Κριτική στο “καλάθι” από αγορά και καταναλωτές

Κριτική στο “καλάθι” από αγορά και καταναλωτές
Καλάθι Νοικοκυριού ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/ EUROKINISSI

Για μέτρο στα όρια της νομιμότητας περί ανταγωνισμού έκανε λόγο ο Α. Παντελιάδης. Παρέμβαση στην ακρίβεια η μείωση του ΦΠΑ. Πως το μέτρο ευνόησε τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Την άποψη πως η δημιουργία του «καλαθιού του νοικοκυριού» (και όσον ακόμη το πλαισίωσαν) δεν μπόρεσε ασφαλώς να περιορίσει την ακρίβεια υποστήριξαν στελέχη του λιανεμπορίου, αλλά και στοιχεία έρευνας καταναλωτών που παρουσιάστηκαν στη χθεσινή ημερίδα που διοργάνωσε η εταιρεία Nielsen.

Κατά τον Γενικό Διευθυντή του ΙΕΛΚΑ, Δρ. Λευτέρη Κιοσέ το «καλάθι του νοικοκυριού» σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να λύσει το θέμα του πληθωρισμού. «Αν ήταν τόσο εύκολες οι λύσεις, με ένα μαγικό ραβδάκι να βγάζεις έναν νόμο, μια ΚΥΑ και να λύνεις τέτοια βασικά προβλήματα για τον καταναλωτή θα το έκαναν και όλες οι χώρες σε όλο τον κόσμο και σε όλες τις εποχές» είπε. Ο ίδιος υποστήριξε πως η μείωση των τιμών θα μπορούσε να έρθει και από τη μείωση του ΦΠΑ ειδικά σε κατηγορίες όπου η ζήτηση είναι ανελαστική.

Σκληρή κριτική στο μέτρο άσκησε ο διευθύνων σύμβουλος της ΜΕΤΡΟ, Αρ. Παντελιάδης στο πλαίσιο της ημερίδας, σημειώνοντας ότι αυτό βρίσκεται στα όρια του δικαίου περί ανταγωνισμού, υπενθυμίζοντας μάλιστα ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει γνωμοδοτήσει για την προσωρινότητα του. «Σήμερα, έχουμε ένα καλάθι προϊόντων με διοικητικά καθορισμένο μέγεθος, προβολή, κωδικούς και μετά μιλάμε για ελεύθερο ανταγωνισμό» είπε ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, «Θεωρώ ότι έτσι και αλλιώς και για νομικούς λόγους η διάρκεια του είναι πεπερασμένη. Θα ήλπιζα να τελείωνε εδώ που αρχίζουν οι εκλογές», είπε ο Παντελιάδης.

Πάντως, έρευνα που διενήργησε η NielsenIQ, καταδεικνύει ότι η υιοθέτηση του «καλαθιού» επηρέασε την καταναλωτική συμπεριφορά, καθώς 3 στους 4 καταναλωτές επιλέγουν προϊόντα από το καλάθι και 1 στους 4 αγοράζει πιο συχνά κατηγορίες επειδή έχουν προστεθεί στο καλάθι, τάση που ευνόησε τα προιόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Πάντως 8 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι η πρωτοβουλία δεν επαρκεί για την ανάσχεση των αυξήσεων με 9 στους 10 να εκτιμά ότι αυτό θα μπορούσε να επιτευχθεί με μείωση του ΦΠΑ.

Από την ανάλυση που έκανε η NielsenIQ σε 39 κατηγορίες στους 3 μεγαλύτερους λιανέμπορους (εξαιρείται η Lidl από το δείγμα) προκύπτει πως ο ρυθμός ανάπτυξης των κατηγοριών που βρίσκονται στο καλάθι αγγίζει το +18,4% και το +12,3% στους ταχυκίνητους κωδικούς. Επίσης από την ανάλυση της NielsenIQ προκύπτει ότι οι μισές κατηγορίες που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία δεν παρουσιάζουν αύξηση τιμής ή έχει μειωθεί τιμή ενώ στο 72% των κατηγοριών τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν μερίδιο αγορά.

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα