυξηθεί από 10 έως και 135% μέσα σε μόλις έναν χρόνο.

Περισσότεροι ενοικιαστές και ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων κινδυνεύουν και απειλούνται με έξωση, γιατί παραγκωνίζονται από τα στελέχη και τους υπαλλήλους των μεγάλων εταιρειών.

Εν ολίγοις, το Σαν Φρανσίσκο έχει γίνει ασύμφορο οικονομικά, με αποτέλεσμα όλο και περισσότεροι να εγκαταλείπουν την πόλη.

(Με πληροφορίες από: counterpunch.org, thenextweb.com)

SHARE:

24Media Network