"Καμπανάκι" από τους ξενοδόχους Αθήνας - Αττικής

Τουρίστες στον Παρθενώνα- Φωτογραφία αρχείου
Τουρίστες στον Παρθενώνα- Φωτογραφία αρχείου AP

Με πτώση πληρότητας και τιμών ξεκίνησε το 2019 για την πρωτεύουσα.

Θα έπρεπε να ήταν απορίας άξιον πώς γίνεται ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών να εμφανίζει αύξηση κατά 8,5% της επιβατικής κίνησης, τον Ιανουάριο του 2019 έναντι του Ιανουαρίου του 2018 (1.393.092 ταξιδιώτες), εντούτοις οι γνωρίζοντες την κατάσταση δεν απορούν.

Σύμφωνα με τα μηνιαία δελτία της Ένωσης Ξενοδόxων Αθηνών Αττικής Αργοσαρωνικού, παρατηρείται σχεδόν αντίστοιχο ποσοστό, αλλά σε πτώση πληρότητας τον Ιανουάριο, με -8,7% σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2018, ενώ ανάλογα πτωτικό κατά 10,1% είναι το Έσοδο ανά Διαθέσιμο Δωμάτιο (RevPar), όπως επίσης πτωτικό το ποσοστό, κατά 1,8%, στη Μέση Τιμή Δωματίου. Ακόμη πιο εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι η Αθήνα σημειώνει τη μεγαλύτερη πτώση πληρότητας και τη μεγαλύτερη πτώση RevPar σε σχέση με τους ανταγωνιστές της (Παρίσι, Ρώμη, Αμστερνταμ. Μαδρίτη, Κωνσταντινούπολη).

Τώρα, το ζήτημα είναι οι περισσότεροι επισκέπτες της Αθήνας και της Αττικής, που διαμένουν, από τη στιγμή που τα ξενοδοχεία εμφανίζουν μειωμένες πληρότητες. Κι η απάντηση είναι σε καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης (τύπου Airbnb) και ενδεχομένως σε άλλα καταλύματα που δηλώνουν ξενοδοχεία χωρίς να είναι. Ολα αυτά συνεπάγονται απώλεια κρατικών εσόδων, αφενός και αφετέρου απώλεια εσόδων στα ξενοδοχεία, με τους χιλιάδες εργαζόμενους και τις μεγάλες εισφορές.

Τώρα, με τις ίδιες μελέτες, το 12μηνο 2018 έκλεισε με οριακή αύξηση της πληρότητας (+1,5%), παρουσιάζοντας παράλληλα ‘προειδοποιητικά’ σημάδια για ανατροπή του θετικού κλίματος. Πιο συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια των λεγόμενων μηνών αιχμής (Ιούνιο-Ιούλιο-Αύγουστο-Σεπτέμβριο), καταγράφηκαν αρνητικά πρόσημα στην πληρότητα των ξενοδοχείων, κάτι που παρατηρήθηκε και τον Δεκέμβριο του 2018, με πτώση πληρότητας της τάξης του 2,7%.

Με ανακοίνωσή της, η Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών - Αττικής και Αργοσαρωνικού, παρακολουθώντας τις συχνές αναφορές, περί αύξησης της τουριστικής κίνησης στην Αθήνα, επισημαίνει πως τα νέα δεδομένα αποτελούν την απαρχή μιας ακόμα ‘προβληματικής’ εποχής για την Αθήνα, καθώς ισχύουν τα εξής:

Υπερπροσφορά κλινών: Πλήθος νέων τουριστικών κλινών, διαφόρων τύπων και κατηγοριών, προστέθηκαν στον προορισμό, προϊόν μιας περισσότερο ευκαιριακής και λιγότερο μελετημένης εμπλοκής ανθρώπων και επιχειρήσεων με τα τουριστικά πράγματα, προφανώς επηρεασμένων από την πρόσκαιρη αύξηση της ζήτησης για την Αθήνα. Η αύξηση της ζήτησης ήταν όντως πρόσκαιρη: Αφενός προέκυψε μετά την ‘μεγάλη κατιούσα’ της περιόδου 2008-2013 (με ποσοστά πτώσης σε όλους τους δείκτες ενίοτε και άνω του 60%, όπου τα ξενοδοχεία της πόλης ‘έκλειναν’ το ένα μετά το άλλο, ή διέκοπταν προσωρινά τη λειτουργία τους). Αφετέρου η επιλογή της Ελλάδας και της Αθήνας από τους επισκέπτες ευνοήθηκε σε ένα σημαντικό βαθμό, λόγω των σοβαρών προβλημάτων των γειτονικών χωρών -ανταγωνιστών. Παράλληλα, η Αθήνα είχε ήδη βρεθεί στο προσκήνιο τα χρόνια της κρίσης άλλοτε αρνητικά , άλλοτε θετικά, κάτι που σαφώς προσέλκυσε το ενδιαφέρον του ταξιδιωτικού κοινού. Συμπερασματικά, το τοπίο της Αθήνας σε κλίνες σαφώς εμπλουτίσθηκε, αλλά με την λογική της ‘χρυσής ευκαιρίας’.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΕΞΑΑΑ, η ήδη μεγάλη ‘ψαλίδα’ μεταξύ αφίξεων στο Αεροδρόμιο της Αθήνας και πληρότητας των ξενοδοχείων εξακολουθεί να μεγαλώνει, καταδεικνύοντας το μείζον ζήτημα που έχει προκύψει τα τελευταία χρόνια στην πόλη. Η απότομη και άναρχη αύξηση κλινών της λεγόμενης ‘οικονομίας διαμοιρασμού’ είναι σαφές πως έχει προκαλέσει πλέον μετάλλαξη στον προορισμό με σημαντικές συνέπειες και σε κοινωνικό επίπεδο. Πρόσφατα άλλωστε είδαν το φως της δημοσιότητας στοιχεία από σχετική μελέτη του ΞΕΕ και την Grant Thornton.

Πτώση τιμών: Τα προηγούμενα χρόνια η εξαιρετικά ανταγωνιστική τιμολογιακή πολιτική των ξενοδοχείων της Αθήνας - με μέση τιμή πολύ χαμηλότερη των ανταγωνιστών της - συνέβαλλε καθοριστικά στην άνοδο της ζήτησης και της τουριστικής κίνησης προς την Αθήνα. Και ενώ δεν είχε καν σταθεροποιηθεί η απαραίτητη ισορροπία ζήτησης-προσφοράς-τιμών, εμφανίζονται σημάδια πτώσης τιμών και εσόδων - που κατά περίπτωση φτάνουν έως και 30%. Με βάση την μελέτη των στοιχείων, αλλά και την εμπειρία της αθηναϊκής ξενοδοχίας, αναμένονται στην αγορά σημαντικές αλλαγές και αναταράξεις.

Εποχικότητα: Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι η Αθήνα, πλέον, θεωρείται (και) προορισμός διακοπών, ωστόσο, ως αστικός κατά βάση προορισμός, δεν είναι λογικό να παρουσιάζει τόσο έντονα προβλήματα εποχικότητας. Πολύ περισσότερο όταν το φθινόπωρο και η άνοιξη της Αθήνας σε παραλιακό μέτωπο και τα νησιά του Αργοσαρωνικού αποτελούν στην κυριολεξία ‘καλοκαίρι’ για τους ξένους επισκέπτες. Οι πρωτοβουλίες τοπικών και επαγγελματικών φορέων θα πρέπει να στραφούν προς την ενδυνάμωση της ζήτησης καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, προβάλλοντας τα ανάλογα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Αθήνας έναντι των ανταγωνιστών της.

Έλλειψη δομών και εξειδικευμένης υποδομής: Τη στιγμή που οι ανταγωνιστές – χώρες και πόλεις, επανέρχονται στον τουριστικό στίβο δριμύτεροι και με περισσότερα όπλα στη μάχη του ανταγωνισμού (σύγχρονα συνεδριακά κέντρα, οργανωμένα λιμάνια και μαρίνες, νέα τουριστικά προϊόντα κ.λπ.), η Αθήνα συνεχίζει να αντιμετωπίζει βασικά προβλήματα καθαριότητας, ασφάλειας, έλλειψης κοινωνικών δομών κατάλληλων να εξυπηρετήσουν τις αυξημένες ανάγκες του πληθυσμού, αλλά και των επισκεπτών της. Παράλληλα, σημαντικές επενδύσεις και έργα που θα εμπλούτιζαν την αθηναϊκή πρόταση δίνοντας έμφαση στο παραλιακό μέτωπο (Συνεδριακό Κέντρο, Ελληνικό, κ.λπ.) καθυστερούν αδικαιολόγητα.

Και η ανακοίνωση της ΕΞΑΑΑ συνεχίζει: «Σε ό,τι αφορά στην Αθήνα - Αττική, όλα τα παραπάνω, προφανώς, δεν συνάδουν με αβάσταχτη υπεραισιοδοξία και πανηγυρισμούς, πολύ περισσότερο όταν κάθε χρόνο καταγράφονται με έμφαση από τους επισκέπτες μας οι ίδιες υποδείξεις. Στη δεδομένη στιγμή θεωρούμε προτεραιότητα όλων μας κατ’ αρχήν τη δημιουργία ενός υγιούς και δίκαιου επιχειρηματικού περιβάλλοντος που θα μπορεί να υποστηρίξει διαχρονικά τον προορισμό, δηλαδή και σε περιόδους ανόδου αλλά και σε περιόδους καμπής (λ.χ. ρύθμιση θεμάτων που αφορούν σε παραξενοδοχία, αθέμιτο ανταγωνισμό, υπερφορολόγηση ξενοδοχείων, κλπ.) και κατά δεύτερον, την ουσιαστική συνεργασία μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού φορέα για την απεμπλοκή έργων και επενδύσεων που θα συμβάλλει στην άμεση βελτίωση της εικόνας, αλλά και της τουριστικής πρότασης της Αθήνας – Αττικής.»

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Τουρισμός
SHARE: