Η εκπαίδευση στην εποχή των social media: Προκλήσεις, κίνδυνοι και δυνατότητες

Εκπαίδευση σε online τάξη
Εκπαίδευση σε online τάξη AP

Η εκπαιδευτική διαδικασία μετασχηματίζεται σε μια σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα όπου τα κοινωνικά δίκτυα αποτελούν πλέον σημεία αναφοράς.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κατακτούν και τον χώρο της εκπαίδευσης, καθώς η λειτουργία τους βασίζεται στην ενεργή συμμετοχή και στην αλληλεπίδραση μεταξύ των χρηστών.

Προσαρμοσμένα στην εμπειρία του χρήστη, τα social media διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στον χώρο της εκπαίδευσης. Τα κοινωνικά δίκτυα αξιοποιούνται στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση (e-learning), στην κοινοποίηση εκπαιδευτικών ιστοσελίδων και άρθρων, στη δημοσίευση εκπαιδευτικού υλικού, στη συμμετοχή σε συζητήσεις κοκ.

Δίκτυα φοιτητών

Σημαντικός αριθμός φοιτητών χρησιμοποιεί τα μέσα δικτύωσης από νεαρή ηλικία. Η κοινωνική δικτύωση έχει γίνει καθημερινή κοινωνική πρακτική.

«Η επαφή μου με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ξεκίνησε σε ηλικία 13 ετών. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που χρησιμοποιώ, είναι το Facebook και το Twitter. Ο συνολικός χρόνος που δαπανώ ημερησίως, ποικίλλει από 4 έως 6 ώρες ανάλογα με το καθημερινό πρόγραμμα υποχρεώσεων μου. Σχετικά με τον τρόπο πρόσβασής στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κυριαρχούν οι υπολογιστές και τα κινητά τηλέφωνα», υποστηρίζει ο Μιχάλης Καμπανίδης, ετών 22, απόφοιτος του τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Λόγοι χρήσης μέσων κοινωνικής δικτύωσης

Οι λόγοι χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης σχετίζονται με τη ενημέρωση, την εκπαίδευση και την ψυχαγωγία. «Στο Facebook έχει δημιουργηθεί μια σελίδα ενημέρωσης για το τμήμα από φοιτητές στην οποία μπορεί ο κάθε φοιτητής να ενημερώνεται για μαθήματα, για συγγράμματα, για αλλαγές στις ώρες των μαθημάτων καθώς και να αναπτύσσει διάλογο για εκπαιδευτικά ζητήματα του τμήματος (π.χ. περιεχόμενο μαθήματος, ζητήματα αναφορικά με τους καθηγητές του τμήματος κτλ.,)», αναφέρει ο Μιχάλης.

Επικοινωνία καθηγητών και φοιτητών

Η πλατφόρμα e-class δημιουργήθηκε και υποστηρίζεται από την ομάδα Ασύγχρονης Τηλεκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Αποτελεί ένα ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Ηλεκτρονικών Μαθημάτων.

«H επικοινωνία μεταξύ φοιτητών και καθηγητών επιτυγχάνεται, σχεδόν αποκλειστικά, μέσω ανακοινώσεων στην πλατφόρμα του e-class, οι οποίες, συγχρόνως, αποστέλλονται στα προσωπικά e-mails των φοιτητών», τονίζει ο Δημήτρης Παπακυριακού, ετών 22, απόφοιτος του τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών. Σχετικά με την επικοινωνία μεταξύ φοιτητών, «πραγματοποιείται, σε μεγάλο βαθμό, είτε μέσα από ομαδικά διαδικτυακά chats είτε μέσα από groups στο Facebook», συμπληρώνει.

Θέματα ασφάλειας

Ζήτημα αποτελεί η έλλειψη ασφάλειας κατά τη χρήση των social media. «Στον αποκαλούμενο «ψηφιακό κόσμο» δεν γίνεται να είσαι απόλυτα βέβαιος για την προστασία των προσωπικών σου δεδομένων (ανά πάσα στιγμή ενδέχεται να παραβιαστούν). Ωστόσο, αν κάποιος κάνει ορθή-προσεκτική χρήση και, επιπλέον, εφαρμόζει ορισμένες τεχνικές προάσπισης της ιδιωτικότητάς του (π.χ. «φίλτρα», ρυθμίσεις απορρήτου, κ.ά.), μπορεί να νιώθει σχετικά πιο ασφαλής. Η εκμάθηση τρόπων «περιφρούρησης» των προσωπικών μας δεδομένων μπορεί να συνεισφέρει σημαντικά προς τον παραπάνω σκοπό», απαντάει ο Δημήτρης.

Eκπαίδευση και διαδίκτυο

Τα Groups, η ηλεκτρονική συνομιλία (Chat), η τηλεδιάσκεψη (teleconference), η διευρυμένη χρήση του video κατά τη διάρκεια μιας εκπαιδευτικής διαδικασίας, τα forums που αποτελούν διαδικτυακές κοινότητες, οι εκπαιδευτικές πλατφόρμες, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα e-books και το Cloud Storage (OnLine αποθηκευτικός χώρος), είναι όροι και έννοιες που συνέβαλαν στο μετασχηματισμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας, σε μια σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα, όπου, τα κοινωνικά δίκτυα αποτελούν πλέον σημεία αναφοράς και τρόπο επικοινωνίας για μια ολόκληρη γενιά.

Η Μαρία Κωστάλα είναι Επικοινωνιολόγος, Υπ. Διδακτωρ Τμημα Επικοινωνιας και ΜΜΕ, ΕΚΠΑ

ADVERTISING

SHARE: