Ανησυχητικό “φρένο” στην πορεία της ζήτησης

Διαβάζεται σε 4'
Ακρίβεια
Λαϊκή αγορά (φωτο αρχείου) SOOC

Σημάδια “κόπωσης” ένεκα ακρίβειας, αλλά και φόρτου υποχρεώσεων των καταναλωτών καταγράφει η πορεία της ζήτησης. Έτσι, είναι ενδεικτικές οι αναφορές από στελέχη της αγοράς, που ουσιαστικά ελπίζει στο τουριστικό ρεύμα για να “ζεσταθεί”.

“Καμπανάκια” κρούουν στελέχη του λιανεμπορίου σε σχέση με τη ζήτηση στο φόντο της συνεχιζόμενης ακρίβειας σε πολλά βασικά είση αλλά και του ράλι του κόστους στέγασης, που “ισοπεδώνει” τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει κορυφαίο στέλεχος αλυσίδας του οργανωμένου λιανεμπορίου καταγράφηκε ένα εντόνως ανησυχητικό φαινόμενο, λίγο πριν την περίοδο των Πασχαλινών αγορών, στις πρώτες εβδομάδες Απριλίου, με αύξηση  επισκεψιμότητα στα καταστήματα, αλλά με παράλληλη πτώσης+ τζίρου, όγκων αλλά και τιμών.  Στο ίδιος μήκος κύματος εκπρόσωπος άλλης αλυσίδας περιγράφει μια δύσκολη συγκυρία για τους καταναλωτές, παρά την όπως αναφέρει μειωμένη “ταχύτητα” στην πορεία του πληθωρισμού. Έτερος επιχειρηματίας μικρομεσαίας επιχείρησης του κλάδου του εμπορίου ηλεκτρικών ειδών παραπέμπει σε πολύ δύσκολες μέρες για τον κλάδο λόγω χαμηλής ζήτησης.

Η “βουτιά”

Ήδη, πάντως, εν μέσω εκπτωτικής περιόδου, εντυπωσιακή μείωση 9,8% σημείωσε ο όγκος των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο της χώρας τον Φεβρουάριο εφέτος, καθώς οι πωλήσεις κινήθηκαν καθοδικά σε όλες ανεξαιρέτως τις επιμέρους κατηγορίες των καταστημάτων.

Ειδικότερα, ο τζίρος μειώθηκε σε: Πολυκαταστήματα (20,3%), Βιβλία – Χαρτικά – Λοιπά είδη (15,3%), Καύσιμα και λιπαντικά αυτοκινήτων (9,7%), Τρόφιμα – Ποτά – Καπνό (8%), Έπιπλα – Ηλεκτρικά είδη – Οικιακό εξοπλισμό (6,4%), Μεγάλα καταστήματα τροφίμων (6%), Φαρμακευτικά – Καλλυντικά (4,5%) και Ένδυση – Υπόδηση (0,9%).

Όπως ανακοίνωσε τη Μεγάλη Τρίτη η ΕΛΣΤΑΤ, ο γενικός δείκτης όγκου (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές) στο λιανικό εμπόριο παρουσίασε μείωση 9,8% τον Φεβρουάριο 2024 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Φεβρουαρίου 2023, ενώ σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιανουαρίου 2024 σημείωσε αύξηση 3,9%.

Ο εποχικά διορθωμένος γενικός δείκτης παρουσίασε μείωση 3,8% τον Φεβρουάριο 2024 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιανουαρίου 2024. Ο γενικός δείκτης κύκλου εργασιών (κύκλος εργασιών σε τρέχουσες τιμές) παρουσίασε μείωση 3,8% τον Φεβρουάριο 2024 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Φεβρουαρίου 2023, ενώ σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιανουαρίου 2024 σημείωσε αύξηση 3,7%. Ο εποχικά διορθωμένος γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 0,7% τον Φεβρουάριο 2024 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιανουαρίου 2024.

“Αδράνεια” από το 2023

Στο μεταξύ το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) καταγράφοντας τις απόψεις των στελεχών επιχειρήσεων του κλάδου για τα κύρια κλαδικά θέματα και προκλήσεις της φετινής χρονιάς, την περίοδο 15 έως 31 Ιανουαρίου 2024 με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου και δείγμα 130 ανώτερα και ανώτατα στελέχη επιχειρήσεων (λιανεμπόριο – αλυσίδες σούπερ μάρκετ και προμηθευτές ταχυκίνητων κωδικών – FMCG) από τη γενική διεύθυνση και τα τμήματα marketing, πωλήσεων, αγορών, οικονομικών, πληροφορική κλπ, αναμένει αύξηση της αξίας των πωλήσεων το πρώτο εξάμηνο του 2024 (+1,6%) σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2023 και μείωση του όγκου πωλήσεων το πρώτο εξάμηνο του 2024 (-1,3%) σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2023.

Η διαφορά αυτή αποδίδεται στις πληθωριστικές τάσεις που επηρεάζουν αρνητικά τις καταναλωτικές συνήθειες, με τους καταναλωτές να προσαρμόζουν τη δαπάνη τους στο αντίστοιχο επίπεδο τιμών.

Ουσιαστικά η εικόνα αυτή “κουμπώνει” με το κλίμα στην αγορά, όπου και η όποια αύξηση σε αξία των πωλήσεων ερμηνεύεται από πολλά στελέχη ως “αδράνεια” από την περσινή χρονιά, λόγω πληθωρισμού. Κάτι φυσικά που δεν παραπέμπει σε αγοραστικό “σφρίγος”.

Επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών Circana,  με αύξηση τζίρου ξεκίνησαν τα σούπερ μάρκετ το 2024 αν και τα δείγματα από τον Απρίλιο έχουν σημεία ανησυχίας για την πορεία της ζήτησης. Σύμφωνα, πάντως, με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών Circana, συνολικά οι πωλήσεις σε αξία τον πρώτο μήνα του χρόνου ανήλθαν σε 825 εκατ. ευρώ έναντι 807 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο του 2023. Η αύξηση του τζίρου κατά 1,8% δεν ήταν αποκλειστικά πληθωριστική καθώς καταγράφηκε και αύξηση του όγκου πωλήσεων τεμαχίων κατά 1,1%, γεγονός που σημαίνει αύξηση τιμών κατά 0,7%. Βέβαια αυτή η εικόνα δεν αλλάζει την τάση, όπως καταγράφεται ήδη στο “πεζοδρόμιο”.

Η εκτίμηση της κυβέρνησης

Πάντως η κυβέρνηση στο Πρόγραμμα Σταθερότητας που περιλαμβάνει τις δημοσιονομικές προβλέψεις των ετών 2024-2025 και κατατέθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τη Μεγάλη Τρίτη προβλέπει για φέτος μια οριακή άνοδο της καταναλωτικής δαπάνης κατά 1,6% από 1,4% πέρυσι κύρια λόγω της αναθεώρησης αμοιβών εξαρτημένης εργασία;ς

Λαμβάνοντας υπόψη και την αύξηση του κατώτατου μισθού, σύμφωνα με το ΥΠΕΘΟ, το «ξεπάγωμα» των τριετιών και τις εξελίξεις στην αγορά εργασίας, οι αμοιβές εξαρτημένης εργασίας στη χώρα μας αναμένεται να αυξηθούν κατά 4,6% το 2024 έναντι 3,7% που προβλεπόταν στο Draft Budgetary Plan που υποβλήθηκε στην επιτροπή τον Οκτώβριο του 2023.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα